Jako ředitelka školy si nejsem zcela jistá, zda naše zaměstnankyně, která má ukončené vzdělání na Ped FUK, magisterský studijní program, má potřebné vzdělání jako speciální pedagog. Z novelizace zákona mi není zcela jasné, zda má plnou kvalifikaci. Dotazuji se též z důvodu správného platového zařazení.
Odborná kvalifikace speciálního pedagoga
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění p. p.
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p. p.
nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění p. p.
nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění p. p.
vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovnících, ve znění p. p.
Paní učitelka, která získala pouze vzdělávání ve studijním oboru pedagogika předškolního věku,
není odborně kvalifikovaná
jako speciální pedagog.Paní učitelka splní podmínky odborné kvalifikace speciálního pedagoga, jestliže k již získanému vzdělání získá i
doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace
uskutečňované vysokou školou [§ 18 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., v platném znění].Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace uskutečňované vysokou školou je definováno v § 22 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb., v platném znění:
„Doplňujícím studiem k rozšíření odborné kvalifikace se rozumí vzdělání získané studiem ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a uskutečňovaném vysokou školou, kterým získávají absolventi magisterských studijních programů v oblasti pedagogických věd zaměřených na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy.“
Dále je doplňující pedagogické studium konkretizováno v § 6a vyhlášky č. 317/2005 Sb., v platném znění:
„(1) Doplňujícím studiem k rozšíření odborné kvalifikace získává jeho absolvent
a)
způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném druhu školy nebo na jiném stupni školy, nebo
b)
způsobilost vykonávat činnost speciálního pedagoga.
(2) Studium podle odstavce 1 písm. a) se uskutečňuje v programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání nejméně 60 vyučovacích hodin.
(3)
Studium podle odstavce 1 písm. b) se uskutečňuje v programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání nejméně 650 vyučovacích hodin.
(4) Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení.“
Platové zařazení
I když paní učitelka není odborně kvalifikovaná, na její platové zařazení tento fakt nemá přímý vliv.
Na zařazení do
platové třídy
mají vliv dva faktory:nejnáročnější druh vykonávané nebo řízené práce (upravuje § 123 zákoník práce, § 3 odst. 1 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., v platném znění, a nařízení vlády č. 222/2010 Sb., v platném znění; dále je vhodné použít Metodický pokyn k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací č. j. 10300/2010-25),
vzdělání zaměstnance (§ 3 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., v platném znění; stanoví se potřebné vzdělání pro zařazení do platové třídy a doba zařazení do platové třídy, pro kterou zaměstnanec nesplňuje potřebné vzdělání).
Na zařazení do
platového stupně
má vliv:počet let započitatelné praxe (§ 4 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., v platném znění),
případné nedosažení požadovaného stupně vzdělání a následný odpočet let praxe (§ 4 odst. 7 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., v platném znění).