Mnoho z nás má podobnou zkušenost ze své vlastní školní docházky: s ředitelem školy jsme se v hodinách potkali málokdy. Mnozí si ale vybavujeme respekt i obavy, které jsme před hodinami s panem ředitelem cítívali. Setkání s ředitelem bývá pro žáky zvláštní, výjimečné, někdy obávané a přesto nezapomenutelné. Je setkáním s vlivem a autoritou ředitele.
Ředitel je z podstaty své role ve společenství školy
výjimečnou osobností
. Je statutárním orgánem právnické osoby, řídí všechny činnosti, které škola jako právnická osoba vykonává, je zaměstnavatelem (jako statutární orgán školy je orgánem, který zaměstnavatele zastupuje) a zároveň je zaměstnancem. Přestože při plnění své přímé pedagogické povinnosti dle nařízení vlády přichází do styku s žáky jako jeden z učitelů,
ztělesňuje
oproti ostatním pedagogům jednu výraznou aut