Nová vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, 3. část

Vydáno: 20 minut čtení

V souvislosti s tím, že „běžné“ základní školy a víceletá gymnázia (pro nižší stupeň víceletého gymnázia) jsou povinny nejpozději do 1.9.2016 uvést školní vzdělávací program (dále jen „ŠVP“) do souladu se změněným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (dále jen „RVP ZV“), je cílem článku propojit komentář podpůrných opatření prvního stupně a individuálního vzdělávacího plánu se změnou RVP ZV, změnou ŠVP „běžných škol“ a zpracováním plánu pedagogické podpory (dále jen „PLPP“) a individuálního vzdělávacího plánu (dále jen „IVP“). Dále článek pokračuje v komentáři jednotlivých podpůrných opatření uvedených ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. a zaměřuje se na činnost asistenta pedagoga.

Nová vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
3. část
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialista na školskou problematiku
POSKYTOVÁNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ JAKO ZÁKLAD ZMĚN ŠVP
Ve druhém článku věnovaném vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, bylo charakterizováno poskytování podpůrných opatření prvního stupně a individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Uvedená podpůrná opatření jsou základem změn, které je nutné zanést do školního vzdělávacího programu (dále jen „ŠVP“) každé konkrétní základní školy nebo víceletého gymnázia (pro nižší stupeň víceletého gymnázia) v návaznosti na změnu RVP ZV.1) Jednoznačně je to patrné z obsahu kapitoly 11 změněného RVP ZV Zásady pro zpracování, vyhodnocování a úpravy školního vzdělávacího programu.
Dalším podpůrným opatřením, které je důležité pro zapracování změn RVP ZV do ŠVP jednotlivé školy, je individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka. Proto je účelné pro úvodní ucelenou představu uvést, že obsah individuálního vzdělávacího plánu mimořádně nadaného žáka a podmínky vzdělávání podle něj jsou obsaženy v části čtvrté vyhlášky č. 27/2016 Sb. s označením Vzdělávání nadaných žáků, a to v § 28 a § 29.
Úpravu ŠVP je nutné uskutečnit do 1. 9. 2016 v případě „běžných“ škol nebo do 1. 9. 2018 v případě škol nebo tříd, které mají ŠVP zpracovaný podle přílohy pro žáky s LMP.
PROMÍTNUTÍ ZMĚN RVP ZV DO ŠVP, PLPP A IVP
RVP ZV byl změněn téměř ve všech svých částech a kapitolách. Dále jsou vyčleněny ty změny, které se zásadním způsobem promítají do ŠVP, PLPP a IVP.
V RVP ZV se nahrazuje označení „žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním“ platnými termíny. Jestliže se v RVP ZV hovoří o vzdělávacích programech nebo jejich částech, obvykle se používá formulace vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; pokud se hovoří o těchto žácích samotných, používá se formulace žák s přiznanými podpůrnými opatřeními nebo žák s podpůrnými opatřeními prvního až pátého stupně. Analogicky se uvedená terminologie použije i v ŠVP, PLPP nebo IVP.
Jedním z druhů podpůrných opatření jsou úpravy očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy [§ 16 odst. 2 písm. e) školského zákona]. V kapitole 5 RVP ZV jsou v jednotlivých vzdělávacích oblastech doplněny minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření. Jedná se o doporučené úrovně pro úpravu očekávaných výstupů jen pro žáky s LMP s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně podpory. Minimální doporučené úrovně pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření nejsou určeny pro zapracovávání do ŠVP. Slouží jako vodítko pro případné úpravy výstupů do IVP žáka. Uvedená skutečnost je zdůrazněna v metodické pomůcce Průvodce upraveným RVP ZV, a to i rámci odpovědi na časté dotazy.2)
OTÁZKA:
V novém RVP jsou uvedeny minimální doporučené úrovně ..., musí být tyto uvedeny i v ŠVP, u jednotlivých předmětů, nebo budou sloužit pouze jako formulace pro žáky s podpůrným opatřením 3. a vyššího stupně do jejich IVP?
ODPOVĚĎ:
Očekávané výstupy RVP ZV na konci 5. ročníku a 9. ročníku stanovují závaznou úroveň pro formulování výstupů v učebních osnovách v ŠVP. Minimální doporučené úrovně pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření nejsou určeny pro zapracovávání do školního vzdělávacího programu. Naopak slouží jako vodítka pro případné úpravy očekávaných výstupů v individuálním vzdělávacím plánu (IVP) konkrétního žáka s lehkým mentálním postižením od třetího stupně podpory (na základě doporučení školského poradenského zařízení). Případné zapracování minimální doporučené úrovně pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření do ŠVP tedy není vyžadováno a není ani vzhledem k individuální povaze IVP účelné.
Připomeňme, že podle § 16 odst. 2 písm. b) školského zákona podpůrná opatření spočívají i v úpravě obsahu vzdělávání. Podstata úpravy obsahu vzdělávání je popsána v Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Jedním ze způsobů úpravy obsahu vzdělávání je výuka předmětů speciálně pedagogické péče (podpůrné opatření od druhého stupně podpory). Úprava obsahu vzdělávání však může mít podobu obohacování učiva nad rámec předmětů a vzdělávacích oblastí ŠVP (podpůrné opatření prvního stupně až čtvrtého stupně podpory) nebo nahrazení části nebo celého vzdělávacího obsahu určitého vzdělávacího oboru.
V kapitole 7 RVP ZV Rámcový učební plán se nově uvádí, že v případě žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními lze disponibilní hodiny využít k realizaci předmětů speciálně pedagogické péče. RVP ZV v kapitole 8.2 stanoví, že „běžné“ školy uvádějí v ŠVP předměty speciálně pedagogické péče v případě poskytování tohoto podpůrného opatření konkrétnímu žákovi. V případě škol a tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona a škol profilujících se jako školy vzdělávající žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními jsou v ŠVP vždy uváděny předměty speciálně pedagogické péče.
Podle Přílohy 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. IVP na druhém a vyšším stupni podpůrných opatření v případě potřeby zahrnuje i obohacování učiva nad rámec předmětů a vzdělávacích oblastí ŠVP (v případě mimořádně intelektově nadaného žáka), případně zahrnuje předměty speciálně pedagogické péče. Jak se uvádí v kapitole 8.1 RVP ZV, v IVP žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího stupně (týká se žáků s LMP) a čtvrtého stupně lze v souvislosti s náhradou části nebo celého vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů změnit minimální časové dotace vzdělávacích oblastí (oborů) stanovené v kapitole 7 RVP ZV.
Kapitola 8 RVP ZV Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kapitola 9 RVP ZV Vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných a kapitola 11 Zásady pro zpracování, vyhodnocování a úpravy ŠVP na sebe navazují zejména v následujících momentech:
a)
RVP ZV stanovuje povinný obsah části ŠVP označené Charakteristika ŠVP.
b)
ŠVP je podkladem pro zpracování PLPP (1. stupeň podpůrných opatření) a IVP (od 2. stupně podpůrných opatření).
c)
Uvádí se využití PLPP a IVP v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření.
Povinně ŠVP v části Charakteristika ŠVP obsahuje:
-
zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP žáka se speciálními vzdělávacími potřebami; pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP žáka se speciálními vzdělávacími potřebami,
-
zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných: pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP nadaného a mimořádně nadaného žáka; pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP mimořádně nadaného žáka.
V ŠVP škola může stanovit:
-
pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, učební osnovy předmětů speciálně pedagogické péče,
-
pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o žáky nadané a mimořádně nadané, specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu žáků nadaných a mimořádně nadaných.
SHRNUTÍ
V ŠVP, PLPP i IVP se projeví změna terminologie. Pokud se v nich bude hovořit o žácích, bude se používat formulace žák s přiznanými podpůrnými opatřeními.
ŠVP musí obsahovat:
a)
pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného a mimořádně nadaného žáka,
b)
pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádně nadaného žáka.
„Běžné“ školy uvádějí v ŠVP předměty speciálně pedagogické péče v případě poskytování tohoto podpůrného opatření konkrétnímu žákovi.
Na úrovni IVP je možné (na základě doporučení školského poradenského zařízení) mimo jiné upravit očekávané výstupy stanovené ŠVP a upravit vzdělávací obsah stanovený ŠVP.
PLPP je nově zaváděné podpůrné opatření a týká se i nadaných žáků s podpůrnými opatřeními prvního stupně.
ASISTENT PEDAGOGA
Využití asistenta pedagoga je druhem podpůrných opatření a je uvedeno v § 16 odst. 2 písm. g) školského zákona (ve znění účinném od 1. 9. 2016). V Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. je zařazeno do personální podpory ve škole nebo školském zařízení jako podpůrné opatření ve třetím, čtvrtém a pátém stupni podpůrných opatření.
Toto podpůrné opatření se nově „aktivuje“ tehdy, když bude mít konkrétní dítě nebo žák (na základě doporučení školského poradenského zařízení) potřebu využití asistenta pedagoga, a to jak ve škole, tak ve školském zařízení (např. ve školní družině). I nadále se v § 16 odst. 11 školského zákona (ve znění účinném od 1. 9. 2016) uvádí souhlas MŠMT (v případě škol nebo školských zařízení zřizovaných MŠMT nebo církevních škol a školských zařízení) a souhlas krajského úřadu (v případě ostatních škol) k využití asistenta pedagoga jako podmínka navýšení finančních prostředků poskytovaných na činnost školy ze státního rozpočtu z důvodu využití asistenta pedagoga. Jestliže však bude využití asistenta pedagoga uvedeno jako podpůrné opatření v doporučení školského poradenského zařízení (a současně zákonný zástupce dítěte nebo žáka nebo zletilý žák udělí písemný informovaný souhlas s využitím tohoto podpůrného opatření), danému dítěti nebo žákovi vznikne na využití asistenta pedagoga nárok. Proto lze uvedený souhlas MŠMT nebo krajského úřadu chápat jako souhlas formální.
Dle § 5 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. podstata činnosti asistenta pedagoga spočívá v tom, že poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi (např. učiteli, vychovateli) při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Uvedená podpora je vyhláškou charakterizována jak ve vztahu k jinému pedagogickému pracovníkovi, tak ve vztahu k žákovi:
-
Asistent pedagoga pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, pracuje podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. To mimo jiné znamená, že jiný pedagogický pracovník (typicky učitel) s asistentem pedagoga tvoří spolupracující pracovní tým. Současně si je jiný pedagogický pracovník vědom své vedoucí úlohy v tomto pracovním týmu a nepřenáší na asistenta pedagoga kompetence, které mu nepřísluší.
-
Asistent pedagoga podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb. Tím také vyhláška vyjadřuje, že asistent pedagoga nemusí být neustále přítomen u žáka. Neustálá přítomnost asistenta pedagoga u žáka může vést k sociální stigmatizaci žáka a může žáka ve třídě izolovat od ostatních žáků.3)
Oba uvedené aspekty se prolínají ve výčtu hlavních činností asistenta pedagoga uvedených v § 5 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.:
a)
pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žák pochází,
b)
pomoc žákům v adaptaci na školní prostředí,
c)
pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti,
d)
nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby,
e)
další činnosti uvedené v jiném právním předpise (tj. v nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě).
Rozsah podpory asistenta pedagoga se bude odvíjet od závažnosti obtíží žáka a školské poradenské zařízení jej uvede v doporučení. Pasáž vzoru doporučení školského poradenského zařízení (Příloha 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) týkající se asistenta pedagoga je následující:
Personální podpora – pedagogická Stupeň Počet hodin Kód NFN
Asistent pedagoga      
Školské poradenské zařízení může doporučit využití asistenta pedagoga ve třetím, čtvrtém nebo pátém stupni podpůrných opatření.
Vlastní „pracovní náplň“ konkrétního asistenta pedagoga vždy stanoví jeho zaměstnavatel (právnická osoba vykonávající činnost školy nebo školského zařízení). Je jasné, že přitom bude zaměstnavatel vycházet z několika dokumentů:
-
z doporučení školského poradenského zařízení (typicky doporučení speciálně pedagogického centra),
-
z rámcového obsahu činnosti asistenta pedagoga stanoveného v § 5 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.,
-
nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě (2.16.05 Asistent pedagoga),
-
metodiky práce asistenta pedagoga dle jednotlivých druhů postižení a Standardu práce asistenta pedagoga.4)
Z dotazů zodpovězených MŠMT a spojených s uvedenou problematikou je účelné uvést odkaz na dotaz: Kdo poskytne podporu při osobní hygieně (WC, mytí, přebalování)? MŠMT v odpovědi konstatuje, že vyhláška hovoří pouze o nezbytné pomoci při sebeobsluze žáka. Odpověď na dotaz MŠMT uzavírá takto: Pokud by náročnost práce překračovala hranice sebeobsluhy, pak je možná také přítomnost osobního asistenta ve škole.5)
Asistent pedagoga může poskytovat podporu jednomu žákovi stejně jako skupině žáků nebo celé třídě. Pokud asistent poskytuje podporu více žákům, může tak činit maximálně pro 4 žáky ve třídě, oddělení nebo skupině.
Vyhláška zakotvuje dvě výjimky, kdy počet žáků připadajících na asistenta pedagoga může být vyšší:
1)
Jedná se o školu, třídu, oddělení nebo studijní skupinu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona (pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem); tehdy může být počet žáků připadajících na asistenta pedagoga vyšší (§ 5 odst. 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
2)
Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině je počet žáků s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně v souladu s § 17 odst. 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb.6) vyšší než 5. Tehdy lze podle ustanovení § 5 odst. 4 a § 18 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. využít asistenta pedagoga nad rámec poskytovaných podpůrných opatření. To znamená, že využití asistenta pedagoga nedoporučí školské poradenské zařízení žákovi, ale rozhodne o něm ředitel a asistenta pedagoga bude využívat třída. V tomto případě (tj. v případě asistenta pedagoga podle § 18 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) se omezení počtu žáků připadajících na asistenta pedagoga neuplatní.
Jak již bylo uvedeno, rozsah podpory asistenta pedagoga se bude odvíjet od závažnosti obtíží žáka. Školské poradenské zařízení v doporučení uvede, ve kterém stupni podpory se asistent podpory využívá.
Podpora asistenta pedagoga ve třetím stupni podpůrných opatření ve škole se chápe jako služby asistenta pedagoga pro žáky, které nejsou nezbytné po celou dobu vyučování. Proto může být asistent pedagoga využíván i pro další žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (které nemusí být stejného druhu) s obdobnou potřebou využití asistenta pedagoga. Uvedený asistent pedagoga je proto sdílený asistent pedagoga (maximálně pro 4 žáky na třídu). Rozsah podpory se stanovuje podle náročnosti podpory od 0,25 úvazku do 1,0 na 1 žáka.
Jestliže je školské zařízení (např. družina) jiná právnická osoba než škola, kterou žák navštěvuje, pro podporu aktivit žáka ve školském zařízení se využívá asistent pedagoga, a to v rozsahu 0,25 na žáka. Pokud škola a školské zařízení (např. školní družina) tvoří jeden právní subjekt, je stanoven rozsah práce asistenta pedagoga tak, aby mohl zajistit potřebnou podporu ve školském zařízení (viz III. 3.1 B Organizace výuky ve školském zařízení v Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).7)
V případě podpory asistenta pedagoga ve čtvrtém stupni podpůrných opatření se vyhláškou vyčleňují dvě situace: případ, kdy speciální vzdělávací potřeby žáka nevyžadují využití asistenta pedagoga po celou dobu vyučování, a případ, kdy speciální vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití asistenta pedagoga po celou dobu vyučování:
1)
Pokud speciální vzdělávací potřeby žáka nevyžadují využití asistenta pedagoga po celou dobu vyučování, využije škola přednostně podpůrné opatření III. 5. 1. A - 0,25 úvazku asistenta pedagoga nebo další varianty podpůrného opatření třetího stupně spočívajícího ve využití asistenta pedagoga.
2)
Pokud žák vyžaduje podporu na celou dobu výuky i na případný pobyt ve školském zařízení v případě jedné právnické osoby, využije škola asistenta pedagoga v rozsahu 1,0 úvazku.
Dále vyhláška vyčleňuje postup v případě delší nepřítomnosti žáka ve škole: Pokud se při vzdělávání žáka využívá činnost asistenta pedagoga, umožní škola po dobu delší nepřítomnosti žáka ve škole, kdy mu jeho zdravotní stav znemožňuje přítomnost na vzdělávání, vzdělávání žáka prostřednictvím asistenta pedagoga, který podporuje vzdělávání žáka společně s pedagogy školy a zajišťuje komunikaci mezi školou, žákem a jeho rodinou.
V případě využití asistenta pedagoga v pátém stupni podpůrných opatření je asistent pedagoga využíván v rozsahu celé výuky žáka.
Dále je vhodné připomenout princip, podle nějž je možné kombinovat pro jednu osobu podpůrná opatření z různých stupňů. Kombinace však není možná pro stejný druh podpory - například nelze uplatnit současně asistenta pedagoga ve třetím i čtvrtém stupni pro jednoho žáka.
Využití asistenta pedagoga jako podpůrné opatření má škola zajistit nejpozději do 4 měsíců ode dne vydání doporučení (§ 16 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). Asistent pedagoga je zaměstnancem školy. Rodiče žáka, který využívá podporu asistenta pedagoga, nejsou kompetentní určovat, kdo má asistentem pedagoga být.
SHRNUTÍ
Využití asistenta pedagoga je podpůrným opatřením zahrnutým do podpůrných opatření třetího až pátého stupně.
Sestavení pracovní náplně konkrétního asistenta pedagoga od zaměstnavatele vyžaduje, aby uvedl do souladu obsah doporučení školského poradenského zařízení, vymezení prací vykonávaných asistentem pedagoga dle katalogu prací a metodických materiálů (Standard práce asistenta pedagoga, jednotlivé metodiky práce asistenta pedagoga podle druhu postižení).
1 Viz Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, ze dne 22. února 2016, čj. MŠMT-28603/2016. [online]. [cit. 2016-04-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/37053/.
2 Průvodce upraveným RVP ZV. Obsah změn v ŠVP. Odpovědi na často kladené otázky. [online]. [cit. 2016-04-03]. Dostupné z: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?idZ10465.
3 Viz Standard práce asistenta pedagoga. [online]. [cit. 2016-04-04]. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/.
4 Viz Standard práce asistenta pedagoga, jednotlivé metodiky práce asistenta pedagoga podle druhu postižení. [online]. [cit. 2016-04-04]. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/. Metodická doporučení k práci asistenta pedagoga jsou přístupná také na www.nuv.cz.
5 Viz FAQ - Často kladené otázky. Otázky rodičů. [online]. [cit. 2016-04-04]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/ /faq-casto-kladene-otazky.
6 Ustanovení § 17 odst. 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb. popisuje případ, kdy je ve třídě, oddělení nebo studijní skupině počet žáků s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně vyšší než 5, a jedná o školu, která je povinna přednostně přijmout dítě k předškolnímu vzdělávání dle § 34 odst. 4 školského zákona, nebo o školu, která je povinna přednostně přijmout žáka k základnímu vzdělávání dle § 36 odst. 7 školského zákona, nebo o střední školu, konzervatoř nebo vyšší odbornou školu.
7) Jestliže je školské zařízení (např. družina) jiná právnická osoba než škola, kterou žák navštěvuje, školské poradenské zařízení vydá samostatné doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve školském zařízení (např. družině). Pokud je školské zařízení (např. družina) součástí právnické osoby, která vykonává i činnost školy, kterou žák navštěvuje, pak doporučení ke vzdělávání žáka obsahuje i doporučení, které se bude vztahovat ke školskému zařízení (např. k družině). Uvedené pravidlo je stanoveno v bodu 1.6 Přílohy 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní psycholog na základní škole
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
Školská rada - základní údaje
Individuální výchovný plán
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
BOZP - přehled základní legislativy
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR

Články

Nová vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Nová vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, 2. část
Nová vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, 4. část
Nová vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, 5. část

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných