Již v zářiovém vydání Řízení školy informoval Řídicí orgán OP VVV o vyhlášené výzvě Šablony pro MŠ a ZŠ I, která usnadní školám zajistit společné vzdělávání. Podporované aktivity v šablonách jsou zaměřeny na další vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich osobnostně-profesní rozvoj, extrakurikulární rozvojové aktivity pro ZŠ, usnadňování přechodu dětí z MŠ do ZŠ a v neposlední řadě také personální podporu, která souvisí s implementací novely školského zákona (§ 16).
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Ing.
Jana
Šmíd Winterová
MPA
ředitelka odboru řízení OP VVV
Šablony umožní MŠ a ZŠ hradit personální pozice, které jim napomohou hladce zvládnout společné vzdělávání. V tomto ohledu je nutné odlišit nároková podpůrná opatření, která jsou hrazena ze státního rozpočtu (např. pozice asistent pedagoga), a personální pozice podporované šablonami, které jsou buď zcela nové (školní asistent, sociální pedagog, chůva), nebo mají oproti zákonným podmínkám mírnější parametry, na základě kterých lze některé pozice škole zajistit (školní psycholog, speciální pedagog).
Výčet činností personální podpory a možnosti čerpání z OP VVV, nebo státního rozpočtu:
Školní psycholog a speciální pedagog
Činnost zajišťuje škola z vlastní iniciativy, ať již jako součást vlastního plánu pedagogické podpory žáka či bez něj. Podpora není poskytována konkrétnímu žákovi, ale kolektivu na úrovni třídy, školy, oddělení, skupiny. Jde tedy o aktivitu, kterou lze financovat z výzvy Šablony pro MŠ a ZŠ I. Podmínkou pro volbu této aktivity je začlenění minimálně tří žáků s potřebou podpůrných opatření prvního stupně.
Činnosti jsou vázány ke konkrétnímu dítěti, školské poradenské zařízení indikovalo potřebu pomoci a doporučilo škole, aby zajistila
relevantní
intervenci. Jedná se o podpůrné opatření (stupeň II-V), které bude financováno z prostředků státního rozpočtu v souladu s § 16 školského zákona.Školní asistent
Jedná se o nepedagogického pracovníka, jehož činnost není spojena s konkrétním žákem a působí v celé škole. Není podpůrným opatřením „asistent pedagoga“ ve smyslu školského zákona. Není doporučován jako podpůrné opatření ze strany školského poradenského zařízení a jeho působení ve škole není schvalováno ze strany krajského úřadu ani MŠMT. Jedná se o aktivitu, kterou lze financovat z výzvy Šablony pro MŠ a ZŠ I.
Sociální pedagog
Činnost zajišťuje škola z vlastní iniciativy ať již jako součást vlastního plánu pedagogické podpory žáka, či bez něj. Podpora není poskytována konkrétnímu žákovi, ale kolektivu na úrovni třídy, školy, oddělení, skupiny. Jde tedy o aktivitu, kterou lze financovat z výzvy Šablony pro MŠ a ZŠ I.
Chůva (pouze MŠ)
Činnost škola zajišťuje z vlastní iniciativy ať již jako součást vlastního plánu pedagogické podpory žáka, či bez něj. Podpora není poskytována konkrétnímu žákovi, ale kolektivu na úrovni třídy, školy, oddělení, skupiny. Jde tedy o aktivitu, kterou lze financovat z výzvy Šablony pro MŠ a ZŠ I.
Výčet činností a odborných způsobilostí personální podpory jsou uvedeny v dokumentu Přehled šablon a jejich věcný výklad, který je nedílnou součástí výzvy Šablony pro MŠ a ZŠ a je dostupný na odkaze: http://opvvv.msmt.cz.
ZÁVĚREM
V návaznosti na implementaci novely školského zákona v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 16) budou podpůrná opatření hrazena prioritně ze státního rozpočtu. Týká se pozice asistenta pedagoga, investičních kompenzačních pomůcek a většiny neinvestičních pomůcek. Z OP VVV je možné hradit aktivity, které pomohou školám přejít na vzdělávání v souladu s novelou školského zákona, včetně personálních pozic, které nejsou nárokovým podpůrným opatřením.
Nákup nezbytných pomůcek nad rámec nároku, které povedou k maximálnímu rozvoji potenciálu dítěte a žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, je možné financovat z OP VVV, a to z výzvy Podpora žáků se zdravotním postižením I (implementace APIV), do které je možné podat žádost o podporu od 9. 8. do 2. 12. 2016. Více informací na odkaze: http://opvvv.msmt.cz.