V první části článku (Řízení školy 11/2023) jsem na praktickém příkladu odděleného zápisu pro ukrajinské válečné uprchlíky popsala, jak je pro nás těžké garantovat každému dítěti rovný přístup ke vzdělání. S rovným přístupem ke vzdělání jsou propojené i rovné podmínky. V případě rovných podmínek při vzdělávání však nejde o ono pověstné poskytnout „všem stejně“, ale vzdělávat každé dítě tak, aby dosáhlo svého vzdělávacího maxima. To není fráze, ale pravidlo podle mezinárodních standardů, a tudíž i podle školského zákona. Z hlediska rovného přístupu pak stojí za pozornost v dobrém smyslu slova mechanismus nalezení školy, která je povinna přijmout ukrajinského válečného uprchlíka. Za pozornost však, bohužel, stojí i to, jak se nám nedaří plnit požadavek Lex Ukrajina na nastavení maximální kapacity školy či odložení zahájení vzdělávání v základní škole.
Na co nás upozornilo přijímání ukrajinských válečných uprchlíků k základnímu vzdělávání (2. část)
Vydáno:
16 minut čtení
Na co nás upozornilo přijímání ukrajinských válečných uprchlíků k základnímu vzdělávání (2. část)
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního
Nový mechanismus hledání školy, která přijme ukrajinského válečného uprchlíka k základnímu vzdělávání
Za pozornost stojí nově zavedený mechanismus dalšího postupu, pokud by měla spádová škola už naplněnou kapacitu a ukrajinské válečné uprchlíky by nebyla schopna přijmout bez ohledu na ročník. Přestože za zajištění podmínek ke vzdělávání, tedy včetně adekvátního počtu volných míst ve škole, je podle školského zákona zodpovědný zřizovatel (§ 178 odst. 1), jde podle mezinárodněprávních standardů o odpovědnost státu. Té se stát nemůže zprostit tvrzením, že toto má podle vnitrostátních pravidel zajišťovat někdo jiný. Pokud zajištění práva (nejen) na základní vzdělání stát svěří zákonem někomu jinému, pak to musí provést tak, aby svěřené řádně děláno skutečně bylo, aby svěřené bylo kontrolovatelné a řádně kontrolováno, a pokud je zjištěno, že se tak neděje, aby existoval i postup pro velmi rychlou nápravu.
Mechanismus pro nalezení školy, která ukrajinského válečného uprchlíka přijme, pokud jeho spádová škola už nemá volnou kapacitu, je následující:
*
Pokud spádová škola nemá volné místo, oznámí to zřizovateli.
*
Zřizovatel hledá místo pro konkrétní dítě ve školách, které zřizuje.