Kriminalita, mládež, výchova, 6. část - Domácí násilí a škola

Vydáno: 12 minut čtení

V roce 1985 formulovala Rada Evropy definici domácího násilí: „Násilné chování v rodině zahrnuje jakýkoliv čin nebo opomenutí spáchané v rámci rodiny některým z jejích členů, které podkopávají život, tělesnou nebo duševní integritu nebo svobodu jiného člena stejné rodiny nebo vážně poškozují rozvoj jeho osobnosti.“ Jednotlivé pojmy uvedené v této definici jsou podrobně definovány i v českém právním řádu.

 

Kriminalita, mládež, výchova
JUDr.
Jana
Mahdalíčková,
Ph.D.,
odborná lektorka, oblast trestního práva
Agresivita, nezájem a různá patologická chování zasahují nejslabší jedince, zpravidla tedy nezletilé děti. Současná rodina už dávno není tzv. centrem securitatis (ochrany), které by mělo zajistit dítěti ochranu v kruhu rodinném, mnohdy se naopak stává místem, kde se rozvíjí negativní patologické chování. Jde o takový přístup k dítěti, který ho přímo ohrožuje na jeho zdraví, tělesné či duševní integritě nebo na životě či ho staví do situací, jež jsou pro něj neřešitelné.1)
Nepřiměřené chování rodiče, surové bití, psychické týrání a další formy zneužívání samozřejmě narušují základní funkce rodiny a napomáhají rozvoji patologických jevů, které rodinu narušují zevnitř a omezují možnosti jednotlivých členů se účinně bránit. Děti, které zažily v orientační neboli prvotní rodině domácí násilí, s větší pravděpodobností přijmou roli oběti nebo agresora při vytváření vlastních mezilidských vztahů. Domácí násilí postihuje rodiny různě sociálně postavené. Lze konstatovat, že se jedná o velice rozšířený a zároveň také nejméně kontrolovatelný druh násilí. Abychom byli schopni rozpoznat, že se „něco“ děje, je třeba znát znaky domácího násilí2):
1.
Opakování a dlouhodobost.
Z jednoho útoku jakéhokoli charakteru ještě nelze určit, zda jde o domácí násilí. Může to však být jeho začátek
.
2.
Eskalace.
Od urážek se stupňuje k psychickému snižování lidské důstojnosti až k fyzickým útokům a závažným trestným činům ohrožujícím zdraví a život.
3.
Jasné a nezpochybnitelné rozdělení rolí osoby ohrožené a osoby násilné.
Domácím násilím nejsou vzájemná napadání, hádky, rvačky a spory, kde se role osoby násilné a osoby ohrožené střídají.
4.
Neveřejnost.
Domácí násilí probíhá zpravidla za zavřenými dveřmi bytu či domu, stranou společenské kontroly.
Aby skutek byl domácím násilím, musejí být naplněny všechny čtyři znaky.
Dítě je oproti svým rodičům vždy slabší, proto je nutné jej chránit. Neměli bychom však omezovat domácí násilí páchané na dětech pouze na úzký rodinný kruh. Tento negativní jev je třeba řešit i v rámci členů širší rodiny, se kterými přichází dítě také velmi často do styku a kteří pro něj mohou být - jako potenciální pachatelé domácího násilí - stejným nebezpečím.
Domácí násilí může nabývat různých druhů a forem:
-
fyzické násilí - strkání, fackování, bití pěstmi, tahání za vlasy, pálení, kopání, smýkání, ohrožování zbraní nebo nožem, házení předmětů, znehybňování oběti, například přivazováním, zatlačováním do kouta;
-
psychické násilí - slovní týrání, ponižování, zesměšňování na veřejnosti i v soukromí, permanentní kontrola chodu dne, výslechy, vyhrožování zmrzačením, zabitím;
-
sexuální násilí - zahrnuje všechny sexuální činy, které jsou na oběti vynucovány, tedy které oběť podstupuje nedobrovolně či s nechutí;
-
ekonomické týrání - zamezení možnosti oběti disponovat finančními prostředky, ať rodinnými, nebo vlastními, týká se převážně starších dětí, například v rámci přidělování kapesného; přinucení žádat o prostředky na obživu nebo také vystavování rodiny hladu, chladu, nedostatku oblečení či nerespektování potřeb dětí;
-
sociální izolace - zavření oběti, zákaz styku s příbuznými a přáteli, zákaz telefonování, vycházení, přikazování chování, oblékání, ale také vyčerpávající dohled nad životem;
-
zastrašování - použitím křiku, demonstrací síly, vyvoláváním strachu, ničením majetku, týráním zvířat, vyhrožováním;
-
vyčerpávání - vyznačuje se přikazováním někdy až nesmyslné práce, odpíráním spánku, potravy a tekutin;
-
citové týrání - zahrnuje nadávky, kritizování, sekýrování, vyvolávání pocitu viny za situaci, ale také popírání faktu násilí s tím, že se oběti něco zdá, nebo odpírání pozornosti.
Domácí násilí na dětech je obecně považováno za jednu z nejhorších forem domácího násilí z hlediska jeho oběti. Dítě je potřeba vnímat jako člena společnosti a rodiny, který nemá dostatečné možnosti obrany své tělesné a duševní integrity. Nedisponuje prostředky ani dostatečnou sociální vyzrálostí, aby dokázalo vyhodnotit nebezpečnost situace a vhodným způsobem na ni reagovat. Je proto důležité, aby mu ji pomáhali řešit všichni, kteří ho ve svém okolí jakkoli vnímají.
Násilí uvnitř rodiny často souvisí s nenaplněním ochranné funkce rodiny. Děti by se měly cítit nejbezpečněji přímo v rodině, v některých případech tomu tak bohužel není. Děti samozřejmě mohou být obětí násilí i mimo rodinu, nicméně případy páchané násilné či jiné kriminality na dětech v rodině považuji za zdaleka nejzávažnější. Vzhledem k závislosti materiální či citové se taková kriminalita navíc pouze velmi těžko odhaluje. Kvůli této závislosti je pro dítě mimořádně těžké se obrátit proti své rodině a vzepřít se jí.
Páchané činy mohou spočívat v násilí, šikaně, v různých formách zneužíváni a v dalších podobách. V jejich důsledku dochází k posttraumatickým poruchám, odporu proti autoritám, snížení sebedůvěry nebo pocitu viny - častým fyzickým trestáním se u dítěte může navodit pocit, že dítě samo je špatné a že je vlastně trestáno po zásluze. Jako problematické u fyzických trestů se jeví především to, že rodiče mohou ztratit soudnost ohledně toho, jaké tresty jsou ještě přiměřené a které, byť i z nedbalosti, přispívají k negativnímu vývoji dítěte. Hranice mezi tím, co je ještě trestem adekvátním a co lze již nazvat přímo násilím, je velmi tenká. Je navíc pravděpodobné, že dítě tyto výchovné nástroje vezme za své a bude je samo používat ve své budoucí rodině, kterou případně založí.
Zajímavý je průzkum, dle kterého pouze 8,3 % respondentů považovalo tělesné tresty za nepatřičné, a nikdy by je tak nepoužili. Dokonce téměř 50 % respondentů uvedlo, že si jsou sice vědomi toho, že tělesný trest nevychovává, nicméně v určitých situacích ho považují za nejlepší možné řešení. Riziko vzniku deliktních sklonů v důsledku vztahů v rodině je podceňováno. Odhalení týrání tak není vůbec jednoduché, dítě je v konfliktu loajality.
Těžké případy domácího násilí působí na děti stejně, jako kdyby vyrůstaly s jedním (nebo oběma) drogově závislými rodiči. Následky jsou individuální - změny chování dítěte mohou být viditelné, ale i subtilní:
-
poruchy koncentrace;
-
poruchy regulování emocí (agresivita/úzkostnost);
-
horší zvládání stresů, konfliktů (chybějí konstruktivní postupy);
-
dítě se netěší domů, je nápadně unavené;
-
poruchy kognitivního vývoje (tzv. potlačující efekt domácího násilí: pokles až o 8 bodů na IQ stupnici, vážné potíže s učením, u čtení až o rok zpět).
Zásada: Ochrana matky je nejlepší pomoc dítěti.3)
Jak pomoci obětem domácího násilí? Patří-li agresor do rodiny, situace je komplikovaná. Učitelé by přitom měli podle doporučení dodržovat při řešení rizikových situací stanovený postup: nejdříve se obrátit na rodinu, pak na sociální péči a v poslední řadě na policii.
Pochází-li zlo z rodiny, vzniká tak hned v první fázi případu jakýsi začarovaný kruh.
Příklad z praxe:
Učitelé mohou mít strach z reakce případného agresora, který se může obrátit proti nim. Jedna z učitelek například řešila podobný případ a zkontaktovala rodinu. Až po letech se přišlo na to, že agresorem byl otec dítěte, který následně zbil i matku. Agresivní otec pak namířil svou zlost na ředitelku školy. Odhalila totiž otisky pivních zátek na krku dítěte a přímo se obrátila na policii. Policie dítě vyslechla, ale musela ho pustit zpět domů k rodině. Když se to agresivní otec dozvěděl, začal ředitelce školy vyhrožovat.
Pedagogové přicházejí do kontaktu s domácím násilím buď přímo (v rozhovoru s dítětem nebo dospělým, např. že musí pod studenou sprchu, stát nahé na balkóně, aby nezlobilo), nepřímo (z okolí svěřených dětí proniknou určité signály), nebo intuitivně (mají pocit, že za změnou chování dítěte by mohlo být domácí násilí, např. dítě má modřiny, chodí pořád ve svetru, usíná ve škole). Je třeba si uvědomit, že je pro děti těžké o domácím násilí s učitelem mluvit (bojí se rozpadu rodiny, bojí se, že to bude ještě horší, bojí se, že kvůli nim bude násilná osoba ve vězení).
Co tedy může škola pro dítě v takových případech dělat? V první řadě musí rozpoznat nepříznivou situaci dítěte, hledat za dojmem, že „dítě zlobí“ či že „je líné“, hlubší příčinu. V úvahu přichází prevence, tj. věku dětí přiměřená osvěta, a případně pomoc v živém případu.
Doporučený postup při podezření na domácí násilí je následující:
-
Aktivní a bezpečné oslovení dítěte.
Pokud je možné, je třeba využít především školního psychologa pro pohovor s dítětem a dobře hlídat hranici role pedagoga (pedagog, který je v kabinetu „chápající“ a záhy musí dítě ve třídě vyzkoušet a objektivně oznámkovat, může být pro dítě stejně matoucí jako rodič, který je někdy agresivní a jindy smířlivý).
-
Vyhodnocení informací s vedením školy při zachování diskrétnosti.
-
Uvážlivý, na míru šitý postup.
Je nutné podporovat dítě v kontaktu s odborným pracovištěm (linka důvěry, pomoc poradny, OSPOD, Intervenční centrum).
-
Násilné/zneužívající rodiče lze oslovit, jen když je dítě v bezpečí.
-
Prověřit, zda jsou v rodině další děti.
-
Dokumentace případu.
Pomoc v živém případu:
-
naslouchat, udělat si čas;
-
potvrdit, že dítě jedná správně (vysvětlit rozdíl mezi vinou, zodpovědností a participací);
-
dát důležité informace (orientace dítěte);
-
zprostředkovat profesionální pomoc;
-
povzbudit dítě, aby nezamrzlo v roli oběti;
-
podporovat věkově přiměřené copingové styly4) („injekce proti bezmoci“).
Důležitá doporučení při intervenci:
-
nespěchat a spoléhat na selský rozum;
-
pozor na zbrklá/rychlá řešení - nefungují;
-
ochrana (ohrožené) matky je nejlepší pomoc dítěti.5)
Škola má také povinnost oznamovací, v případě podezření na trestný čin podle trestního zákoníku: § 367 nepřekažení trestného činu a § 368 neoznámení trestného činu, v našem případě by se jednalo zejména o trestný čin podle § 198, týrání svěřené osoby.
Příště: 7. Rizikové sexuální chování a škola.
POZNÁMKA REDAKCE
Jedná se o 6. část seriálu. Předchozí publikované texty:
Příčiny, 1. část, Řízení školy 10/2016
Rizikové faktory a agresivita, 2. část, Řízení školy 12/2016
Šikana ve škole z pohledu práva, 3. část, Řízení školy 1/2017
Drogy z pohledu práva, 4. část, Řízení školy 2/2017
Extremismus a školy, 5. část, Řízení školy 5/2017
ZDROJE
-
ČÍRTKOVÁ, L. Moderní psychologie pro právníky. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2207-8.
-
Konference MŠMT ze dne 31. 7. 2014 k tématu „Domácího násilí - úloha školy a učitele“. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/konference-msmt-k-tematu-domaciho-nasili-uloha-skoly
-
MÜLLER, J. Fenomén domácí násilí.
Právo a rodina.
2017, č. 1, s. 21.
-
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, v posledním znění (§ 199 Týrání osoby žijící ve společném obydlí).
-
Zákon č. 89/2012 Sb., nový občanský zákoník (§ 751 Zvláštní ustanovení proti domácímu násilí).
-
Zákon č. 135/2006 Sb., o ochraně před domácím násilím.
-
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
-
www.bkb.cz
-
www.domacinasili.cz
-
www.donalinka.cz
1 Podle Senty Radvanové.
2 Zdroj: Expertní skupina Aliance proti domácímu násilí.
3 Doc. PhDr. Ludmila Čírtková, CSc., konference MŠMT ze dne 31. 7. 2014 k tématu „Domácí násilí - úloha školy a učitele“.
4 Zvládání jakéhokoli typu stresu a vyrovnávání se s ním. Někteří autoři zvládání staví mezi tzv. ovládání (mastery) a obranu (defense). Ovládání se pojí s bezstresovým prožíváním, na rozdíl od zvládání a obrany, které se pojí s nepříjemnými prožitky stresu. Zatímco pro obranu je charakteristická pasivita a rigidita, zvládání se vyznačuje aktivizací kognitivních procesů a aktivitou zacílenou na vyvolání změn prostředí a sebe.
5 Podle Bílého kruhu bezpečí.

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD

Články

Kriminalita, mládež, výchova, 5. část - Extremismus a škola
Kriminalita, mládež, výchova, 2. část - Rizikové faktory a agresivita
Kriminalita, mládež, výchova, 3. část - Šikana ve škole z pohledu práva
Kriminalita, mládež, výchova, 4. část - Drogy ve škole z pohledu práva
Kriminalita, mládež, výchova

Zákony

40/2009 Sb. trestní zákoník