V dnešním pokračování seriálu věnovanému novinkám ve školní
legislativě dokončíme zamyšlení nad vybranými částmi nového
školského zákona, tedy zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon), dále též jen "školský zákon". Připomeňme si, že při
rozboru jednotlivých částí zákona postupujeme tak, že neuvádíme
doslovné znění zákona, ale vybíráme z něj jen některé pasáže,
které znamenají zcela nový přístup k řešení dané oblasti, popř.
jsou jiným způsobem důležité nebo zajímavé pro praxi řízení škol
a školských zařízení.
Nové nástroje ke zvýšení prostupnosti vzdělávacího systému
V rámci organizace středního vzdělávání zavádí zákon hned
několik nástrojů, které mají zvýšit prostupnost vzdělávacího
systému a otevřít systém počátečního vzdělávání principu
celoživotního učení:
-uznání dříve dosaženého vzdělání (viz § 70), které je dále
využitelné například při přijímání do vyšších ročníků,
-nástavbové studium,
-zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním
listem a zkrácené studium pro získání středního vzdělání
s maturitní zkouškou,
-další vzdělávání na střední a vyšší odborné škole.
Uznávání dosaženého vzdělání v rámci středního vzdělávání
Výchozí částí zákona pro řešení situace, kdy uchazeč
o studium na střední škole již v minulosti buď částečně nebo úplně
absolvoval nějaké jiné studium v rámci středního či vyššího
odborného vzdělávání, je ustanovení § 70 školského zákona. Uchazeč
usilující o uznání částečného nebo uceleného vzdělání tak obvykle
usiluje o přijetí do vyššího ročníku školy. V souladu s tímto
záměrem přicházejí v úvahu v zásadě dva druhy případů, a to uznání
uceleného dosaženého vzdělání žáka a uznání částečného vzdělání
žáka.
Za ucelené dosažené vzdělání se považuje především úspěšně
ukončené vzdělání ve střední, vyšší odborné nebo vysoké škole
(v České republice nebo v zahraničí), jednotlivá zkouška podle §
113, a to i přesto že jednotlivá zkouška nezakládá nárok na
získání stupně vzdělání apod. V tomto případě má žák nárok na
uznání tohoto vzdělání v rámci svého studia v dané střední škole,
což znamená, že ředitel školy je povinen na základě posouzení
a porovnání vzdělávacích programů absolvovaného oboru a oboru,
který žák chce ve střední škole studovat nebo studuje, zohlednit
vzdělání, kterého žák dosáhl v předchozím studiu.
Za částečné vzdělání je pak možno považovat například
absolvování pouze některých ročníků jiné střední, vyšší odborné či
vysoké školy (v České republice či v zahraničí), či jiné
neformální vzdělávání (např. v odborných kurzech, jazykové škole
apod.). V tomto případě nesmí od získání tohoto vzdělání uplynout
více než deset let. Tato lhůta byla zvolena s ohledem na
předpokládaný technologický pokrok a pravděpodobnost uchování
nabytých vědomostí, dovedností a jiných studijních výsledků
využitelných pro další studium. Pokud lhůta 10 let od získání
takového vzdělání již uplynula, dává zákon možnost toto vzdělání
uznat na základě prokázání znalostí při zkoušce stanovené
ředitelem školy.
Zákon ponechává na odborném posouzení ředitelem školy, zda
toto částečné vzdělávání vůbec lze v rámci studia uznat a v jakém
rozsahu (na základě posouzení jeho obsahu a rozsahu).
Další způsoby získání některého ze stupňů středního vzdělání
Uchazeč o střední vzdělávání má v prvé řadě k dispozici
obvyklé způsoby získání jednotlivých stupňů středního vzdělání,
jež jsou založeny na absolvování příslušného vzdělávacího programu
střední školy, a to některou z obvyklých forem - tedy formou
denního, večerního, dálkového, distančního nebo kombinovaného
studia. Kromě toho však dává zákon ještě další možnosti, které
mají rovněž zvýšit prostupnost vzdělávacího systému:
-nástavbové studium,
-zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním
listem,
-zkrácené studium pro získání středního vzdělání s maturitní
zkouškou.
Nástavbové studium v daném oboru vzdělání může uskutečňovat
pouze ta střední škola, která daný obor vzdělání poskytuje
standardně jako obor vedoucí k dosažení středního vzdělání
s maturitní zkouškou. To znamená, že ta střední škola, která nemá
v rámci schválených oborů vzdělání zapsaných ve školském rejstříku
konkrétní maturitní obor, již nebude moci v daném oboru nástavbové
studium poskytovat (zejména se jedná o střední odborná učiliště).
Návaznost mezi obory s výučním listem a obory poskytovanými
formou nástavbového studia stanoví nařízení vlády č. 689/2004 Sb.,
o soustavě oborů. Tím je vlastně konkrétně vymezena příbuznost
oborů (tedy absolvovaného oboru s výučním listem a nabízeného
oboru nástavbového studia), kterou vyžaduje zákon.
Střední školy, které tuto podmínku nesplňují, mohou do
nástavbového studia naposledy přijmout uchazeče pro školní rok
2005/2006 (viz ustanovení § 185, odst. 9).
Nástavbové studium poskytuje rovnocenné střední vzdělání
s maturitní zkouškou. Od jiných maturitních oborů se však liší
tím, že k němu lze přijmout jen absolventa příbuzného oboru
poskytujícího vzdělání s výučním listem.
Délka vzdělávání v nástavbovém studiu zůstává stejná jako
v předchozí právní úpravě, tedy dva roky. Vzhledem k tomu, že při
přijímání do nástavbového studia jde o přijímání ke střednímu
vzdělávání, je umožněno řediteli školy rozhodnout o konání
přijímací zkoušky do uvedených oborů vzdělání, a to návazně na
příslušné obory vzdělání, v nichž žáci dosáhli středního vzdělání
s výučním listem.
Střední vzdělání s výučním listem lze získat také formou
zkráceného studia. Jde o zcela nový prvek v českém vzdělávacím
systému a jeho smyslem je, aby absolventi studijních oborů (jak
z řad uchazečů o zaměstnání, tak např. z řad podnikatelů apod.)
mohli získat střední vzdělání s výučním listem, byť dříve dosáhli
vyšší úrovně vzdělání. Nutnou podmínkou pro přijetí uchazeče
o zkrácené studium je předchozí dosažení středního vzdělání
s maturitní zkouškou. Podmínky a průběh přijímacího řízení
k tomuto zkrácenému studiu jsou stejné, jako u přijímacího řízení
k nezkrácenému studiu.
Délku zkráceného studia stanovuje zákon na jeden až jeden
a půl roku, a to výlučně v denní formě. Předpokládá se, že bude
absolvován v plném rozsahu odborný výcvik a předměty rozhodující
pro odborné zaměření absolventa, které budou stanoveny v rámcovém
vzdělávacím programu. Do doby vydání rámcových vzdělávacích
programů, které stanoví konkrétní parametry vzdělávání s ohledem
na náročnost oboru vzdělání, budou moci školy postupovat podle
ustanovení § 185 odst. 1, jež umožňuje měnit stávající učební
dokumenty za účelem dosažení shody s tímto zákonem.
Také v tomto případě lze využít ustanovení § 70 o uznávání
předchozího vzdělání.
Pro účely poskytování zkráceného studia není zákonem
vyžadován jeho samostatný zápis ve školském rejstříku. Školy budou
moci tento typ studia poskytovat, pokud budou mít ve školském
rejstříku zapsán daný obor vzdělání ve standardní délce. Uvedené
platí i pokud jde o nejvyšší povolený počet žáků v daném oboru
vzdělání (s tím, že bude záležet na řediteli školy, jakým způsobem
povolenou kapacitu rozdělí mezi uskutečňování tohoto oboru ve
standardní podobě a v podobě zkráceného studia).
Dalším novým prvkem ve středním vzdělávání je zkrácené
studium pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou, který
znamená specifickou formu pomaturitního studia. Podmínkou pro
přijetí uchazeče je předchozí dosažení středního vzdělání
s maturitní zkouškou. Takto se umožní např. absolventům gymnázií
získat druhou, odbornou maturitní zkoušku v jiném oboru vzdělání.
Ustanovení má umožnit absolventům středního vzdělávání lépe
reagovat na požadavky trhu práce. Podmínky a průběh přijímacího
řízení k tomuto zkrácenému studiu jsou stejné, jako u přijímacího
řízení k nezkrácenému studiu. Délka vzdělávání je stanovena na
jeden až dva roky, a to v denní formě, podle náročnosti oboru
vzdělání. Do doby vydání příslušného rámcového vzdělávacího
programu, který určí konkrétní parametry vzdělávání, budou moci
školy postupovat podle ustanovení § 185 odst. 1, které umožňuje
měnit stávající učební dokumenty za účelem dosažení shody s tímto
zákonem. Protože jde o střední vzdělávání, podléhá i toto studium
pravidlům stanoveným pro střední vzdělávání školským zákonem.
Další vzdělávání
Školský zákon nově obsahuje částečnou úpravu dalšího
vzdělávání, které mohou poskytovat střední a vyšší odborné školy
(§ 113 a § 114). Tím zákon uplatňuje opatření směřující k podpoře
celoživotního učení.
Další vzdělávání je definováno tak, že toto navazuje na
počáteční přípravu ve školách. Zákon však rozhodně nezachycuje
všechny možnosti dalšího vzdělávání. To může rovněž probíhat podle
jiných předpisů (např. vyhláška č. 519/2004 Sb., o rekvalifikaci
uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci
zaměstnanců) nebo je v kompetenci jiných resortních ministerstev
- například pokud jde o vzdělávání soudců, lékařů či architektů.
Tato část zákona uvádí jen takové formy dalšího vzdělávání,
které mají přímý vztah ke školám a školským zařízením zřizovaným
podle tohoto zákona.
Umožňuje se, aby každý, kdo dosáhl alespoň základního
vzdělání, mohl konat jednotlivou zkoušku závěrečné zkoušky,
maturitní zkoušky nebo absolutoria. Tento institut je velmi
důležitý z hlediska požadavků trhu práce. Lze tedy předpokládat,
že motivem konat jednotlivou zkoušku může být zejména:
-snaha uchazeče prokázat vůči zaměstnavateli či budoucímu
zaměstnavateli znalosti a dovednosti v rozsahu zkoušky (např.
absolvent gymnázia, který vykoná jednotlivou zkoušku
z účetnictví v rozsahu oboru vzdělání Obchodní akademie, může
získat výhodu při hledání zaměstnání),
-snaha uchazeče o studium na vysoké či vyšší odborné škole,
který maturoval podle stávajícího modelu maturit, tj. bez
společné části maturitní zkoušky, prokázat svoje znalosti
a dovednosti formou reálně srovnatelnou s maturanty, kteří
budou absolvovat maturitní zkoušku podle tohoto zákona.
Úspěšným vykonáním jednotlivé zkoušky se nezíská stupeň
vzdělání (stupeň vzdělání se totiž váže na absolvování
vzdělávacího programu v plném rozsahu) ani způsobilost k výkonu
povolání např. v případě zdravotnických povolání. Dokladem
o vykonání jednotlivé zkoušky je i z tohoto důvodu osvědčení.
Získat stupeň vzdělání bez předchozího vzdělávání ve střední nebo
vyšší odborné škole lze získat pouze po úspěšném vykonání zkoušek
ze všech předmětů nebo jiných ucelených částí učiva stanovených
rámcovým i školním vzdělávacím programem za všechny ročníky studia
a poté úspěšným vykonáním zkoušky, jíž se studium obvykle
ukončuje.
Aby nedocházelo k problémům při konání jednotlivých zkoušek
závěrečných a maturitních zkoušek z předmětů, jejichž součástí je
prokázání praktických dovedností, zákon stanoví, že podmínkou
konání těchto jednotlivých zkoušek je absolvování praktického
vyučování v rozsahu stanoveném rámcovým vzdělávacím programem.
Absolvování praktického vyučování může ředitel školy zčásti nebo
zcela prominout, pokud uchazeč prokáže odpovídající praxi
v činnosti, která je předmětem praktického vyučování.
Odborné kursy, kursy jednotlivých předmětů a pomaturitní
specializační kursy, jež jsou označeny jako další forma dalšího
vzdělávání poskytovaného středními a vyššími odbornými školami, se
neuskutečňují podle vzdělávacích programů uvedených v § 3 zákona,
neposkytují stupeň vzdělání a lze je poskytovat za úplatu ve
školách všech zřizovatelů. Mají však mít významné postavení
z hlediska celoživotního vzdělávání a budou sloužit především
k doplnění a rozšíření znalostí získaných v předchozím studiu,
čímž prohlubují kvalifikaci jejich účastníků.
Školy mohou nabízet uvedené kursy v rámci doplňkové činnosti
příspěvkových organizací a školských právnických osob (§ 27 zákona
č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a §
135 školského zákona).
Účastníci těchto kurzů nemají postavení žáků a studentů
příslušných škol, což je významné z hlediska financování ze
státního rozpočtu a z hlediska postavení účastníků pro účely
sociální.
Závodní stravování zaměstnanců škol a školských zařízení
V případě nevyužité kapacity mohou zařízení školního
stravování v souladu s ustanovením § 119 zákona nabízet stravování
i jiným osobám (např. zaměstnancům škol a školským zařízením,
důchodcům apod.), a to za úplatu. V této souvislosti je vhodné
upozornit na skutečnost, že úplatu za poskytování stravování
předpokládá zákon i v případě stravování (a pochopitelně také
ubytování) dětí, žáků a studentů - viz ustanovení § 122, odst. 3.
Takže formulace o úplatě za stravování (ať již u žáků nebo např.
u zaměstnanců) je třeba chápat především jako zákonnou oporu pro
to, aby vůbec mohlo školské stravovací zařízení vybírat nějaké
poplatky za poskytovanou službu a vést je jako svůj řádný příjem.
Stravování zaměstnanců škol a školských zařízení je
s účinností od 1. ledna 2005 na rozdíl od předchozí právní úpravy
(tou byla vyhláška č. 48/1993 Sb., o školním stravování, ve znění
pozdějších předpisů) postaveno na jiném právním základě. Vzhledem
k nové právní úpravě není stravování zaměstnanců škol školním
stravováním, ale je považováno za závodní stravování podle jiných,
než školských předpisů. Pokud má být stravování zaměstnancům škol
poskytováno právnickou osobou vykonávající činnost zařízení
školního stravování (tj. školní jídelny, školní jídelny - výdejny,
školní jídelny - vývařovny), je účelné, aby v předmětu činnosti ve
zřizovacím aktu právnické osoby vykonávající činnost zařízení
školního stravování (např. v zakládací listině, zřizovatelské,
zakládací nebo společenské smlouvě) byla tato činnost výslovně
uvedena:
a)u příspěvkové organizace jako jeden z předmětů hlavní
činnosti,
b)u společnosti s ručením omezeným jako jeden z předmětů
činnosti,
c)u obecně prospěšné společnosti jako druh poskytovaných
obecně prospěšných služeb.
Pokud bude mít příspěvková organizace tuto činnost uvedenu
jako činnost hlavní, není třeba živnostenské oprávnění.
S odvoláním na § 2 zákona č. 455/1991 Sb., živnostenského zákona,
ve znění pozdějších předpisů, by živnostenské oprávnění bylo třeba
v případě, že by šlo o činnost za účelem dosažení zisku, např.
kdyby příspěvková organizace poskytovala stravování v doplňkové
činnosti jiným osobám (např. na základě smlouvy).
Na druhou stranu je ovšem na místě doplnit, že ani situace,
kdy příspěvková organizace nemá poskytování závodního stravování
uvedeno ve zřizovací listině jako součást své hlavní činnosti
neznamená, že zanikají práva a povinnosti, jež v oblasti závodního
stravování vyplývají zaměstnancům i zaměstnavatelům podle obecně
platných právních předpisů. Pokud jde tedy o stravování
zaměstnanců škol zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem
obcí, při posuzování možností stravování zaměstnanců těchto škol
je nutné i po vydání nového školského zákona zohlednit ustanovení
dalších platných právních předpisů:
a)u státních příspěvkových organizací ustanovení vyhlášky č.
430/2001 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich
úhradě v organizačních složkách státu a státních
příspěvkových organizacích,
b)u příspěvkových organizací zřízených krajem, obcí nebo
svazkem obcí je to v prvé řadě ustanovení § 33b zákona č.
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve
znění zákona č. 557/2004 Sb. Podle tohoto ustanovení
příspěvková organizace zabezpečuje zaměstnancům závodní
stravování, a to za podmínek stanovených prováděcím
předpisem. Tímto předpisem je vyhláška Ministerstva financí
č. 84/2005 Sb., o závodním stravování. Tato vyhláška nabyla
účinnosti až v průběhu února 2005, ale do této doby měl
postupovat zaměstnavatel podle předchozího prováděcího
předpisu, a sice nařízení vlády č. 137/1989 Sb., o závodním
stravování, a to na základě čl. VI odst. 3 zákona č. 74/1994
Sb., kterým se mění a doplňuje zákoník práce č. 65/1965 Sb.
Oba zmíněné prováděcí předpisy (předchozí i současně platný)
jsou zvláštním právním předpisem ve smyslu § 7 vyhlášky č.
114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb,
v platném znění.
Podle výše uvedeného prováděcího předpisu o závodním
stravování jsou náklady na závodní stravování tvořeny náklady na
suroviny spotřebované na přípravu podávaných hlavních jídel
závodního stravování, náklady na suroviny spotřebované na přípravu
podávaných doplňkových jídel a náklady na provoz (věcné, osobní
a další režijní náklady).
Prováděcí předpis o závodním stravování dále stanoví, že
zaměstnanci (strávníci) příspěvkových organizací vykonávajících
činnost škol a školských zařízení zřízených krajem, obcí nebo
svazkem obcí hradí pouze náklady na suroviny spotřebované na
přípravu hlavních jídel a doplňkových jídel, a to v plné výši.
Tato úhrada může být ještě dále snížena příspěvkem z fondu
kulturních a sociálních potřeb stanoveným kolektivní smlouvou nebo
vnitřním předpisem. Ostatní náklady na provoz budou hrazeny
příspěvkovou organizací (tj. zaměstnavatelem), stejně jako
u jiných příspěvkových organizací, v plné výši, a to na vrub
nákladů hlavní činnosti. Na tyto výdaje, v souladu se zněním
vyhlášky o závodním stravování a se zněním ustanovení § 33b zákona
č. 250/2000 Sb., lze pohlížet jako na výdaje vyplývající
z pracovně právních vztahů podle ustanovení § 160 odst. 1 písm. c)
a d) školského zákona.
Z uvedeného vyplývá:
-není žádný důvod ke změně kalkulace ceny oběda poskytovaného
zaměstnancům veřejných škol a školských zařízení ve srovnání
s předchozí právní úpravou;
-výdaje spojené s financováním věcné a osobní režie lze
hradit z prostředků státního rozpočtu, protože se jedná
o výdaje vyplývající z pracovně právních vztahů. Uvedené
prostředky by měly být přiděleny školám a školským zařízením
v rámci rozpisu prostředků státního rozpočtu krajským úřadem.
Úplata za vzdělávání a školské služby
Školský zákon rozlišuje úplatu za vzdělávání a úplatu za
školské služby.
V souladu s ustanoveními článku 33 Listiny základních práv a
svobod zákon vymezuje, za jaké vzdělávání a školské služby
a v jakých školách a školských zařízeních lze požadovat úplatu.
Ve vyšších odborných školách lze poskytovat vzdělávání za
úplatu vždy (tedy i v těch, které jsou zřizovány orgány veřejné
správy), v základních a středních pouze tehdy, jde-li o školy
které nezřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí (soukromé
a církevní). Vzdělávání v ostatních, tzv. veřejných základních
a středních školách se poskytuje bezúplatně, což odpovídá pojetí
práva na bezplatné vzdělávání v základních a středních školách
zakotvené v čl. 33 Listiny.
Zákon obecně stanoví, že za vzdělávání, které neposkytuje
stupeň vzdělání, lze požadovat úplatu. Jde o vzdělávání
v mateřských školách, základních uměleckých školách a jazykových
školách s právem státní jazykové zkoušky. Výjimkou je vzdělávání
v posledním ročníku mateřské školy zřizované státem, krajem, obcí
nebo svazkem obcí a v přípravné třídě základní školy.
V souvislosti s novým právem přednostního přijetí dítěte
k předškolnímu vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné
školní docházky (viz § 34) stanovuje právě tato část zákona
bezplatnost tohoto vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy,
ale pouze u mateřských škol zřizovaných státem a územními
samosprávnými celky (kraje, obce a svazky obcí). Je ale třeba vzít
v úvahu, že zatímco tato bezplatnost předškolního vzdělávání
v posledním ročníku mateřské školy je uplatnitelná od doby nabytí
účinnosti zákona (tedy od 1. ledna 2005), právo na přednostní
umístění dítěte do mateřské školy v posledním roce před zahájením
povinné školní docházky nabude účinnosti až od školního roku
2005/2006.
Zásadně novým prvkem v oblasti stanovení výše úplaty za
vzdělávání a školské služby je okolnost, že v případě veřejných
škol a školských zařízení (tedy těch, které zřizuje stát nebo
územní samosprávné celky) stanovuje výši této úplaty ředitel školy
nebo školského zařízení, a to v souladu s prováděcím právním
předpisem (vyhláškou), který stanoví nejvyšší možnou výši této
úplaty. Až do konce roku 2004 platil tento stav jen pro některé
školy a některá školská zařízení (např. ZUŠ, DDM). Naopak
u mateřských škol, školních družin a školních klubů stanovoval
výši této úplaty (nazývala se částečná úhrada neinvestičních
výdajů) a pravidla pro její platbu zřizovatel (zpravidla obec),
a to obecně závaznou vyhláškou. Takto získané platby pak byly
ovšem příjmem obce. Podle uvedeného ustanovení školského zákona
jsou však tyto vyhlášky již od 1. ledna 2005 právně neúčinné
a nelze podle nich tyto platby na rodičích požadovat. Kompetenci
stanovit výši úplaty i v případě mateřských škol, školních družin
a školních klubů má nyní jednoznačně ředitel školy. Finanční
prostředky získané platbou této úplaty jsou pak příjmem školy nebo
školského zařízení (viz § 133).
Podmínky, splatnost úplaty, možnost snížení úplaty a nejvyšší
možnou úplatu stanovuje MŠMT jednotně vyhláškou č. 14/2005 Sb. pro
veřejné mateřské školy, vyhláškou č. 71/2005 Sb. pro veřejné
základní umělecké školy a vyhláškou č. 74/2005 Sb. pro veřejné
školní družiny, školní kluby a střediska volného času. V případě
škol a školských zařízení ostatních zřizovatelů stanoví výši
úplaty právnická osoba, která činnost školy nebo školského
zařízení vykonává (soukromé školy zřízené v právní formě
obchodních společností apod. nemají osobu zřizovatele ve smyslu
tohoto zákona). U vyšších odborných škol stanovuje horní hranici
pro výši úplaty vyhláška č. 10/2005 Sb. V této souvislosti je
správním rozhodnutím pouze rozhodnutí ředitele o snížení nebo
prominutí úplaty, ne tedy samotné rozhodnutí o stanovení základní
výše úplaty. Správní řízení u výše uvedeného rozhodování se
pochopitelně týká jen rozhodování ředitele veřejné školy nebo
školského zařízení.
Školský rejstřík
Školský zákon zavádí nový způsob evidence škol a školských
zařízení. Místo dřívějšího pojmu "síť škol, předškolních
a školských zařízení" je zaveden nový pojem "školský rejstřík",
který je chápán jako veřejný seznam (stejně je tomu např.
u obchodního rejstříku). Nejde však jen o změnu názvu. Zatímco
v bývalé síti škol, předškolních a školských zařízení byla
evidence postavena na registraci "ředitelství" (pod danou
právnickou osobou byly evidovány všechny její součásti), školský
rejstřík je strukturován jinak. Školský rejstřík se člení na dvě
části:
-rejstřík škol a školských zařízení,
-rejstřík školských právnických osob.
Rejstřík škol povede evidenci každé jednotlivé školy. Zde je
na místě připomenout, že školský zákon v § 7 definuje nově
jednotlivé druhy škol. Dále je zaveden rejstřík školských
zařízení, který povede evidenci jednotlivých školských zařízení.
Rejstřík školských právnických osob pak povede evidenci těch
právnických osob, pro něž zřizovatel zvolil právní formu školské
právnické osoby.
Jako výraz kontinuity stanovuje § 186 odst. 1 automatický
zápis školy nebo školského zařízení, které byly dosud zařazeny
v síti škol do školského rejstříku. Školy nebo školská zařízení,
které byly dosud zařazeny v síti škol, tak nemusí vyvíjet zvláštní
iniciativu za účelem zápisu do rejstříku škol, popř. rejstříku
školských zařízení. Zákon pouze stanovuje povinnost školy dát do
souladu jednotlivé údaje o škole v rejstříku. Termín pro dokončení
celého procesu "překlopení" ze sítě do rejstříku je 31. března
2006. Pokud by po tomto datu nebyl zápis školy nebo školského
zařízení v rejstříku v pořádku, provede správce rejstříku výmaz
takové školy nebo školského zařízení.
Odpovědnost státu za funkčnost a kompatibilitu vzdělávací
soustavy České republiky je vyjádřena tím, že je to MŠMT, které
z převážné části povede rejstřík škol (kromě škol mateřských)
a dále pak některých vyjmenovaných školských zařízení.
Vedle toho vede rejstřík mateřských škol a rejstřík většiny
školských zařízení krajský úřad. Mateřské školy a školská zařízení
vedené v rámci krajského rejstříku mají vesměs působnost, která je
místní a nepřesahuje hranice regionu. Tím je vyjádřen předpoklad,
že z krajské úrovně lze lépe posoudit potřebnost a účelnost těchto
druhů škol a školských zařízení. I v tomto případě se však jedná
o výkon státní správy přenesené na úroveň kraje (krajský úřad),
neboť předmětem rozhodování jsou nejen školy a školská zařízení
zřizovaná krajem, ale i školy a školská zařízení jiných
zřizovatelů (obcí, církví apod.).
Okamžikem zápisu školy a školského zařízení do rejstříku škol
a školských zařízení vznikají právnické osobě, která vykonává
činnost školy nebo školského zařízení, základní práva stanovená
školským zákonem, a to:
-právo poskytovat vzdělávání a školské služby podle tohoto
zákona,
-právo vydávat státem garantované doklady o poskytnutém
vzdělání,
-nárok na finanční prostředky ze státního rozpočtu nebo
z rozpočtu územního samosprávného celku, a to za podmínek
stanovených tímto zákonem a pouze v rozsahu zápisu do
rejstříku.
Zápis do rejstříku je vlastně aktem uznání ze strany orgánu
veřejné správy, že daná škola nebo školské zařízení splňuje
všechny zákonem stanovené podmínky poskytovat vzdělávání a školské
služby podle školského zákona.
Financování škol a školských zařízení
Právní úprava financování škol a školských zařízení ze
státního rozpočtu vychází z předchozí právní úpravy a dochází
pouze k dílčím změnám, které nijak výrazně nemění dosud užívaná
pravidla. Na rozdíl od předchozího řešení již sice zákon neužívá
pojmu "přímé výdaje na vzdělávání" pro označení výdajů
financovaných ze státního rozpočtu, ale obsahově definuje tyto
státem financované výdaje naprosto identicky. Platí tedy i nadále,
že u veřejných škol a školských zařízení zapsaných v rejstříku
budou z prostředků státního rozpočtu financovány mzdové výdaje
a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, výdaje
spojené s výukou dětí, žáků a studentů zdravotně postižených,
výdaje na učební pomůcky, školní potřeby a na učebnice, pokud jsou
poskytovány bezplatně, výdaje na další vzdělávání pedagogických
pracovníků a konečně výdaje na činnosti, které přímo souvisejí
s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání.
Pokud jde o ostatní výdaje (zejména investiční výdaje
a výdaje na provoz, ale také výše uvedené výdaje nad rozsah
prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu), i nadále platí, že
tyto výdaje financuje školám a školským zařízením zřizovatel ze
svého rozpočtu. Krajským a obecním školám a školským zařízením
tedy provozní a investiční výdaje kryje zřizovatel (tedy kraj,
popř. obec) příspěvkem ze svého rozpočtu. Z uvedeného pravidla
stanoví zákon výjimku (stejně, jako tomu bylo u předchozí právní
úpravy), a to pro školy a školská zařízení zřizovaná církvemi
a náboženskými společnostmi. U těchto škol jsou i nadále
financovány ze státního rozpočtu veškeré výdaje (tedy i provozní),
s výjimkou výdajů na pořízení a zhodnocení dlouhodobého majetku.
Financování výdajů soukromých škol z prostředků státního rozpočtu
upravuje zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým
školám, předškolním a školským zařízením, v platném znění.
Zákon v této části zvýrazňuje princip normativního
přidělování prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu.
Finanční prostředky se tedy poskytují podle skutečného počtu dětí,
žáků nebo studentů, nejvýše však do povolené kapacity zapsané ve
školském rejstříku.
Důležitá je také ta část zákona, která stanoví působnost
orgánů veřejné správy vykonávající státní správu při realizaci
toku prostředků ze státního rozpočtu k právnickým osobám
vykonávajícím činnost škol a školských zařízení, které zřizují
obce, svazky obcí nebo kraje (upravuje § 161). Podle zákona jsou
finanční prostředky ze státního rozpočtu určené pro krajské
a obecní školy poskytovány formou dotace do rozpočtu kraje, a to
na zvláštní účet. Tím je zdůrazněna účelová vázanost těchto
prostředků, jež nelze použít na jiné výdaje, než stanoví školský
zákon. Novinkou je, že tyto finanční prostředky přiděluje krajský
úřad školám s vědomím zastupitelstva kraje (na rozdíl od
předchozího právního stavu, kdy zákon č. 129/2000 Sb. vyžadoval
i v těchto případech schválení zastupitelstvem kraje).
Základní principy financování škol a školských zařízení
zřizovaných územními samosprávnými celky jsou postaveny na pojmech
republikové a krajské normativy. Pojem republikové normativy
přitom zahrnuje dříve používaný pojem agregované normativy.
Republikové normativy jsou stanoveny jako podíl celkových objemů
neinvestičních výdajů vyčleněných ze státního rozpočtu pro
stanovené skupiny věkových kategoriích k celkovému počtu dětí,
žáků a studentů příslušných věkových kategorií.
Krajské normativy stanoví krajský úřad jako výši výdajů
vyjmenovaných v § 160 odst. 1 písm. c) a d) připadajících na
jednotku výkonu. Jednotkou výkonu se rozumí jedno dítě, žák,
student, ubytovaný, stravovaný, lůžko, třída, studijní skupina
nebo oddělení. Součástí krajských normativů jsou příplatky na
speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Při stanovení
krajských normativů vychází krajský úřad z dlouhodobého záměru
vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v kraji,
z rámcových vzdělávacích programů, rozsahu přímé pedagogické
činnosti a z naplněnosti tříd, skupin nebo oddělení. Nově je
krajský úřad při stanovení krajských normativů vázán ustanovením
vyhlášky č. 65/2005 Sb., kterou MŠMT stanoví členění krajských
normativů, ukazatele rozhodné pro jejich stanovení, jednotky
výkonu pro jednotlivé krajské normativy, vztah mezi ukazateli
a jednotkami výkonu, ukazatele pro výpočet minimální úrovně
krajských normativů a zásady pro jejich zvýšení a jejich
zveřejnění. Zásadní novinkou v této souvislosti je stanovení
minimální výše těchto krajských normativů pro jednotlivé obory
vzdělání, kterou musí krajský úřad při stanovení krajských
normativů dodržet. Je však třeba zdůraznit, že tyto minimální
ukazatele stanovené vyhláškou nejsou v žádném případě ukazatelem
určujícím skutečnou výši krajského normativu pro ten který obor
vzdělání. V naprosté většině případů bude skutečná výše krajského
normativu vyšší, podle skutečných podmínek a potřeb v kraji.
Příloha vyhlášky č. 65/2005 Sb., která stanovuje výši těchto
minimálních krajských normativů, má odloženou účinnost až od 1.
ledna 2006.
Další, tentokrát zásadní změna spočívá v tom, že prostředky
státního rozpočtu rozepisované všem školám a školským zařízením
(tedy i těm, které jsou zřizované obcí nebo svazkem obcí)
poskytuje krajský úřad těmto školám a školským zařízením přímo.
Předchozí právní úprava totiž u veřejných škol respektovala
princip odvozený z rozpočtových pravidel územních samosprávných
celků (zákon č. 250/2000 Sb.), tedy že prostředky ze státního
rozpočtu musely být poskytnuty příspěvkové organizaci jen
prostřednictvím rozpočtu zřizovatele. V případě škol a školských
zařízení zřizovaných obcí tak představoval rozpočet obce další
převodní článek v toku finančních prostředků státního rozpočtu do
těchto škol. Nový školský zákon již tento mezičlánek
ve finančních tocích vynechává.
Role obecních úřadů obcí s rozšířenou působností zůstává
stejná, jako za předchozí právní úpravy: Tyto úřady zpracovávají
návrhy rozpisů rozpočtů finančních prostředků státního rozpočtu
jednotlivým školám a školským zařízením ve své působnosti, a to
podle zásad stanovených MŠMT a předává je krajskému úřadu. Poté,
co stanoví krajský úřad rozpis těchto prostředků jednotlivým
školám a školským zařízením, nemají již obecní úřady obcí
s rozšířenou působností žádné kompetence k dalšímu přerozdělení
těchto prostředků. Jejich role tedy začíná a končí v období
příprav (návrhů) rozpočtů jednotlivých škol.
Ředitel školy a školského zařízení
Školský zákon nově určuje vztah mezi výkonem funkce ředitele
školy a školského zařízení a mezi výkonem funkce ředitele školské
právnické osoby, příspěvkové organizace a vedoucího organizační
složky státu. Zákon tak jednoznačně stanoví, že ředitel vykonává
současně dvojí funkci - ředitele právnické osoby a současně
ředitele všech škol a školských zařízení, jež tato právnická osoba
zahrnuje. To má svůj význam především ve vztahu ke stále
častějšímu slučování škol a školských zařízení
Ke jmenování ředitele veřejné školy již zřizovatel
nepotřebuje souhlas žádného jiného orgánu veřejné správy. Totéž
platí i pro proces odvolání. Pro jmenování do funkce ředitele se
vyžaduje splnění předpokladů stanovených zákonem č. 563/2004 Sb.,
o pedagogických pracovnících a splnění podmínek konkursního
řízení.
Zřizovatel veřejných škol a školských zařízení plní funkci
orgánu nadřízeného zaměstnavateli v oblasti pracovněprávních
vztahů. To znamená, že v souladu s ustanovením § 26 zákoníku práce
je zřizovatel povinen sledovat jak zaměstnavatel (tedy právnická
osoba, která vykonává činnost školy a školského zařízení) plní své
povinnosti při vytváření pracovněprávních vztahů, zjišťovat
příčiny porušování pracovněprávních předpisů, vyvozovat z něho
důsledky a soustavně vytvářet podmínky pro jejich dodržování.
Z uvedeného v žádném případě nevyplývá, že je zřizovatel vůči
řediteli v postavení zaměstnavatele. I nadále je zaměstnavatelem
ředitele právnická osoba, jíž je sám ředitelem. Toto ustanovení
pouze zdůrazňuje kontrolní funkci zřizovatele mj. právě v oblasti
rozvíjení pracovněprávních vztahů.
Zákon posiluje postavení ředitele veřejné školy tím, že
výslovně specifikuje důvody, za kterých může být ředitel veřejné
školy nebo školského zařízení ze své funkce odvolán. Předchozí
právní úprava umožňovala odvolání ředitele z jakéhokoliv důvodu
nebo i bez důvodu. Toto již tento školský zákon nepřipouští.
Základním motivem pro tuto právní konstrukci je skutečnost, že
ředitel veřejné školy a školského zařízení vykonává ve výslovně
vymezených záležitostech státní správu, kterou na něj deleguje
zákonem stát, avšak odvolání ředitele je nyní plně v kompetenci
územní samosprávy. Důvody pro odvolání ředitele jsou vymezeny tak,
aby jej umožňovaly odvolat, pokud nebude plnit povinnosti z dané
funkce vyplývající (např. Česká školní inspekce v rámci inspekční
činnosti zjistí závažné nedostatky v činnosti ředitelem řízené
školy a školského zařízení). Naplnění těchto podmínek
v konkrétním případě bude možné posoudit nezávislým soudem.
V ustanoveních § 164 - 165 definuje školský zákon výslovně
zákonné povinnosti a zároveň kompetence ředitele školy, a to bez
rozdílu zřizovatele. Důležité je ustanovení, podle kterého má
ředitel školy nebo školského zařízení kompetenci rozhodnout ve
všech záležitostech, které se týkají vzdělávání a školských služeb
podle tohoto zákona, pokud nejsou výslovně svěřeny jinému orgánu
(např. zřizovateli), přestože tyto kompetence nemusí být v zákoně
výslovně specifikovány. Výrazně tak bylo posíleno postavení
(a zároveň i odpovědnost) ředitele školy a školského zařízení,
především v oblasti pedagogické a odborné.
Ustanovení § 165 zvlášť vyjmenovávají kompetence ředitelů
veřejných škol a školských zařízení. Toto odlišení vyplývá jednak
ze skutečnosti, že ředitelé veřejných škol a školských zařízení
mají postavení statutárního orgánu dané právnické osoby, jednak
z toho, že skutečnosti uvedené v tomto ustanovení jsou správními
rozhodnutími, na která se vztahuje správní řád.
Změnou oproti předchozímu právnímu stavu je, že zákon zde
výslovně vymezuje ta rozhodování ředitele veřejné školy nebo
školského zařízení v oblasti státní správy, která mají charakter
rozhodování o individuálních právech a povinnostech účastníků
vzdělávání. Zároveň je výslovně stanoveno, že ředitel veřejné
školy nebo školského zařízení vystupuje jako osoba pověřená
výkonem státní správy pouze v rámci tohoto rozhodování. Tím by již
neměly vznikat problémy s určením povahy rozhodnutí ředitelů škol.
Podle ustanovení § 183 odst. 3 je odvolacím orgánem proti zde
uvedeným správním rozhodnutím ředitele veřejné školy a školského
zařízení krajský úřad. Rozhodnutí ředitele veřejné školy
a školského zařízení podléhají také soudnímu přezkumu podle zákona
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní.
Postavení ředitelů soukromých a církevních škol se v daném
ohledu odlišují od škol veřejných tím, že právní vztahy mezi
soukromou či církevní školou a školským zařízením a jejími žáky
a studenty jsou postaveny na smluvním principu. Případné spory
mezi soukromou či církevní školou a jejími žáky a studenty řeší
pouze soud v občanskoprávním řízení.
Školská rada
Školský zákon zavádí školskou radu jako povinný orgán
zřizovatele u základních, středních a vyšších odborných škol všech
zřizovatelů, jehož účelem je umožnit účast zřizovatele, zletilých
žáků, zákonných zástupců a pedagogických pracovníků školy na chodu
školy. Přechodné ustanovení zákona stanovuje zřizovatelům lhůtu
pro ustavení školské rady podle tohoto zákona nejpozději do 31.
prosince 2005. Školská rada se nezřizuje u škol zřízených
ministerstvem obrany, vnitra a spravedlnosti.
Pokud právnická osoba vykonává činnost více škol, lze
z důvodu zjednodušení zřídit pouze jednu školskou radu. S ohledem
na výrazná specifika vyššího odborného vzdělávání však vyšší
odborná škola musí mít vždy samostatnou školskou radu.
Zákon nestanoví minimální a maximální počty členů školské
rady. Stanovení počtu členů školské rady a pravidel pro jejich
volbu se ponechává na zřizovateli. Při volbě (a v případě
zřizovatele určení) zástupců v jednotlivých třetinách školské rady
mohou být zvoleni (určeni) členy školské rady i osoby, které
nepocházejí ze skupiny, která je volila (určila). Např. pedagogové
si mohou zvolit svého zástupce, který vůbec není zaměstnancem
školy.
Ředitel školy není členem školské rady a jejího zasedání se
účastní pouze na vyzvání předsedy školské rady.
Kompetence školské rady jsou obdobné kompetencím bývalé rady
školy podle předchozí právní úpravy, tedy projednávat a vyjadřovat
se k zásadním dokumentům týkajících se činnosti školy. Důležitá je
pravomoc schvalovat školní řád a způsob hodnocení žáků, schvalovat
výroční zprávu o činnosti školy, dále pak kompetence vyjadřovat se
k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému
uskutečňování, podílet se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje
školy apod.
Školský zákon stanovuje postup v případě, kdy školská rada
neschválí některý z dokumentů nebo v případě nečinnosti školské
rady. V těchto situacích rozhodne o dalším postupu zřizovatel
školy.
Závěr
Tímto uzavíráme seriál, kterým jsme probírali některé
významné pasáže nového školského zákona. Přestože v souhrnu tvoří
takto probrané kapitoly docela rozsáhlý text, ani zdaleka nemohou
obsáhnout všechna ustanovení této nové právní normy. Proto se
budeme v dalších číslech našeho časopisu k některým záležitostem
vyplývajícím z nového školského zákona vracet.
V dalším pokračování seriálu se budeme věnovat rozboru zákona
č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých
zákonů.