Proměňující se společnost přináší mnohé změny, zlepšení, nové poznatky. Týkají se i vzdělávání a výchovy dětí. Není to ovšem vždy jen tak, že se odstraní méně vhodné postupy (pomůcky, technologie) z minulosti a jednoduše se nahradí lepšími. Ony i ty nové a skutečně lepší mohou přinést dříve netušené, tedy jiné komplikace, na které nejsme připraveni a s nimiž občas neumíme po nějakou dobu zacházet. A pak z této nevědomosti a bezradnosti můžeme odmítat jako nevhodný samotný nový a vhodný poznatek, postup či pomůcku.
Komplikace nového
PhDr.
Václav
Mertin,
dětský psycholog
Samozřejmě existuje i druhá varianta, že nové nadšeně vítáme a pokládáme je za všelék na všechny dosavadní problémy. Jako kdybychom nevěděli, že žádný takový neexistuje. Stejné platí pro život i pro vzdělávání.