Kontrola školy ze strany zřizovatele

Vydáno:
Kontrola školy ze strany zřizovatele
JUDr.
Petr
Pospíšil
Ph.D., LL.M
 
Nové vedení obce, která je zřizovatelem naší školy, nám oznámilo, že u nás provede kontrolu a žádají poskytnutí těchto materiálů:
1)
aktuální rozpočet školy,
2)
evidence pracovní doby zaměstnanců,
3)
rozvržení pracovní doby zaměstnanců,
4)
vnitřní platový předpis,
5)
platnou zřizovací listinu,
6)
úplný řád školy,
7)
hospodaření s fondem FKSP za období 2002-2014 plus evidenci půjček za toto období,
8)
směrnici FKSP,
9)
kompletní záznamy o konání školního tábora od doby jeho prvního konání,
10)
kompletní mzdové účetnictví od r. 2000,
11)
poslední kompletní inventarizaci majetku,
12)
evidenci a vyúčtování pracovních cest a cestovních náhrad od r. 2000.
Dle mého názoru požadavky pod body 2), 3), 4) a 10) vůbec nespadají do kompetencí kontroly obcí, u požadavku č. 7) si nejsem zcela jist. Prosím o stanovisko.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
 
zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů
Veřejnosprávní kontrola příspěvkových organizací je prováděna podle ust. § 15 a 27 odst. 9 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. V ustanovení § 15 zákona je vymezeno, že územní samosprávný celek provádí pravidelnou, systematickou a úplnou kontrolu svého hospodaření podle zvláštního právního předpisu upravujícího finanční kontrolu ve veřejné správě (tzn. podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů) a dále, že kontroluje hospodaření jím zřízených a založených právnických osob. V ustanovení § 27 odst. 9 zákona se pak uvádí, že zřizovatel provádí kontrolu hospodaření příspěvkové organizace.
Z hlediska věcného vymezení předmětu kontroly ze strany zřizovatele platí, že kontrolovány mohou být veškeré aktivity, na které byly vynaloženy veřejné prostředky, včetně prostředků poskytnutých z jiných rozpočtů (ze státního rozpočtu, ze zahraničí), dále pak také oblast majetkových vztahů a přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému. Nelze proto souhlasit s názorem tazatele, že některé požadavky zřizovatele „vůbec nespadají do kompetencí kontroly obcí“.
Při uvedené šíři a zaměření kontroly je samozřejmě nezbytné, aby kontroloři při zpracování protokolu dbali na ochranu osobních údajů.
Je samozřejmě otázkou, zda je efektivní, aby zřizovatel prováděl kontrolu za tak dlouhé časové období, jak vyplývá z položeného dotazu. Nemohu vyloučit, že kontrolovaný subjekt už z důvodu archivace či skartace nemusí disponovat některými dokumenty. To je nicméně mimo oblast mého odborného zájmu a je třeba, aby otázku dostupnosti materiálů komunikovala kontrolovaná organizace se zřizovatelem.