Vzhledem k rostoucím počtům různých typů onemocnění a zdravotních problémů českých dětí vyvstává otázka, kdo a jakým způsobem je má ošetřovat během pobytu ve škole, v družině nebo na školním výletě. Nadto vzhledem k inkluzi je i v běžných základních školách stále více dětí s postiženími nebo chronickými nemocemi. Opakovaně se objevují nejasné otázky ohledně odpovědnosti a povinností na jedné straně rodiny dítěte, na straně druhé pedagogů a škol.
Poskytování zdravotní podpory ve školách a školských zařízeních: aktuální problémy
Mgr. Bc.
Lucie
Obrovská
Ph.D.
Kancelář veřejného ochránce práv
Proč je třeba se zabývat zdravotní podporou dětí ve školách
Ombudsman se v posledních letech setkává s řadou dotazů na toto téma. Vysvětlení přitom nepotřebují jen samotné školy, ale také rodiče dětí. Na ombudsmana se obracejí i zájmová sdružení a další odborníci s podobnými problémy a podněty k diskusi. Protože zákonným úkolem ombudsmana je také provádění výzkumu v oblasti rovného zacházení, rozhodl se přímo ve školách zjistit, jak situaci řeší. Co zjistil ve svém rozsáhlém výzkumu a jaká opatření navrhl ke zlepšení situace, představíme dále.
Výzkumníci se potkali s vedením vybraných škol ve všech regionech. Šlo o školy různé velikosti, s různou skladbou žáků, včetně speciálních škol. V rozhovorech s řediteli a ředitelkami se ukázalo, že sami vnímají aktuální právní pravidla jako nedostatečná a často si v této oblasti nevědí rady. Podobné zkušenosti mají i rodiče dětí s diabetem. Dětská cukrovka patří mezi nejčastější chronická onemocnění, se kterými se pracovníci škol u žáků potkávají, proto nás zajímal náz