Komentáře k Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2012/2013

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR prof. Petr Fiala schválil dne 19. července 2012 Plán hlavních úkolů České školní inspekce (dále i „ČŠI“) na školní rok 2012/2013, tedy stěžejní a závazný dokument, podle kterého inspekce plánuje svou dohledovou činnost.

Komentáře k Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2012/2013
PhDr.
Ondřej
Andrys
 
náměstek ústřední školní inspektorky pro inspekční činnost
Plán je členěn do
3 oddílů.
PRVNÍ ODDÍL (A)
První oddíl (A)
obsahuje
průběžně plněné úkoly inspekce škol
a vybraných školských zařízení ve zpravidla tříletém inspekčním cyklu podle příslušných ustanovení školského zákona. Úkoly v této části zahrnují
všechny formy inspekční činnosti,
zejména hodnocení škol a vybraných školských zařízení, kontrolní činnost ČŠI a odborný odhad další inspekční činnosti podle rozpočtových a kapacitních možností organizace. Přednostně je zajišťována inspekce v mateřských, základních a středních školách. Při normování inspekčních výkonů je rozhodným parametrem celkový počet škol a školských zařízení zařazených ve školském rejstříku.
V uplynulém období již byly dokončeny inspekce školních vzdělávacích programů ve všech školách a část nákladných šetření na místě lze nahradit novými inspekčními nástroji s využitím informačních a komunikačních technologií (dotazníková šetření, vzorkové a plošné testování v základních a středních školách apod.). Ve středních školách je v přechodovém období školského zákona zajišťováno první hodnocení školních vzdělávacích programů ve tříletém období.
Ve školním roce 2012/2013 bude provedena inspekce také ve školských poradenských zařízeních
(pedagogickopsychologické poradny, speciálně pedagogická centra) a
inspekce školních družin
při navštívených základních školách.
Prioritami Programového cyklu ČŠI jsou
ve školním roce 2012/2013
podrobnější zjišťování rozvoje čtenářské a matematické gramotnosti
na všech stupních vzdělávání. ČŠI vychází z výsledků mezinárodních šetření PISA, TIMSS a PIRLS a zaměří se na hodnocení účinnosti a výsledků opatření přijatých školami na podporu čtenářské a matematické gramotnosti a na hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v předmětech český jazyk a matematika.
Kontrolní akce BOZ
budou zaměřeny na
podmínky vzdělávání,
konkrétně na tělocvičny a školní hřiště, bezbariérový přístup a následné inspekce v případě závažných školních úrazů nebo vysokého opakovaného výskytu úrazů podle evidence školních úrazů ČŠI. Kontroly ČŠI budou mnohdy realizovány
ve spolupráci s příslušnými pracovišti Státního úřadu inspekce práce.
V plánovaných výkonech jsou zařazeny rizikové školy, kde je přepočtená míra školní úrazovosti u mateřských škol nad 5 úrazů na 100 žáků, u základních a středních škol nad 8 úrazů na 100 žáků. Kontrolní akce BOZ jsou koordinovány také s dalšími kontrolními orgány.
Kontrolní akce veřejnosprávní kontroly jsou plánovány v
ročním cyklu
pro školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR a pro vzorek škol a školských zařízení tak, aby bylo
kontrolováno nakládání s prostředky státního rozpočtu
v minimálním rozsahu odpovídajícím 5 % z celkového rozpočtu pro regionální školství za hospodářský rok 2011. Při realizaci veřejnosprávní kontroly spolupracuje ČŠI s dalšími kontrolními orgány, které jsou k tomuto druhu kontroly příslušné podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. V případě změny tohoto zákona bude následně rozhodnuto o způsobu zajištění kontrolních činností v rámci rezortu.
DRUHÝ ODDÍL (B)
Druhý oddíl (B)
obsahuje
náměty pro tematické inspekce,
kde navrhovaná tematická šetření vycházejí z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2011 (usnesení vlády České republiky ze dne 16. listopadu 2011 č. 836, o Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky) a z dalších úkolů uložených Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ve státních politikách ČR usneseními vlády ČR a vztahujících se k regionálnímu školství.
TŘETÍ ODDÍL (C)
Třetí oddíl (C)
zahrnuje
přehled rozvojových úkolů ČŠI
podle příslušných ustanovení školského zákona v souladu se schválenou Koncepcí rozvoje ČŠI pro období 2009–2013, Plánem zahraničních aktivit a v rámci projektů ESF (NIQES, Kompetence I a Kompetence III) realizovaných ČŠI.
Plán hlavních úkolů
obsahuje formou přílohy také
kvantifikaci výkonů ČŠI
ve školním roce 2012/2013, která uvádí počet plánovaných výkonů (inspekčních akcí) ve členění škol podle poskytovaného stupně vzdělání a ve vybraných školských zařízeních.
Kompletní Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2012/2013 včetně příloh je k dispozici na