Národní institut pro další vzdělávání a studium pro ředitele

Vydáno:

Jednou z priorit dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je další vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení. V souladu se strategickými záměry a dokumenty České republiky a Evropské unie v oblasti naplňování inovačních změn rozvoje společnosti a vzdělávacích systémů je nezbytné zajistit ucelený program takového vzdělávání.

Národní institut pro další vzdělávání a studium pro ředitele
Mgr.
Miloslav
Vyskočil
vedoucí krajského pracoviště NIDV Jihlava, garant kvalifikačního studia pro ředitele
CO NA TÉTO CESTĚ K SYSTÉMU UDĚLAL NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DÁLE JEN „NIDV“)?
 
Navázal na pilotní ověření funkčního studia pro ředitele škol a školských zařízení ve 14 pedagogických centrech - přímo řízených organizacích MŠMT. Studium bylo metodicky podpořeno Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy a v letech 2002 až 2003 pilotně realizováno ve 14 krajích ČR. V rámci této aktivity vznikl proškolený metodický a lektorský tým a byly vypracovány a průběžně aktualizovány studijní materiály k jednotlivým modulům studia. Evaluace tohoto studia byla zajištěna zpětnovazebnými centrálně řízenými aktivitami. Po zrušení sítě pedagogických center tento studijní program převzalo v roce 2005 Pedagogické centrum Praha.
 
Kontinuálně NIDV převzal jako nástupce Pedagogického centra Praha v roce 2005 péči o zajišťování studií pro ředitele ve všech krajích České republiky. K tomu mu pomohl i ten fakt, že většina garantů tohoto studia z pedagogických center přešla do NIDV.
 
Pod vedením hlavního garanta studia NIDV zajistil od roku 2005 dodnes jednotné celostátní vedení, péči o lektory a organizaci studijních cyklů včetně pravidelně aktualizovaného studijního materiálu i analýz zpětnovazebních dotazníků od absolventů.
 
Kvalifikační studium v plném rozsahu odpovídá standardu MŠMT a paragrafům vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, tzn. že obsahuje 100 hodin přímé výuky, 24 hodin stáží, 20 hodin řízeného samostudia a vytvoření závěrečné práce a její obhajobu před komisí.
 
Tým hlavních lektorů průběžně zapracovává do studia inovace odrážející aktuální legislativu a průběh kurikulární reformy.
 
V rámci průběžného manažerského vzdělání se osvědčily nadstavbové vzdělávací programy Kolokvium ředitelů a Profesní příprava zástupců ředitelů.
Po desetiletých zkušenostech s realizací tohoto studia je jasné, že má svou důležitou úlohu jako základní vstup do manažerské role ve škole.
Cílem kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení je připravit vedoucí pracovníky na výkon řízení školy, prohloubit znalosti v oblasti managementu s cílem dosáhnout optimální úrovně základních řídicích kompetencí. Získat znalosti a dovednosti v řízení právního školského subjektu. Připravit vedoucí pracovníky tak, aby se dokázali vyhnout závažným pochybením ve všech základních oblastech uvedených v obsahu studia. Moduly ve studiu jsou čtyři:
základy práva, pracovní právo, financování školy, organizace školy a pedagogického procesu.
Příklady některých kompetencí získaných studiem: „Umí zformulovat správní rozhodnutí.“, „Zná pravidla řešení stížností.“, „Umí stanovit a formulovat popisy práce pedagogických a nepedagogických zaměstnanců.“, „Umí sestavit rozpočet školy včetně členění do rozpočtových kapitol a zná pravidla jeho projednávání s financujícím orgánem.“, „Umí sestavit použitelný plán práce školy.“ atd.
Z interní evaluace studia 2008/2010 v NIDV vyplývá:
 
Ověřování kvalifikačního studia prokázalo velký přínos a užitečnost pro cílovou skupinu.
 
Ke kvalitě a úspěchu celého programu významně přispívá organizační a materiální zázemí NIDV.
 
Velmi se osvědčily používané různorodé formy a metody studia.
 
Byla oceněna kvalifikovanost lektorů, kteří dokázali dobře spojit teoretické poznatky s praxí škol.
 
Stáže se ukázaly jako velmi přínosné nejen pro stážisty, ale i pro vedoucí stáží. Velmi oceňované byly podněty od zkušených ředitelů.
 
Metodické materiály byly hodnoceny jako komplexní, systematické a přehledné.
 
Vyhovovalo časové rozvržení a snadná dostupnost místa konání.
 
Model obhajoby závěrečné práce se plně osvědčil jako velmi dobrý prostředek zakončení studia.
 
Studium naplňuje legislativní podmínku k výkonu řídicí funkce.
V období 2007 až 2010 absolvovalo v NIDV kvalifikační studium pro ředitele 3 652 studentů.
NIDV realizoval v období 2005 - 2008 také národní projekt Model vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení - Úspěšný ředitel, jehož cílem bylo vytvořit model k zajištění kvality a efektivity vzdělávání prostřednictvím zvyšování, rozšiřování a prohlubování odborné a pedagogické způsobilosti vedoucích pracovníků ve školství. Projekt též kromě základní přípravy a profesionalizační přípravy ověřil tzv. funkční průběžné vzdělávání, touto navazující třístupňovou strukturou byl naplněn požadavek na zvyšující se potřebu i nutnost celoživotního vzdělávání ředitelek a ředitelů škol.
Od roku 2010 NIDV realizuje projekt Personální řízení, který ověřuje podporu managementu škol a školských zařízení prostřednictvím nového komplexního vzdělávacího programu a nových metodických materiálů v oblasti personálního řízení. Podporou pro přípravu nového vzdělávacího programu jsou zkušenosti ze zahraničí, inspirace ze soukromé sféry a analýza současného stavu personálního řízení ve školách.
V aktuální programové nabídce NIDV je tradičně nabízeno nové kvalifikační studium pro ředitele škol a školských zařízení ve všech krajích České republiky od září 2011.
Studium je realizováno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, vyhláškou č. 317/2005 Sb. a Standardem pro udělování akreditací DVPP, č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zajištění personalistiky ve škole
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Práva a povinnosti ředitele zařízení

Poradna

Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Výuka Aj
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby

Zákony

563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Vyhlášky

317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků