Vzdělávací proces ve školách je v rukou ředitelů, mají proto zároveň i značně koncentrovanou odpovědnost. Přesto některá striktně daná oprávnění spadají do kompetence zřizovatele, který může ve vybraných situacích do dění ve škole zasahovat. Specifické kompetence mají zřizovatelé vůči ředitelům, jimž stanovují plat, jmenují je a ve zvlášť stanovených situacích je i odvolávají. Ředitelé však nejsou zaměstnanci zřizovatele, a proto zřizovatelé nemohou řadu věcí ve škole ovlivnit. Článek je součástí série textů a vychází z nové online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
Jaké povinnosti a kompetence má zřizovatel vůči svým školám a ředitelům? (1. část)
Lucie
Slejšková
Hlavní povinností zřizovatele je zajistit vzdělávání dětí v území
Školský zákon ukládá zřizovateli, aby zajistil podmínky pro plnění školní a předškolní docházky všech dětí, které mají trvalý pobyt na jeho území. Často se nejedná o triviální situaci, zejména v územích, kde kapacity škol nestačí na počty žáků. Nicméně formálně platí, že pokud není zřizovatel schopen zajistit dostupnost předškolního vzdělávání dětem starším 3 let a vzdělávání v ZŠ, porušuje tím zákon právě on, nikoliv škola.
Zřizovatel má tři možnosti, jak se této povinnosti zhostit:
1. Sám zřídí MŠ nebo