Jak splnit standard konektivity škol

Vydáno:

V průběhu roku 2016 byly v rámci IROP vyhlášeny výzvy č. 32 a č. 33 pro střední a vyšší odborné školy a výzvy č. 46 a č. 47 pro základní školy. Pokud patříte k těm, kteří prošli celým procesem od vyhodnocení podmínek a parametrů výzvy přes sestavení projektové dokumentace až k podání žádosti o dotaci, jistě víte, že součástí výzev byla také možnost zajištění vnitřní konektivity školy a připojení k internetu.

 

Jak splnit standard konektivity škol
Hana
Balášová
Business Development Manager ve společnosti ALEF Nula
V rámci investiční aktivity byl tvůrci dotačních titulů vydefinován tzv. standard konektivity škol. Pro většinu škol, které se rozhodly splnit uvedený standard, nešlo zrovna o nejsnadnější disciplínu. Cílem standardu je dosáhnout vysoké technické úrovně vybavení školy ICT technologiemi tak, aby pořízená výbava přetrvala celé pětileté období nutné udržitelnosti projektu - a nejen to. Musí také dobře sloužit z hlediska bezpečnosti práce studentů a žáků s internetem v hodinách i v případě, že škola umožní jeho využití také pro volnočasové aktivity. Ať už jste se rozhodli pro obnovu, či pro vybudování nové LAN sítě či Wi-Fi sítě, vždy je třeba uvedený standard plnit.
Jestli jste uvedený dotační projekt zadali včetně konektivity a čeká vás rozhodnutí, jakou technologickou výbavu je nejvhodnější zajistit, zde nabízíme několik rad, na co si dát pozor a co pohlídat po schválení dotacei ve fázi realizace.
-
Dohlédněte na to, aby vám byla poskytnuta
dostatečná záruka
na uvedené technologie tak, aby pokryla minimálně udržitelnost projektu. Odpadnou pak starosti s tím, jaké budou náklady na provoz technologie po skončení projektu a zda nebude nutné technologie záhy inovovat, tentokrát však již z vlastních prostředků.
-
Poraďte se s budoucím správcem sítě či vaším ICT koordinátorem,
jaká technologie nejlépe vyhovuje jeho pracovnímu vytížení,
zdali je např. denně přítomen ve škole, nebo potřebuje síť monitorovat a konfigurovat na dálku prostřednictvím cloudu, zda chce využívat jednotné monitorovací i konfigurační prostředí a grafické ovládací rozhraní, nebo preferuje jiný přístup.
-
Zajistěte si, abyste do konce období hodnocení byli
vybaveni dostatečnou konektivitou
do internetu a v případě SŠ a VOŠ aby také bylo dodrženo
prohlášení ISP o propagaci přidělených IP adres do projektu FENIX
. Rovněž musí být přiděleny IPv4 i IPv6 IP adresy.
-
Dále je nutné
monitorovat a logovat internetový i vnitřní provoz školy
tak, aby bylo možné například dohledat, které zařízení škodilo, v síti internet. K tomu se hodí nástroje typu Netflow statistiky. Váš projekt by měl obsahovat uvedený nástroj včetně dostatečného prostoru k ukládání záznamů, a to minimálně na dva měsíce. Netflow statistiky si můžete představit jako výpis telefonních hovorů, z nichž víme, kdo volal, kam volal, jak dlouho volal, ale neznáme obsah hovoru.
-
Samostatnou kapitolou standardu je také
identity management
(správa identit). Ta říká, že každý uživatel školní sítě by měl mít své unikátní přihlašovací údaje, jako je jméno a heslo. Pamatovat si jméno a heslo u dětí - hlavně na prvním stupni - může být obtížné a učitelé zajisté nechtějí strávit celou hodinu obnovováním hesel místo toho, aby zajímavě a pomocí internetových zdrojů probírali novou látku. Nicméně i na takové věci již dnešní technologie myslí a dítě může např. na celý rok na jeho tabletu autorizovat rodič v klidu domova. Taková technologie navíc může fungovat jako prodloužený rodičovský zámek i do školního prostředí.
-
Součástí standardu konektivity škol je potřeba provést tzv.
site survey
v případě, že se škola vybavuje Wi-Fi sítí. Site survey znamená, že odborný garant Wi-Fi sítě dorazí do prostoru školy se stejnými přístupovými body pro Wi-Fi, jako jsou ty, které tam mají být nainstalovány. Je provedeno odborné měření a garant určí nejvhodnější rozmístění jednotlivých bodů tak, aby optimálně vykrývaly prostor školy a pomohly rovnoměrně rozložit její internetový provoz. Technik by se měl ptát, které třídy jsou odborné a kde se souběžně pracuje na všech 30 počítačích vedle sebe, a podle toho bude kapacitu sítě upravovat, aby odpovídala potřebám školy.