Leckdy si oprávněně stěžujeme, že dnešní děti se nechovají slušně, v řadě situací se jeví jako nevychované. Podobně znějící stesky slýcháme od učitelů, rodičů a vlastně i od veřejnosti všeobecně. Trochu přitom zapomínáme, že nejde o výlučný negativní dopad současné doby, přemíry stále více liberální výchovy, mobilů a násilí obsahujících počítačových her, že děti, které se nechovají slušně, byly vždy v minulosti a budou i v budoucnosti. Jeden důvod je nasnadě. My je teprve postupně a pozvolna v průběhu dětství učíme, aby vůbec uměly být slušné.
Na hrubý pytel…
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog
Přestože se kritéria pro to, co je pokládáno za slušné, během doby poněkud proměňují nebo se alespoň proměňují akcenty na jednotlivé způsoby, zůstává jako jeden cíl socializace dětí právě maximální slušnost (mluvíme takéo praktické mravnosti) v dospělosti. A jde o to, aby naše výuka (rodinná, školní i společenská) těchto dovedností byla efektivní. Musíme připustit