Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a celé české školství čelí v posledních dvou letech nečekaným výzvám. Na straně jedné prošel český vzdělávací systém v období pandemie obrovskou proměnou i nebývalým rozvojem v oblasti digitalizace, na druhé straně se musí vypořádávat s přívalem uprchlíků, kteří do České republiky prchají kvůli ozbrojenému konfliktu na Ukrajině, který začal na konci února.
MŠMT pomáhá ukrajinským dětem, žákům a studentům a současně rozvíjí český vzdělávací systém
MŠMT
Připravilo článek pro Řízení školy
Ministr Gazdík prakticky okamžitě po začátku konfliktu odeslal do škol dopis s doporučeními, jakým způsobem přistupovat k žákům nejen z Ukrajiny, ale také Ruska a Běloruska, aby se předešlo konfliktům. „Prosím, nenechme negativní důsledky aktuálních válečných událostí vstupovat do vzdělávacího systému. Mějme neustále na paměti, že děti za chování dospělých nemohou a že důležitým úkolem škol jev těžkých historických obdobích posilovat zdravé vztahy. Do škol nepatří dělení na ‚my a oni‘ ani válečné nepřátelství,“ apeloval tehdy ministr školství na učitele a ředitele škol.
Ministerstvo školství dále v okamžité reakci na dění na Ukrajině vytvořilo pro uprchlíky Portál k Ukrajině, který zveřejnilo na portálu EDU.cz. Popsán je tam například ukrajinský vzdělávací systém a distanční vzdělávání pro Ukrajince, k dispozici jsou
–
jak poskytovat poradenské služby žákům z Ukrajiny
, dále dvojjazyčné vzory k přijímání dětí a žáků do mateřských a základních škol. Zároveň ministerstvo př