Poskytování zdravotní podpory ve školách a školských zařízeních: aktuální problémy

Vydáno: 13 minut čtení

Vzhledem k rostoucím počtům různých typů onemocnění a zdravotních problémů českých dětí vyvstává otázka, kdo a jakým způsobem je má ošetřovat během pobytu ve škole, v družině nebo na školním výletě. Nadto vzhledem k inkluzi je i v běžných základních školách stále více dětí s postiženími nebo chronickými nemocemi. Opakovaně se objevují nejasné otázky ohledně odpovědnosti a povinností na jedné straně rodiny dítěte, na straně druhé pedagogů a škol.

Poskytování zdravotní podpory ve školách a školských zařízeních: aktuální problémy
Mgr. Bc.
Lucie
Obrovská
Ph.D.
Kancelář veřejného ochránce práv
Proč je třeba se zabývat zdravotní podporou dětí ve školách
Ombudsman se v posledních letech setkává s řadou dotazů na toto téma. Vysvětlení přitom nepotřebují jen samotné školy, ale také rodiče dětí. Na ombudsmana se obracejí i zájmová sdružení a další odborníci s podobnými problémy a podněty k diskusi. Protože zákonným úkolem ombudsmana je také provádění výzkumu v oblasti rovného zacházení, rozhodl se přímo ve školách zjistit, jak situaci řeší. Co zjistil ve svém rozsáhlém výzkumu a jaká opatření navrhl ke zlepšení situace, představíme dále.
Výzkumníci se potkali s vedením vybraných škol ve všech regionech. Šlo o školy různé velikosti, s různou skladbou žáků, včetně speciálních škol. V rozhovorech s řediteli a ředitelkami se ukázalo, že sami vnímají aktuální právní pravidla jako nedostatečná a často si v této oblasti nevědí rady. Podobné zkušenosti mají i rodiče dětí s diabetem. Dětská cukrovka patří mezi nejčastější chronická onemocnění, se kterými se pracovníci škol u žáků potkávají, proto nás zajímal náz

Související dokumenty

Pracovní situace

Limity při poskytování zdravotních úkonů ve škole - Kdo může poskytovat zdravotní úkony?
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a zaměstnanec
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a odborová organizace
Může ředitel nařídit učitelům, aby se nechali očkovat proti covid-19?
Provádění vstupních, periodických a dalších pracovnělékařských prohlídek po ukončení nouzového stavu
Poučení žáků o BOZ
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
BOZP - přehled základní legislativy
Pracovní úrazy
Novela nařízení o platových poměrech zaměstnanců - Důležité změny pro oblast školství
Hodnocení životopisů uchazečů o zaměstnání
Pracovní úraz a nároky zaměstnance
Návštěva lékaře
Co je to whistleblowing?
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Zajištění BOZP při provozu na krizových školách
Covid-19 jako nemoc z povolání
Stanovisko k právnímu výkladu Mimořádného opatření k nošení respirátorů neočkovanými učiteli
Odborná kvalifikace pedagogů volného času
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Změna ředitele v soukromé škole
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Uvolnění z výuky
Úvazek asistenta
Zmocnění zdravotníka

Články

Poskytování zdravotních služeb ve školách
Limity při poskytování zdravotních úkonů ve škole
S čím bojují a co potřebují rodiče dětí se zdravotním znevýhodněním

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
108/2006 Sb. o sociálních službách
372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách)

Vyhlášky

27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných