Novela školského zákona, 3. část

Vydáno: 12 minut čtení

Poslední část článku o novele školského zákona je nutné uvést tím, že dlouho očekávaná novela tohoto zákona byla publikována ve Sbírce zákonů jako zákon č. 82/2015 Sb. Některá ustanovení novely nabyla účinnosti 1. 5. 2015, některá ustanovení nabývají účinnosti později - 1. 9. 2015 nebo 1. 9. 2016.

Novela školského zákona
(3. část)
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Pracovní poměr ředitele veřejné školy a školského zařízení (§ 166)
Novela § 166 zakotvuje změnu, kterou se pracovní poměr ředitele veřejné školy nebo školského zařízení mění z pracovního poměru na dobu určitou na pracovní poměr na dobu neurčitou. Současně zůstávají zachována šestiletá funkční období.
Podrobný popis uvedené změny uvádějí přechodná ustanovení navrhované novely (čl. II bod 9):
Pracovní poměr ředitele školy nebo školského zařízení na dobu určitou 6 let podle zákona č. 561/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se mění na pracovní poměr na dobu neurčitou. U ředitele školy nebo školského zařízení, kterému se změnil pracovní poměr na dobu určitou na pracovní poměr na dobu neurčitou, platí, že jde o ředitele jmenovaného podle § 166 zákona č. 561/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona; doba trvání jeho dosavadního pracovního poměru na dobu určitou se započítává do období 6 let výkonu práce na pracovním místě ředitele školy nebo školského zařízení.
Na zachovaná šestiletá funkční období navazují důležité skutečnosti spojené s pracovním poměrem ředitele školy. Proto je vhodné text § 166 odst. 3 uvést celý:
V období od začátku šestého měsíce do konce čtvrtého měsíce před uplynutím období 6 let výkonu práce na pracovním místě ředitele školy nebo školského zařízení uvedeného v odstavci 2 (dále jen „šestileté období“) může zřizovatel vyhlásit na toto pracovní místo konkurs; v takovém případě odvolá ředitele k poslednímu dni šestiletého období. Zřizovatel vyhlásí konkurs a odvolá ředitele vždy, obdrží-li před začátkem lhůty pro vyhlášení konkursu návrh na jeho vyhlášení od České školní inspekce nebo školské rady. Jestliže zřizovatel nevyhlásí konkurs a neodvolá ředitele podle věty první nebo druhé, počíná dnem následujícím po konci dosavadního šestiletého období běžet další šestileté období.
Shrňme důležité informace obsažené v § 166 odst. 3 školského zákona:
 
K
automatickému prodloužení funkčního období
o dalších 6 let dojde, nebude-li před skončením šestiletého období vyhlášen konkurs, a ředitel odvolán.
 
Návrh zákona zajišťuje, aby zákon poskytoval zřizovatelům alespoň časově omezenou
možnost vyměnit ředitele
i z důvodů, které lze obtížně normovat zákonem, avšak které jsou věcně relevantní (faktické nedostatky v řízení školy, nedostačující kvalita vzdělávání atd.). Proto navrhovaná novela zákona umožňuje zřizovateli jednou za šest let (v době od 6 do 3 měsíců před koncem šestiletého období) bez dalších důvodů vyhlásit na místo ředitele konkurs. V takovém případě zřizovatel odvolá ředitele k poslednímu dni šestiletého období.
 
Oprávnění závazně navrhnout zřizovateli
vyhlášení konkursu
podle navrhované novely zákona zůstává ČŠI a školské radě zachováno, z návrhu na vyhlášení konkursu vyplyne zřizovateli také povinnost odvolat ředitele.
Novela školského zákona mění jeden z důvodů, na základě kterého může zřizovatel ředitele veřejné školy nebo školského zařízení odvolat [§ 166 odst. 5 písm. b)]. Důvodem k možnému odvolání již není „na návrh školské rady nebo České školní inspekce“, ale důvodem je „návrh České školní inspekce podle § 174 odst. 13“. Podle § 174 odst. 13 novely školského zákona
Česká školní inspekce podává návrh na odvolání ředitele školy nebo školského zařízení zřizovaného státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí v případě zjištění závažných nedostatků v činnosti školy nebo školského zařízení.
Novela § 166 školského zákona nabyla účinnosti 1. 5. 2015.
Školská rada (§ 167, § 168)
V novelizovaném ustanovení § 167 odst. 2 se upřesňuje, ve kterých školách plní úkoly zřizovatele vůči školské právnické osobě ředitel školy:
Ve školách, které nejsou zřízeny státem, krajem obcí nebo svazem obcí a nejsou zřízeny v právní formě školské právnické osoby, plní úkoly zřizovatele podle věty první a druhé ředitel školy.
V novelizovaném znění § 167 odst. 8 se provádí technická oprava neúplného vnitřního odkazu mezi § 167 odst. 8 a § 167 odst. 9 [doplňuje se odkaz na písmeno f)]. To znamená, že podle novelizovaného textu § 167 odst. 8 se
doplňovací volby do školské rady v souladu s volebním řádem konají, přestane-li být volený člen školské rady jejím členem před skončením funkčního období z důvodů stanovených v odstavci 9 písm. a) až d) a f).
Dále se v ustanovení § 167 odst. 9 upřesňují podmínky, za kterých funkce člena školské rady - zástupce pedagogických pracovníků skončí před uplynutím funkčního období. Uvedená funkce skončí dnem, kdy zástupce pedagogických pracovníků přestane být v základním pracovněprávním vztahu ke škole. Doplňuje se charakteristika „základním“, čímž se uvedený pracovněprávní vztah odlišuje např. od odpovědnostního pracovněprávního vztahu.
Nejzásadnější změnou spojenou se školskou radou, kterou novela přináší, je zrušení dosavadního oprávnění školské rady navrhnout zřizovateli odvolání ředitele veřejné školy a tím přímo založit důvod opravňující zřizovatele ředitele veřejné školy odvolat. Tato pravomoc se totiž ukázala jako neúměrná ostatním pravomocem a odpovědnosti školské rady.
Současně je vhodné připomenout, že školská rada je i podle novelizovaného znění školského zákona oprávněna podávat návrh na vyhlášení konkursu na ředitele školy [nově § 168 odst. 1 písm. i)].
Novela ustanovení § 167 a § 168 nabyla účinnosti 1. 5. 2015.
Státní zkouška z grafických disciplín (§ 171)
V § 171 se doplňují ustanovení, která uzákoňují povinnost MŠMT vytvářet podmínky pro konání státních zkoušek z
těsnopisu, psaní na klávesnici a zpracování textu na počítači
(tzv. grafické disciplíny).
Základní parametry zkoušek (§ 171 odst. 4 a odst. 5) mají být konkretizovány prováděcí vyhláškou, k jejímuž vydání se MŠMT zmocňuje.
Novela ustanovení § 171 nabyde účinnosti 1. 9. 2015.
Česká školní inspekce (§ 174)
Novela napravuje opomenutí zákonodárce a doplňuje, že ČŠI zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání podle akreditovaných vzdělávacích programů, tj. akreditovaných vzdělávacích programů VOŠ [nové znění § 174 odst. 2 písm. b)].
Dále novela zpřesňuje důvod, pro který ČŠI podává
návrh na odvolání ředitele
školy nebo školského zařízení.1)Tímto důvodem jsou nově
závažné nedostatky v činnosti školy nebo školského zařízení
(nový § 174 odst. 13).
Zvláštnost uvedeného důvodu spočívá v tom, že se jedná o
závažné nedostatky
v činnosti školy nebo školského zařízení,
při kterých nedochází k porušení nebo neplnění právních povinností
ze strany ředitele. Tím se tento důvod liší od důvodu uvedeného v § 166 odst. 5 písm. a)školského zákona, podle kterého ředitele veřejné školy může zřizovatel odvolat z vedoucího pracovního místa z důvodu závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z jeho činnosti, úkolů a pravomocí na vedoucím pracovním místě ředitele, které bylo zjištěno zejména inspekční činností ČŠI nebo zřizovatelem.
Novela ustanovení § 174 nabyla účinnosti 1. 5. 2015.
NOVELA ZÁKONA O POSKYTOVÁNÍ DOTACÍ SOUKROMÝM ŠKOLÁM
Novela zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, v platném znění, zavádí nutnou legislativně technickou úpravu tím, že nahrazuje zrušený pojem
„zdravotní postižení“ slovy „děti, žáci a studenti s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem“
(§ 1 odst. 2).
Uvedené ustanovení a ustanovení, která se odkazují na § 1 odst. 2, nabydou účinnosti 1. 9. 2016.
Dále novela odstraňuje nedostatek zákona, a to nezřetelnou povahu lhůty pro předložení žádosti o uzavření smlouvy o poskytnutí dotace, resp. zvýšení dotacev § 3 odst. 2. Navrhované nové znění
jednoznačně zakotvuje, že smlouva o poskytnutí dotace se neuzavře, pokud krajský úřad neobdržel žádost o poskytnutí dotace ve lhůtě podle § 2 odst. 1
(tj. do 31. ledna nebo do 30 dnů od doručení rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku). Z textu je jasné, že lhůta pro předložení žádosti je lhůta propadná (tj. její zmeškání má za následek zánik práva, konec lhůty je absolutní a lhůtu nelze vracet).
Další situace, v důsledku kterých se smlouva o poskytnutí dotacene uzavře, novelizovaný text § 3 odst. 2 uvozuje slovy:
Smlouva o poskytnutí dotace se dále neuzavře, pokud právnická osoba, která čerpala dotaci v předchozím školním roce, nepředloží do 15. října za předchozí školní rok...
Novelizované znění ustanovení § 3 odst. 2 nabylo účinnosti 1. 5. 2015.
Novela také odstraňuje nejasnosti v pravidlech posuzování podmínek pro uzavření smlouvy o zvýšení
dotace.
Z textů je zřejmé, že v úvodní části ustanovení byla zrušena slova
„splňuje následující podmínky“
. Dále byla v § 3 odst. 2 písm. b) doplněna slova
„pro příslušnou školu nebo školské zařízení.“
Tím novela jednoznačně stanoví, že není potřeba pro nový obor vzdělání provádět v prvním roce jeho uskutečňování inspekční činnost.
Doplňme, že v § 5 odst. 3 písm. c) budou s účinností od 1. 9. 2016 slova „žáky se zdravotním postižením“ nahrazena slovy „žáky uvedené v § 1 odst. 2“.
Novela tak
prodlužuje lhůtu
pro předložení inspekční zprávy u nových škol, která byla stanovena tak, že inspekce musela proběhnout de facto v prvním pololetí školního roku, v němž škola zahájila činnost.
Novela odstraňuje nedostatečnou úpravu kontinuity podmínek pro zvýšení dotace v případě převodu činnosti školy na jiný subjekt; dojde-li k plnohodnotnému převodu činnosti včetně materiálního a personálního zázemí do již existující školy v jiném právním subjektu, budou podmínky pro zvýšení dotace splněné pro převáděnou činnost zachovány (§ 5 odst. 4 a 5). Uvedená ustanovení jsou účinná od 1. 5. 2015.
NOVELA ZÁKONA O SPECIFICKÝCH ZDRAVOTNÍCH SLUŽBÁCH
Novela zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, v platném znění, měnící
podmínky posouzení zdravotní způsobilosti
žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol před jejich zařazením na praktické vyučování nebo praktickou přípravu (§ 51 odst. 1, nový § 51 odst. 2 a odst. 3), je okomentována ve Speciálu pro střední školy č. 3/2015.
Novela v § 51 odst. 4 zpřesňuje pojem „uvolnění z vyučování předmětu tělesná výchova“, aby bylo zřejmé, že jde o dlouhodobé uvolnění. Novelizované znění § 51 odst. 4 písm. a) je následující:
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově v rámci vzdělávacích programů a ke sportu pro všechny a podmínky pro uvolnění z vyučování v předmětu tělesná výchova na dobu jednoho pololetí školního roku nebo školní rok posuzuje a lékařský posudek vydává registrující poskytovatel.
Nový § 51 odst. 5 upravuje způsobilost posuzujícího lékaře v rámci poskytovatele zdravotních služeb:
V případě lékařského posudku vydaného registrujícím poskytovatelem je posuzujícím lékařem lékař se způsobilostí v oboru praktické lékařství pro děti a dorost nebo všeobecné praktické lékařství. V případě lékařského posudku vydaného poskytovatelem v oboru tělovýchovné lékařství je posuzujícím lékařem lékař se způsobilostí v oboru tělovýchovné lékařství.
Novela ustanovení § 51 zákona o specifických zdravotních službách nabyla účinnosti 1. 5. 2015.
NOVELA ZÁKONA O PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍCÍCH
Podle novely se v § 22 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění, zrušuje odstavec 4. To znamená, že se zrušuje následující pravidlo: Předpokladem odborné kvalifikace učitelů vykonávajících přímou pedagogickou činnost s dětmi, žáky a studenty, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, je také prokázaná znalost českého znakového jazyka, případně dalších komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob.
Novela ustanovení § 22 zákona o pedagogických pracovnících nabyla účinnosti 1. 5. 2015.
ZÁVĚR
Části novely školského zákona, které se bezprostředně dotýkají osoby ředitele školy, jsou spojeny s pracovním poměrem ředitele školy, kompetencemi ČŠI a kompetencemi školské rady. V této části novela nabyla účinnosti 1. 5. 2015.
Novela zákona o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o pedagogických pracovnících nabyla účinnosti 1. 5. 2015.

1) Jedná se o důvod, na jehož základě zřizovatel může (nemusí) ředitele školy odvolat (§ 166 odst. 5 školského zákona).

Související dokumenty

Pracovní situace

Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Evidence pracovní doby ve školství
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava

Poradna

Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky

Články

Novela školského zákona, 2. část
Novela školského zákona, 1. část

Zákony

306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)