Nová legislativa v praxi ředitele školy, 6. část. Školské zákony

Vydáno: 31 minut čtení
V dalším pokračování seriálu věnovanému novinkám ve školní legislativě se budeme znovu zabývat některými vybranými částmi nového školského zákona, tedy zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Stejně jako v předchozích dvou dílech seriálu se přidržíme takového postupu při výkladu jednotlivých ustanovení předpisu, kdy neuvádíme doslovné znění zákona a vybíráme pouze ty pasáže, které znamenají zcela nový přístup k řešení dané oblasti, popř. jsou jiným způsobem důležité nebo zajímavé pro praxi řízení škol a školských zařízení.
Organizace předškolního vzdělávání
Ustanovení § 34 zákona dává veškeré kompetence, pokud jde o organizaci předškolního vzdělávání, do rukou ředitele mateřské školy (nikoliv tedy např. zřizovateli). Pouze při stanovení místa, termínu a doby pro podání žádostí o přijetí dětí k předškolnímu vzdělávání postupuje ředitel mateřské školy v dohodě se zřizovatelem. Ovšem kompetence rozhodovat o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání je svěřena opět pouze řediteli mateřské školy (a to i v případech, kdy počet přihlášených dětí přesáhne počet, které lze přijmout). Toto rozhodnutí provádí ředitel mateřské školy (v případě veřejných mateřských škol) v rámci správního rozhodování podle správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.).
V mateřské škole mohou být děti umístěny zpravidla od tří let věku (výjimečně tedy i děti mladší, např. v případě sourozenců), ale i po dovršení šesti let věku, pokud jim byl například povolen odklad povinné školní docházky.
Zásadním novým prvkem je uložení povinnosti řediteli mateřské školy přednostně přijmout dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Tato povinnost ředitele mateřské školy (a současně právo rodiče, aby dítě bylo přijato) byla stanovena na základě snahy státu o vyrovnání případných nerovností, resp. handicapů nebo rozdílů v úrovni sociokulturního vývoje dětí v předcházejícím období. Opatření však neznamená prodloužení povinné školní docházky, zakotvuje se pouze právo na umístění v předškolním vzdělávání, nikoliv povinnost se tohoto vzdělávání účastnit.
Pokud by kapacita mateřské školy byla naplněna, může ředitel omezit přijímání mladších dětí do mateřské školy ve prospěch dětí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pokud by byla v takovém případě kapacita nedostačující a rodiče budou chtít své dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky umístit do mateřské školy, je povinna obec zajistit umístění tohoto dítěte v jiné mateřské škole.
Podle přechodných ustanovení zákona se uplatní toto právo na přednostní přijetí dítěte v posledním roce před zahájením povinné školní docházky uplatní až od školního roku 2005/2006.
Ustanovení odstavce 5 o nutnosti dodržet při přijímání dětí podmínky stanovené zvláštním předpisem je vztaženo k § 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, pode kterého lze do předškolního zařízení přijmout jen takové dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.
Ustanovení § 35 vymezuje výslovně důvody ukončení předškolního vzdělávání dítěte rozhodnutím ředitele mateřské školy, což je vážným zásahem do práv dítěte i jeho zákonného zástupce, a je proto upraveno přímo zákonem. Posouzení, zda byly naplněny ;podmínky pro ukončení vzdělávání v mateřské škole, náleží řediteli vlastnímu rozhodnutí musí předcházet písemné upozornění alespoň jednoho zákonného zástupce dítěte, že tento krok ředitel hodlá učinit. Stanovení lhůty na splátku úplaty za vzdělávání v mateřské škole je dáno ředitelem mateřské školy. Toto ustanovení má odstranit přílišnou tvrdost zákona v případech, kdy dojde pro zákonné zástupce dítěte k neočekávané situaci, například po ztrátě zaměstnání rodiče.
Podmínky úplaty za předškolní vzdělávání jsou upraveny v § 123 a my se jimi ještě budeme zabývat.
Podrobnosti o podmínkách provozu mateřské školy stanoví MŠMT vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání.
Změny v plnění povinné školní docházky
Povinnost školní docházky vychází z ustanovení článku 33 Listiny základních práv a svobod, který současně předpokládá, že délka této povinnosti bude stanovena zákonem.
V § 36 zákon řeší v minulosti neupravenou skutečnost, do kolika let věku vzdělávané osoby je nutno plnit povinnou školní docházku. Přesný okamžik ukončení povinné školní docházky je stanoven v § 43 (uplynutím období školního vyučování ve školním roce, v němž dokončí poslední rok povinné školní docházky). Vztažení plnění povinné školní docházky k fyzickému věku je použito také z toho důvodu, že v souvislosti s přijetím zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti byla v § 11 zákoníku práce změněna definice způsobilosti fyzických osob mít v pracovněprávních vztazích práva a povinnosti. Konkrétně to znamená, že je zakázána práce fyzických osob ve věku do 15 let nebo starších 15 let do skončení povinné školní docházky. Kdyby nebylo plnění povinné školní docházky omezeno ve školském zákoně dosažením konkrétního věku, mohlo by se stát, že by např. i zletilá osoba plnící dosud povinnou školní docházku nemohla vstupovat do pracovněprávních vztahů.
Ustanovení o ukončení plnění povinné školní docházky však neznamená zánik práva na pokračování v základním vzdělávání (viz § 55). Rozlišuje se tedy ukončení povinné školní docházky a ukončení základního vzdělávání získáním stupně základního vzdělání. Žák například ukončí povinnou školní docházku, tj. devět let docházky do školy, které stanoví zákon, v nižším ročníku základní školy než devátém. Aby mohl získat základní vzdělání, které se dosahuje ukončením posledního, devátého ročníku základního vzdělávání, umožňuje se mu, aby i po splnění povinné školní docházky mohl pokračovat v základním vzdělávání, a to do osmnácti let věku. Podle § 55 pak může ředitel školy ve výjimečných případech povolit pokračování v základním vzdělání do konce školního roku, v němž žák dosáhne dvacátého roku věku.
I nadále zůstává zachována možnost zákonného zástupce vybrat pro své dítě školu podle svého uvážení. Zároveň je však stanoveno právo žáka být přijat do základní školy zřizované obcí nebo svazkem obcí se sídlem ve školském obvodu, v němž má žák trvalý pobyt. Zavádí se tak pojem "spádová škola". Takové žáky je ředitel školy povinen přijmout, a to až do výše povoleného počtu žáků uvedeného ve školském rejstříku. Totéž platí i pro žáky umístěné ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy se sídlem v tomto školském obvodu. Povinnosti obce při zajišťování podmínek pro plnění povinné školní docházky, včetně povinnosti obce stanovit obecně závaznou vyhláškou školské obvody, jsou stanoveny v § 178.
Zákon umožňuje, aby za přesně stanovených podmínek absolvoval žák část nebo celou povinnou školní docházku jinak, než docházkou do školy zapsané do školského rejstříku, a to především ve škole mimo území České republiky, ve škole zřízené při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu ČR v zahraničí nebo formou individuální výuky v zahraničí, pokud žák nemůže plnit povinnou školní docházku ve škole v zahraničí. Ve zcela výjimečném případě může žák plnit povinnou školní docházku také ve vzdělávací instituci na území České republiky, která není zapsána ve školském rejstříku a je provozována zahraničním zřizovatelem (v současné době např. Lycée Francais de Praque, International School of Praque). Toto zaručuje zajištění plnění povinné školní docházky v rámci volného pohybu osob.
Žák s trvalým pobytem na území České republiky bude současně žákem spádové školy nebo jiné školy zapsané ve školském rejstříku a bude pravidelně konat zkoušky z vybraných předmětů na této škole, aby byla zajištěna kontinuita vzdělávání žáka a vytvořeny podmínky pro návrat žáka do české školy. V této souvislosti ukládá zákon zákonnému zástupci žáka oznamovací povinnost vůči spádové škole, resp. jiné škole zapsané ve školském rejstříku.
Žáci víceletých gymnázií a osmiletých konzervatoří plní příslušnou část povinné školní docházky ve střední škole.
Zákon dává možnost převedení žáka víceletého gymnázia nebo osmileté konzervatoře do příslušného ročníku základní školy na základě rozhodnutí ředitele střední školy. Toto převedení je však ve všech případech (i v případě neprospěchu žáka) vázáno na souhlas zákonného zástupce. Zákon zde respektuje zákaz vyloučení žáka ze školy v rámci plnění povinné školní docházky. Pokud byl žák řádně přijat na střední školu, ve které plní povinnou školní docházku, má právo zde povinnou školní docházku také ukončit.
Individuální vzdělávání
Zákon zavádí dva výjimečné způsoby plnění povinné školní docházky, a to individuální vzdělávání (odpovídá předchozímu experimentálně ověřovanému domácímu vzdělávání) a vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením (v rámci předchozí právní úpravy řešené dočasným prominutím povinné školní docházky).
Individuální vzdělávání je umožněno pouze žákům prvního stupně základní školy. Přitom je třeba odlišit tento pojem od pojmu individuální vzdělávací plán, který povoluje ředitel základní, střední a vyšší odborné školy podle § 18 žákům se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním. O povolení individuálního vzdělávání bude rozhodovat ředitel školy, do které byl žák přijat k plnění povinné školní docházky (podle předchozí právní úpravy rozhodoval o tehdejším domácím vzdělávání krajský úřad).
Zákon stanovuje podmínky, které musí žadatel o povolení individuálního vzdělávání splnit. Při splnění všech zákonem stanovených podmínek nemůže ředitel školy povolení odmítnout.
Žák, kterému bylo povoleno individuální vzdělávání, se bude podrobovat přezkoušení z vybraných předmětů ve škole, ve které je evidován, a to tak, aby mohl být hodnocen za každé pololetí školního roku. Zákonný zástupce žáka bude mít právo žádat o komisionální přezkoušení žáka, pokud bude mít pochybnosti o tom, že žák byl školou hodnocen správně.
Ředitel školy je povinen zařadit žáka do příslušného ročníku základního vzdělávání v základní škole, jakmile o to zákonný zástupce požádá nebo poté, co svým rozhodnutím zrušil povolení individuálního vzdělávání. Důvody, pro něž ředitel zruší povolení individuálního vzdělávání jsou rovněž taxativně vyjmenovány zákonem.
Na individuální vzdělávání žáka poskytuje škola, kam byl žák přijat k plnění povinné školní docházky, zákonnému zástupci pouze učebnice a základní školní potřeby v rozsahu, ve kterém jsou v souladu s ustanovením § 16, odst. 7 poskytovány žákům základní školy bezplatně. Žákům se zdravotním postižením bude škola bezplatně poskytovat speciální učebnice a speciální kompenzační a didaktické pomůcky, které potřebují s ohledem na své postižení. Jiné výdaje na individuální vzdělávání, dopravu do školy k přezkoušení, případně na další učební pomůcky hradí zákonný zástupce individuálně vzdělávaného žáka, s výjimkou výdajů na činnost školy, do níž byl žák přijat k plnění povinné školní docházky (mzdové výdaje na pedagogické pracovníky, kteří budou žáka metodicky vést a přezkušovat apod.).
Stupně vzdělání v rámci základního vzdělávání
Zákon zavádí následující druhy stupňů vzdělání na úrovni základního vzdělávání:
-stupeň základního vzdělání,
-stupeň základů vzdělání.
Stupeň základního vzdělání dosáhne žák úspěšným ukončením vzdělávacího programu základního vzdělávání, a to buď v základní škole nebo na nižším stupni víceletého gymnázia nebo v odpovídající části vzdělávání v osmileté konzervatoři. Z tohoto ustanovení lze rovněž dovodit, že po obsahové stránce (vzdělávacím programem) odpovídá druhý stupeň základní školy nižšímu stupni víceletého gymnázia. Stupně základního vzdělání lze dosáhnout také absolvováním kursu pro získání základního vzdělání podle § 55, odst. 3.
Stupeň základy vzdělání se výslovně stanoví pro žáky, kteří ukončí vzdělávací program základní školy speciální (dřívější pomocné školy). Jde o žáky, kteří sice budou plnit povinnou školní docházku, ale nebudou pravděpodobně moci naplnit podmínky rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Přípravné třídy základní školy
Přípravné třídy základní školy jsou osvědčenou praxí posledních let, i když dříve poskytovaly vzdělávání na základě experimentu, neboť jejich činnost nebyla obsažena v tehdejších školských předpisech. Přípravné třídy mohou být zřizovány tam, kde vzniká potřeba před nástupem do základní školy vyrovnat rozdílnost dosavadní výchovy dětí z rozmanitého sociokulturního prostředí a z různých příčin nelze využít nabídky a možností, které poskytují mateřské školy. Posláním přípravných tříd není výuka obdobná vzdělávání v základní škole nebo případné učení v předstihu, podstatou činnosti v přípravných třídách je v mnohých případech naučit děti komunikaci v českém jazyce a vzájemné komunikaci, základům sebeobsluhy, apod.
Přípravné třídy mohou zřizovat pouze obce, svazky obcí nebo kraje, a to pouze při základních školách. Ke zřízení přípravné třídy potřebuje každý ze zřizovatelů souhlas krajského úřadu, protože tento orgán bude také rozhodovat o přidělení finančních prostředků ze státního rozpočtu. O zařazování žáků do přípravné třídy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce a současně písemného doporučení školského poradenského zařízení.
Z ustanovení o minimálním počtu dětí v přípravné třídě může povolit výjimku zřizovatel, a to až do 20 % pod stanovenou hranici (viz ustanovení § 23).
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků základních škol
V § 51 zákon upravuje vydávání vysvědčení, které by mělo stejně jako dosud podávat žákovi a jeho zákonným zástupcům informaci o celkových výsledcích vzdělávání v daném pololetí. Nově se zavádí možnost vydat žákovi na konci prvního pololetí pouze výpis z vysvědčení, který bude obsahovat údaje shodné s oficiálním tiskopisem vysvědčení, nebude však vydán na oficiálním tiskopisu vysvědčení. Tato možnost může pomoci řešit technické problémy s tiskem vysvědčení na tiskárně při tisku údajů za 2. pololetí.
Zákon umožňuje používat slovní hodnocení ve všech předmětech a všech ročnících základní školy. Žák může být z některého předmětu hodnocen slovně a z jiného klasifikačním stupněm. Oba způsoby hodnocení jsou rovnocenné. Ředitel školy je při rozhodování o volbě způsobu hodnocení vázán souhlasem školské rady (viz § 168).
Žák s vývojovou poruchou učení může být hodnocen slovně i v případě, že ostatní žáci ve třídě jsou hodnoceni klasifikačním stupněm.
Při přestupu žáka na školu, která hodnotí jiným způsobem, převádí výchozí škola hodnocení žáka do formy, kterou užívá druhá škola. Vychází se ze zásady, že převod hodnocení provádí škola, ze které žák odchází, neboť má dostatek informací o vývoji žáka a pro jeho objektivní hodnocení.
Nově je zaveden institut výstupního hodnocení, které se bude žákovi vydávat vždy v devátém roce povinné školní docházky nebo v případě, kdy se žák z pátého nebo sedmého ročníku hlásí k přijetí na střední školu. Hodnocení by mělo obsahovat slovní vyjádření o celkových výsledcích vzdělávání žáka v průběhu povinné školní docházky, jeho předpokladech pro další profesní rozvoj, o jeho vlastnostech a schopnostech majících vliv na vzdělávání. V každém případě má výstupní hodnocení zhodnotit splnění cílů základního vzdělávání deklarovaných v § 44. Výstupní hodnocení slouží mimo jiné i jako podklad pro přijímací řízení na střední školy (viz § 60 odst. 4). Ustanovení o vydávání výstupního hodnocení se poprvé využije ve školním roce 2005/2006.
Podrobnosti o hodnocení stanoví MŠMT v rámci vyhlášky o základním vzdělávání.
Pokud jde o postup žáka do vyššího ročníku, stanoví se, že postupuje žák, jehož hodnocení bude ve všech povinných předmětech stanovených rámcovým vzdělávacím programem lepší než nedostatečné (vyjádřeno klasifikačními stupni), s výjimkou předmětů výchovného zaměření, které bývá značně subjektivní a závisí často na vrozených předpokladech žáka, navíc v mnohých případech zhoršená známka z výchovně zaměřeného předmětu spíše supluje známku z chování.
Zcela novým ustanovením je možnost opakovat ročník na každém stupni základní školy pouze jednou. Poté žák postupuje do vyššího ročníku bez ohledu na prospěch (s výjimkou opakování ze zdravotních důvodů na základě žádosti jeho zákonného zástupce).
V případě, kdy je žák dlouhodobě nemocen nebo nebyl z jiných důvodů hodnocen a škola nemá dostatek podkladů pro objektivní hodnocení žáka, umožňuje se řediteli školy stanovit náhradní termíny pro hodnocení.
I nadále v souladu s předchozí právní úpravou je zachováno právo zákonného zástupce žáka odvolat se proti hodnocení žáka na konci příslušného pololetí, pokud má pochybnosti o jeho správnosti a chce využít práva na komisionální přezkoušení žáka. V případě rozhodnutí krajského úřadu může toto komisionální přezkoušení provést i jiná škola (viz § 53, odst. 4).
Ukončení základního vzdělávání
Ustanovení § 54 zákona upřesňuje, jakým dokladem je stvrzováno žákem dosažené základní vzdělání. Nově se zákonem zavádí doložka na vysvědčení z devátého ročníku základní školy jako dokladu o získání stupně základním vzdělávání. Obdobně je zavedena doložka o získání stupně základního vzdělání na vysvědčení za druhé pololetí druhého ročníku šestiletého gymnázia nebo čtvrtého ročníku osmiletého gymnázia nebo osmileté konzervatoře. Na závěr kursu pro získání základního vzdělání, který může být organizován pro uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku, ale nezískali základní vzdělání (viz § 5, odst. 3), bude vydáváno vysvědčení z tohoto kursu s doložkou stejnou, jako v případě vysvědčení ze základní školy.
Dále je upřesněno, kdy žák přestává být žákem základní školy toto jednoznačné stanovení termínu nebylo v předchozí právní úpravě obsaženo a je důležité s ohledem na postavení žáka pro sociální účely.
Stupně středního vzdělání
Zákon definuje zcela nově výčet stupňů vzdělání, kterých je možno dosáhnout v oblasti středního vzdělávání. Dosud používané pojmy "střední odborné vzdělání", "úplné střední vzdělání" a "úplné střední odborné vzdělání" jsou nahrazeny následujícími novými stupni středního vzdělání:
Stupeň "střední vzdělání" je stupeň, kterého mohou dosáhnout absolventi oborů vzdělání s jednoletou nebo dvouletou přípravou, která nekončí výučním listem a přesto poskytuje určitou odbornost.
Pro žáky, kteří ukončují ve dvouletých a tříletých oborech vzdělání ukončovaných závěrečnou zkouškou a výučním listem, se nově vymezil stupeň "střední vzdělání s výučním listem".
S ohledem na rozšiřování všeobecného a obecně odborného základu středního vzdělávání, které by mělo vytvořit základy pro možnosti širšího uplatnění absolventů ve společnosti a na trhu práce a rozšířit možnosti účasti v celoživotním vzdělávání a snadnější rekvalifikaci, došlo ke spojení dřívějších stupňů úplného středního a úplného středního odborného vzdělání do stupně vzdělání označeného jako "střední vzdělání s maturitní zkouškou".
V nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, které stanoví soustavu oborů vzdělání, je stanoveno rozčlenění oborů podle stupňů vzdělání, kterých je možné dosáhnout a dále je stanovena návaznost na stávající studijní a učební obory, aby byla zachována kontinuita.
V přechodných ustanoveních zákona (§ 185 odst. 5 a 6) je zároveň výslovně deklarováno, že stupně vzdělání dosažené před nabytím účinnosti tohoto zákona zůstávají nedotčeny a dále se vymezuje přechodový můstek mezi dosavadními a novými stupni vzdělání.
Přijímání do prvního ročníku vzdělávání ve střední škole
Ustanovení § 60 upravuje přijímání do prvního ročníku střední školy s výjimkou přijímání do prvního ročníku víceletých gymnázií a uměleckých středních škol (ve kterých je součástí přijímacího řízení talentová zkouška) - přijímání do těchto středních škol řeší následující § 61 a § 62. Na rozdíl od předchozí právní úpravy se přijímací řízení vyhlásí na všech středních školách ve stejném termínu stanoveném vyhláškou č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách. Případná další kola přijímacího řízení (např. pokud škola nenaplní předpokládané počty žáků) budou v kompetenci ředitele školy. Přihlášku pro první kolo přijímacího řízení lze podat pouze na jednu střední školu. Uvedená pravidla platí beze zbytku pro všechny střední školy bez ohledu na zřizovatele (tedy i pro školy soukromé a církevní).
Rozlišuje se (stejně jako dříve) přijímací řízení od přijímací zkoušky. Přijímací řízení je procesem začínajícím od podání přihlášky uchazečem a končícím vydáním rozhodnutí o přijetí či nepřijetí uchazeče. Součástí přijímacího řízení může být přijímací zkouška a případně talentová zkouška. O tom, zda je přijímací zkouška vypsána, rozhodne ředitel školy zejména v případech, kdy počet uchazečů nepřevyšuje kapacitu volných míst. Kritéria pro přijímání uchazečů však musí být pro všechny uchazeče přijímané ve stejném kole přijímacího řízení jednotná a zveřejněná do konce března.
Pro označení žáka základní školy i pro jiného uchazeče, který se hlásí k přijetí ke vzdělávání ve střední škole, byl zvolen jednotný termín "uchazeč".
Zákon uvádí výslovná kritéria přijímacího řízení, v nichž se počítá i se zohledněním nově zaváděného výstupního hodnocení uchazeče ze základního vzdělávání (§ 51 odst. 5).
Zákon také stanoví jednotný termín, ve kterém nejdříve smí ředitel střední školy informovat uchazeče o přijetí nebo nepřijetí (ne dříve než 20. dubna). Tím nastavuje zákon jednotné podmínky přijímacího řízení pro všechny střední školy bez ohledu na zřizovatele.
Pokud není v prvním kole přijímacího řízení naplněna kapacita školy, může ředitel vyhlásit libovolný počet dalších kol. V takovém případě má ředitel školy informační povinnost vůči krajskému úřadu a krajský úřad pak vůči veřejnosti. Přijímací řízení musí být ukončeno do konce srpna.
Do prvního kola podávají žáci základních škol přihlášku prostřednictvím ředitele základní školy, do dalších kol pak přímo řediteli příslušné střední školy.
Ustanovení o tom, že pokud byl uchazeč přijat ke vzdělávání ve střední škole v některém kole přijímacího řízení, nemůže být přijat ke vzdělávání v jiné střední škole v dalších kolech přijímacího řízení, je třeba chápat tak, že pokud vydá ředitel střední školy rozhodnutí o přijetí uchazeče, který byl předtím přijat na jinou střední školu, je toto rozhodnutí v souladu se správním řádem neplatné, protože bylo vydáno v rozporu s ustanovením tohoto zákona. Zákon neobsahuje žádné sankce vůči uchazeči nebo jeho zákonnému zástupci při podobných porušeních zákona.
Na rozhodnutí ředitele střední školy zřizované územními samosprávnými celky se vztahuje správní řád (zákon č. 500/2004 Sb.), pouze jsou odchylně od lhůt uvedených ve správním řádu stanoveny lhůty pro vydání rozhodnutí a pro podání odvolání. Věcně se však tyto lhůty nezměnily proti předchozímu právnímu stavu.
Přijímání do prvního ročníku nižšího a vyššího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia
V § 61 zákon upravuje přijímání ke vzdělávání ve víceletých gymnáziích. Oproti předchozí právní úpravě dochází k rozdělení vzdělávání na víceletých gymnáziích na dva stupně, a to stupeň nižší a stupeň vyšší. Podmínkou přijetí do nižšího stupně je úspěšné ukončení příslušného ročníku základní školy (v případě šestiletého vzdělávacího programu gymnázia sedmého ročníku základní školy, v případě osmiletého vzdělávacího programu pátého ročníku základní školy) a splnění podmínek stanovených pro přijímací řízení.
Nově je výslovně stanoveno, že do prvního ročníku nižšího stupně může být přijat pouze uchazeč, který úspěšně ukončil příslušný ročník základní školy v tom roce, ve kterém se ke studiu hlásí. Uvedené opatření posiluje výlučnost tohoto vzdělávání a odstraňuje případnou nerovnost při přijímacích zkouškách (žáci vyšších ročníků by vstupovali do přijímacího řízení lépe připraveni). I nadále je stanoveno, že uchazeč může, pokud se hlásí do nižšího stupně víceletého vzdělávacího programu gymnázia, podat přihlášku pouze na jedno víceleté gymnázium.
Také před vstupem do vyššího stupně víceletého gymnázia bude nově vypsáno přijímací řízení. Do vyššího stupně se pak mohou hlásit nejen uchazeči, kteří ukončili nižší stupeň gymnázia, ale i ostatní uchazeči, kteří splnili povinnou školní docházku. Pokud se uchazeč hlásí do vyššího stupně gymnázia, může současně s přihláškou do tohoto stupně podat i další přihlášku na jinou střední školu. Tímto se umožňuje, aby se ke vzdělávání ve víceletém vzdělávacím programu gymnázia mohli přihlásit i úspěšní žáci devátých ročníků základní školy a naopak, aby se méně úspěšní žáci po nižším stupni gymnázia, kteří např. neuspějí při přijímacím řízení do vyššího stupně, mohli ucházet o přijetí do některých jiných vzdělávacích programů ostatních středních škol. Tato okolnost znamená určitou výjimku z pravidla stanoveného předchozím § 60, tedy že pro první kolo přijímacího řízení lze podat přihlášku jen na jednu střední školu.
Pro samotný průběh přijímacího řízení platí pravidla stanovená v § 60. Podle ustanovení § 61 se poprvé postupuje při přijímacím řízení pro školní rok 2005/2006, a to od prvního ročníku. To znamená, že ustanovení o přijímacím řízení pro vyšší stupeň víceletého gymnázia se použije teprve tehdy, až do příslušného ročníku dospějí žáci přijatí do prvních ročníků právě ve školním roce 2005/2006.
Přijímání do oborů vzdělání s talentovou zkouškou
Zákon upravuje odlišnosti v přijímacím řízení do některých oborů vzdělání středních škol, v nichž se v souladu s rámcovým vzdělávacím programem ověřuje míra talentu pro zvolené studium. Jedná se zejména o obory vzdělání uměleckých škol. Podle této úpravy ověření talentu předchází termínu konání přijímací zkoušky a pokud uchazeč talentovou zkoušku úspěšně vykoná, pokračuje dále v přijímacím řízení do zvoleného oboru vzdělání.
Úprava se odlišuje především termíny tak, aby neúspěšní uchazeči mohli podat ve stanoveném termínu přihlášku do oborů vzdělání, kde talentová zkouška není podmínkou pro přijetí.
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků středních škol
Hodnocení žáků ve středních školách obsahuje obdobné prvky jako hodnocení v případě základního vzdělávání, tj. rozlišuje se hodnocení klasifikací a slovním hodnocením nebo jejich kombinací. Oproti základnímu vzdělávání je k postupu do vyššího ročníku nutné prospět ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem příslušného oboru vzdělání, ve kterém se žák vzdělává. V odborných předmětech stanovených rámcovým vzdělávacím programem uměleckých oborů vzdělání se žák hodnotí na základě vykonání komisionální zkoušky.
Nově se stanoví, že pokud žák na konci druhého pololetí neprospěl nejvýše ze dvou povinných předmětů, může konat z těchto předmětů opravnou zkoušku, která je komisionální. Pokud je žák hodnocen nedostatečnou (jednotlivé stupně hodnocení jsou uvedeny ve vyhlášce o středním vzdělávání) z více než dvou předmětů, opakuje ročník, pokud je mu opakování povoleno podle § 66 odst. 7.
Dále se upřesňuje, že žákovi nebo jeho zákonnému zástupci je umožněno v případech pochybnosti o správnosti klasifikace nebo slovního hodnocení na konci příslušného pololetí požádat o komisionální přezkoušení. Nově je uvedena možnost, aby se komisionální přezkoušení mohlo na základě rozhodnutí krajského úřadu konat v jiné střední škole, a to za případné účasti školního inspektora. To se vztahuje i na opravné zkoušky.
Změny v ukončování středního vzdělávání
Pro obory vzdělání, v nichž se dosahuje středního vzdělání, je stanovena závěrečná zkouška (její náležitosti jsou upraveny v § 74).
Způsob ukončování vzdělávání se v případě vzdělání vedoucího k získání stupně středního vzdělání s výučním listem příliš nemění (ve srovnání s předchozím právním stavem).
Výrazně se mění způsob ukončování v oborech vzdělání končících maturitní zkouškou (§ 77 a následující) zavedením společné části maturitní zkoušky a dílčí reformou profilové části maturitní zkoušky. Vzhledem k náročnosti přípravy reformované maturitní zkoušky a vzhledem k nutnosti chránit práva žáků, kteří v současné době již byli ke studiu ve středních školách přijati, stanoví se v § 185 odst. 8, že žáci, kteří mají řádně ukončit střední vzdělávání maturitní zkouškou před 1. září 2007, konají maturitní zkoušku podle dosavadních právních předpisů (tedy § 25 "starého školského" zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol a vyhlášky č. 442/1991 Sb., o ukončování studia ve středních školách a učilištích.1)
Zavedení reformované maturitní zkoušky do praxe je tak oddáleno na školní rok 2007/2008. To znamená, že podle nových pravidel budou maturovat žáci přijatí do prvních ročníků čtyřletých oborů ve školním roce 2005/2006.
Graf
Nová pravidla pro konání maturitní zkoušky

Obecný model maturitní zkoušky

Společná část:

Název zkoušky    nabídka    forma zkoušky                  Komentář

Český jazyk      centrum   písemně a ústně           1.zkouška povinná
Cizí jazyk       centrum   písemně a ústně           2.zkouška povinná
MA               centrum   písemně             3.zkouška povinně volitelná
OZ               centrum   písemně             3.zkouška povinně volitelná
PTZ              centrum   písemně             3.zkouška povinně volitelná
ITZ              centrum   písemně             3.zkouška povinně volitelná



Profilová zkouška:

Název zkoušky       nabídka -  forma zkoušky             komentář

1.zkouška povinná      stanoví ředitel         Ředitel školy určí nabídku
2.zkouška povinná      školy ze zdrojů         povinných zkoušek podle
3.zkouška povinná      školy nebo z nabídky    rámcového vzdělávacího
                       ministerstva
                                               programu, dále stanoví
                                               formu, témata a termíny
                                               konání těchto zkoušek,
                                               v kompetenci ředitele
                                               je stanovit charakter
                                               zkoušek.

4.-7.zkouška nepovinná žák volí z nabídky      Žák volí nejvýš 4
                       stanovené ředitelem     zkoušky.
                       školy nebo z nabídky
                     ministerstva
1) Tato vyhláška byla novelizována vyhláškou č.672/2004 Sb., kterou se mění vyhláška č.442/1991 Sb., o ukončování studia ve středních školách a učilištích, ve znění pozdějších předpisů.