Jak školské úřady podporovaly pedagogické řízení škol
I v decentralizovaných systémech bývá hlavní zodpovědnost za kvalitu vzdělávání v centrální úrovni a ve škole. Takto se odpovědnost vyvíjela v postupně decentralizovaném českém školství, avšak žádná z institucí (včetně samosprávných) neměla tuto odpovědnost explicitně přidělenu a kvalita vzdělávání také nebyla v dokumentech definována. Za této situace by musel fungovat systém kolektivní zodpovědnosti, známý ze zemí se systémem školství budovaným zdola. Takový zde nebyl, takže se spíše uplatnil systém kolektivní nezodpovědnosti a kvalita vzdělávání byla ponechána na iniciativě a kvalitě realizátorů.
Legislativa
(zákon o státní správěa samosprávě ve školství, dále ZSSSŠ) snad nejméně vyžadovala zmíněnou spoluzodpovědnost právě u školských úřadu (dále ŠÚ). Tyto státní dekoncentráty měly přijímat opatření na základě výsledků školní inspekce a předkládat okresnímu shromáždění každoročně ke schválení zprávu o stavu koncepce a rozvoje sítě předškolních zaří