Velký počet učitelů středních škol i základních škol se nachází ve věkové skupině 51-61 let. Udržet jejich dobrou pracovní schopnost a také předcházet syndromu vyhoření patří ke složitým a dlouhodobým úkolům (nejenom) vedení škol. Jednou z metod, které se na podporu řešení nabízejí, jsou opatření age managementu, tedy způsobu řízení s ohledem na věk, schopnosti a potenciál zaměstnanců.
Historický vývoj a základní pojmy
Za průkopníky celého konceptu je považováno Finsko, konkrétně Finský institut pracovního zdraví (FIOH), který reagoval na podnět vlády, jež řešila již v 80. letech minulého století rapidní stárnutí finské populace a s tím spojenou demografickou proměnu trhu práce.
Experti institutu pod vedením prof. Juhani Ilmarinena se začali zabývat vlivy, které člověka v průběhu jeho stárnutí ovlivňují, a definovali pojem
pracovní schopnost
, která představuje
rovnováhu mezi individuálními zdroji člověka a požadavky práce, kterou vykonává
(obsah práce, její náročnost, ale i