Nová legislativa v praxi ředitele školy
Zákon o zaměstnanosti
V minulém pokračování našeho seriálu jsme se seznámili se
změnami, které přinesl do zákoníku práce nový zákon
o zaměstnanosti. Konkrétně to byly úpravy jež do zákoníku práce
vnesl nepřímou novelou tzv. změnový zákon, tedy zákon
č. 436/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o zaměstnanosti. Uvedené změny samy o sobě
rovněž znamenají poměrně výrazné zásahy do pracovního práva, ale
bezpochyby je to právě přijetí nového zákona o zaměstnanosti,
které znamená výrazný posun a doslova novou kapitolu v oblasti
pracovního práva.
Svým komplexním přístupem k řešení problematiky zaměstnanosti
a s tím spojenými sociálními dopady si zaslouží pochopitelně tento
zákon pozornost v každé své části. My se však budeme soustředit
výhradně na ty pasáže, které znamenají nějakou významnější
souvislost s praxí řízení školy nebo školského zařízení, a to jak
z hlediska zaměstnavatelských povinností (a práv), tak i např.
nových možností, jež zákon o zaměstnanosti škole jako instituci
nabízí. Tímto přístupem samozřejmě podstupujeme riziko, že se
v následujících kapitolách nesetká čtenář s nějakou konkrétní
informací, o níž v souvislosti s novým zákonem o zaměstnanosti
slyšel, kterou však v tuto chvíli nepovažujeme za důležitou
z hlediska potřeb vedení školy. V případě potřeby znát detaily
nového zákona i v jiných souvislostech odkazujeme jako vždy na
podrobné studium textu zákona tak, jak vyšel ve sbírce zákonů,
popř. je možné využít služby redakce k zodpovězení konkrétních
dotazů.
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti v souvislosti s praxí
v řízení školy
Nová právní úprava nahrazuje s účinností od 1. října 2004
původní, která sloužila svému účelu poměrně již dlouho (od roku
1991) a i přes řadu doplnění a změn již přestala vyhovovat svému
účelu. Současně s přijetím této nové normy tak přestaly platit
hned dva původní zákony o zaměstnanosti:
- zákon č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti a
- zákon č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů
České republiky na úseku zaměstnanosti.
Zároveň přestaly platit prováděcí předpisy k těmto zákonům,
zejména:
- nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na
vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci
zaměstnanců,
- vyhláška č. 21/1991 Sb., o bližších podmínkách
zabezpečování rekvalifikace,
- vyhláška č. 115/1992 Sb., o provádění pracovní rehabilitace
občanů se ZPS a
- vyhláška č. 35/1997 Sb., kterou se stanoví podrobnosti
zřizování společensky účelných pracovních míst a vytváření
společensky prospěšných prací.
Výčet těchto zrušených prováděcích předpisů uvádíme proto, že
se jejich obsah týkal souvislostí, jež budeme v dalším textu
rozebírat. Je proto na místě vědět, že okolnosti řešené v těchto
podzákonných normách budou v souvislosti s novým zákonem
o zaměstnanosti řešeny jinak.
Jak již bylo uvedeno, v následujícím výkladu se zaměříme jen
na ty části zákona, které se nějakým způsobem mohou projevit
v řízení školy. Pro úplnost však hned v úvodu shrneme, jakými
hlavními motivy byl veden zákonodárce při přijímání tohoto
předpisu - umožní to zároveň učinit přehled, kterým oblastem
v zákoně se při samotném jeho rozboru nebudeme tolik věnovat. Jak
vyplývá z důvodové zprávy k návrhu zákona, nejdůležitějšími
principy nové právní normy bylo:
- zpřísnění podmínek pro zařazení a vedení v evidenci
uchazečů o zaměstnání,
- zpřísnění podmínek pro vznik nároku na podporu
v nezaměstnanosti (změna výše),
- podpory a změny v délce podpůrčí doby,
- stanovení podmínek agenturního zaměstnávání,
- komplexní úprava problematiky osob se zdravotním
postižením,
- zavedení nových nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti,
- úprava postavení občanů členských států EU na trhu práce
v ČR,
- ochrana dětí při umělecké, kulturní, sportovní a reklamní
činnosti,
- změny v zaměstnávání cizinců,
- rozšíření kontrolních pravomocí úřadů práce.
Pro snazší orientaci uveďme nyní přehled těch částí zákona,
ve kterých se nachází buď přímo povinnosti, jež zákon ukládá
zaměstnavatelům nebo jsou jinak důležité pro potřeby řízení škol:
Výběr nejdůležitějších ustanovení pro zaměstnavatele (školy
a školská zařízení):
- § 4, § 12 rovné zacházení a zákaz diskriminace při přístupu
k zaměstnání,
- § 34 - § 36 právo na informace o trhu práce a povinnost
hlásit volná pracovní místa,
- § 65 - § 66 agenturní zaměstnávání,
- § 67 - § 84 zaměstnávání osob se zdravotním postižením
(včetně povinného podílu),
- § 85 - § 102 zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí (ze
třetích zemí i z EU),
- § 104 - § 119 nástroje aktivní politiky zaměstnanosti
a příspěvky zaměstnavatelům,
- § 121 - § 124 výkon umělecké, kulturní, sportovní nebo
reklamní činnosti dítěte,
- § 125 - § 141 kontrolní činnost a správní trestání.
Nyní se podívejme na nejdůležitější části zákona trochu
podrobněji:
§ 3
Účastníci právních vztahů
Nově zákon stanoví, že občan členského státu EU a jeho
rodinný příslušník mají stejné právní postavení při uplatňování na
trhu práce jako občan ČR. V případě potřeby je možné nalézt
definici rodinného příslušníka v Nařízení rady (EHS) 1612 o volném
pohybu pracovníků v rámci společenství.
§ 4
Rovné zacházení a zákaz diskriminace při přístupu k zaměstnání
Účastníci právních vztahů jsou povinni zajišťovat rovné
zacházení. Při uplatňování práva na zaměstnání je zakázána přímá
i nepřímá diskriminace. Tyto dva pojmy - diskriminace přímá
a nepřímá - jsou zákonem definovány takto:
- diskriminace přímá je nerovné jednání, tj. s fyzickou
osobou bylo na základě rozlišování podle vymezených
diskriminačních důvodů zacházeno méně příznivě, než
s jinou osobou ve stejné situaci,
- diskriminace nepřímá je zdánlivě neutrální rozhodnutí,
které zvýhodňuje jednu osobu vůči jiné; za nepřímou
diskriminaci se nepovažuje, pokud je rozdílný přístup
objektivně odůvodněn.
Za diskriminaci se nepovažuje rozdílné zacházení, pokud
z povahy zaměstnání vyplývá, že tento důvod představuje podstatný
a rozhodující požadavek pro výkon zaměstnání.
Kromě toho obsahuje tato část zákona definice obtěžování
a sexuálního obtěžování a nezapomíná na právo domáhat se upuštění
od takového jednání a na náhradu nemajetkové újmy v penězích.
§ 12
Sběr informací při výběru zaměstnanců
Zákon přímo zakazuje zaměstnavatelům takovou inzerci
pracovních míst, která je svým textem diskriminační ve vztahu
k zakázaným diskriminačním znakům uvedeným v § 4. Zaměstnavatel
dále nesmí při výběru zaměstnanců vyžadovat informace týkající se
národnosti, rasového původu, politických postojů, členství
v odborových organizacích, náboženství, sexuální orientace,
informace, které odporují dobrým mravům a osobní údaje, které
neslouží k plnění povinností zaměstnavatele stanovených zvláštním
předpisem.
Na žádost uchazeče o zaměstnání je zaměstnavatel povinen
prokázat potřebnost požadovaného osobního údaje.
Zejména tyto nové okolnosti by měly vést každého ředitele
školy k důkladné revizi obsahu dotazníků, které obvykle vyplňuje
nově přijímaný zaměstnanec. Je třeba respektovat uvedené
ustanovení a požadovat jen ty údaje, které zaměstnavatel skutečně
potřebuje. Mj. to znamená, že dnes již není nejmenší důvod
zjišťovat např. rodinný či manželský stav!
§ 13
Pracovněprávní vztahy mají přednost
Nový zákon zdůrazňuje povinnost zaměstnavatele plnit běžné
úkoly vyplývající z předmětu jejich činnosti svými zaměstnanci na
základě uzavřeného pracovněprávního vztahu. Tím se snaží
o zamezení tzv. Švarc systému, který znamená fiktivní odběr služeb
místo uzavření pracovněprávního vztahu podle zákoníku práce. Ve
školství sice tento problém není nijak frekventovaný, ale přesto
je třeba dávat pozor na rozdíl mezi objednávkou služby (zejména
v oblasti údržby a oprav) a zaměstnáváním (byť nárazovým) zejména
provozních a správních zaměstnanců. Nejspolehlivěji poznáme tento
rozdíl, když si položíme otázku, zda máme potřebu v daném případě
ukládat zaměstnanci úkoly, kontrolovat průběžně jejich plnění
a hodnotit jej. Pokud ano, jde jednoznačně o činnost, na kterou
musí být vtažen některý z pracovněprávních vztahů podle zákoníku
práce. Výjimka z tohoto pravidla je pouze v případě, že bude chtít
škola využít služeb zaměstnanců agentury práce (viz dále).
§ 15
Zprostředkování zaměstnání
Tato část zákona řadí mezi činnosti, jež znamenají
zprostředkování zaměstnání také poradenskou a informační činnost
v oblasti pracovních příležitostí. Dále stanovuje, že takovou
činnost lze vykonávat na ziskovém i neziskovém základě a tato
činnost není (nemusí být) výhradně doménou úřadů práce. Z toho
plyne, že poradenství k volbě povolání, jehož poskytování žákům
základních a středních škol je běžnou součástí služeb, lze při
odpovídající personální kapacitě realizovat také vůči veřejnosti
např. jako doplňkovou činnost školy nebo školského zařízení.
V takovém případě se samozřejmě neobejdeme bez souhlasu
zřizovatele a souhlasu zaměstnance, který by měl odborně tuto
poradenskou činnost zabezpečovat - zpravidla zřejmě půjde
o výchovného poradce nebo jiného pedagoga s odpovídající
kvalifikací, pro něhož by tato práce byla zřejmě prací jiného
druhu, než uvádí dosavadní pracovní smlouva. V případě zájmu školy
o výkon takovéto poradenské činnosti musí ředitel školy
kontaktovat místně příslušný úřad práce, protože jde o druh
zprostředkování zaměstnání, a to podléhá povolení úřadu práce.
To se netýká zveřejňování nabídky zaměstnání v médiích
(inzerce vlastních volných míst).
§ 19
Uchazeč a zájemce o zaměstnání
Ne každý, koho nám pošle úřad práce na námi ohlášené volné
pracovní místo musí být nezaměstnaný. Zákon rozlišuje mezi pojmy:
- uchazeč o zaměstnání - vzniká mu za jistých podmínek nárok
na podporu v nezaměstnanosti a
- zájemce o zaměstnání - ten má nárok pouze na zabezpečení
zaměstnání a na rekvalifikaci.
Zájemce o zaměstnání, který se nám jde představit jako náš
budoucí nový zaměstnanec, tak může být dosud zaměstnancem jiného
zaměstnavatele, který však již počítá se ztrátou svého dosavadního
zaměstnání a prostřednictvím úřadu práce hledá nové místo.
§ 21
Zdravotní vyšetření
Zákon stanovuje novou povinnost uchazeče o zaměstnání
podrobit se za jistých okolností na výzvu úřadu práce lékařskému
vyšetření. Pokud současně nabízí tomuto uchazeči místo právě na
naší škole, může být tato lékařská prohlídka realizována u lékaře
závodní preventivní péče. V takovém případě hradí náklady spojené
s vyšetřením našeho budoucího zaměstnance úřad práce. Jak známo,
ve všech ostatních případech si nezbytné zdravotní vyšetření
u lékaře závodní preventivní péče před nástupem do zaměstnání
hradí budoucí zaměstnanec sám. Z výše uvedených důvodů se tedy
může stát, že příslušný úřad práce bude chtít informaci o tom, se
kterým zdravotnickým zařízením má škola smlouvu o poskytování
závodní preventivní péče. V takovém případě je samozřejmě na místě
uvedenou informaci poskytnout.
§ 25
Možnost přivýdělku uchazeče o zaměstnání
Obecně platí, že uchazečem o zaměstnání s nárokem na podporu
v nezaměstnanosti nemůže být osoba, která je v pracovně právním
vztahu. Z tohoto ustanovení však nově existuje výjimka, podle níž
může uchazeč o zaměstnání vykonávat činnost na základě pracovního
poměru, pokud je tato činnost vykonávána v rozsahu kratším, než je
polovina stanovené týdenní pracovní doby a jeho měsíční výdělek je
nižší než polovina minimální mzdy. Obdobně je přípustné, aby byl
uchazeč o zaměstnání zaměstnán na základě dohod o pracích konaných
mimo pracovní poměr, pokud jeho měsíční výdělek nedosáhne poloviny
minimální mzdy. Tuto informaci vkládáme pro případ, že by vznikla
pochybnost, zda může škola přijmout např. na některou
z provozních pozic zaměstnance, o němž má vedení školy informaci,
že je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání u úřadu práce.
§ 34 - 38
Hlášení volných pracovních míst
Zaměstnavatel je povinen do 10 kalendářních dnů oznámit
příslušnému úřadu práce volná pracovní místa a jejich
charakteristiku, tj. určení druhu práce, místa výkonu práce,
předpoklady a požadavky stanovené pro zastávání pracovního místa
a základní informace o pracovních a mzdových podmínkách - mj. zda
jde o zaměstnání na dobu neurčitou nebo určitou a jeho
předpokládanou délku. Zaměstnavatel přitom může upozornit na
jakékoliv další okolnosti spojené s daným volným pracovním místem.
Oproti předchozí právní úpravě se tak prodloužila lhůta pro
povinné oznámení z pěti na deset pracovních dnů. Na vyžádání úřadu
práce vybere zaměstnavatel z hlášených volných pracovních míst
místa vhodná pro uchazeče o zaměstnání, kterým úřad práce věnuje
zvýšenou péči - jde mj. o osoby se zdravotním postižením, osoby do
25 let věku, absolventy vysokých škol, osoby pečující o dítě do
15 let věku, osoby starší 50 let věku.
Je na místě připomenout, že takto získaná a vedená evidence
volných pracovních míst je k dispozici nejen samotným uchazečům
o zaměstnání, ale také zaměstnavatelům, kteří mají právo při
hledání nového zaměstnance na pomoc u úřadu práce. Pro pořádek
ještě dodejme, že právo na tuto pomoc ztrácí zaměstnavatel
v případě, že u něj zjistí úřad práce opakované porušování
povinností vyplývajících z pracovněprávních a mzdových předpisů.
O kontrolní (a sankční) pravomoci úřadů práce ještě bude řeč.
Jedním z možných postihů při nedodržování obecně závazných
právních předpisů je také jakési "vyřazení" konkrétního
zaměstnavatele z nabídky volných míst pro uchazeče o zaměstnání.
§ 39 - 50
Podpora v nezaměstnanosti
Z této jinak velmi důležité části zákona uveďme jen to, co se
bezprostředně dotýká vztahů bývalých zaměstnanců ke svému
předchozímu zaměstnavateli. Je na uchazeči o zaměstnání, aby úřadu
práce doložil skutečnosti rozhodné pro přiznání podpory
v nezaměstnanosti. Jistěže vedení školy povinně ze zákona vybaví
propouštěného zaměstnance potřebnými doklady (zejména zápočtovým
listem). Často se však stane, že si uchazeč tyto doklady řádně
neuloží a po čase žádá svého bývalého zaměstnavatele o vydání
náhradního dokladu, aby doložil dobu předchozího zaměstnání, výši
výdělku apod. Přestože zákon neukládá zaměstnavateli výslovně
povinnost tomuto požadavku vyhovět, zřejmě neexistuje rozumný
důvod, proč bývalému zaměstnanci nevyjít vstříc. Přitom se nemůže
stát, že by již zaměstnavatel nedisponoval potřebnými údaji.
Rozhodná doba pro uplatnění nároku na podporu v nezaměstnanosti je
vždy kratší, než lhůty určené zákonem pro archivaci účetních
dokladů a dokladů pro potřeby důchodového pojištění.
Pro pořádek ještě dodejme, že oproti předchozí právní úpravě
je z tzv. náhradních dob zaměstnání vyloučena doba soustavné
přípravy pro povolání - čerstvý absolvent školy bez jakékoliv
praxe tak dnes již nemá nárok na podporu v nezaměstnanosti - tuto
novou skutečnost je vhodné připomenout absolventům středních škol
před ukončením jejich studia.
§ 58 - 66
Zprostředkování zaměstnání agenturami práce
Agenturní zaměstnávání znamená zaměstnávání zaměstnanců,
kteří mají uzavřen pracovněprávní vztah s agenturou práce a ta je
nabízí jednotlivým zaměstnavatelům. Ve školství sice zatím jev
velmi neobvyklý, ale podle zkušeností z řady zemí Evropské unie
lze očekávat, že v následujících letech se tento fenomén uplatní
i na našem pracovním trhu. Zejména u nepedagogických profesí se
mohou nabídky agentur práce začít brzy objevovat i v poště
ředitelů škol. Proto je na místě být na tuto možnost připraven.
Především je třeba vědět, že v tomto případě nevzniká
pracovněprávní ani jiný právní vztah mezi uživatelem (to je název
pro zaměstnavatele, který si od agentury práce "najal" její
zaměstnance) a zaměstnancem. Uživatel uzavírá s agenturou práce
písemnou dohodu o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce
(§ 38a zákoníku práce). Agentura práce pak přidělí svého
zaměstnance k dočasnému výkonu práce u uživatele na základě
písemného pokynu podle § 38b zákoníku práce. V tomto pokynu mj.
uvede agentura práce informaci o pracovních a mzdových podmínkách
srovnatelného zaměstnance uživatele. Ty samozřejmě musí nejprve
u uživatele získat - připomeňme, že tyto pracovní a mzdové
podmínky nesmí být horší, než by byly u srovnatelného zaměstnance.
Po dobu dočasného přidělení ukládá zaměstnanci agentury práce
pracovní úkoly, organizuje a řídí jeho práci a zajišťuje
bezpečnost a ochranu zdraví při práci uživatel. Uživatel nemůže
vůči zaměstnanci agentury práce činit žádné právní úkony jménem
agentury práce.
Bližší podmínky agenturního zaměstnávání (např. okolnosti
vypovězení dohody apod.) obsahuje zákoník práce. Zákon
o zaměstnanosti řeší spíše podrobnosti týkající se samotných
agentur práce (podmínky pro povolení jejich činnosti apod.).
Evidenci agentur práce s uděleným povolením k činnosti vede
Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále též "MPSVů) a tato
evidence je veřejně přístupná. V případě skutečné nabídky
agenturního zaměstnávání pro školu je na místě konfrontovat
příslušnou agenturu práce s tímto seznamem.
§ 67
Osoby se zdravotním postižením
Dřívější pojem "osoby se změněnou pracovní schopností - ZPS"
je nahrazen termínem osoby se zdravotním postižením. Ty definuje
zákon ve třech skupinách:
- osoby plně invalidní,
- osoby částečně invalidní,
- osoby zdravotně znevýhodněné.
Ve všech třech případech rozhoduje o zařazení do příslušné
kategorie orgán sociálního zabezpečení.
§ 80
Povinnosti zaměstnavatele v souvislosti s osobami se zdravotním
postižením
Ve vztahu k zaměstnávání osob se zdravotním postižením je
zaměstnavatel povinen:
- u volných míst, jejichž existenci hlásí úřadu práce (§ 35)
označit, zda se jedná o pracovní místa vyhrazená pro osoby
se zdravotním postižením,
- informovat úřady práce o volných pracovních místech
vhodných pro osoby se zdravotním postižením,
- rozšiřovat podle svých podmínek a ve spolupráci s lékařem
závodní preventivní péče možnost zaměstnávání osob se
zdravotním postižením,
- vést evidenci zaměstnávaných osob se zdravotním postižením,
- vést evidenci pracovních míst vyhrazených pro osoby se
zdravotním postižením.
Vedení evidence zaměstnávaných osob se zdravotním postižením
je důležité zejména v souvislosti s plněním povinnosti
zaměstnavatele zaměstnávat předepsaný minimální počet osob se
zdravotním postižením (viz dále). Při vedení této evidence se
uplatní ustanovení zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních
údajů.
§ 81
Povinný podíl zaměstnávaných osob se zdravotním postižením
I nadále platí u zaměstnavatelů s více než 25 zaměstnanci
v pracovním poměru povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním
postižením ve výši povinného podílu; ten činí 4 %. Tento podíl je
možné plnit náhradními způsoby:
- odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů
zaměstnávajících více než 50 % zaměstnanců, kteří jsou
osobami se zdravotním postižením,
- odvodem do státního rozpočtu,
- kombinací všech uvedených možností.
Výše odvodu do státního rozpočtu činí 2,5 násobek průměrné
měsíční mzdy v ČR za každou nezaměstnanou osobu se zdravotním
postižením.
I nadále jsou stanoveny termíny pro splnění těchto
povinností - do 15. února následujícího roku musí zaměstnavatel
písemně oznámit úřadu práce, jakým způsobem plní povinný podíl. Do
stejného data pak provede případný odvod do státního rozpočtu,
a to prostřednictvím úřadu práce. K 15. únoru 2005 tak budou
školy, jichž se to týká, plnit uvedené povinnosti ještě podle
původních předpisů (zejména pokud jde o výši odvodu do státního
rozpočtu). Podle nového zákona se v této oblasti bude postupovat
až za rok 2005, tedy k 15. únoru 2006.
§ 85 - 102
Zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí
Je zřejmé, že rostoucí migrace ovlivňuje i trh práce v ČR.
Školy se tak stále častěji setkávají s potřebou řešit poměrně
nezvyklý problém, za jakých podmínek zaměstnat žadatele o místo,
který není občanem ČR. Připomeňme, že v tomto ohledu rozlišuje
zákon dvě skupiny zaměstnanců ze zahraničí: občany členských států
EU (a jejich rodinné příslušníky) a občany třetích zemí, tedy zemí
mimo prostor EU (právě jen tyto osoby označuje zákon jako
"cizince"). Pro první skupinu platí naprosto shodná pravidla jako
pro zaměstnávání občanů ČR - tedy žádné omezení k přístupu na
pracovní trh. Jedinou výjimkou stanovenou v tomto zákoně je
povinnost zaměstnavatele vést evidenci občanů EU, které
zaměstnává.
Pokud jde o cizince, u těch uplatňuje ČR ochranu svého
pracovního trhu, tzn. že povolení k zaměstnání cizince na dané
volné pracovní místo je možné jen tehdy, nelze-li jej obsadit
uchazečem o zaměstnání. O toto povolení zaměstnávat cizince žádá
zaměstnavatel příslušný úřad práce. Podání žádosti o povolení
podléhá správnímu poplatku (2 000 Kč - až dosud bylo zpoplatněno
pouze kladné rozhodnutí úřadu práce). Zaměstnavatel nemusí žádat
úřad práce o povolení k zaměstnávání cizinců v následujících
případech:
- jde-li o cizince, který vykonává v ČR soustavnou vzdělávací
činnost jako pedagogický pracovník (např. lektor v rámci
výuky cizích jazyků),
- jestliže to stanoví ratifikovaná mezinárodní smlouva,
- jde-li o žadatele o azyl, nejdříve však po 12-ti měsících
po podání žádosti o udělení azylu,
- jde-li o cizince, kterému byl udělen azyl,
- má-li cizinec povolen trvalý pobyt,
- jde-li o rodinného příslušníka člena diplomatické mise.
K výše uvedené povinnosti zaměstnavatele vést evidenci
zaměstnávaných občanů EU ještě dodejme povinnost hlásit
příslušnému úřadu práce:
- nástup do zaměstnání občana EU nebo cizince, u kterého se
nevyžaduje povolení k zaměstnávání (viz výše); tuto
ohlašovací povinnost musí zaměstnavatel splnit nejpozději
v den nástupu těchto osob do práce,
- ukončení zaměstnání těchto osob, a to nejpozději do 10
kalendářních dnů po skončení zaměstnání,
- u cizinců, kterým je vydáváno povolení k zaměstnání, se
hlásí úřadu práce do 10 kalendářních dnů okolnost, že
cizinec nenastoupil do práce nebo ukončil zaměstnání před
uplynutím doby, na kterou má vydáno povolení k zaměstnání.
Cizinec může být přijat do zaměstnání jen tehdy, má-li platné
povolení k zaměstnání a platné povolení k pobytu na území ČR.
Protože povolení k pobytu je vydáváno zpravidla až na základě
povolení k zaměstnání, umožňuje zákon nově, že o toto povolení
může žádat cizinec buď sám nebo prostřednictvím zaměstnavatele.
Stojí-li tedy škola o konkrétní služby cizince, sama zažádá o jeho
povolení k zaměstnání. Toto povolení se vydává vždy maximálně na
dobu jednoho roku, lze je však prodlužovat (vždy na jeden rok).
Také žádost o toto povolení je zpoplatněna (500 Kč žádost o vydání
povolení a 250 Kč žádost o jeho prodloužení).
§ 104 - 116
Nástroje aktivní politiky zaměstnanosti
Další řádky budou patřit těm ustanovením, které dávají státu
možnost motivovat jednotlivé zaměstnavatele, aby byli aktivní při
vytváření pracovních podmínek a pomáhali tak řešit problémy
zaměstnanosti v ČR. Chceme ve stručnosti ukázat ředitelům škol
a školských zařízení, jak využít těchto nástrojů aktivní politiky
zaměstnanosti k posílení vlastních rozpočtů škol. V zájmu
přehlednosti jsme k těmto nástrojům aktivní politiky zaměstnanosti
přidali také dvě ustanovení z kapitoly o osobách se zdravotním
postižením - také odtud může přijít potřebná dotace k řešení
rozpočtových problémů školy.
- Pracovní rehabilitace (§ 69) - v tomto případě nejde
o vytvoření pracovního místa a ani o řešení zaměstnávání
osoby se zdravotním postižením. Zákon zde dává šanci různým
institucím (a škola je jednou z těch, které se k tomu hodí)
zapojit se do tzv. pracovní rehabilitace osob se zvlášť
těžkým zdravotním postižením. Konkrétní formu pracovní
rehabilitace je třeba dohodnout s příslušným úřadem práce.
V případě škol a školských zařízení si lze představit např.
odpolední kurzy osob se zdravotním postižením v počítačové
učebně školy, možné je využít sportovního nebo jiného
zázemí školy. Pro školu pak bude podstatná dohoda s úřadem
práce o úhradě nákladů na zabezpečení této pracovní
rehabilitace. V tomto případě by nešlo o doplňkovou činnost
a nevyžaduje se tedy nutný souhlas zřizovatele.
- Chráněné pracovní místo (§ 75) - to vytváří zaměstnavatel
pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné
dohody s úřadem práce. Musí být provozováno po dobu nejméně
2 let. Příspěvek na vytvoření tohoto místa od úřadu práce
může činit až osminásobek průměrné mzdy v ČR (pro osobu
s těžším postižením až dvanáctinásobek). Kromě toho může
úřad práce poskytnout i příspěvek na částečnou úhradu
provozních nákladů na chráněné pracovní místo obsazené
osobou se zdravotním postižením.
- Poradenství (§ 105) - poradenství pro volbu povolání mohou
zajišťovat úřady práce samy nebo prostřednictvím odborných
zařízení (např. pedagogicko-psychologická poradna nebo jiné
odborné pracoviště). V takovém případě úřad práce hradí
náklady spojené s touto činností.
- Rekvalifikace (§ 108) - rekvalifikace může provádět jen
zařízení, které k tomu získá akreditaci MŠMT. Právě školy
a školská zařízení jsou předurčena být jedním z takových
rekvalifikačních středisek. Také v tomto případě - pokud je
rekvalifikace uchazečů a zájemců o zaměstnání prováděna na
základě dohody s úřadem práce - může úřad práce hradit
škole náklady spojené s touto rekvalifikací.
- Veřejně prospěšné práce (§ 112) - rozumí se jimi časově
omezené pracovní příležitosti (nejdéle na dobu 12 měsíců)
spočívající mj. v činnostech ve prospěch obecně prospěšných
institucí (mezi takové nepochybně patří i školy a školská
zařízení). Tyto pracovní příležitosti jsou vytvářeny na
základě dohod s úřadem práce, který na ně může
zaměstnavateli poskytnout příspěvek až do výše skutečně
vyplacených mzdových nákladů na zaměstnance. Uplatnění
tohoto nástroje v případě školy a školského zařízení si lze
představit u některých provozních prací, jako je úklid,
údržba apod.
- Společensky účelná pracovní místa (§ 113) - jedná se
o pracovní místa vytvářená na základě dohody s úřadem práce
speciálně pro určitý okruh obtížně zaměstnatelných osob
- např. a zejména absolventů škol. Také na takto vytvořená
místa může úřad práce poskytnout příspěvek, a to až do výše
čtyřnásobku průměrné mzdy v ČR. V okresech s alespoň
průměrnou mírou nezaměstnanosti (a vyšší) ve srovnání
s průměrem za celou ČR) může tento příspěvek dosáhnout až
šestinásobku průměrné mzdy.
- Příspěvek na zapracování (§ 116) - ten může úřad práce
poskytnout zaměstnavateli, jestliže přijímá do pracovního
poměru uchazeče o zaměstnání, kterému úřad práce věnuje
zvýšenou péči (jde mj. o osoby se zdravotním postižením,
osoby do 25 let věku, absolventy vysokých škol, osoby
pečující o dítě do 15 let věku, osoby starší 50 let věku).
Příspěvek se poskytuje nejdéle po dobu 3 měsíců a měsíční
příspěvek může činit nejvýše polovinu minimální mzdy.
Ve všech uvedených případech platí, že jde o výčet možností,
které dává zákon. Konkrétní využití samozřejmě závisí na
skutečných podmínkách každé jednotlivé školy, ale také možnostech
a potřebách každého příslušného úřadu práce. Rozhodně však stojí
za zvážení některý z těchto nástrojů využít, zejména pokud musíme
tak jako tak řešit obsazení uvolněného pracovního místa.
§ 121 - 124
Výkon umělecké, kulturní, sportovní nebo reklamní činnosti dítěte
Tuto část uvádíme především s ohledem na to, že pojednává
o dětech, na jejichž výchově a vzdělávání se škola podílí. Ale jak
uvidíme vzápětí, jisté souvislosti s konkrétní součinností školy
zde také nalezneme.
Především zdůrazněme, že je zakázána práce dětí do 15 let
a také dětí starších 15 let, pokud plní povinnou školní docházku.
Uvedené kategorie dětí mohou pouze vykonávat uměleckou, kulturní,
sportovní a reklamní činnost, a to za následujících podmínek:
- je-li tato činnost přiměřená věku a není pro ně nebezpečná,
- nebrání jeho vzdělávání nebo docházce do školy,
- pro tuto konkrétní činnost konkrétního dítěte vydal
povolení příslušný úřad práce.
Uvedené povolení vydává úřad práce mj. na základě lékařského
posudku a v případě potřeby na základě vyjádření orgánu
sociálně-právní ochrany dětí (ten je součástí obecního úřadu obce
s rozšířenou působností). Škola má ze zákona (zákon
č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí) povinnost
uplatnit součinnost s orgánem sociálně-právní ochrany dětí
v případech, kdy je ohrožen zdravý vývoj dětí nebo povinná školní
docházka. Z toho plyne, že je povinností školy oznámit tomuto
orgánu skutečnosti, které brání výkonu některé z výše uvedených
činností. Orgán sociálně-právní ochrany dětí by pak měl doporučit
úřadu práce neudělení povolení k takové činnosti dítěte. Podobný
režim se očekává od školy také v případě, že povolení bylo vydáno,
ale v průběhu činnosti dítěte se projeví jakékoliv negativní
důsledky.
V rámci výchovně vzdělávací činnosti ve škole by pak mohlo
být poskytnuto poučení samotným dětem, za jakých okolností mohou
vykonávat uvedené činnosti. Zejména stojí za zmínku před dětmi, že
žádost o povolení k jejich činnosti musí obsahovat jejich písemný
souhlas (je-li dítě s ohledem na věk a rozumovou vyspělost schopno
vyjádřit svůj názor) a dále zákonem stanovené maximální rozsahy
výkonu činností podle věku dítěte (§ 123).
Zákon také stanoví, že za výše uvedenou činnost dítěte se
nepovažuje zájmová kulturní a obdobná činnost konaná v rámci
výchovy a vzdělávání ve školách a školských zařízeních,
vystupování na akcích pořádaných školou a činnost konaná v rámci
mimoškolní výchovy, která není vykonávána za odměnu. V rámci
těchto běžných aktivit se samozřejmě o povolení úřad práce nežádá.
§ 125 - 141
Kontrolní činnost
Dokud nebude přijata zvláštní právní úprava zahrnující tzv.
inspekci práce, zůstává těžiště kontrolní činnosti v oblasti
zaměstnanosti i nadále na úřadech práce. Ve vztahu k obvyklé
praxi, se kterou se mohly setkat školy a školská zařízení na úseku
zaměstnanosti, se rozsah kontrolních pravomocí nezměnil. I nadále
tedy budou úřady práce kontrolovat, jak zaměstnavatelé dodržují
pracovněprávní předpisy (nejen tedy tento zákon o zaměstnanosti,
ale všechny pracovněprávní předpisy, např. zákoník práce, platové
předpisy aj.). Stejně tak zůstala kompetence kontrolovat
dodržování kolektivních smluv, a to v částech, ve kterých mohou
být individuální nároky zaměstnanců upraveny výhodněji, než
vyplývá z pracovněprávních předpisů.
Zjistí-li úřad práce při kontrole porušení povinností, je
povinen požadovat na kontrolované osobě odstranění zjištěných
nedostatků ve lhůtách jím k tomu určených a podání písemné zprávy
o přijatých opatřeních.
Dalším jistě nepříjemným důsledkem porušování právních
povinností jsou sankce (pokuty) za přestupky a správní delikty.
Přestupkem se rozumí porušení právní povinnosti fyzickou osobou
(např. vedoucím zaměstnancem nebo třeba zákonným zástupcem, pokud
jde o výkon činnosti dítěte bez povolení). Správním deliktem pak
je myšleno porušení zákona právnickou osobou. Za všechny v zákoně
uvedené sankce citujme alespoň jednu: " .... za správní delikt
spočívající v porušení ustanovení pracovněprávních předpisů
a kolektivních smluv lze právnické osobě uložit pokutu do
1 000 000 Kč." Kromě toho připomeňme, že podle ustanovení § 26
zákoníku práce jsou orgány nadřízené zaměstnavateli (v případě
škol a školských zařízení je to bezpochyby zřizovatel) povinny
kontrolovat, zda zaměstnavatelé dodržují obecně platné právní
předpisy. Je tedy zřejmé, že ve výše u vedených oblastech (a nejen
v nich) se budou školy a školská zařízení setkávat s velmi čilou
kontrolní aktivitou. Jistě nejen proto je na místě věnovat
aplikaci právních předpisů náležitou pozornost.