Jak osvobodit ředitelky a ředitele mateřských a základních škol od administrativní zátěže a uvolnit jim ruce k tomu, aby se mohli více času věnovat zlepšování výuky? Podle nové studie Vysoké školy ekonomické by pomohlo, kdyby část jejich nepedagogických povinností byla převedena mimo školu – na instituci místní školské správy, která by pro všechny školy z vymezeného území zajišťovala například finanční nebo mzdové účetnictví, správu IT nebo správu budov.
Jak získat čas na pedagogické vedení školy
Vladimír
Srb
konzultant ve vzdělávání, spoluzakladatel iniciativy Úspěch pro každého žáka, od roku 2020 vede pracovní skupinu Střední článek v Partnerství pro vzdělávání 2030+
Radka
Hrdinová
Partnerství pro vzdělávání 2030+
Územní působnost instituce by podle studie měla kopírovat hranice správních obvodů obcí s rozšířenou působností. Efektivnější zajištění nepedagogických činností by ušetřilo čas ředitelů a současně by uvolnilo finanční prostředky pro financování vysoce kvalifikovaných pedagogických lídrů, kteří by školám mohli trvale poskytovat profesionální podporu při zlepšování kvality vzdělávání. Podobně je nastavena místní školská správa ve všech zemích, které mají podstatně lepší vzdělávací výsledky a nižší nerovnosti než ČR.
Cílem studie doc. Ing. Mgr. Petra Mazoucha, Ph.D., a prof. Ing. Jakuba Fischera, Ph.D., bylo vyčíslit možnosti úspor plynoucích z efektivního zajištění nepedagogických činností, a to jednak časové na straně ředitelů škol a jednak finanční. Vycházeli přitom z dat získaných v rámci plošného dotazníkového šetření, které se uskutečnilo na začátku roku 2024. Autoři studie zjišťovali přímo u ředitelů a ředitelek, jakým způsobem škola zajišťuje (ředitel / jiní zaměstnanci školy / externí firma) deset vybraných nepedagogických činností, kolik času pro to po