Na veřejného ochránce práv se často obracejí rodiče dětí, které nebyly přijaty do vybrané základní školy. Ochránce se proto v minulosti zabýval kritérii pro přijímání žáků do základních škol a jednotlivá kritéria rozebral v doporučení k rovnému přístupu k povinné školní docházce. Své závěry shrnul ve sborníku stanovisek ochránce pro oblast školství. Blíže se jim věnuje také tento článek.
Kritéria pro přijímání do základních škol
Mgr.
Barbora
Votoupalová
právnička Kanceláře veřejného ochránce práv
Školský zákon zná pouze jedno přednostní kritérium pro přijetí do základní školy. Tím je
místo trvalého pobytu žáka ve školském obvodu
.1) Základní škola musí přednostně přijmout spádové žáky do výše povoleného počtu žáků školy uvedené ve školském rejstříku. Obecně platí, že nespádový žák nikdy nemůže být přijatý k základnímu vzdělávání na úkor žáka spádového. Není možné, aby uplatnění kritéria trvalého pobytu předcházelo jakékoliv jiné zvýhodnění. Pokud by škola upřednostnila nespádové dítě před spádovým, postupovala by nezákonně.Vyhláška o základním vzdělávání předvídá existenci i dalších kritérií.2) Ty však blíže nespecifikuje. Stanovuje, že kritéria mají být zveřejněna ještě před zápisy. Dále platí závěry Nejvyššího správního soudu, podle kter