Odvolací řízení, přezkumné řízení, správní žaloba při nesouladu rodičů ohledně vzdělávání dítěte

Smyslem článku je popsat základní postup při podání odvolání, podnětu k zahájení přezkumného řízení a podání správní žaloby. Autoři se zaměřují na situaci, kdy jeden z rodičů nesouhlasí s přijetím dítěte ke vzdělávání v určité škole nebo s přestupem dítěte do jiné základní nebo střední školy.

 

Odvolací řízení, přezkumné řízení, správní žaloba při nesouladu rodičů ohledně vzdělávání dítěte
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou problematiku
JUDr. Mgr.
Filip
Rigel
Ph.D.
vedoucí advokát KVB AK, ředitel Ústavu práva VŠKE
Kolik rodičů musí podepsat žádost adresovanou škole?
Většina dětí má oba rodiče, kteří nejsou ani zbaveni rodičovské odpovědnosti, ani v ní omezeni. Jak je známo, dle § 892 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění (dále jen „občanský zákoník“), rodiče zastupují dítě společně, jednat však může každý z nich. Ustanovení § 32 odst. 2 občanského zákoníku však uvádí, že je-li zákonných zástupců více, postačí, projeví-li vůči třetí osobě vůli alespoň jeden z nich.
To znamená, že žádost adresovanou správnímu orgánu (např. žádost o přijetí ke vzdělávání, žádost o přestup do jiné školy) může podat pouze jeden z rodičů. Není nutné, aby žádost podávali oba rodiče, resp. aby oba rodiče žádost stvrzovali svými podpisy.1) Jestliže si ředitel školy (jako vykonavatel správního orgánu) do vydání rozhodnutí není vědom rozporů mezi rodiči, vychází správní orgán z toho, že uvedený rodič jedná se souhlasem druhého rodiče (obdobně viz § 876 odst. 3 občanského zákoníku).
Ředitelé škol v souvislosti s výše uvedenou právní úpravou kladou následující otázky:
Co uvedené informace znamenají pro správní orgán? Má správní orgán zjišťovat, resp. jak má správní orgán zjišťovat, zda jsou rodiče dítěte (žadatele) v otázce podání žádosti v souladu? Jak má správní orgán postupovat, jestliže se dozví o nesouladu rodičů?
V uvedených otázkách jsou vyjádřeny dvě základní výchozí situace, které je nutné odlišit:
1)
správnímu orgánu do vydání rozhodnutí
není známo
, že mezi rodiči existuje rozpor v otázce podání žádosti,
2)
správnímu orgánu do vydání rozhodnutí
je známo
, že mezi rodiči existuje rozpor v otázce podání žádosti.
Správnímu orgánu do vydání rozhodnutí není známo, že mezi rodiči existuje rozpor v otázce podání žádosti
Zřejmě nejčastější situace při podání žádosti ve škole je následující: Žádost podepsal pouze jeden z rodičů a správní orgán neví, zda mezi rodiči existují rozpory v otázce podání žádosti. Ředitelé škol danou situaci popisují např. takto:
Nic o rodiči, který podává přihlášku, nevím, ani jednoho z rodičů neznám
. Nebo:
Oba rodiče znám, ale nic nevím o tom, že se nemohou shodnout na tom, do které školy bude dítě chodit
.
Jak má správní orgán postupovat ve vztahu k rodiči, který podává žádost? Dle názoru autorů
-
není nutné, aby správní orgán při jednání s rodičem, který podává žádost, aktivně zjišťoval, zda tento rodič projednal podání žádosti s druhým rodičem a zda druhý rodič s podáním žádosti a jejím obsahem souhlasí; zeptá-li se přesto správní orgán jednoho z rodičů, neexistuje povinnost rodiče odpovídat na osobní dotazy; pokud však rodič dobrovolně odpoví a přizná rozpor mezi rodiči, měl by správní orgán předmětné prohlášení zachytit do spisu;
-
je současně vhodné, aby správní orgán poučil rodiče podávajícího žádost o právech druhého rodiče a o postupu, který následuje poté, co se správní orgán dozví, že s podáním žádosti druhý rodič nesouhlasí; takové poučení může být založeno do spisu.
Jak má správní orgán postupovat ve vztahu k rodiči, který nepodává žádost (žádost nepodepsal)? Dle názoru autorů právní orgán nemá povinnost (a v mnoha případech ani reálnou možnost) zjišťovat, jaké jsou poměry mezi rodiči, zda spolu rodiče bydlí, rozvádějí se apod. Z toho plyne, že není povinností správního orgánu kontaktovat druhého z rodičů a zjišťovat, zda s podanou žádostí souhlasí.
Shrnuto:
-
Pokud si ředitel školy (jako vykonavatel správního orgánu) do vydání rozhodnutí není vědom rozporů mezi rodiči, správní orgán vychází z toho, že uvedený rodič jedná se souhlasem druhého rodiče. Podpis jednoho z rodičů na žádosti je postačující a není třeba vyžadovat podpis druhý.
-
Za předpokladu, že správnímu orgánu není znám rozpor mezi rodiči, by bylo v rozporu s právními předpisy, pokud by správní orgán situaci, kdy je žádost opatřena podpisem jen jednoho z rodičů, vyhodnotil jako vadu žádosti.
Správnímu orgánu do vydání rozhodnutí je známo, že mezi rodiči existuje rozpor v otázce podání žádosti
Jiná bude situace, pokud se správní orgán jakýmkoliv způsobem dozví, že mezi rodiči existuje rozpor v zásadních otázkách ohledně vzdělávání dítěte.
Proč je v tomto případě neshoda rodičů tak důležitá? Vzdělání dítěte je součástí konceptu rodičovské odpovědnosti. Rodičovská odpovědnost zahrnuje povinnosti a práva rodičů, které spočívají v péči o dítě, v ochraně dítěte, v udržování osobního styku s dítětem, v zajišťování jeho výchovy a vzdělání, v určení místa jeho bydliště, v jeho zastupování a spravování jeho jmění; vzniká narozením dítěte a zaniká, jakmile dítě nabude plné svéprávnosti. Trvání a rozsah rodičovské odpovědnosti může změnit jen soud. Rodičovskou odpovědnost týkající se osoby dítěte vykonávají rodiče způsobem a v míře, které odpovídají stupni vývoje dítěte. Rozhodují-li rodiče o vzdělání nebo o pracovním uplatnění dítěte, vezmou v úvahu jeho názor, schopnosti a nadání.
Správní orgán může zjistit neshodu rodičů v otázce vzdělávání dítěte
-
od jednoho z rodičů či
-
jakkoliv jinak ze své činnosti (od sourozence dítěte, který se vzdělává v dané škole, od jiného správního orgánu, v extrémních případech od policie).
Správní orgán může neshodu rodičů z určitých okolností dovodit (např. správnímu orgánu je známo, že před soudem probíhá řízení o svěření dítěte do péče). Tehdy správní orgán může u rodiče, který podává žádost, ověřit, zda jsou rodiče v otázce podání žádosti v souladu. I v tomto případě platí, že neexistuje povinnost rodiče odpovídat na osobní dotazy. Pokud však rodič dobrovolně odpoví a přizná rozpor, měl by předmětné prohlášení správní orgán zachytit do spisu.
Pokud správní orgán zjistí výše popsanou neshodu rodičů, je to pro něj zásadní informace a nemůže dále pokračovat v započatém procesu, dokud nedojde ke shodě rodičů nebo dokud neshodu rodičů nepřeklene soud2).
V takovém případě přestává být jednání jen jednoho z rodičů vůči správnímu orgánu dostačující. Pro správní orgán to znamená, že je povinen vyzvat rodiče,
-
aby doložili, že mezi nimi došlo ke shodě, nebo
-
aby ten z rodičů, který podal žádost, doložil, že neshodu překlenul soud.
Správní orgán rodiče informuje o tom, že v opačném případě nelze pokračovat ve správním řízení.
V případě, že má rodič podávající žádost doložit, že neshodu překlenul soud, správní orgán
-
vyzve tohoto rodiče, aby podal návrh na nahrazení souhlasu druhého rodiče,
-
usnesením přeruší řízení nejdéle do doby nabytí právní moci rozhodnutí soudu o nahrazení souhlasu druhého rodiče.3)
„Nespokojený“ rodič kontaktuje školu po vydání rozhodnutí
Rozhodnutí je vydáno v okamžiku, kdy je správní orgán jako svou vůli projeví navenek. V praxi škol nejčastěji dochází k vydání rozhodnutí způsobem, který vymezuje § 71 odst. 1 písm. a) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění:
Vydáním rozhodnutí se rozumí předání stejnopisu písemného vyhotovení rozhodnutí k doručení podle § 19, popřípadě jiný úkon k jeho doručení, provádí-li je správní orgán sám; na písemnosti nebo poštovní zásilce se tato skutečnost vyznačí slovy: „Vypraveno dne:“
.
Jak se použití tohoto pravidla projevuje v praxi škol?
Správní rozhodnutí o přijetí k předškolnímu, základnímu nebo střednímu vzdělávání je vydáno okamžikem zveřejnění seznamu přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem dle § 183 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.
Rozhodnutí o povolení přestupu do jiné základní školy nebo střední školy je vydáno v okamžiku
-
předání poštovní zásilky obsahující stejnopis písemného vyhotovení rozhodnutí k doručení „klasickou“ poštou nebo
-
odeslání do datové schránky rodiče, který dítě (žadatele) v řízení o přestupu zastupuje, nebo
-
předání rozhodnutí o povolení přestupu rodiči, který zastupuje dítě (žadatele), jestliže správní orgán přímo jedná s rodičem, který zastupuje dítě.
Vydání rozhodnutí je zásadní úkon ve správním řízení mimo jiné z toho důvodu, že vydaným rozhodnutím je správní orgán vázán. Jestliže rodič, který nesouhlasí s přijetím uchazeče ke vzdělávání v určité mateřské, základní nebo střední škole, nebo rodič, který nesouhlasí s přestupem žáka do jiné základní nebo střední školy, správnímu orgánu po vydání rozhodnutí sdělí svůj nesouhlas, správní orgán na základě této skutečnosti nemůže vydané rozhodnutí změnit nebo zrušit. Vydané rozhodnutí může správní orgán změnit, resp. zrušit pouze při využití opravných prostředků (typicky při využití odvolání).
Kdo a kdy se může odvolat proti nepravomocnému rozhodnutí
Ani rodič, který dítě zastoupil při podání žádosti a podal žádost, ani rodič, který nezastoupil dítě při podání žádosti, nejsou účastníky řízení, a to ani vedlejšími. Účastníkem řízení je dítě. Ten z rodičů, který dítě při podání žádosti zastoupil, je v řízení zástupcem procesně nezpůsobilého účastníka řízení.4)
Proto lze obecně konstatovat následující: Odvolání proti rozhodnutí správního orgánu může v odvolací lhůtě podat pouze dítě v zastoupení rodiče, nikoli rodič jako takový. Dítě přitom může zastoupit kterýkoli z rodičů. Negativně vyjádřeno: Není pravda, že v rámci odvolacího řízení může dítě zastupovat pouze ten rodič, který podal (podepsal) žádost. Např. proti rozhodnutí o přijetí uchazeče ke vzdělávání ve střední škole nebo proti rozhodnutí proti nepřijetí uchazeče ke vzdělávání ve střední škole či proti rozhodnutí, kterým se povoluje přestup žáka do jiné základní školy, může podat odvolání dítě (uchazeč)
-
zastoupené rodičem, který žádost podal (podepsal), nebo
-
zastoupené rodičem, který žádost nepodal (nepodepsal).
Současně však platí, že i na případ odvolání se vztahuje právní úprava uvedená na začátku článku. To znamená:
-
dle § 892 odst. 2 občanského zákoníku rodiče zastupují dítě společně, jednat však může každý z nich,
-
dle § 32 odst. 2 občanského zákoníku platí, že je-li zákonných zástupců více, postačí, projeví-li vůči třetí osobě vůli alespoň jeden z nich.
Odvolání proti rozhodnutí a předpokládaný soulad rodičů
Jestliže si ředitel školy (jako vykonavatel správního orgánu) do vydání rozhodnutí v odvolacím řízení není vědom rozporů mezi rodiči v otázce odvolání, vychází správní orgán z toho, že rodič, který podal odvolání, jedná se souhlasem druhého rodiče. Také v tomto případě správní orgán aktivně nezjišťuje, zda rodič, který podává odvolání, podání odvolání projednal s druhým rodičem a zda druhý rodič s podáním odvolání souhlasí.
Shrnuto: Jestliže si ředitel školy (jako vykonavatel správního orgánu) do vydání rozhodnutí v odvolacím řízení není vědom rozporů mezi rodiči v otázce odvolání, škola jako prvostupňový orgán (po vyloučení autoremedury) předá spis odvolacímu orgánu. Odvolací orgán rozhodnutí prvostupňového správního orgánu (tj. školy)
-
potvrdí,
-
zruší a řízení zastaví,
-
zruší a věc vrátí k novému projednání nebo
-
změní a ve zbytku jej potvrdí.
Odvolání „nespokojeného“ rodiče proti rozhodnutí o přijetí ke vzdělávání nebo povolení přestupu na jinou školu
Je evidentní, že školy řeší situace, ve kterých „nespokojený“ rodič (rodič, který nesouhlasí se vzděláváním dítěte v určité škole a který svůj nesouhlas správnímu orgánu nesdělil do vydání rozhodnutí) zastoupí dítě a odvolá se proti rozhodnutí, na základě kterého se dítě stává dítětem mateřské školy nebo žákem základní či střední školy.
Jestliže však škola jako správní orgán do vydání rozhodnutí v rámci odvolacího řízení zjistí, že druhý rodič s podáním odvolání nesouhlasí (např. rozpor mezi rodiči ohledně podání odvolání lze v mnoha případech zjistit z obsahu odvolání či druhý rodič kontaktuje školu a sdělí jí, že s podáním odvolání nesouhlasí), pak je správní orgán povinen vyzvat:
-
rodiče, aby doložili, že mezi nimi došlo v otázce odvolání ke shodě, nebo
-
toho z rodičů, který podal odvolání, aby doložil, že neshodu překlenul soud.
Správní orgán rodiče informuje o tom, že v opačném případě nelze pokračovat ve správním řízení.
V případě, že má rodič podávající odvolání doložit, že neshodu překlenul soud, správní orgán
-
vyzve tohoto rodiče, aby podal návrh na nahrazení souhlasu druhého rodiče,
-
usnesením přeruší řízení nejdéle do doby nabytí právní moci rozhodnutí soudu o nahrazení souhlasu druhého rodiče.
Přezkumné řízení
Jestliže se dítě zastoupené rodičem (kterýmkoli z rodičů) neodvolalo proti rozhodnutí v odvolací lhůtě nebo jestliže se dítě zastoupené rodičem vzdá práva na odvolání, rozhodnutí nabude právní moci.
Existuje však nástroj, s jehož pomocí se může dítě (účastník řízení) zastoupené rodičem domáhat změny nebo zrušení již pravomocného rozhodnutí. Tímto nástrojem je tzv. přezkumné řízení. Podle § 94 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, v přezkumném řízení správní orgány z moci úřední přezkoumávají pravomocná rozhodnutí v případě, že lze důvodně pochybovat o tom, že rozhodnutí je v souladu s právními předpisy.
Podnět k přezkumnému řízení může podat opomenutý rodič pouze v případě, že správní orgán měl vědomost ohledně rozporu mezi rodiči a nesprávně se spokojil jen s jedním podpisem uvedeným na žádosti, resp. odvolání. V takovém případě správní orgán zatížil řízení vadou. Podnět může opomenutý rodič podat u správního orgánu, který rozhodnutí vydal, či u nadřízeného správního orgánu. Lhůta pro podání podnětu (nejde o žádost, ale toliko o podnět) není stanovena; lhůty pro zahájení přezkumného řízení vážou jen správní orgán.
Pokud správní orgán touto vědomostí nedisponoval, byl jediný podpis dostačující a správní orgán se nedopustil žádného pochybení. V uvedeném případě (mezi rodiči byl rozpor, ale správní orgán o něm neměl vědomost) nelze nápravy dosáhnout prostředky veřejného práva. To znamená, že za těchto podmínek opomenutý rodič nebude úspěšný s podnětem k zahájení přezkumného řízení.
Opomenutý rodič se pak musí obrátit na civilní soud, neboť soudní ochrana se poskytuje i poté, co již došlo k příslušnému rozhodnutí (rozhodnutím se míní, že jeden z rodičů již o dítěti rozhodl), z něhož byl jeden rodič vyjmut (§ 877 odst. 1 občanského zákoníku).
Žaloba proti rozhodnutí odvolacího orgánu
Rozhodnutí o přijetí ke vzdělávání nebo o přestupu do jiné základní nebo střední školy lze přezkoumat na základě podané žaloby pouze tehdy, když byly vyčerpány řádné opravné prostředky ve správním řízení, tj. odvolání. Využití přezkumného řízení není podmínkou pro podání správní žaloby.
Žalobu proti rozhodnutí odvolacího orgánu dle § 65 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, v platném znění, může podat kterýkoli z rodičů. V případě rozporů mezi rodiči nebude však snaha o jejich řešení prostřednictvím správního soudnictví příliš účinná a lze doporučit spíše civilní žalobu s výše předestřenou argumentací.
Závěrem
Lze shrnout, že jádro sporů o vzdělávání dítěte je řešeno před civilními soudy. Přesto má problematika dopad i do řízení před správními orgány a správními soudy, jak bylo v tomto článku ilustrováno. Pro školy je podstatné zejména následující:
-
V rámci řízení v prvním stupni i v rámci odvolacího řízení je důležité, zda do vydání rozhodnutí správnímu orgánu je, nebo není známo, že mezi rodiči existuje rozpor v otázce podání žádosti, resp. odvolání. Správní orgán není povinen tuto skutečnost aktivně zjišťovat. Pokud se však o ní dozví, musí ve vztahu k rodičům aktivně konat (výzva k podání návrhu na nahrazení souhlasu druhého rodiče, usnesení o přerušení řízení).
-
Pokud rozhodnutí správního orgánu v prvním stupni nabude právní moci, podnět k přezkumnému řízení může podat opomenutý rodič pouze v případě, že správní orgán měl vědomost ohledně rozporu mezi rodiči a nesprávně se spokojil jen s jedním podpisem uvedeným na žádosti.
-
Po vyčerpání řádných opravných prostředků (odvolání) může rodič podat správní žalobu proti rozhodnutí odvolacího orgánu.
Shrnující schémata (Po rozkliknutí se obrázky zvětší.)
1) Autoři článku se neztotožňují s názorem E. Janečková vyjádřeným v článku Podpis přihlášky ke vzdělávání oběma rodiči (
Řízení školy
, 2017, č. 1), podle kterého je obecným pravidlem, že v případě zápisu do jakékoli školy nebo při přestupu na jinou školu by měl mít ředitel školy k dispozici písemný souhlas obou rodičů.
2) Pokud není mezi rodiči ohledně výkonu rodičovské odpovědnosti shoda v záležitosti, která je pro dítě podstatná, aplikuje se § 877 občanského zákoníku. Podle něj platí, že nedohodnou-li se rodiče v záležitosti, která je pro dítě významná zejména se zřetelem k jeho zájmu, rozhodne soud na návrh rodiče; to platí i tehdy, vyloučil-li jeden rodič z rozhodování o významné záležitosti dítěte druhého rodiče. Za významnou záležitost se považují zejména nikoli běžné léčebné a obdobné zákroky, určení místa bydliště a volba vzdělání nebo pracovního uplatnění dítěte.
3) Podrobněji viz PUŠKINOVÁ, M. a F. RIGEL.
Správní řízení v praxi škol a školských zařízení
. Praha: Wolters Kluwer, 2017, s. 149–150.
4) Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. března 2016, č. j. 4 As 280/2015-36.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD

Zákony

150/2002 Sb. soudní řád správní
500/2004 Sb. správní řád
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
89/2012 Sb. občanský zákoník