• Oblíbené
  • Poznámka

Kontrola hygieny v MŠ

Vydáno:
Kontrola hygieny v MŠ
Nevíte, zda se musí pracovník hygieny, který přijde na kontrolu do objektu MŠ předem ohlásit a zda se musí nahlásit ředitelce školy nebo jejímu zástupci před započetím kontroly? Odpověď přinášíme v tomto kratičkém příspěvku.
Podle ustanovení § 78 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů platí, že státní správu v ochraně veřejného zdraví vykonávají Ministerstvo zdravotnictví, krajské hygienické stanice, Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo životního prostředí a krajské úřady. Ministerstvo zdravotnictví, krajské hygienické stanice, Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra tvoří soustavu orgánů ochrany veřejného zdraví.
Pokud se týká hygienických stanic, tak zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů přímo zřizuje krajské hygienické stanice, jejichž správní obvody a sídla stanoví příloha č. 2 k tomuto zákonu a zároveň (v příloze č. 3) vyjmenovává územní pracoviště jednotlivých Krajských hygienických stanic. Krajské hygienické stanice jsou správními úřady. Krajská hygienická stanice, která působí ve správním obvodu hlavního města Prahy, se označuje jako Hygienická stanice hlavního města Prahy. V čele krajské hygienické stanice je ředitel. Územní pracoviště jednotlivých krajských hygienických stanic jsou de facto bývalé okresní hygienické stanice, neboť působí v sídlech bývalých okresů.
Oprávnění a povinnosti zaměstnanců orgánů ochrany veřejného zdraví a povinnosti kontrolovaných osob jsou uvedeny v ustanovení § 88 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. Toto ustanovení však vychází ze zásady, že oprávnění zaměstnanců orgánů státní kontroly upravuje obecně zvláštní zákon, tedy konkrétně zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 552/1991 Sb., pak stanoví jako základní zásadu, že podle tohoto kontrolního řádu postupují kontrolní orgány jen v těch případech, kdy zvláštní zákon nestanoví jiný postup. Orgány ochrany veřejného zdraví vykonávají státní správu v ochraně veřejného zdraví a tudíž vykonávají i státní kontrolu nad ochranou veřejného zdraví.
To pak je třeba aplikovat na ustanovení § 88 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. Toto ustanovení totiž upravuje proto jen některé problematické úseky činnosti orgánu státní kontroly, které podle poznatků praxe výkon státní kontroly znesnadňují a nejsou zákonem č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů řešeny. Vzhledem k úkolům orgánů ochrany veřejného zdraví v oblasti prevence infekčních onemocnění se jim v tomto ustanovení umožňuje i vstup do obydlí fyzických osob a fyzickým osobám se ukládá k těmto účelům povinnost takový vstup umožnit. Obdobné povinnosti a oprávnění jako orgán ochrany veřejného zdraví má i pověřený zaměstnanec příslušné hygienické stanice.
Pro běžný výkon kontroly se však musí zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví řídit zákonem č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
Podle ustanovení § 11 citovaného zákona jsou kontrolní pracovníci oprávněni:
a) vstupovat do objektů, zařízení a provozů, na pozemky a do jiných prostor kontrolovaných osob, pokud souvisí s předmětem kontroly; nedotknutelnost obydlí je zaručena,
b) požadovat na kontrolovaných osobách, aby ve stanovených lhůtách předložily originální doklady a další písemnosti, záznamy dat na paměťových médiích prostředků výpočetní techniky, jejich výpisy a zdrojové kódy programů, vzorky výrobků nebo jiného zboží (dále jen „doklady“),
c) seznamovat se s utajovanými informacemi, prokáží-li se osvědčením pro příslušný stupeň utajení těchto informací, vydaným podle zvláštního právního předpisu,
d) požadovat na kontrolovaných osobách poskytnutí pravdivých a úplných informací o zjišťovaných a souvisejících skutečnostech,
e) zajišťovat v odůvodněných případech doklady; jejich převzetí musí kontrolované osobě písemně potvrdit a ponechat jí kopie převzatých dokladů,
f) požadovat, aby kontrolované osoby podaly ve stanovené lhůtě písemnou zprávu o odstranění zjištěných nedostatků,
g) v případech stanovených tímto zákonem ukládat pořádkové pokuty,
h) používat telekomunikační zařízení kontrolovaných osob v případech, kdy je jejich použití nezbytné pro zabezpečení kontroly.
Podle ustanovení § 12 citovaného zákona jsou kontrolní pracovníci povinni:
a) oznámit kontrolované osobě zahájení kontroly a předložit pověření k provedení kontroly,
b) šetřit práva a právem chráněné zájmy kontrolovaných osob,
c) předat neprodleně převzaté doklady kontrolované osobě, pominouli důvody jejich převzetí,
d) zajistit řádnou ochranu odebraných originálních dokladů proti jejich ztrátě, zničení, poškození nebo zneužití,
e) pořizovat o výsledcích kontroly protokol,
f) zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli při výkonu kontroly a nezneužít znalosti těchto skutečností.
Zákon tedy výslovně nestanoví, že by orgán ochrany veřejného zdraví měl ředitelce mateřské školky oznámit kontrolu např. týden dopředu, ale povinnost zahájení kontroly je zde výslovně daná.
To nakonec vyplývá i z judikatury k zákonu č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů. V rozsudku Nejvyššího správního soudu ČR SJS 865/2006 8 as 122005-51 se např. konstatuje „Povinnost kontrolních pracovníků oznámit kontrolované osobě zahájení kontroly (§ 12 odst. 2 písm. a) zákona ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole) směřuje k možnosti kontrolované osoby bránit svá práva v průběhu kontroly, a je-li to možné, být přítomna jejímu průběhu. Z žádného ustanovení zákona o státní kontrole nevyplývá požadavek, aby kontrolovaná osoba byla vždy fyzicky přítomna provádění kontroly. Je ovšem vyloučeno, aby v případě kontroly prováděné úřadem práce nebyly o jejím zahájení vyrozuměny statutární orgány kontrolované společnosti, jsou-li přítomny, a v opačném případě jiná odpovědná osoba.“ Druhý zajímavý rozsudek je rozsudek Nejvyššího správního soudu SJS 1067/2007 2 as 71/2005 - 134, kde je judikováno „Provádí-li orgán ochrany veřejného zdraví měření hluku z provozovny služeb bez přítomnosti provozovatele této služby, případně jeho zaměstnance či zástupce, a bez toho, aby provozovatel byl o měření vyrozuměn, postupuje v rozporu se zákonem (§ 88 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, § 12 odst. 2 písm. a) zákona ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole). S ohledem na zvláštní charakter měření hluku z provozoven služeb však není třeba, aby byl provozovatel služby o měření vyrozuměn dopředu a měření byl přítomen po celou jeho dobu. Naopak v zájmu zajištění řádného a pravdivého změření hluku je žádoucí, aby orgán ochrany veřejného zdraví v okamžiku, kdy již nebude možné účel měření zmařit, provozovatele, případně jeho zaměstnance či zástupce, který se v provozovně zdržuje, o probíhajícím měření vyrozuměl a přizval ho k účasti na něm.“ Na základě výše uvedeného uzavírám, že ze zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů vyplývá povinnost orgán ochrany veřejného zdraví oznámit ředitelce mateřské školky kontrolu.
Související předpisy:
* § 78 - 91 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
* § 11 - 14 zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole
* rozsudek Nejvyššího správního soudu ČR SJS 865/2006 8 as 122005-51
* rozsudek Nejvyššího správního soudu SJS 1067/2007 2 as 71/2005 - 134

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu