V předchozím čísle jsem se zabýval aplikací nařízení vlády č. 201/2010 Sb. a poukázal jsem na problematická místa. V tomto čísle bych se rád věnoval některým ustanovením občas opomíjeného nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí (dále jen „NV“). Tento právní předpis hovoří o řadě věcí, které jsme povinni kontrolním orgánům doložit. Nejedná se o právní výklad (k tomu nejsem oprávněn), jedná se o výtah z NV a ukázku toho, že BOZP souvisí skoro se vším.
Nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí
Jaroslav
Kocián
odborně způsobilá osoba v prevenci rizik, požární ochraně a interní auditor systému řízení managementu
NV § 3 (1)
Pracoviště
musí být po dobu provozu udržována potřebnými technickými a organizačními opatřeními, splňujícími požadavky tohoto nařízení, ve stavu, který neohrožuje bezpečnost a zdraví osob.
Z toho vyplývá povinnost revizí, kontrol a zkoušek.
NV § 3 (2)
Zaměstnavatel při zajištění bezpečného stavu pracoviště vychází z hodnocení rizik vyplývajících z možných zdrojů ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců ve vztahu k vykonávané činnosti, zejména z posouzení možností omezení úrovně rizikových faktorů pracovních podmínek, požadavků na ochranu zaměstnanců před účinky škodlivin a rizik vyplývajících z provozování a používání výrobních a pracovních prostředků a zařízení.Z toho vyplývá povinnost mít k dispozici průvodní a provozní dokumentaci (nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí).
Vyhledání rizik je zpravidla vyhrazeno odborně způsobilé osobě v prevenci rizik se zkouškou ld podle zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci).
Dále je nutné provést kategorizaci prací ve smyslu vyhlášky č. 432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů, podmínky odběru biologického materiálu pro provádění biologických expozičních testů a náležitosti hlášení prací s azbestem a biologickými činiteli.
NV § 3 (3)
Podmínkou k uvedení pracoviště, včetně výrobních a pracovních prostředků, do provozu a používání je, že odpovídají požadavkům stanoveným ve zvláštních právních předpisech a požadavkům tohoto nařízení. Před uvedením pracoviště do provozu a používání je nutné zajistita)
uspořádání pracoviště tak, aby zaměstnanci byli chráněni před nepříznivými povětrnostními vlivy a před škodlivými účinky pracovních a technologických postupů a výrobních a technologických procesů,
včetně určení osob, k jejichž povinnostem patří zajišťovat bezpečný provoz, používání, údržbu, úklid, čištění a opravy pracoviště,
To znamená, že musí být určena odpovědná osoba za elektrická zařízení, plynová a tlaková zařízení, např. v pracovní náplni školníka, správce objektu apod. je povinnost sledování termínů revizí apod.
b)
stanovení obsahu a způsobu vedení provozní dokumentace a záznamů
o vybavení pracoviště a určení osoby odpovědné za jejich vedení,
V tomto případě je možno si vzít za vzor dokumentaci školního stravování a záznamy HACCP (kritické body) nebo obsluhu plynové kotelny, kdy je v provozním řádu určen způsob vedení dokumentace a seznam údajů, které se shromažďují apod.
e)
opatření k ochraně zdraví pro pracoviště, na kterých jsou používány zdraví škodlivé nebo nebezpečné látky a přípravky, stanovené zvláštními právními předpisy,
Například školní kuchyně, kde se používají
žíravé látky, musí být k dispozici
bezpečnostní listy
a doklad o seznámení zaměstnanců s nimi.f)
opatření pro zdolávání mimořádných událostí a pravidla pro chování zaměstnanců k zajištění bezpečné evakuace osob, případně zvířat, podle zvláštních právních předpisů,
Můžete např. mít požární poplachové směrnice, opatření pro mimořádné události apod.
g)
zabezpečení pracoviště proti vstupu nepovolaných osob, a to i v mimopracovní době.
NV § 3 (4) Zaměstnavatel při plnění zákonné povinnosti zajistí
a)
stanovení termínů, lhůt a rozsahu kontrol, zkoušek, revizí, termínů údržby,
oprav a rekonstrukce technického vybavení pracoviště, včetně pracovních a výrobních prostředků a zařízení...
Termíny revizí kontrol a zkoušek u
elektrických zařízení
vychází především z dokumentu, který se nazývá „Protokol o určení vnějších vlivů“. Tento dokument je tvořen komisí provozovatele v čele s revizním technikem elektro. Komise v souladu s předpisem stanoví lhůty revizí, kontrol a zkoušek např. třída ZŠ, prostředí normální, cyklus revize 1 x 3 roky, varna školní kuchyně, nebezpečný prostor s možností stříkající vody, revize 1 x ročně, včetně stanovení oplachového pásma apod.b)
dodržování termínů a lhůt pro provádění činností uvedených v písmenu a) a určí osobu, jejíž povinností je zajistit jejich provádění,
Pokud se hovoří o povinnosti určit osobu, znamená to určit
písemně!
c)
aby stanovené termíny, lhůty a rozsah činností uvedených v písmenu a) a kontrolní a revizní záznamy, hlášení údajů o stavu zařízení získávaná například ze snímačů a čidel, byly vedeny způsobem, který umožní uchovávání a využívání údajů po stanovenou dobu v písemné nebo elektronické podobě tak, aby byly k dispozici osobám vykonávajícím na zařízeních pracovní činnost a dozorovým a kontrolním orgánům.
Měli bychom mimo provozní dokumentace mít např. výchozí a poslední platnou revizní zprávu, doklad o odstranění závad apod.
Důležitou součástí NV je Příloha, která by se měla stát nedílnou součástí vybavení správce objektu, školníka, údržbáře, a to především z důvodu uvedení některých základních parametrů, z nichž některé pojmenuji:
2. Elektrické instalace, průmyslové rozvody, potrubní systémy, vedení a sítě, únikové cesty a východy
2.1.3 Instalace musí být provedeny tak, aby je bylo možno podle potřeby vypnout.
Nutností je přístupný rozvaděč.
Nezbytná je možnost vytáhnout ze zásuvky prodlužovací šňůry (např. zásuvka za přistavenou skříní nebo nábytkem je problém).
2.1.4 Instalace, u kterých se zjistí, že ohrožují život nebo zdraví osob, musí být bez zbytečného odkladu odpojeny a zajištěny.
Pokud je v revizní zprávě uvedena závada, je nutno zařízení odstavit a označit, že je mimo provoz.
2.1.6 Pohyblivé a poddajné přívody musí být kladeny a používány tak, aby nemohlo dojít k jejich poškození, byly zajištěny proti posunutí nebo vytržení a zabezpečeny proti zkroucení žil. Při používání rozpojitelných spojů, nesmí být v rozpojeném stavu napětí na kontaktech vidlic.
Přívody je nutno vést mimo komunikační prostory nebo je dát do lišt.
Zde je uvedeno, že např. prodlužovací šňůru spojíme napřed s přístrojem a potom dáme do zásuvky ve zdi a opačně.
2.1.7 Elektrická zařízení, která se napojují pohyblivým přívodem, musí být při přemísťování odpojena od elektrické sítě, pokud nejsou upravena tak, že jimi lze pohybovat pod napětím.
2.2 Průmyslové rozvody, potrubní systémy, vedení a sítě (dále jen „vedení“)
2.2.4 Vedení musí být na viditelných místech označeno bezpečnostními značkami v závislosti na druhu, teplotě a směru dopravy látek nebo přípravků.
Např. pokud je v suterénu školy instalováno potrubí bez uzávěrů, doporučuji jej označit barevně nebo tabulkou - například teplá voda a směr toku. Důvodem je situace, kdy dojde k havárii. Je potřeba, aby zasahující osoba věděla, že se musí vydat proti směru toku, aby mohla uzavřít příslušný uzávěr.
2.3 Únikové cesty a východy
2.3.1
Únikové cesty a východy musí
svým druhem, počtem, kapacitou, technickým vybavením a provedením odpovídat požadavkům zvláštních právních předpisů (požární ochrana), musí
zůstat trvale volné, bez překážek a vést co nejvhodnější cestou k východu do volného prostoru nebo na bezpečné místo.
V případě nebezpečí musí mít zaměstnanci možnost rychle a co nejbezpečněji opustit pracoviště.2.3.2 Únikové cesty, východya evakuační výtahy na únikových cestách
musí být trvale označeny značkami pro únik a evakuaci osob.
2.3.3 Dveře, kterými prochází úniková cesta, pro případ nebezpečí
musí být průchodné bez dalších opatření a zvláštní pomoci (žádné krabičky s klíčem apod.)
se otevírají zpravidla ve směru úniku,
nesmí zajištěním proti vstupu nepovolaných osob bránit úniku a evakuaci osob,
nesmí být posuvné nebo karuselového provedení.
2.3.4 Mechanismus ovládání dveří, kterými prochází úniková cesta, musí být zvolen tak, aby mohly být snadno a bez zbytečného prodlení otevřeny jakoukoli osobou, která by je chtěla použít v případě nebezpečí.
3. Střechy, příčky, stěny a stropy, podlahy
3.2.1
Prosklené nebo průsvitné stěny, zejména celoskleněné příčky musí být zřetelně označeny ve výši 1,1 m až 1,6 m nad podlahou.
3.3.1 Povrch podlahy pracoviště včetně komunikací musí být rovný, pevný, upravený proti skluzu. Podlahy v mokrých provozech musí být provedeny tak, aby se na nich nemohla hromadit voda.
Schodiště by měla mít protiskluzové hrany atd.
Kuchyně musí mít podlahy s mírným sklonem k odvodňovacím otvorům.
3.3.5 Zábradlí musí být zřízena u pracovišť a komunikací o nestejné úrovni, je-li rozdíl úrovní vyšší než 0,5 m a na volných okrajích mostů, lávek, ochozů, galérií, na schodištích a vyrovnávacích rampách.
3.4 Dveře, vrata a průlezné otvory
3.4.1 Provedení křídel vrat musí v otevřené poloze umožnit jejich zajištění proti samovolnému uzavření.
3.4.2
Průhledné nebo prosklené dveře musí být ve výšce 1,1 m až 1,6 m nad podlahou náležitě výrazně označeny.
5. Dopravní komunikace, nebezpečný prostor
5.1 Dopravní komunikace uvnitř staveb a ve venkovních prostorách. Komunikace pro pěší musí být řešeny s ohledem na počet osob, které je budou používat; není-li stanoveno zvláštními právními předpisy jinak, musí být široké nejméně 1,1 m.
Toto se týká areálů škol a školských zařízení.
5.3 Zaměstnavatel zajistí prostředky pro úklid, čištění a údržbu vnitřních prostor a pro venkovní údržbu.
Lhůty pro provádění úklidu, čištění a údržby komunikací stanoví zaměstnavatel a uvede ve vnitřním předpisu.
Například se jedná o zimní ošetření posypovým materiálem.
Lhůty je možno převzít např. z vyhlášky č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, kde se uvádí, jak často se ve školách a školských zařízeních provádí úklid, malování apod.
5.10 V jednom schodišťovém rameni
nesmějí být méně než tři stupně. Ve stavbách pro výrobu a skladování musí být první (nástupní) a poslední (výstupní) stupeň v každém rameni rozeznatelný od okolní podlahy.
Volné strany schodů a odpočívadel musí být opatřeny ochranným zařízením proti pádu osob a každé schodišťové rameno musí být vybaveno madlem alespoň po jedné straně.
Z hlediska prevence rizik se domnívám, že značení prvního a posledního schodišťového stupně ve školách a školských zařízeních není překážkou.
5.11 Schodišťové rameno nesmí začínat bezprostředně za dveřmi nebo vraty. Mezi schodišťovým ramenem a dveřmi musí být plošina, jejíž délka musí být alespoň 0,75 m zvětšená o šířku schodišťového stupně.
Pokud se vyskytne tato varianta, musí být provedeno označení např. „Pozor schod“.
5.14 Pod vystupujícími konstrukčními prvky nad komunikacemi, zejména pod zavěšeným vedením, kabelovými lávkami, svítidly apod., musí být ve všech prostorech, kde se zdržují nebo procházejí osoby, dodržena alespoň minimální podchodná výška 2,1 m od podlahy.
V případě nižší podchodné výšky je nutno vždy horní hranu označit černožlutým šrafováním.
6. Nakládací a vykládací rampy
6.1 Manipulační prostory rampy musí vyhovovat rozměrům manipulačních jednotek, kterými má být při nakládání a vykládání manipulováno, a rozměrům po nich pojíždějících dopravních prostředků.
Volné okraje rampy musí být trvale označeny značkami označujícími nebezpečnou hranu a upozorňující na nebezpečí pádu osob.
Rampa instalovaná po nabytí účinnosti tohoto nařízení musí mít alespoň jeden bezpečný výstup.
6.2 Rampa převyšující okolní plochu o více než 0,5 m, která slouží také pro pěší, musí být podél volného okraje vybavena vhodným ochranným zařízením proti pádu, například snímatelným ochranným zábradlím.
10. Skladování a manipulace s materiálem a břemeny
10.1 Ve skladech a jiných prostorech určených ke skladování musí být na dobře viditelných místech umístěny
tabulky určující maximální přípustnou nosnost podlahy.
Ruční ukládání do regálů ve výšce nad 1,8 m musí být prováděno z bezpečných pracovních zařízení (například žebřík, schůdky, pojízdné schody, manipulační plošina).10.2 Rozměry a druh manipulačních jednotek a způsob jejich bezpečného zakládání do regálu musí odpovídat požadavkům uvedeným v průvodní dokumentaci regálu.
Regály musí být trvale označeny štítky s uvedením největší nosnosti buňky a nejvyššího počtu buněk ve sloupci...
12. Nízkotlaká kotelna
12.2 Prostory kotelny a prostory související musejí být účinně větrány. Do prostorů, kde jsou umístěny kotle, musí být zajištěn dostatečný přívod vzduchu potřebný pro spalování a větrání neuzavíratelným otvorem u podlahy kotelen. Odvod vzduchu z kotelen musí být zajištěn alespoň jedním otvorem u stropu kotelen, popřípadě odváděcím potrubím do venkovního prostoru tak, aby bylo zajištěno dostatečné proudění vzduchu a nebyla negativně ovlivňována funkce hořáků a odvodů spalin. Nucené větrání kotelen, ve kterých jsou umístěny kotle s přirozeným tahem, nesmí být podtlakové.
12.3
Pro kotelny musí být písemně zpracován provozní řád kotelny, který musí obsahovat předepsané náležitosti a být v kotelně trvale k dispozici. Provozní řád obsahuje zejména
popis zařízení kotelny a způsob obsluhy včetně způsobu zajištění signalizace do místa trvalého pracoviště při občasné obsluze,
způsob zajištění a vybavení kotelny (kotlů) ochrannými bezpečnostními systémy, bezpečnostní výstrojí, signalizací a regulací včetně stanovení způsobu a lhůt jejich kontrol a funkčních zkoušek,
způsob a rozsah údržby kotlů, zejména řídících systémů a lhůt čištění kotlů a termíny a rozsah odborných prohlídek kotelen s ohledem na používané topné médium, zařízení a vybavení kotelny (kotlů),
počet a provedení únikových cest a východů dle zvláštních právních předpisů,
povinnosti obsluhy kotelny,
určení osoby pověřené vedením provozního deníku kotelny, ve kterém jsou vedeny a ve stanovených lhůtách aktualizovány údaje stanovené provozním řádem kotelny,
způsob vedení zápisů do provozního deníku, h) stanovení způsobu a lhůt zjišťování přítomnosti oxidu uhelnatého.
12.4
Odborné prohlídky kotelny musí být prováděny nejméně jednou za 12 měsíců, pokud není v provozním řádu stanoveno jinak,
odborně způsobilou osobou, která o provedené odborné prohlídce zpracuje zápis.
12.5 Na vstupu do kotelny musí být umístěna značka se zákazem vstupu nepovolaným osobám.