Na veřejnou ochránkyni práv se obracejí rodiče s obavou, že se jejich předškolák nedostane na zvolenou základní školu. Ředitel či ředitelka školy totiž stanovili určitá kritéria pro přijetí a rodiče se ptají, zda je takové rozlišování mezi předškoláky přípustné. V reakci na tyto podněty vydala ochránkyně v roce 2016 doporučení k rovnému přístupu k povinné školní docházce. V něm hodnotí nejčastěji používaná kritéria pro přijetí do první třídy.
Kritéria pro přijímání do první třídy
Mgr. Bc.
Veronika
Bazalová
právnička Kanceláře veřejného ochránce práv
Ředitel či ředitelka spádové školy přednostně přijímají do první třídy žáky, kteří mají místo trvalého pobytu v příslušném školském obvodu, a to do výše povoleného počtu žáků zapsané ve školském rejstříku.1Školský zákon tak pamatuje pouze na jedno přednostní kritérium -
místo trvalého pobytu
. Nikdy proto nelze upřednostnit nespádové dítě na úkor spádového. Co však mají dělat školy, které se potýkají s přetlakem spádových dětí?Kritéria - ano, či ne?
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve své nejnovější informaci k organizaci zápisů odpověď nenabízí. Uvádí, že ředitel či ředitelka školy nesmějí odmítnout spádové dítě, a řešení vidí v komunikaci školy s obcí.2 Obec má totiž povinnost zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky všem svým dětem.3
O kritériích však hovoří vyhláška o základním vzdělávání. Podle ní mají školy povinnost před zahájením zápisů zveřejnit kritéria pro přijímání žáků (pokud nějaká stanovují) a počet žáků, které je možné přijmout.4 Existenci kritérií předvídá i Nejvyšší správní soud, když říká, že dítě lze nepřijmout pouze na základě rovně uplatňovaných, logických a nediskriminačních kritérií.5
Můžeme tak uzavřít, že školy, které čelí přetlaku spádových dětí,
mohou stanovit kritéria
pro jejich přijímání.Rovný přístup ke vzdělávání
Kritéria, která si školy stanoví, však nesmějí odporovat zákonu a musejí respektovat zásadu rovného přístupu ke vzdělávání bez diskriminace. V podrobnostech tuto zásadu rozvíjí
antidiskriminační zákon
. Z něj by také měli ředitelé a ředitelky škol vycházet, když se budou rozhodovat, jaká kritéria pro přijímání dětí do první třídy stanoví.Diskriminací se rozumí takové jednání, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě než s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to z některého z chráněných důvodů.6 Těmito chráněnými důvody jsou dle školského zákona rasa, barva pleti, pohlaví, jazyk, víra a náboženství, národnost, etnický nebo sociální původ, majetek, rod a zdravotní stav nebo jiné postavení občana.7
Test přípustného rozdílného zacházení
Z obecného zákazu diskriminace však existuje výjimka. Diskriminací není takové rozdílné zacházení, které je objektivně odůvodněno legitimním cílem a prostředky k jeho dosažení jsou přiměřené a nezbytné.8 U každého kritéria by tak ředitel či ředitelka školy měli dbát na to, aby kritérium neodporovalo zákonu a aby splňovalo test přípustného rozdílného zacházení:
-
stanovené kritérium sleduje
legitimní cíl
,-
prostředky k dosažení tohoto cíle jsou
přiměřené
-
a zároveň jsou tyto prostředky
nezbytné
.Podrobně rozeberu pouze dvě kritéria - pořadí přijetí přihlášky a docházku staršího sourozence do školy. Veřejná ochránkyně práv se však ve svém doporučení věnuje dalším osmi kritériím. Její závěry jsou zaznačené v přehledné pomůcce pro ředitele a ředitelky škol (viz níže).
Pořadí přijetí přihlášky
Některé školy volí kritérium pořadí přijetí přihlášky k zápisu. Rodiče pak čekají od brzkých ranních hodin před školou, což je nedůstojné. Toto kritérium ale především odporuje školskému zákonu. Podle něj má totiž zákonný zástupce povinnost přihlásit dítě k zápisu v období od 1. dubna do 30. dubna. Z povahy věci tak má první žádost přijatá v době zápisu stejnou hodnotu jako žádost poslední. Kritérium pořadí přijetí přihlášky je proto
nevhodné
.Sourozenec ve škole
Dalším častým kritériem je upřednostnění dítěte, které má ve škole staršího sourozence. Toto kritérium potenciálně znevýhodňuje děti jedináčky, děti, jejichž sourozenci navštěvují specializované školy (víceletá gymnázia, základní školy speciální), nebo děti s velkým věkovým rozdílem od sourozenců.
Kritérium však sleduje legitimní cíl - posilování sourozeneckých vazeb a snazší slaďování rodinného a pracovního života rodičů. Jde zároveň o kritérium nezbytné, jelikož vzhledem k omezené kapacitě školy neexistuje jiný prostředek, jak dosáhnout téhož cíle. Za přiměřené je však můžeme označit pouze tehdy, pokud odmítnuté dítě má
právo na přednostní přijetí ještě v jiné škole
(pokud má dítě více spádových škol).Při přetlaku spádových dětí je toto kritérium v souladu se zásadou rovného zacházení, pokud splňuje podmínku přiměřenosti. Při přetlaku nespádových dětí ho lze použít.
Závěr
Kritéria pro přijetí do první třídy nesmějí odporovat zákonu a musejí splňovat test přípustného rozdílného zacházení (legitimní cíl, přiměřenost, nezbytnost). Pokud ani po použití takových kritérií nemůže ředitel či ředitelka školy rozhodnout, je vhodné přistoupit k losování. Kromě posouzení kritérií se doporučení ochránkyně věnuje i správnímu řízení, které nezbytně provází přijímání každého dítěte. Úplné znění doporučení je dostupné na webových stránkách ochránce.9
1 Ustanovení § 36 odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2 Pro podrobnosti viz Informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k organizaci zápisů k povinné školní docházce ze dne 16. prosince 2016, č. j. MSMT-27988/2016.
3 Ustanovení § 178 odst. 1 školského zákona.
4 Ustanovení § 3a odst. 7 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů.
5 Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. dubna 2013, čj. 7 Ans 21/2012-22. Internetové stránky Nejvyššího správního soudu jsou dostupné na www.nssoud.cz
6 Ustanovení § 2 odst. 3 zákona č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon), ve znění pozdějších předpisů.
7 Ustanovení § 2 odst. 1 písm. a) školského zákona.
8 Ustanovení § 7 odst. 1 antidiskriminačního zákona; to neplatí pro chráněný důvod rasy, etnického původu a národnosti.
9 Internetové stránky ochránce jsou dostupné na www.ochrance.cz, sekce Diskriminace, podsekce Doporučení, tedy na www.ochrance. cz/fileadmin/user_upload/DISKRIMINACE/Doporuceni/Doporuceni-zapisy-do-ZS_14-17-DIS-VB.pdf