Nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu

Vydáno:

Máme za sebou začátek roku 2011 a v oblasti bezpečnosti a ochraně zdraví došlo k několika změnám, které s sebou přinášejí konkrétní povinnosti nejen pro ředitele škol a školských zařízení.

Poznatky k praktické aplikaci

Jaroslav
Kocián
odborně způsobilá osoba v prevenci rizik, požární ochraně a interní auditor systému řízení managementu
Od 1. 1. 2011 vstoupilo v platnost nové nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu (dále jen „NV“), které ve své podstatě zcela mění postupy pro evidenci a hlášení pracovních úrazů. V Řízení školy č. 1/2011 (strana 17) bylo toto NV popsáno. Uběhl první měsíc jeho platnosti a já bych se rád podělil o pár praktických poznatků.
Praktické poznatky:
§ 2 NV
 
Od 1. 1. 2011 musí být
kniha pracovních úrazů
dle požadavku NV. V praxi to znamená, že ke dni 31. 12. 2010 jste uzavřeli zápisem dokumentaci pro rok 2010 a k 1. 1. 2011 jste založili novou knihu úrazů, která svým obsahem odpovídá § 2 citovaného NV.
 
Dojde-li k úrazu zaměstnance jiného zaměstnavatele ve vaší organizaci, zapíší úraz do knihy úrazů
oba zaměstnavatelé. Současně lze očekávat, že v rámci šetření pracovního úrazu po Vás bude požadovat orgán Oblastní inspekce práce a druhý zaměstnavatel doložení písemné seznámení tohoto zaměstnance s riziky [viz zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen „ZP“)].
§ 6 NV
 
Skutečnost, že se běžný záznam odesílá nejpozději do 5. dne následujícího měsíce určeným orgánům, je snad zbytečné připomínat. Řada z vás však odesílá
Záznam o úrazu
hned po vyhotovení. V praxi se tak může stát, že budete mít povinnost zpracovávat
Záznam o hlášení změn. Doporučuji v případě, že není ze strany NV nařízena jiná lhůta, zasílat
Záznamy o úrazu
hromadně opravdu až do 5. dne následujícího měsíce.
§ 8 NV
 
V odst. 2 písm. b) je ustanoveno, že pokud byla dočasná pracovní neschopnost zaměstnance ukončena až po odeslání záznamu, vyhotoví se
Záznam o úrazu - hlášení změn.

Příklad
V praxi to znamená, že například k úrazu došlo 5. 1. 2011, vznikla absence více než 3 kalendářní dny, a tedy povinnost sepsat
Záznam o úrazu. Záznam byl sepsán 9. 1. 2011 a ihned odeslán na oblastní inspektorát práce (dále jen „OIP“) a zdravotní pojišťovnu poškozeného. 25. 1. 2011 došlo k ukončení dočasné pracovní neschopnosti (dále jen „PN“), a protože
Záznam o úrazu
byl již odeslán (jinak bychom do něj dopsali datum ukončení PN), musíte zpracovat
Hlášení změn
a odeslat opět na příslušná místa.

§ 9 NV
 
NV umožňuje zasílat
Záznamy o úrazu
elektronicky. V praxi je však nutno vyřešit problém podpisu svědků, ředitele apod. Pokud nemá každý svůj osobní elektronický podpis, bude záznam pravděpodobně vrácen k doplnění podpisů. Po diskuzi s pracovníky některých OIP doporučuji posílat v listinné podobě nebo třeba naskenované s podpisy přes datovou schránku atd.
 
V tomto relativně krátkém ustanovení se skrývá malý chyták. Je zde určeno, že
Záznamy o úrazech
a
Záznam o úrazu – hlášení změn
se zasílají místně příslušným správním úřadů (OIP) a policii dle místa, kde k úrazu došlo, a tedy nikoli podle sídla školy. V praxi to znamená, že pokud pojede škola z Jihomoravského kraje na lyžařský výcvik na hory v Moravskoslezském kraji a dojde ke zranění vyučujícího, bude se záznam posílat na adresu OIP pro Moravskoslezský kraj nikoli OIP pro kraj Jihomoravský.
Záznam o úrazu – časté chyby při vyplňování
Záhlaví
 
Doporučuji číslovat každý kalendářní rok zvlášť a číslo se píše do kolonky
evidenční číslo zaměstnavatele, tedy do spodní kolonky.
Část A.
 
2.
Pokud nevyužíváte Záznam zpracovaný MPSV, doporučuji kódy CZ NACE hledat přes vyhledávač (zadáte dotaz na kódy a vyjede Vám příslušný odkaz, vyhledáte kód a vložíte).
Část B.
 
Nevyplňuje se, pokud je stejný zaměstnavatel jako v části A.
Část C.
 
4.
Viz bod A 2., pouze zadáte dotaz na jiný registr.
 
8.
Údaj o počátku dočasné PN a jejím konci. Jak jsem již uvedl, pokud by došlo k ukončení PN po odeslání
Záznamu, musíte poslat
Hlášení změn.
 
Část D.
 
6., 7.
Zde označíte odpovídající položku.
 
8.
Většinou se
kontrola na alkohol
u úrazů neprovádí, pokud však máte podezření, je možno kontrolu provést. V případech, kdy je zaměstnanec odvezen sanitkou, je kontrola zpravidla na vyžádání provedena ve zdravotnickém zařízení.
 
10.
Zde se uvádí, jaké předpisy byly porušeny. Většinou se nějaký předpis, který byl porušen, najde.
 
11. Opatření k zabránění opakování pracovního úrazu:
opatření se dělí na
organizační
(opakované poučení apod.) nebo
technická
(oprava schodiště apod.). Pokud stanovíte opatření, je nutno doložit jejich provedení. Pozor na skutečnost, že dle § 105opatření stanovuje zpravidla odborně způsobilá osoba v prevenci rizik a stanovují se pro úrazy i v případě, že nevznikla PN, a tedy se nesepisuje
Záznam.
Po zhodnocení minulého roku a na základě poznatků kontrolních orgánů si dovolím uvést nejčastěji zjištěné nedostatky v jednotlivých blocích, a to i proto, že v roce 2011 je
oblast školství předmětem kontrolní činnosti Inspekce práce.
Školení BOZP
 
Není doloženo
školení
s náležitostmi (záznam, osnova s neplatnými předpisy, nestanovený způsob ověření znalostí, neseznámení s návody k obsluze strojů a zařízení, nedoložení dokladu o školeních, pokud jsou vyžadována jiným právním předpisem - např. vyhláškou 50/1978 Sb. apod.).
Prevence rizik
 
Není vedena
dokumentace
o vyhledávání a evidenci rizik, není vedena dokumentace o seznámení zaměstnanců s riziky a opatřeními.
OOPP
Není zpracován vlastní
seznam
ochranných osobních pracovních prostředků (dále jen „OOPP“) na základě hodnocení rizik ve smyslu nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků.
Není zajišťována
údržba a čištění OOPP
nebo je tato povinnost přenášena na zaměstnance.
Není prováděna doložitelná
kontrola
používání OOPP.
Pracovní úrazy
 
Evidence
je vedena v knize, která neodpovídá legislativě (jednotná evidence a ne deníček v lékárničce).
 
Nejsou stanovena
opatření
k zabránění opakování pracovního úrazu.
Stroje a technická zařízení a nářadí
 
U stroje a zařízení není
dokumentace průvodní
(návod k použití apod.) a
provozní
(doklady o kontrole, údržbě, opravách, revizích apod.).
 
U nářadí drženého v ruce není prováděna prokazatelná
kontrola
jejich stavu (§ 200 vyhlášky č. 48/1982 Sb.).
 
U vybavení škol a školských zařízení (tělocvičny, zahrady mateřských škol apod.) není prováděna
technická kontrola
1 x ročně prostřednictvím odborně způsobilé osoby a není doloženo provedení
provozní kontroly
(cyklus cca 1 x za 3 měsíce) ve smyslu EN 1176-7.
 
Není doložena revize, zpráva o kontrole a doklad o odstranění závad.
 
Není ustanovena
odpovědná osoba
za technická zařízení (plynová, tlaková a zejména elektrická).
Sklady, prostory škol a školských zařízení
 
Není provedeno značení směru úniku, nejsou instalovány bezpečnostní značky apod.
 
Není doložena kontrola regálů 1 x ročně, regály nejsou označeny nosností, jsou nestabilní. Ve skladu není doložena maximální zatížitelnost podlahy.
 
Nebezpečné látky se skladují v rozporu s pokyny výrobce apod. (teplota, přístupnost nepovolaným osobám, neoznačení skladu chemických látek piktogramy atd.).
 
Při výuce praktických činností není pedagogem stanoven bezpečný postup a není doklad o seznámení žáků s podmínkami zajištění BOZD.

Související dokumenty

Pracovní situace

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Prověrka bezpečnosti práce
Pracovní úrazy
Školní úrazy
Novela vyhlášky č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce
Dohled v základním uměleckém vzdělávání
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a zaměstnanec
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a odborová organizace
Poučení žáků o BOZ
Požadavky na pracoviště
Požární ochrana
Dokumentace na úseku požární ochrany
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
BOZP - základní pojmy
BOZP - přehled základní legislativy
Pracovní prostředí
Péče o zaměstnance
Podmínky vzniku pracovního poměru, BOZP, hygienické požadavky (v zařízení školního stravování)
Pracovní úraz a nároky zaměstnance
Počítačová pracovna

Poradna

Doprava autobusem
Pedagogický dohled na akcích mimo školu
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Skialpinismus v rámci LVK a TV
Rozchod na školní akci
Odpovědnost za dítě po skončení školy ve škole a pozemku školy
Charitativní sbírky realizované žáky během výuky

Zákony

262/2006 Sb. zákoník práce

Vyhlášky

50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice

Nařízení vlády

201/2010 Sb. o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úraze
495/2001 Sb. , kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků