S příchodem internetu a rozvojem komunikačních kanálů, které nám usnadňují každodenní život, se bohužel setkáváme i s jejich zneužíváním. Například Facebook - sociální síť s 650 miliony aktivních uživatelů - se stává novodobým nositelem šikany v prostředí školy. A to nejen mezi žáky navzájem, ale také směrem od žáků k učitelům. Co tedy v takových případech dělat?
Obrácená kyberšikana, aneb když žák terorizuje učitele
Mgr.
Patrik
Kubas
tiskový mluvčí, odbor vnějších vztahů a komunikace MŠMT
Z hlediska
prevence
by škola měla realizovat následující opatření:Zapracovat do školního řádu pravidla používání ICT, intranetu a mobilních telefonů (během vyučování, o přestávkách, v prostorách školy). Pravidla a jednotlivá doporučení lze nalézt v příručce „Kyberšikana a její prevence“ umístěné na
– kyberšikana.
Stanovit pravidla užívání internetu ve škole a zejména v odborných učebnách a předmětech. Ta jsou v místnosti vyvěšena.
Informovat žáky o neetiketě a „listině práv na internetu“.
Instalovat a využívat software, který v učebnách vyučujícímu umožňuje informovat se přes svůj počítač, co právě žák na své ploše dělá, zaznamenává provoz (např. zdarma dostupná aplikace iTALC). Informovat o tomto opatření žáky.
Nastavit vhodné automatické blokování vybraných webových stránek poskytovatelem služby (podle nežádoucích slov, zejména všechny stránky obsahující pornografii apod.).
Při hodinách zamezit přístup na stránky s hrami, chaty, sociálními sítěmi apod.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v § 22 odst. 1 písm. b) jasně žákům ukládá:
dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni.
Z hlediska prevence ve školách je tedy nezbytné tuto situaci ve školním řádu ošetřit pro případy, které mohou v souvislosti s
internetovou šikanou
ve školním prostředí nastat.Je třeba jasně vymezit:
a)
co do školy patří, co do školy nepatří (a to jak z hlediska předmětů, tak z hlediska projevů chování),
b)
následně vymezit postup školy v případě, že budou ustanovení školního řádu porušena.
Pokud byla napadena škola jako celek, lze využít § 19b odst. 2 a 3 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, o neoprávněném použití názvu právnické osoby. Žalobu by mohla podat škola jako celek, anebo každý učitel/ředitel zvlášť jako fyzická osoba – dítě sice nebude potrestáno v rámci školy, ale záležitost bude řešena u soudu nebo na policii a OSPODu, pokud se podá trestní oznámení.
Pokud nemůže trestat škola, jsou učitelé oprávněni podávat trestní oznámení jako fyzické osoby.
ODKAZY NA ČESKÉ WEBY, KDE LZE ZÍSKAT RADU
Za nezletilého je vždy zodpovudný ten, kdo nad ním v dané chvíli drží dohled. To znamená, že pokud dítě v dobu školy páchá protiprávní jednání, je zodpovědná škola, pokud se tohoto jednání dopouští mimo školu, jsou odpovudni zákonní zástupci.
LEGISLATIVNÍ RÁMEC, ANEB KTERÉ ZÁKONY ZA VÁMI STOJÍ
A. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
B. Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
II.
III.
IV.
Trestné činy proti rodině a dětem
§ 202 Svádění k pohlavnímu styku
V.
Trestné činy proti majetku
VI.
Trestné činy obecně ohrožující
§ 287 Šíření toxikomanie
VII.
Trestné činy narušující soužití lidí
C. Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník
§ 19b odst. 2 a 3 O neoprávněném použití názvu právnické osoby
§ 424 Odpovědnost za škodu způsobenou úmyslným jednáním proti dobrým mravům
D. Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích)
§ 67 Identifikace zlomyslných nebo obtěžujících volání
§ 93 Zneužití elektronické adresy odesílatele
E. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů