Můžeme se inspirovat při modelování středních článků řízení (podpory) školskými úřady? - 5. část

Vydáno: 8 minut čtení

Dlouhodobě bývám dotazován, proč byly školské úřady (ŠÚ) zrušeny. Zejména po vzniku krajů jsem byl ve funkci vedoucího odboru školství krajského úřadu takto dotazován i starosty obcí. Zjištění jediného relevantního výzkumu o ŠÚ (1996, doc. Malach, MU), ze kterého vyplynulo, že za opodstatněné považuje ŠÚ 95 % ředitelů a 70 % starostů, dokládají úspěšnost odvětvové řízení školství, která v nějaké míře stále rezonuje. Pokusím se stručně shrnout příčiny, proč ŠÚ 90. léta nepřežily.

Můžeme se inspirovat při modelování středních článků řízení (podpory) školskými úřady? – 5. část
PaedDr.
Tomáš
Bouda
vysokoškolský pedagog, lektor DVPP, emeritní ředitel školského úřadu
1. Role MŠMT:
Žádný z ministrů s jejich administrativou nevyvinul potřebné úsilí zdůraznit složitou problematiku vzdělávání vyžadující, zvláště v etapě vytváření základů demokratické společnosti, silnou odbornou správu školství. To zároveň znamená, že k tomu neměli politický mandát. V období hledání struktury veřejné správy po r. 1997 argumenty k uhájení odvětvového řízení