2. část - Řízení školy ovlivňují také změny v pracovněprávních
předpisech
Ve dnech, kdy odborná školská veřejnost netrpělivě čeká na
definitivní schválení tří nových "školských" zákonů, poněkud
uniká pozornosti fakt, že k 1. říjnu 2004 nabývá účinnosti zcela
nový zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti a spolu s ním také
zákon č. 436/2004 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o zaměstnanosti. Tyto dvě normy
spolu se změnami zákoníku práce, jež nabyly účinnosti již
1.3.2004, nepochybně významně ovlivňují zaběhnutý právní rámec
řízení školy, a to právě v pracovněprávní rovině. Protože je
aplikace pracovního práva nedílnou součástí procesu řízení,
budeme se v tomto pokračování našeho seriálu věnovat změnám výše
uvedených pracovněprávních předpisů důležitým z hlediska praxe
řízení školy nebo školského zařízení. Mj. tím vznikne časový
prostor k tomu, abychom se v dalších dílech seriálu mohli věnovat
těm nejočekávanějším změnám v legislativě, a sice novým školským
zákonům.
Pro pořádek připomeňme nejprve ty změny, které již jistě
vstřebal každý vedoucí pracovník škol a školských zařízení - tedy
změny zákoníku práce účinné od 1. března letošního roku. Právě
proto, že již předpokládáme určitý stupeň ztotožnění se s těmito
změnami, bude následující přehled co nejstručnější. Teprve změnám
účinným od 1.10.2004 budeme věnovat detailnější pozornost.
Ze změn zákoníku práce (dále též "ZP"), jež nabyly účinnosti dne
1.3.2004, stojí za připomenutí následující:
Rozšíření povinností zaměstnavatele informovat zaměstnance
V § 18, odst. 2 ZP se rozšířil výčet okolností, o nichž je
zaměstnavatel povinen informovat všechny zaměstnance nebo
zástupce zaměstnanců (odbory nebo rada zaměstnanců, pokud
u zaměstnavatele působí). Pro školy a školská zařízení je
podstatné rozšíření o ustanovení, podle kterého je zaměstnavatel
povinen informovat zaměstnance o nabídce pracovních míst na dobu
neurčitou, která by byla vhodná pro další pracovní zařazení
zaměstnanců pracujících u zaměstnavatele v pracovním poměru na
dobu určitou - viz § 18, odst. 2, písm. i).
Společně se změnou § 30 ZP (viz dále) je zřejmá snaha
zákonodárce v maximální míře preferovat pracovní poměry na dobu
neurčitou na úkor dnes ve školství tolik zneužívaných situací,
kdy je se zaměstnancem uzavírán přednostně pracovní poměr na dobu
určitou.
Změna podmínek uzavření pracovního poměru na dobu určitou
Oproti předchozí právní úpravě platné před 1.3.2004 je
situace kolem uzavírání pracovních poměrů na dobu určitou řešena
jednoznačně se snahou maximálně preferovat uzavírání pracovních
poměrů na dobu neurčitou. V § 30, odst. 2 ZP se stanoví, že
pracovní poměr na dobu určitou mezi týmiž účastníky lze sjednat
nebo dohodou účastníků prodlužovat celkem na dobu nejvýše dvou
let ode dne vzniku tohoto pracovního poměru; to platí i pro každý
další pracovní poměr na dobu určitou sjednaný v uvedené době mezi
týmiž účastníky. Toto pravidlo "dva roky a dost!" se neuplatní
pouze v následujících případech:
- Od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou
uplynula doba delší než šest měsíců (to umožňuje
zaměstnávání např. sezónních pracovníků - lyžařských
instruktorů, topičů apod. Výše uvedenou lhůtu šesti měsíců
je však nutné respektovat bez ohledu na druh vykonávané
práce.).
- Stanoví-li sjednání pracovního poměru na dobu určitou jiný
právní předpis jako podmínku pro vznik dalších nároků. Zde
jde zejména o situace, kdy škola potřebuje zaměstnat
učitele (nebo jiného zaměstnance), který pobírá starobní
důchod. V souladu s ustanovením § 37, odst. 5 zákona č.
155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, v platném znění je
třeba se zaměstnancem, který pobírá starobní důchod, nutno
uzavřít vždy pracovní poměr jen na dobu určitou, a to max.
na jeden rok. V takovémto případě má tedy přednost úprava
obsažená v této jiné právní normě (zákon č. 155/1995 Sb.)
před pravidlem vyplývajícím ze ZP. Tato výjimka se
samozřejmě nevztahuje na situace, kdy jde o zaměstnance,
který sice již dosáhl důchodového věku, ale ještě starobní
důchod nepobírá. V tomto případě i nadále platí výše
uvedené pravidlo "dva roky a dost!".
- Je-li se zaměstnancem uzavírán pracovní poměr na dobu
určitou z důvodu náhrady dočasně nepřítomného zaměstnance
na dobu překážek na straně zaměstnance (§ 124 - 128 ZP).
Připomeňme, že jde o případy, kdy řeší vedení školy
"zástup" za dočasně nepřítomného zaměstnance z důvodů
obecného zájmu (např. po dobu výkonu funkce starosty obce,
poslance apod.), dále při důležitých osobních překážkách
v práci (pracovní neschopnost, lázeňská péče, rodičovská
dovolená, ošetřování člena rodiny) a konečně nemůže-li
zaměstnanec konat práci z jiných důležitých důvodů
týkajících se jeho osoby (viz příloha k nařízení vlády č.
108/1994 Sb., kterým se provádí ZP v platném znění, kam
patří např. vyšetření nebo ošetření zaměstnance ve
zdravotnickém zařízení, doprovod rodinného příslušníka do
zdravotnického zařízení, stěhování, svatba, úmrtí
a některé další případy).
- Poslední možnou výjimkou jsou vážné provozní důvody na
straně zaměstnavatele nebo důvody spočívající ve zvláštní
povaze práce, kterou má zaměstnanec vykonávat. Takové
důvody ovšem zaměstnavatel musí vymezit v písemné dohodě
s příslušným odborovým orgánem. Nepůsobí-li
u zaměstnavatele odbory, vymezí zaměstnavatel tyto vážné
důvody písemně sám.
Rovnou dodejme, že zneužití zejména tohoto posledního
odstavce (tedy nerespektování pravidla "dva roky a dost!") bez
existence skutečně existujících vážných provozních důvodů se může
řediteli školy vymstít. Ustanovení § 30, odst. 4 ZP totiž dává
zaměstnanci možnost účinně se proti takovému postupu
zaměstnavatele bránit. Je-li totiž uzavřen pracovní poměr na dobu
určitou, ačkoliv nebyly splněny podmínky výše uvedené, stačí
zaměstnanci před uplynutím sjednané doby oznámit písemně
zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával. Pak
platí, že pracovní poměr byl sjednán na dobu neurčitou, přestože
v původní pracovní smlouvě stojí něco jiného. Je-li spor mezi
zaměstnancem a zaměstnavatelem o určení toho, zda byly výše
uvedené podmínky splněny, rozhoduje soud. Návrh na určení musí
být u soudu uplatněn nejpozději do dvou měsíců ode dne, kdy měl
pracovní poměr na dobu určitou skončit.
V poslední době se v odborném tisku zaměřeném na pracovní
právo vede diskuse o řešení situací, kdy pracovní poměr na dobu
určitou vznikl ještě před účinností této novely ZP (tedy před
1.3.2004). Někteří autoři se domnívají, že na tyto dříve uzavřené
pracovní poměry se nový režim nevztahuje a je možné je
prodlužovat na libovolnou dobu. Jednoznačně však převažuje názor
opačný: bylo-li záměrem zákonodárce výrazně preferovat uzavírání
pracovních poměrů na dobu neurčitou (a tedy omezit existenci
pracovních poměrů na dobu určitou), je třeba uplatnit výše
uvedené pravidlo o nepřekročitelnosti dvouletého limitu
i u pracovních poměrů vzniklých před účinností této změny. Přitom
tato lhůta počíná běžet 1.3.2004. V zájmu prevence možných
soudních sporů zaměstnanců s vedením školy nebo školského
zařízení lze doporučit respektovat tento druhý právní názor.
Pro úplnost ještě dodejme, že oproti původní právní úpravě
již neobsahuje § 30 ZP dřívější ustanovení řešící odchylně
uzavírání pracovních poměrů na dobu určitou u absolventů
a mladistvých. Nyní jsou tyto kategorie zaměstnanců v tomto
ohledu řešeny stejně, jako kterýkoliv jiný zaměstnanec.
Drobnou změnu zaznamenáváme také v § 56, odst. 2 ZP. Ten
řeší situaci, kdy zaměstnanec pokračuje s vědomím zaměstnavatele
v práci i po uplynutí sjednané doby. Pak se mění pracovní poměr
z doby určité na dobu neurčitou. Změna tohoto ustanovení spočívá
v tom, že dříve obsahovalo dovětek: " ..... pokud se
zaměstnavatel nedohodne se zaměstnancem jinak." To umožňovalo
řešit krátkodobé "prodloužení" termínovaného pracovního poměru na
nezbytnou dobu uzavřením jednoduché dohody, která navíc ani
nemusela mít písemnou formu. Toto již dnes není možné
a pokračování v práci i po uplynutí sjednané doby znamená vždy
změnu pracovního poměru na dobu neurčitou. I tuto změnu je třeba
chápat jako důslednou snahu o bezbřehé řetězení pracovních poměrů
na dobu určitou.
Rozšíření možnosti přiznání odstupného
V § 60a, odst. 2 ZP nalézáme ustanovení, podle kterého je
možné dosud známé a používané okolnosti, za nichž je možné
vyplatit odcházejícímu zaměstnanci odstupné, rozšířit také
o případy, kdy je se zaměstnancem rozvázán pracovní poměr
výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v § 46,
odst. 1, písm. d) nebo dohodou z týchž důvodů. Jde o situace, kdy
zaměstnanec pozbyl vzhledem ke svému zdravotnímu stavu dlouhodobě
způsobilost konat dosavadní práci. Podmínkou pro uplatnění této
možnosti je sjednání takového závazku v kolektivní smlouvě nebo
ve vnitřním předpise, pokud u zaměstnavatele nepůsobí odborová
organizace.
Zpřesnění právní úpravy týkající se odvolání statutárního orgánu
zaměstnavatele
Někteří kolegové ředitelé škol si jistě vzpomenou na
zvláštní situaci, jež díky nejednoznačnému znění § 65 ZP mohla
vznikat po odvolání ředitele školy (tedy statutárního orgánu
zaměstnavatele), pokud mu byla nabídnuta práce jiného druhu, ale
on ji odmítnul přijmout. Postupem času se sice ustálily právní
výklady jak tuto situaci řešit, ale situace stejně bývala
zvláštní až patová. Proto došlo k doplnění příslušného ustanovení
§ 65 ZP tak, že nyní již bez jakýchkoliv pochybností znamená
odmítnutí nabídnuté práce totéž, jako když žádná práce pro
odvolaného ředitele není - tedy vznik překážky v práci na straně
zaměstnavatele (ta je řešena standardně podle § 130 ZP, tedy
náhradou mzdy) a současně vznik výpovědního důvodu podle § 46,
odst. 1, písm. c) - tedy nadbytečnost. Stále ovšem platí, že
odstupné se v takovém případě bývalému řediteli vyplácí jen
tehdy, je-li důvodem jeho odvolání zrušení jeho funkce.
V ostatních případech mu odstupné nenáleží.
Úprava režimu přestávek v práci
Prodloužila se doba, po které nejpozději je zaměstnavatel
povinen poskytnout zaměstnanci přestávku na oddech a jídlo
v trvání nejméně 30 minut. Tuto povinnost má nyní zaměstnavatel
nejdéle po šesti hodinách nepřetržité práce. U mladistvých
zaměstnanců zůstala délka této doby na původních 4,5 hodinách.
Ostatní okolnosti řešení přestávek v práci zůstaly beze
změny, není tedy valného důvodu k nějakým zásadním změnám
v přístupu k aplikaci ustanovení § 89 ZP ve školách a školských
zařízeních.
Novela ZP účinná od 1.3.2004 obsahovala samozřejmě ještě
celou řadu dalších změn. Pro potřeby řízení škol a školských
zařízení však považujeme za užitečné a hodné pozornosti jen tyto
výše uvedené.
Změny zákoníku práce provedené v souvislosti s přijetím nového
zákona o zaměstnanosti
V následujících řádcích se blíže seznámíme se změnami, které
je třeba brát v úvahu v personální práci ředitele školy
s ohledem na fakt, že od 1.10.2004 nabyl účinnosti zákon
č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Co nového přináší do praxe
řízení škol tento nový zákon o zaměstnanosti uvedeme
v následujícím pokračování našeho seriálu. Dnes se zaměříme jen
na "doprovodné" změny včleněné přímo do zákoníku práce. Pro
pořádek dodejme, že dále uvedené změny přináší zákon
č. 436/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o zaměstnanosti.
Promítnutí zákazu práce dětí do 15 let do ZP
V § 11, odst. 2 ZP byla změněna definice způsobilosti
fyzických osob mladších 15 let mít v pracovněprávních vztazích
práva a povinnosti. Od 1.10.2004 je práce fyzických osob ve věku
do 15 let nebo starších 15 let do skončení povinné školní
docházky zakázána. Tyto osoby mohou vykonávat jen uměleckou,
kulturní, reklamní nebo sportovní činnost za podmínek stanovených
zvláštním právním předpisem. Tímto právním předpisem je zákon
č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, konkrétně pak jeho § 121 až
124 obsahující podrobnou úpravu výkonu umělecké, kulturní,
sportovní nebo reklamní činnosti dítěte, o jejímž povolení
rozhoduje úřad práce 1).
Dále je novelou v § 11 zákoníku práce zrušen odst. 4, který
dosud obsahoval zmocnění vlády vydat nařízení stanovující okruh
a podmínky výkonu prací pro děti mladší 15 let nebo před
ukončením jejich povinné školní docházky.
Promítnutí agenturní práce do ustanovení o uzavírání pracovního
poměru na dobu určitou
Nová ustanovení ZP omezující od 1.3.2004 možnost řetězit
pracovní poměry na dobu určitou (viz první část dnešního
pokračování) jsou doplněna o další výjimku. V § 30 ZP je doplněn
nový odstavec 6, podle něhož se ustanovení odstavců 2 až 5 (tedy
uplatnění pravidla "dva roky a dost!" nevztahují na pracovní
poměry na dobu určitou uzavřené mezi zaměstnavatelem
zprostředkovávajícím zaměstnání podle zvláštního právního
předpisu a zaměstnancem za účelem výkonu práce u jiného
zaměstnavatele (tzv. agenturní zaměstnávání podle nově zařazených
§ 38a) a 38b) ZP).
Tímto novým ustanovením se omezení sjednávání pracovních
poměrů na dobu určitou nevztahuje na tzv. agenturní zaměstnávání,
to znamená na případy, kdy agentura práce uzavírá pracovní poměry
za účelem dočasného přidělení svého zaměstnance k výkonu práce
k jinému zaměstnavateli. Agentury práce tak mohou uzavírat
i prodlužovat tyto pracovní poměry bez jakéhokoliv omezení.
Bližší vymezení podmínek činnosti těchto agentur obsahuje
ustanovení § 66 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
Promítnutí agenturní práce do ustanovení o pracovní cestě
a přeložení zaměstnance
V § 38 ZP byl zrušen dosavadní odst. 4, v němž byla
zakotvena možnost, aby zaměstnavatel uzavřel se zaměstnancem
dohodu o dočasném přidělení k jinému zaměstnavateli. Podle
přechodných ustanovení zákona č. 436/2004 Sb. se dohody
o dočasném přidělení uzavřené podle § 38 odst. 4 zákoníku práce
řídí dosavadními právními předpisy. Uvedená změna souvisí
s doplněním zákoníku práce o vložený § 38a) a 38b) i s přijetím
nového zákona o zaměstnanosti - tedy s tzv. agenturním
zaměstnáváním.
Agenturní zaměstnávání
Kromě výše uvedených doplnění § 30 a § 38 ZP je implementace
nového pojmu v našem pracovním právu - tedy agenturního
zaměstnávání (agenturní práce) provedena také vložením nových
§ 38a) a 38b) do zákoníku práce. Ustanovení v těchto částech ZP
navazují na § 66 zákona o zaměstnanosti obsahující ustanovení
o zprostředkování zaměstnání formou dočasného přidělení
zaměstnance k výkonu práce pro jinou právnickou nebo fyzickou
osobu.
V § 38a) jsou upraveny smluvní vztahy mezi agenturou
a jejími zaměstnanci, kteří budou přidělováni k jiné právnické
nebo fyzické osobě (uživateli) a dále smluvní vztahy mezi
agenturou a uživatelem.
Ustanovení § 38b) pak upravuje podrobnosti právních vztahů
a výkon práv a povinností potom, když dojde k přidělení
zaměstnance agentury k výkonu práce u uživatele. Za pozornost
stojí zejména následující části:
- Agentura práce a uživatel jsou povinni zabezpečit, aby
pracovní a mzdové podmínky dočasně přiděleného zaměstnance
nebyly horší, než jsou nebo by byly podmínky srovnatelného
zaměstnance. Pokud jsou po dobu výkonu práce pro uživatele
pracovní nebo mzdové podmínky dočasně přiděleného
zaměstnance horší, je agentura práce povinna na žádost
dočasně přiděleného zaměstnance, popřípadě, pokud tuto
skutečnost zjistí jinak, i bez žádosti zajistit rovné
zacházení; dočasně přidělený zaměstnanec má právo se
domáhat u agentury práce uspokojení nároků, které mu
z toho vznikly - § 38b) odst. 5 ZP.
- V kolektivní smlouvě uzavřené u uživatele lze rozsah
agenturního zaměstnávání omezit - § 38b) odst. 7 ZP.
Změna ochrany před výpovědí po dobu rodičovské dovolené
Předchozí právní úprava obsahovala ustanovení § 48 odst. 1
písm. d), které mj. stanovilo zákaz dát zaměstnanci výpověď
v době, kdy "zaměstnankyně nebo zaměstnanec trvale pečují alespoň
o jedno dítě mladší než tři roky." Podle nového textu § 48
odst. 1 písm. d) nesmí zaměstnavatel dát zaměstnanci výpověď
v době, kdy "zaměstnankyně nebo zaměstnanec čerpají rodičovskou
dovolenou."
Předchozí úprava přinášela výkladové problémy především při
výpovědi podle § 46 odst. 1 písm. c) ZP z organizačních důvodů
mužům, kteří sice pracovali, ale jinak trvale pečovali o dítě do
věku 3 let.
Nejednoznačnost výkladu napravil až rozsudek Nejvyššího
soudu ČR ze dne 8.4.2003, sp. zn. 21 Cdo 2078/2002, kde se uvádí:
" .... zaměstnanec pečuje o dítě trvale (§ 48 odst. 1 písm. d)
ZP), jestliže se o dítě sám (popř. společně s matkou dítěte)
fakticky a bez přerušení stará; trvalý faktický výkon péče o dítě
vylučuje sama o sobě skutečnost, že zaměstnanec, který nečerpá
rodičovskou dovolenou, vykonává i po narození dítěte trvale, ve
stanovené pracovní době, práce podle pracovní smlouvy."
Nová formulace textu § 48 odst. 1 písm. d) ZP znamená, že
ochranná doba bude platit pouze v případě, kdy zaměstnanec nebo
zaměstnankyně čerpá rodičovskou dovolenou. Bude-li zaměstnanec
pracovat, i když bude současně pečovat o dítě do věku tří let,
nebude se jednat o ochrannou dobu. Výpověď tak bude možné dát
zaměstnanci i v době, kdy sice bude o dítě do věku tří let
pečovat, ale nebude čerpat rodičovskou dovolenou.
Změny při nevyčerpání dovolené
Text § 109, odst. 2 ZP zní nyní takto:
"Jestliže si zaměstnanec nemohl dovolenou vyčerpat
v kalendářním roce z naléhavých provozních důvodů nebo proto, že
zaměstnavatel neurčil její čerpání, nebo pro překážky v práci, je
zaměstnavatel povinen poskytnout ji zaměstnanci tak, aby skončila
nejpozději do konce příštího kalendářního roku. Zaměstnavatel je
však povinen určit zaměstnanci, jehož pracovní poměr k témuž
zaměstnavateli trval po celý kalendářní rok, čerpání alespoň čtyř
týdnů dovolené v kalendářním roce, pokud na ně má nárok.
Neurčí-li zaměstnavatel zaměstnanci dovolenou podle věty druhé
ani do 31. října příštího kalendářního roku, je dnem nástupu
zaměstnance na tuto nevyčerpanou dovolenou nebo její část první
následující pracovní den, pokud zaměstnanci v nástupu dovolené
nebrání překážky v práci uvedené v § 108 odst. 3 větě první.
Nevyčerpá-li zaměstnanec dovolenou podle věty druhé ani do konce
příštího kalendářního roku, nárok na tuto dovolenou zaniká. Pokud
zaměstnanec nemohl z důvodů uvedených ve větě první vyčerpat
dovolenou, která přesahuje 4 týdny, ani do konce příštího
kalendářního roku, může být s jeho písemným souhlasem tato část
dovolené vyčerpána do konce dalšího kalendářního roku."
To v praxi znamená, že pro čerpání dovolené se uplatní dva
rozdílné režimy:
- pro čerpání "povinných" čtyř týdnů dovolené, u nich je
stanovena povinnost zaměstnavatele toto čerpání alespoň
v tomto rozsahu umožnit, platí následující pravidla:
- dovolená alespoň v tomto rozsahu se má vyčerpat v běžném
roce, pokud
- pracovní poměr zaměstnance k témuž zaměstnavateli trval po
celý kalendářní
- rok;
- nedojde-li k čerpání dovolené v tomto rozsahu, přesouvá se
nevyčerpaná část dovolené do příštího roku, v němž by měl
zaměstnavatel určit tuto dovolenou do 31. října;
- není-li dovolená určena zaměstnavatelem do 31. října,
dochází k nástupu dovolené přímo ze zákona, a to prvním
pracovním dnem v listopadu;
- nástup na dovolenou ze zákona nenastane, pokud tomu brání
překážky v práci uvedené v § 108 odst. 3 větě první
zákoníku práce (vojenská služba, pracovní neschopnost,
mateřská nebo rodičovská dovolená);
- pokud k vyčerpání dovolené v rozsahu 4 týdnů nedojde ani
po 1. listopadu, nárok na tuto dovolenou zaniká.
- Čerpání té části dovolené, která "povinné" 4 týdny
dovolené přesahuje. Tento zvláštní režim se týká nejen
čerpání dovolené, ale i převodu nevyčerpané dovolené do
dalších let. Zde platí následující pravidla:
- tato část dovolené se přesouvá až do konce příštího roku
(její čerpání lze tedy určit až do 31. prosince,
k žádnému nástupu dovolené ze zákona nedochází);
- pokud dovolená není vyčerpána ani v příštím roce, a to
z naléhavých provozních důvodů nebo proto, že zaměstnanci
nebylo určeno její čerpání, nebo pro překážky v práci,
může být s písemným souhlasem zaměstnance vyčerpána tato
část dovolené do konce dalšího kalendářního roku (je tedy
nově dána možnost přesunout - se souhlasem zaměstnance
- dovolenou např. z roku 2004 až do roku 2006);
- v případě, že zaměstnanec k převodu a čerpání dovolené až
v dalším roce (tedy "přespříštím roce") souhlas nedá, pak
mu náleží náhrada mzdy za nevyčerpanou dovolenou.
Úprava náhrady mzdy za dobu čerpání dovolené a za nevyčerpanou
dovolenou
Text § 110 b) odst. 2 ZP byl změněn a nyní zní takto:
"Náhradu mzdy za 4 týdny nevyčerpané dovolené je
zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci pouze v případě
skončení pracovního poměru. Náhradu mzdy za tu část nevyčerpané
dovolené, která přesahuje 4 týdny, je zaměstnavatel povinen
poskytnout nejen v případě skončení pracovního poměru, ale
i v případě, že zaměstnanec nemohl tuto dovolenou vyčerpat do
doby uvedené v § 109 odst. 2 větách první a páté."
V praxi tato změna přináší následující důsledky:
- za zmíněné "povinné" 4 týdny dovolené, pokud nejsou
vyčerpány, nenáleží žádná náhrada pokud pracovní poměr
zaměstnance trvá;
- v případě, že dojde ke skončení pracovního poměru, vzniká
zaměstnanci nárok na náhradu mzdy za 4 týdny nevyčerpané
dovolené;
- náhrada mzdy za část nevyčerpané dovolené přesahující
4 týdny se poskytne v těchto případech:
* při nevyčerpání z důvodu skončení pracovního poměru;
* při nevyčerpání do konce příštího kalendářního roku
(pokud zaměstnanec nedal písemný souhlas s přesunem
dovolené do dalšího roku);
* v případě, kdy zaměstnanec dá písemný souhlas
s přesunem dovolené ještě do dalšího roku, ale ani
v něm není dovolená vyčerpána.
Pokud jde o účinnost nové úpravy čerpání a přesunů dovolené
a náhrady mzdy za nevyčerpanou dovolenou, je nutno upozornit, že
se uplatní již u dovolené v roce 2004, a to včetně dovolené
z roku 2003, u níž došlo k přesunu do roku 2004 a která není
k 1. říjnu 2004 vyčerpána.
---------- Pozn.:
1) Předesíláme, že zákon o zaměstnanosti dále řeší takové
činnosti dětí mladších 15 let, které mají charakter školní nebo
zájmové činnosti a za něž není inkasována žádná odměna.
V takovýchto případech se nejedná o výše zmíněnou kulturní nebo
sportovní činnost podléhající povolení úřadu práce. Blíže se
k tomuto tématu vrátíme v příštím pokračování našeho seriálu.