Nabídka zaměstnání je nejběžnějším prostředkem navázání komunikace s potenciálními uchazeči o zaměstnání během obsazování volných pracovních míst.
Nabídka zaměstnání
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
odborný asistent, katedra personalistiky, Fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
Smysluplně formulovaná a uveřejněná nabídka zaměstnání
naplňuje hlavní účel získávání zaměstnanců. Umožňuje v odpovídajícím čase a s přiměřenými náklady oslovit a přilákat dostatek vhodných uchazečů o zaměstnání(více na toto téma v Řízení školy č. 3/2013).Smyslem formulace a uveřejnění nabídky zaměstnání je poskytnout potenciálním uchazečům o zaměstnání ve škole i mimo školu srozumitelnou, přesnou, úplnou a pravdivou
informaci o možnosti, požadavcích a podmínkách zaměstnání.
FORMULACE NABÍDKY ZAMĚSTNÁNÍ
Nabídku zaměstnání obvykle formulujeme s využitím zpracovaného popisu pracovního místa, který je výsledkem
analýzy pracovního místa
(více na toto téma v Řízení školy č. 11/2012) a shrnuje jednak údaje o pracovním místě, jednak údaje o požadavcích pracovního místa na zaměstnance. Nabídka zaměstnání by měla obsahovat následující údaje:Název práce (pracovního místa).
Rozhoduje o úspěchu nabídky zaměstnání. Správný název práce (pracovního místa) upoutá pozornost, poskytne informaci o předpokládané povaze, požadavcích a podmínkách práce a osloví jak muže, tak ženy.Charakteristika práce a školy.
Doplňuje název práce (pracovního místa). Uchazeče o zaměstnání informujeme o povaze práce a činnosti školy, zejména je-li něčím specifická a zajímavá.Místo výkonu práce.
Uvádíme, není-li totožné se sídlem školy, aby uchazeči o zaměstnání věděli, kde budou práci vykonávat, kde bude jejich pracoviště.Požadavky na uchazeče o zaměstnání.
Zahrnují nezbytné, popřípadě žádoucí i vítané požadavky pro výkon práce, které vyplývají jednak z potřeb zaměstnavatele (dosažené vzdělání, odborná praxe, specifické znalosti a dovednosti apod.), jednak ze zvláštních právních předpisů (způsobilost k právním úkonům, trestněprávní bezúhonnost, zdravotní způsobilost apod.). Požadavky na uchazeče o zaměstnání musí být přiměřené a oprávněné, nesmí být diskriminační. V případě pedagogických pracovníků jde rovněž o předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků podle zákona o pedagogických pracovnících.Podmínky výkonu práce.
Zahrnují podmínky předpokládaného pracovněprávního vztahu, zejména pracovní podmínky a podmínky odměňování. Z pohledu naplnění smyslu nabídky zaměstnání oslovit a přilákat dostatečný počet vhodných uchazečů o zaměstnání jsou to právě informace o pracovních podmínkách a podmínkách odměňování, které
vzbuzují zájem potenciálních uchazečů
o zaměstnání, a proto musí být srozumitelné, přesné, úplné a pravdivé, aby v potenciálních uchazečích o zaměstnání vyvolaly nejen příjemná, ale hlavně reálná očekávání. Obvyklé formulace typu
volná pracovní doba, příjemné pracovní prostředí, odpovídající platové ohodnocení, atraktivní zaměstnanecké výhody
apod. mnoho nevyjadřují, spíše vyvolávají nereálná očekávání.Dokumenty požadované od uchazečů o zaměstnání.
Zpravidla se jedná o životopisy, které potenciální uchazeči o zaměstnání posílají zaměstnavateli spolu s žádostí o zaměstnání. Obsahují důležité
údaje o způsobilosti
uchazečů vykonávat požadovanou práci a umožňují realizovat jak předběžný výběr vhodných uchazečů o zaměstnání, tak výběr nejvhodnějšího uchazeče o zaměstnání.Pokyny pro uchazeče o zaměstnání (jak se o zaměstnání ucházet).
Obvykle zahrnují přesné kontaktní údaje (adresu, telefon, e-mail apod.), odpovědnou kontaktní osobu a další rozhodné údaje, například termín pro zasílání žádostí o zaměstnání, životopisů a jiných dokumentů.Smysluplná nabídka zaměstnání, která uchazečům o zaměstnání poskytuje srozumitelnou, přesnou, úplnou a pravdivou informaci o povaze, požadavcích a podmínkách zaměstnání, zabezpečuje určitou
autoselekci uchazečů
o zaměstnání, kteří mají možnost sami posoudit povahu, požadavky a podmínky vykonávané práce a sami rozhodnout, zda jsou vhodnými uchazeči o zaměstnání, kteří se mohou o zaměstnání úspěšně ucházet. Významně to zvyšuje
efektivnost získávání zaměstnanců.
UVEŘEJNĚNÍ NABÍDKY ZAMĚSTNÁNÍ
Formulovanou nabídku zaměstnání uveřejníme v souladu se stanovenou metodou získávání zaměstnanců (více na toto téma v Řízení školy č. 3/2013). Při získávání zaměstnanců z
vnitřních zdrojů
nabídku zaměstnání uveřejníme na intranetu, místní vývěsce, úřední desce nebo nástěnce, rozešleme elektronickou poštou nebo předáme vhodnému uchazeči ve škole. Při získávání zaměstnanců z
vnějších zdrojů
nabídku zaměstnání uveřejníme na internetu (webových stránkách organizace, personální agentury, pracovního serveru, úřadu práce, školy apod.), na místní vývěsce, úřední desce nebo nástěnce, v tisku, rozhlase nebo televizi, popřípadě předáme vhodnému uchazeči o zaměstnání mimo školu.Odpovídající způsob uveřejnění nabídky zaměstnání stanovíme podle toho, jaké pracovní místo obsazujeme, zda získáváme zaměstnance z vnitřních nebo vnějších zdrojů, jaké jsou požadavky a podmínky volného pracovního místa, jaká je situace na vnitřním i vnějším trhu práce, jaký je zájem potenciálních uchazečů o zaměstnání, jakou pověst máme jako zaměstnavatel, kolik času a peněz máme k dispozici apod.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012. 559 s. ISBN 978-80-7400-347-9.
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 4., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 288 s. ISBN 978-80-247-3823-9.
ŠIKÝŘ, M., BOROVEC, D., LHOTKOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer. 2012. 200 s. ISBN 978-80-7357-901-2.