Odpovědnost za chybně přiznanou platovou třídu

Vydáno:
Odpovědnost za chybně přiznanou platovou třídu
Jako ředitelka jsem chybně zařadila pracovníka do 13. platové třídy. Jako jeho nadřízená jsem byla také zařazena do 13. platové třídy. Byla nám vyměřena vratka neoprávněně čerpaných prostředků. Je starostka obce, která mi vystavila platový výměr pro 13. třídu, zodpovědná za tuto chybu stejně jako já?
Související předpisy:
* nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
* nařízení vlády č. 137/2009 Sb., kterým se stanoví katalog prací ve veřejných službách a správě
* vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání a kariérním systému pedagogických pracovníků
ODPOVĚĎ:
Z Vašeho dotazu se dá usoudit, že starostka obce rozhodla o Vašem zařazení do 13. platové třídy podle ustanovení § 123 odstavce 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, podle kterého – „zaměstnavatel zařadí vedoucího zaměstnance do platové třídy podle nejnáročnějších prací, jejichž výkon řídí nebo které sám vykonává“. Tedy na základě Vámi doložené skutečnosti, že řídíte práci zaměstnance ve 13. platové třídě. Starostka obce respektovala Vaše rozhodnutí o zařazení zaměstnance do 13. platové třídy, toto Vaše rozhodnutí jako statutárního orgánu školy nemohla ovlivnit, tam její kompetence nesahají. Vaše rozhodnutí musela respektovat, i kdyby o něm měla pochybnosti. A v návaznosti na Vaše rozhodnutí pak musela uplatnit ustanovení zmíněného § 123 zákoníku práce a zařadit Vás do stejné platové třídy jako Vámi řízeného zaměstnance.
Není povinností starostky kontrolovat správnost všech Vámi předkládaných údajů, ani to není technicky možné. Kompetence ředitele školy – statutárního orgánu jsou velmi široké, podle § 164 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb. A každá zvýšená možnost rozhodování přináší i zvýšenou odpovědnost. Měla by přinášet také umění přijímat důsledky chybných rozhodnutí.
Na základě Vašich stručných údajů lze konstatovat, že starostka obce jednala v souladu s právními předpisy, nedopustila se žádného pochybení, na zjištěném nedostatku nenese žádnou odpovědnost. Pokud by se rozběhlo podrobnější šetření o osobní zodpovědnosti jednotlivých zúčastněných tak, jak tuto možnost naznačujete, zřejmě by se otevřela otázka, kým byla prvotní chyba při platovém zařazení zaměstnance způsobena, zda k ní došlo nedbalostí, neodborností a tyto aspekty by mohly vést ještě k jinému pohledu na celý případ.
Otázkou zůstává, o jakou chybu šlo při platovém zařazení zaměstnance a proč k ní došlo. Tady jsou pravidla stanovena uvedenými právními normami naprosto jasně a srozumitelně a k pochybením proto dochází jen zcela výjimečně.
Možnosti ředitele základní školy při zařazování pracovníků do 13. platové třídy jsou totiž značně omezeny náročnými požadavky, které by takovýto pracovník musel splnit. Ty jsou jasně stanoveny a jejich dodržení lze snadno kontrolovat – zaměstnanec by musel absolvovat studium pro výchovné poradce podle § 8 vyhlášky č. 317/2005 Sb. a získat tak specializaci pro výkon „specializované metodologické činnosti výchovného poradce“. Tato formulace je velmi důležitá, zvláště termín „metodologická“ protože podle katalogu prací může být do 13. platové třídy zařazen pouze pedagog, který vykonává právě takovouto činnost – „specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem“. A to je pouze výchovný poradce. Další specialisté uvedeni ve vyhlášce č. 317/2005 Sb., tedy metodik prevence sociálně patologických jevů, koordinátor ŠVP, koordinátor ICT a EVVO po absolvování studia podle této vyhlášky získávají předpoklady pro výkon pouze „specializovaných činností“, a proto je nelze zařadit do 13. platové třídy (chybí tam slovíčko „metodologické“).

Související dokumenty

Pracovní situace

Hodnocení pracovního výkonu
Odměňování pedagogických pracovníků ve veřejném školství
Zákonný zástupce
Okamžik vzniku práva na mzdu/plat
Splatnost při bezhotovostní výplatě, nesoučinnost zaměstnance
Spolupráce rodiny a školy
Srážky z příjmů v pracovněprávním vztahu
Odměňování mzdou
Mzda nebo náhradní volno za práci přesčas
Mzda, náhradní volno nebo náhrada mzdy za svátek
Mzda za noční práci a za práci v sobotu a v neděli
Příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah - školy neveřejné
Srážky ze mzdy
Splatnost a výplata mzdy
Komentář k jednotlivým částem vnitřního mzdového předpisu + vzor
Platové tarify - odpovědi na základní otázky k novele
Novela nařízení o platových poměrech zaměstnanců - Důležité změny pro oblast školství
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Vnitřní platový předpis v pracovněprávních souvislostech, 1. část

Poradna

Odeslání mezd v dřívějším termínu
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Změna ředitele v soukromé škole
Doplatek mzdy - odpověď na dotaz
Příplatek za třídnictví a kratší pracovní doba - odpověď na dotaz
Uvolnění z výuky
Úvazek asistenta
Platová třída
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024

Zákony

262/2006 Sb. zákoník práce