Napadlo vás, jak je práce ředitele podobná činnosti letce ve větroni? Zdálo by se, že stačí ovládat celkem jednoduché řízení letounu, ale opak je pravdou. Nelze radostně a bezpečně létat bez poznatků z meteorologie, kartografie, fyziky i aerodynamiky, zdravovědy a lidské fyziologie, technologie výroby i techniky a mechaniky obecně, psychologie… Stejné je to u ředitele školy. Není to jen školní byrokrat, správce budov, dozorce práce nebo motivátor týmu. Je tu i mnoho dalšího a na některé aspekty chci upřít svou pozornost
Ve školách, kde vedu semináře pro sborovnu, často zavítám do tříd. Nasávám inspiraci, hledám didakticky zajímavé náměty, kochám se. Třídy prvního stupně jsou jako obrázky. Ale i tam vidím veliké rozdíly v jedné věci, jak jsem nedávno říkali jistému řediteli. Ten mi ukázal dvě krásné třídy, ale já mu řekl:
„Jen v jedné vidím produkty žákovské práce. Když se rozhlédnu, tak na oknech, na ná