Ve školním roce 2020/2021 byla v důsledku mimořádných opatření proti šíření nemoci covid-19 na většině základních škol (dále i „ZŠ“) a středních škol (dále i „SŠ“) v České republice od října 2020 až do dubna a května 2021 realizována výuka žáků převážně distančně. Česká školní inspekce (dále i „ČŠI“) již od nástupu pandemie nemoci covid-19 na jaře 2020 realizaci distančního vzdělávání systematicky sledovala a vyhodnocovala a průběžně poskytovala školám metodickou podporu. Poslední tematická zpráva reflektující distanční vzdělávání na základních a středních školách v kontextu ročních zkušeností škol s touto formou výuky byla vydána v březnu 2021 a k dispozici je, stejně jako tematické zprávy popisující realizaci distančního vzdělávání na základních a středních školách v první vlně pandemie na jaře 2020, na webových stránkách www.csicr.cz.
Návrat žáků k prezenčnímu vzdělávání na jaře 2021 - vybraná zjištění a doporučení pro snižování negativních dopadů pandemie
Vydáno:
15 minut čtení
Následně se Česká školní inspekce důsledně věnovala období postupného návratu žáků k prezenčnímu vzdělávání po rozvolnění vládních opatření ke konci školního roku 2020/2021. Toto období představovalo velmi důležitou etapu, během níž bylo možné alespoň částečně identifikovat konkrétní a viditelné dopady dlouhotrvajícího uzavření škol pro prezenční výuku na jednotlivé žáky. Podrobná tematická zpráva, která poskytuje také důležité informace využitelné pro vzdělávání v aktuálním školním roce 2021/2022, byla vydána v srpnu 2021 a ke stažení je také na webových stránkách ČŠI. Následující text přináší shrnutí vybraných zjištěnía doporučení.
Úvod
Jakkoli má část škol dobré a dlouhodobé zkušenosti s adaptačním obdobím pro své žáky po letních prázdninách, návrat žáků do škol po dlouhém období distanční výuky byl principiálně zcela odlišnou procedurou. Už jenom proto, že žáci a učitelé před sebou neměli celý školní rok, ale jen několik posledních týdnů, a v případě posledních ročníků středních škol bylo toto období spojeno s realizací maturitních a závěrečných zkoušek. Žáci, ale i učitelé se navíc k prezenční výuce vraceli po prakticky rok trvajícím období výrazných omezení všeho, na co dosud byli všichni ve vzdělávání i osobním životě zvyklí.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Českou školní inspekcí a Národním pedagogickým institutem zpracovalo a v březnu 2021 vydalo podrobný metodický dokument poskytující školám pedagogické náměty a pedagogická doporučení právě pro období návratu žáků k prezenční výuce a výrazně školám doporučilo, aby se těmito podklady inspirovaly a po návratu žáků do škol postupovaly v jejich intencích. Česká školní inspekce současně připravila tematické šetření zaměřené právě na sledování postupůa přístupů škol po návratu žáků k prezenční docházce, a to na pozadí pedagogických doporučení obsažených ve zmiňované metodice. ČŠI během tohoto šetření, které se konalo v červnu 2021, vedla řízený rozhovor s řediteli zhruba dvou tis