Když v živém přenosu na začátku školního roku 2010 ve světoznámé show Oprah Winfrey zakladatel Facebooku a miliardář Mark Zuckerberg oznamoval, že na zlepšení školství v Newarku věnuje sto milionů dolarů, vypadalo to na možnost udělat excelentní zkušenost, jak lze při dostatku financí postupovat a pozvednout tak systém školství v celém jednom městě. Mnozí doufali ve vznik případové studie, která by byla inspirací pro další města. Zuckerberg podmínil poskytnutí své velkorysé finanční nabídky tím, že Newark musí získat stejně vysokou částku ještě z jiných zdrojů. Peněz tedy mělo být vskutku hodně a zdálo se, že úspěch je téměř zajištěn. Chyba lávky.
O jedné nepovedené reformě školství
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph.D.
konzultant vzdělávání, lektor a didaktik digitálních technologií
Kniha, kterou bych rád čtenářům přiblížil, vyšla v brněnském nakladatelství Host a nese název Výhra? s podtitulem Kdo (a co) ovládá americké školy. Oproti jiným knihám, které o snahách reformovat nějaký vzdělávací systém vycházejí, jde tato tak trochu proti proudu. Není psána odborníkem na školství a není o úspěchu, ale o deziluzi a zmaření jedné obrovské šance.
Když jsem hledal českou obdobu snahy, kterou svou knihou autorka Dale Russakoffová projevuje, nemohla mi na mysl nepřijít Jana Hrubá. Ta odhodlaně již několik desetiletí vydává Učitelské listy a trpělivě shromažďuje texty popisující po