V září loňského roku schválila vláda Národní akční program
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na léta 2004 - 2006 (dále
jen "Národní akční program BOZP"). V našem dnešním příspěvku se
proto společně podíváme na ty úkoly, které vláda v Národním akčním
programu BOZP schválila a které se bezprostředně dotýkají oblasti
školství.
V oblasti legislativní činnosti pro léta 2005 až 2006 uložila
vláda úkol předložit návrh právní úpravy vedení způsobu evidence
a dokumentace úrazu dětí, žáků a studentů ve školách a školských
zařízeních při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech
a při poskytování školských služeb včetně úrazovosti dětí
v silničním provozu ve vazbě na návrh školského zákona. Tento úkol
zdá se bude v nejbližší době naplněn, neboť je v současné době
v připomínkovém řízení návrh vyhlášky o evidenci úrazů dětí, žáků
a studentů, který by měl nabýt účinnosti 1. ledna 2005. Vyhláška
je vydávána na základě zmocnění, které je obsaženo v § 29 odst. 3
zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Důvodem předložení
návrhu je jednak skutečnost, že zatím se úrazy dětí a žáků
evidovaly pouze na základě metodických materiálů, které jsou již
překonány a pak že právní úprava týkající se evidence pracovních
úrazů (§ 133c zákoníku práce a nařízení vlády č. 494/2004 Sb.) se
na úrazy dětí, žáků a studentů nevztahuje. Podrobný výklad nové
vyhlášky (pokud bude ministryní školství podepsána) si uděláme
v některém z příštích čísel našeho časopisu.
Dalším legislativním úkolem ve vztahu ke školství je úkol
předložit návrh právní úpravy pro zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních při
vzdělávání, a s ním přímo souvisejících činnostech a při
poskytování školských služeb ve vazbě na návrh školského zákona.
Vzhledem k tomu, že zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon) je v otázce bezpečnosti a ochrany zdraví poměrně dost
stručný, neboť se jím zabývá pouze ustanovení § 29, budeme zajisté
netrpělivě všichni očekávat, jak se legislativa s daným úkolem
vypořádá. Sama otázka zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
žáků a studentů ve školách a školských zařízeních při vzdělávání,
a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských
služeb je otázkou, která by vydala na několik vědeckých prací.
V oblasti propagace, výchovy a výzkumu Národní akční program
BOZP uložil opět pro léta 2005 až 2006 jednak zefektivnit systém
výchovy a vzdělávání k BOZP a prevenci nehodovosti v silniční
dopravě od základního až po vysoké školství včetně systému
celoživotního vzdělávání a vypracovat náměty akcí k prevenci
pracovních a školních úrazů, nemocí z povolání a jiného poškození
zdraví z práce a úrazovosti v silničním provozu na základě těchto
námětů stanovit terminovaný plán kampaní.
Mezi úkoly uloženými k prosazování průběžně bylo uloženo
v Radě vlády pro BOZP každoročně projednat vývoj a stav na úseku
pracovních úrazů, školních úrazů, nemocí z povolání a jiných
poškození zdraví z práce a navrhnout opatření na úseku prevence,
propagace a osvěty. Je tedy možno doufat, že se v budoucnu dočkáme
vedení každoroční evidence školních úrazů tak jak je to obvyklé
např. u úrazů pracovních, aby se mohlo vysledovat jakým směrem jde
vývoj školních úrazů, kterých věkových kategorií dětí se týká
apod.
K jednotlivým výše uvedeným legislativním úkolům se tedy
budeme průběžně vracet a bude sledovat ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy, jak plní dané úkoly,ale i Rady vlády pro
bezpečnost a ochranu zdraví jak sleduje plnění úkolů uložených
v Národním akčním programu BOZP.