Používání mobilních telefonů ve školách

Článek řeší problematiku používání mobilních telefonů při vyučování a o přestávkách. Zároveň na tomto podkladě uvádí konkrétní možné způsoby řešení.

Používání mobilních telefonů ve školách
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
právník a specialista na školskou problematiku
Mgr.
Jan
Fiala,
odborník na školské právo
Používání mobilních telefonů během vyučování
Ve školách se objevuje problém používání mobilních telefonů některými žáky během vyučování, což může mít za následek, že se nesoustředí, vyrušují či natáčejí videa. Podle § 22 odst. 1 školského zákona jsou žáci povinni "řádně se vzdělávat". Pojem "řádně" je neurčitý a jeho obsah by měl být upřesněn ve školním řádu školy. Lze však důvodně předpokládat, že povinnost "řádně" se vzdělávat v sobě zahrnuje
-
povinnost žáka chovat se tak, aby neznemožňoval průběh vzdělávání (vyrušování vyučujícího, ostatních žáků),
-
povinnost nezanedbávat proces vzdělávání (postupovat podle pokynů vyučujícího a nerozptylovat sebe ani ostatní používáním mobilního telefonu) a
-
nenarušovat soukromí ostatních žáků nebo vyučujícího tím, že je bez jejich souhlasu mobilním telefonem natáčí.
Lze proto shrnout, že pokud žáci během vyučování (bez souhlasu vyučujícího) používají mobilní telefony, porušují tím povinnost danou školským zákonem a konkretizovanou školním řádem.
Jak má škola postupovat, pokud chce neoprávněnému po-užívání mobilních telefonů žáky ve vyučování předejít? V této situaci je třeba dle názoru autorů článku zvážit několik faktorů a v závislosti na nich stanovit pravidla obsažená ve školním řádu. Tyto faktory jsou schematicky uvedeny a dále rozvedeny níže.
Podle názoru autorů není vhodné:
I----------------------------I-----------------------------------------------I 
I I poznámky I
I----------------------------I-----------------------------------------------I
I žákům zakázat nošení I - I když škola může oprávněně ovlivnit I
I mobilních telefonů do I používání mobilních telefonů ve vyučování, I
I školy I důsledkem zákazu nošení mobilních telefonů I
I I do školy by bylo nedůvodné omezení možností I
I I žáka, které může využít ve svém volném čase I
I I (tj. v době přestávky), a možností I
I I telefonicky se spojit např. se zákonnými I
I I zástupci (rovněž případný telefonát při I
I I využití integrovaného záchranného systému I
I I může zachraňovat životy, každá minuta hraje I
I I roli). I
I----------------------------I-----------------------------------------------I
I všem žákům plošně mobilní I - Nelze předjímat, že žák poruší pravidla I
I telefony před vyučováním I stanovená školním řádem, a "preventivně" I
I "zabavovat" a vracet jim I vytvářet podmínky, za kterých k porušení I
I je až po vyučování, plošně I pravidel stanovených školním řádem nedojde. I
I stanovovat povinnost I - Stejně jako v případě plošného zákazu I
I vypnutých mobilních I nošení mobilních telefonů do školy uvedené I
I telefonů v průběhu I opatření není vhodné z toho důvodu, že v I
I vyučovacích hodin I době vyučování může nastat mimořádná I
I I situace, kdy zákonný zástupce žáka musí I
I I kontaktovat žáka nebo naopak. I
I I - K mobilním telefonům je vhodné přistupovat I
I I zejména jako k nástroji, který lze využívat I
I I při vyučování (kalkulačka, vyhledávání I
I I informací na internetu atd.). I
I----------------------------I-----------------------------------------------I
Podle názoru autorů je vhodné ve školním řádu zakotvit a následně dodržovat dále uvedená pravidla:
I----------------------------I-----------------------------------------------I 
I I poznámky I
I----------------------------I-----------------------------------------------I
I Školní rád: V průběhu I Vyučující může povolit žákovi použití I
I vyučovacích hodin je žák I mobilního telefonu např. I
I povinen nepoužívat mobilní I I
I telefony a podobná I - proto, že bude použit jako vzdělávací I
I zařízení a zajistit, aby I pomůcka, nebo I
I mobilní telefony a podobná I - pokud o to žák požádá, neboť očekává I
I zařízení žádným způsobem I důležitý hovor se zákonným zástupcem. I
I nenarušovaly výuku, I I
I nestanoví-li vyučující I I
I jinak. Při porušení je žák I I
I povinen odložit zařízení I I
I na určené místo a zajistit I I
I proti rušení, vyzve-li jej I I
I k tomu vyučující. I I
I----------------------------I-----------------------------------------------I
I Při porušení uvedeného I Tím je zabezpečeno, že žák mobilní telefon I
I pravidla: Vyučující může I nebude používat, přitom je však "na očích", I
I vyzvat žáka k tomu, aby I nemůže se ztratit a nikdo s ním nijak I
I mobilní telefon odložil na I nezachází. Manipulovat s mobilním telefonem I
I katedru (resp. jiné vhodné I tedy nemá ani vyučující. I
I místo), s tím, že si jej I I
I po skončení hodiny žák I Na uvedený postup, který pedagogický I
I opět převezme zpět;1) I pracovník použije bezprostředně po porušení I
I žák přitom musí mobilní I pravidel školního řádu (odložení mobilního I
I telefon zajistit tak, aby I telefonu), může navazovat uložení kázeňského I
I nerušil (nevydával zvuky), I opatření (např. napomenutí třídního učitele, I
I a o uvedeném postupu I důtky třídního učitele). V tomto případě je I
I pedagogický pracovník I třeba přihlédnout k závažnosti porušení I
I provede zápis do třídní I pravidel školního řádu - pokud by žák mobilní I
I knihy. I telefon použil k podvádění při testu nebo k I
I I natáčení spolužáků, jedná se o nepochybně I
I I závažnější jednání (než je třeba hraní her), I
I I za něž by mohlo následovat například uložení I
I I důtky třídního učitele i při prvním takovém I
I I provinění. I
I----------------------------I-----------------------------------------------I
Ještě jednou zdůrazňujeme, že postup školy musí být přiměřený - musí být účelný a efektivní z úhlu pohledu zajištění vzdělávání a bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, současně je však třeba respektovat práva žáka (zejména vlastnické právo a právo na soukromí).
Používání mobilních telefonů v době přestávek
Připomeňme elementární skutečnost: Na rozdíl od vyučovacích hodin doba přestávek není dobou, ve které se žáci musejí "řádně vzdělávat". Proto žákům nelze zakazovat použití mobilního telefonu z důvodů, které jsou relevantní pro dobu vzdělávání. Dle názoru autorů k plošnému zákazu používání mobilních telefonů v době přestávky nelze přistoupit ani tehdy, když s tímto postupem souhlasí zákonní zástupci žáků. Je třeba mít na paměti, že je nutné respektovat práva žáka - žák může používat mobilní telefon, který vlastní, a současně má právo na soukromí. Jednoduše řečeno žákovi nelze přikazovat, co dělat má, nebo zakazovat, co dělat nemá, pokud je jeho chování v souladu s pravidly stanovenými školním řádem (např. "pouze" hraje hry, fotí se a natáčí se společně se spolužáky, avšak s jejich souhlasem).
Současně je však i v době přestávek (tj. při činnostech přímo souvisejících se vzděláváním) škola povinna zajistit bezpečnost a ochranu zdraví žáků a vytvářet podmínky pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů (viz § 29 školského zákona). Je obecně známým faktem, že do uvedené oblasti patří i ochrana žáka před kyberšikanou. V případě, že je v určité škole problémem kyberšikana, uvedené povinnosti školy převáží nad právem žáka na využívání mobilního telefonu a mírnější opatření nevedla k cíli, lze podle názoru autorů přistoupit k zákazu používání mobilních telefonů v době přestávek. Autoři zdůrazňují, že uvedený postup chápou jako zcela výjimečný a podmíněný výše uvedeným reálným ohrožením bezpečnosti žáků, např. ve formě kyberšikany.
V případě, že žáci uvedené pravidlo poruší, je vhodné, aby pedagogický pracovník vyzval žáka k odložení mobilního telefonu a následně přistoupil k uložení kázeňského opatření (viz výše).
I při zákazu používání mobilních telefonů v době přestávek má být umožněno jejich výjimečné použití žákem. Přitom jak žáci, tak pedagogičtí pracovníci musejí vědět, za jakých podmínek lze tuto výjimku využít. Proto by podmínka výjimečného použití mobilního telefonu měla být stanovena školním řádem (např. poté, co žák pedagogickému pracovníkovi, který vykonává dohled v době přestávky, sdělí, že nutně potřebuje použít mobilní telefon pro komunikaci s rodičem).
Závěr
Žákům nelze zakázat nošení mobilních telefonů do školy ani je zabavovat. Pokud žák používá mobilní telefon při hodině, je možné požadovat, aby jej dočasně odložil. Zákaz používání o přestávkách je přípustný výjimečně jako reakce na kyberšikanu.
1 Viz také odpověď na dotaz uvedenou v materiálu Časté otázky k plnění povinné školní docházky a základnímu vzdělávání, bod 20. MŠMT [online]. [cit. 2018-06-24]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/24641

Související dokumenty

Pracovní situace

Přístupnost školního webu podle litery zákona
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
BOZP - přehled základní legislativy
Údržba a plánování
Volba operačního systému
Zálohování dat
Počítačová pracovna
Školní bezdrátová síť (Wi-Fi)
Elektronická třídní kniha
Nákup a vyřazování techniky
Školní elektronická pošta
Kdo je ICT koordinátor/metodik
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Smlouva
IT technika do výuky a nákup z dotace
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)