Rozvíjet potenciál zaměstnanců stojí čas a peníze a vyžaduje spoustu energie a mentální kapacity manažera. V takové situaci výrazně pomáhá, pokud je dotyčný zaměstnanec koučovatelný. Být koučovatelný znamená, že je člověk připraven udělat to, co je potřeba ke změně, zlepšení a excelenci. Daná osoba je vnímavá ke zpětné vazbě, přijímá konstruktivní kritiku a využívá ji ke zlepšení svého pracovního výkonu. Jak si dokážete představit, nekoučovatelný jedinec je pravým opakem. Zpětné vazbě se vyhýbá, vymlouvá se, obviňuje ostatní a obecně má špatný postoj k tomu, že je jeho výkon hodnocen. Čtěte dále a zjistěte společné rysy koučovatelných zaměstnanců, abyste si mohli vytvořit realistický plán, jak své podřízené (i sebe) rozvíjet.
Koučovatelnost
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
Ředitel základní školy Wonderland Academy
Koučovatelnost ve sportu
Není překvapením, že koncept koučovatelnosti se poprvé objevil v atletice na přelomu 60. a 70. let 20. století, kdy sportovní psychologové určili koučovatelnost1) jako základní kvalitu vedoucí ke skvělému sportovnímu výkonu. Navzdory uvědomované důležitosti však v té době neexistoval na poli koučovatelnosti žádný systematický výzkum. Průlom učinilv roce 2000 Peter Giacobbi2)na univerzitě v Tennessee (USA), který atletickou koučovatelnost formálně konceptualizoval v rámci své disertační práce. Koučovatelnost definoval jako postoj charakterizovaný
motivací ke zlepšení
sportovních dovedností, zvídavostí,
otevřeností k učení
a důvěroua respektem k trenérovi a tréninkovému procesu. Nástrojem k měření takového postoje byla sada výroků a škála pro hodnocení míry souhlasu -3 až +3, například:*
Během tréninku jsem ochoten zkusit cokoliv, abych zlepšil své sportovní dovednosti.
*
Velmi si vážím znalostí a zkušeností svého trenéra.
*
Zamýšlím se nad radami od spoluhráčů ohledně mých sportovních dovedností.
*
Mám mnoho otázek o mých sportovních dovednostech a vždy na ně hledám odpovědi.
*
Často čtu knihy o úspěšných sportovcích.
*