V našem seriálu "Povinnosti ředitele školy v oblasti BOZP",
který se zaměřuje na to, co vše by měl ředitel školy v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci sledovat a co by neměl
opomenout vycházíme především z Metodického pokynu 29 159/2001-26
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne
9. listopadu 2001 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí
a žáků ve školách a školských zařízeních (dále jen "metodický
pokyn") a dnes již i ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším, odborném a jiném vzdělání (školský
zákon) a zákona č. 562/2004 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím školského zákona a zákona
č. 563/2004 Sb., zákon o pedagogických pracovnících a o změně
některých zákonů.
Osobní ochranné pomůcky
V minulých dílech našeho seriálu jsme si vysvětlili, že
ředitel školy vystupuje ve smyslu pracovněprávních předpisů jako
statutární orgán zaměstnavatele a rozebrali článek druhý až čtvrtý
výše citovaného metodického pokynu.
V našem dnešním článku se zaměříme na článek 5 výše
citovaného metodického pokynu, který se zabývá problematikou
osobních ochranných pracovních prostředků. Vzhledem k tomu, že
citovaný školský zákon č. 561/2004 Sb. k této speciální otázce
z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci mlčí, je třeba
vyjít opět z článku 5 metodického pokynu, který stanoví:
"Osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen "ochranné
prostředky") se žákům poskytují při praktickém vyučování, pokud to
vyžaduje ochrana jejich života a zdraví. Škola je žákům poskytuje
podle vlastního seznamu, zpracovaného na základě zhodnocení rizik
a konkrétních podmínek na pracovišti. Vychází přitom z ustanovení
zvláštního předpisu."
Toto ustanovení mimo jiné sice odkazuje např. na vyhlášku
č. 204/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, která je dnes
zrušena a nahrazena nařízením vlády č. 495/2001 Sb. kterým se
stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných
pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních
prostředků, ale jinak zásadně se odkazuje na § 133a zákoníku práce
a z toho je třeba také vycházet. Toto ustanovení zákoníku práce,
týkající se osobních ochranných pracovních prostředků, pracovních
oděvů a obuvi, mycích, čistících a dezinfekčních prostředků (dále
jen osobní ochranné pracovní prostředky) má za cíl podrobně
rozpracovat povinnosti zaměstnavatele ve vztahu k zaměstnancům
pokud se týká poskytování prostředků individuální ochrany před
riziky. Evropské právo totiž klade na tuto problematiku totiž
nesmírný důraz, neboť - jak známo - ji upravuje i samostatnou
individuální směrnicí č. 89/656/EEC, o minimálních bezpečnostních
a zdravotních požadavcích na používání osobních ochranných
pracovních prostředků.
Ustanovení § 133a zákoníku práce navazuje zejména na
ustanovení § 132 a § 132a zákoníku práce, ve kterém se
zaměstnavateli ukládá povinnost prevence rizik. Problematikou
prevence rizik se zabývá velice podrobně tzv. rámová směrnice
o BOZP (směrnice č. 89/391/EEC o zavádění opatření směřujících ke
zvyšování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Prevence rizik
je zde definována jako soubor všech opatření vyplývajících
z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která mají za cíl
předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení
neodstranitelných rizik. V podstatě jde však o celý proces jehož
cílem je optimalizace rizika. Tento proces sestává ze dvou částí,
kde první část se zabývá identifikací, hodnocením a srovnáváním
rizik a přináší potřebné podklady pro druhou část procesu, ve
které jsou přijímána opatření pro jejich snížení na minimální
míru. Z výslovného ustanovení § 132a odst. 4 zákoníku práce pak
vyplývá, že nelze-li rizika odstranit, je zaměstnavatel - v našem
pojetí škola - povinen je vyhodnotit a přijmout opatření k omezení
jejich působení tak, aby ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců
bylo minimalizováno. To vše jsme si vysvětlovali v minulém díle
našeho seriálu.
A právě do druhé části procesu prevence rizika za situace,
kdy nejde rizika odstranit nebo dostatečně omezit technickými
prostředky nebo opatřeními v oblasti organizace práce, zapadá
povinnost zaměstnavatele (školy) poskytovat zaměstnancům (žákům)
osobní ochranné pracovní prostředky. V této souvislosti se mimo
jiné ukládá povinnost dávat přednost prostředkům kolektivní
ochrany oproti prostředkům individuální ochrany. Pod pojmem
"kolektivní ochrana" se rozumí v pracovním právu ochrana pro více
zaměstnanců společně, např. zavedením nové technologie na
pracovišti, odstraněním namáhavé práce apod. Pod pojmem
"individuální ochrana" se rozumí právě poskytování osobních
ochranných pracovních prostředků, pracovních oděvů a obuvi,
mycích, čistících a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů.
Zjednodušeně řečeno, individuální ochrana však nastupuje až tam,
kde nelze vyloučit škodlivé vlivy prostředky kolektivní ochrany.
Jen pro úplnost je třeba podotknout, že vlastní pojem
"riziko" není zákoníkem práce ani jiným právním předpisem blíže
definován. V ustanovení § 134c zákoníku práce se pouze podává
příkladný výčet rizikových faktorů nepříznivě ovlivňujících zdraví
zaměstnanců a ukládá se zaměstnavateli povinnost měřením sledovat
a kontrolovat jejich hodnoty. V pojetí tohoto ustanovení jsou
rizikovými faktory zejména faktory fyzikální (např. hluk,
vibrace), chemické (např. karcinogeny), biologické činitele (např.
viry, bakterie, plísně), a nepříznivé mikroklimatické podmínky
(např. extrémní chlad, teplo a vlhkost). Pro úplnost je třeba
dodat, že pojem "riziko" byl pouze definován v tzv. Metodickém
návodu ke zpracování seznamů pro poskytování osobních ochranných
pracovních prostředků, mycích, čistících a dezinfekčních
prostředků" neboli BTP 0005/94 vydaném jako praktický návod
k aplikaci dnes již zrušené vyhlášky č. 204/1994 Sb. v praxi jako
kombinace pravděpodobnosti a rozsahu možného zranění nebo
poškození zdraví zaměstnance, vystavenému v pracovním procesu
jednomu nebo více potencionálním zdrojům pracovních úrazů nebo
ohrožení zdraví zaměstnance.
Pokud se týká definice samotného pojmu "osobní ochranné
pracovní prostředky" (dále jen OOPP), tak ta je obsažená
v ustanovení § 133a odst. 1 zákoníku práce. Podle ní OOPP jsou
ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky,
nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce
a musí splňovat požadavky stanovené prováděcím předpisem. Tato
definice je oproti definici z bývalé vyhlášky č. 204/1994 Sb., ve
znění pozdějších předpisů poněkud přepracovaná a je v ní hlavní
důraz kladen na to, že OOPP nesmí bránit při výkonu práce a musí
splňovat požadavky stanovené prováděcím právním předpisem, tedy
nařízením vlády č. 21/2003 Sb., kterým se stanoví technické
požadavky na osobní ochranné prostředky. Je možno konstatovat, že
však navazuje na definici OOPP v Metodickém návodu ke zpracování
seznamů OOPP neboli BTP 0005/94, kde se říkalo, to jsou prostředky
osobní ochrany, schválené příslušnou autorizovanou zkušebnou
a určené k tomu, aby se zaměstnanci jejich používáním chránili
před riziky, která by mohla ohrozit jejich život, bezpečnost nebo
zdraví.
Výkladově největší problémy v praxi způsobuje rozlišení
hranice pracovních oděvů a obuvi poskytovaných jako OOPP a běžných
pracovních oděvů a obuvi, které nejsou určeny k ochraně zdraví
zaměstnanců před riziky a které nepodléhají při práci mimořádnému
opotřebení nebo znečištění.
Platí obecná zásada, každý je povinen dbát podle svých
možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost
osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně
opomenutí v práci. Každý zaměstnanec - u nás žák nebo student - by
proto měl při práci používat vhodný pracovní oděv a obuv, neboť
i ze statistik pracovních úrazů je možno dobře dokumentovat, že
v řadě případů pracovních úrazů je jednou z příčin nevhodný oděv
nebo obuv zaměstnance. Pokud praktické vyučování nebo odborná
příprava probíhá na pracovištích konkrétního zaměstnavatele musí
škola se zaměstnavatelem konzultovat a následně řádně poučit žáky
a studenty, aby se tak předešlo ohrožení zdraví žáků, případně
jiných osob. Tato povinnost mimo jiné vyplývá přímo z ustanovení
§ 29 odst. 2 školského zákona, kde je výslovně stanoveno, že
"Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu
zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo
souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb
a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví."
Jinak samozřejmě obdobné ustanovení v § 132 odst. 3 zákoníku
práce. Odpovědnost zaměstnavatele za pracovní úrazy a nakonec
i odpovědnost školy za školní úrazy je objektivní a odpovědný
subjekt se při vyšetřování příčin úrazu již nemůže vyvinit
s poukazem na skutečnost, že dotyčný měl na sobě nevhodné ošacení,
když neprokáže, že ho náležitě poučil jaké oděvy a jakou obuv by
měl při práci používat.
Je však třeba ještě hned v této souvislosti vyjasnit, že
běžné pracovní oděvy a obuv zaměstnavatel zaměstnancům
neposkytuje. Tato zásada platí samozřejmě i pro školy. Jako OOPP
poskytuje zaměstnavatel a tedy i škola pracovní oděv nebo obuv
pouze v prostředí, v němž podléhají mimořádnému opotřebení nebo
znečištění. Tato zásada vyplývá přímo z ustanovení § 133a odst. 2
zákoníku práce. Definice pojmu "mimořádné opotřebení a znečištění"
však ani samo ustanovení § 133a zákoníku práce ani nařízení vlády
neobsahuje. Za platnosti starých předpisů pro poskytování OOPP
zrušených vyhláškou č. 204/1994 Sb. byl pojem "mimořádné
opotřebení" definován jako opotřebení, kdy po roce používání již
oděv nebo obuv není použitelný a neplní svůj účel.
Ustanovení § 2 písm. a) nařízení vlády č. 495/2001 Sb.
k tomu zrcadlově upřesňuje, že OOPP nejsou běžné pracovní oděvy,
které nejsou určeny k ochraně zdraví zaměstnanců před riziky
a které nepodléhají při práci mimořádnému opotřebení nebo
znečištění.
Jaké vlastnosti musí OOPP splňovat
Odpověď na tuto otázku dává ustanovení § 3 odst. 1 a 2
nařízení vlády, kde se, že OOPP musí
- být po dobu používání účinné proti vyskytujícím se rizikům
a jejich používání nesmí představovat další riziko,
- odpovídat podmínkám na pracovišti
- být přizpůsobeny fyzickým předpokladům jednotlivých
zaměstnanců,
- respektovat ergonomické požadavky a zdravotní stav
zaměstnanců.
Navíc tam, kde přítomnost více než jednoho rizika vyžaduje,
aby zaměstnanci - žáci používali současně více OOPP, musí být tyto
OOPP vzájemně slučitelné.
Tyto požadavky jsou velice obecné, jsou však opět v podstatě
převzaty z ustanovení § 3 zrušené vyhlášky, takže ani výkladově by
neměly činit problémy.
Pro praxi je nejdůležitější, aby skutečně plnily svůj účel po
celou dobu používání. Ustanovení § 133a odst. 4 zákoníku práce
k tomu výslovně ukládá povinnost zaměstnavateli udržovat OOPP
v použivatelném stavu a kontrolovat jejich používání. Tato zásada
samozřejmě musí platit i pro školy. To v praxi předpokládá, že
škola musí předem přesně vyhodnotit jaké konkrétní OOPP konkrétní
žáci budou potřebovat a kdo jim je zakoupí, zda škola,
zaměstnavatel, u kterého probíhá praxe apod..
V pracovním právu platí, že zaměstnavatel má povinnost
udržovat OOPP v použivatelném stavu, musí také zajistit jejich
čištění, praní, ale i třeba opravu apod. V případě, kdy nemá
vlastní čistírnu nebo nemá možnost zajistit praní OOPP jinak sám,
může v dohodě se zaměstnanci jim poskytovat příspěvek na praní
a čištění OOPP. Vzhledem k tomu, že školy nedisponují vlastními
čistírnami, musí se opětovně tato otázka řešit hned v souvislosti
s otázkou jak se OOPP pořizují.
Pokud se týká povinnosti zaměstnavatele a tedy i školy
zajistit, aby OOPP respektoval ergonomické požadavky je možno
konstatovat, že s ohledem na již poměrně rozšířený sortiment oděvů
a obuvi používaných jako OOPP by neměla ani tato otázka činit
problémy. Zásadně je třeba upozornit, že OOPP musí být nejen
funkční, ale musí splňovat i ostatní požadavky jako např. použitý
materiál (bavlna, kůže, impregnace apod.), ale a především střih
a velikost. Vzhledem k tomu, že se jedná o OOPP, v kterém žák nebo
student pracuje, musí se v něm také dobře při práci cítit.
Další povinnosti při poskytování OOPP
Základní povinnosti škol, pokud se týká vlastního poskytování
OOPP jsou samozřejmě obsaženy v ustanovení § 133a zákoníku práce
a v ustanovení § 3 odst. 1 a 2 nařízení vlády, na které se
odkazuje článek 5 metodického návodu.
Nicméně i samo nařízení vlády č. 495/2001 Sb. obsahuje ještě
několik dalších zásad, z nichž lze dovodit povinnost pro
zaměstnavatele a potažmo tedy i pro školy, byť výslovně tak
označeny nejsou.
V prvé řadě se jedná o povinnost zaměstnavatele seznámit
zaměstnance s používáním OOPP. V podmínkách školního vyučování se
jedná o povinnost školy seznámit žáky a studenty s požíváním OOPP.
Řada OPPP používaných v praxi jsou značně složité (např. chrániče
sluchu s přijímačem a nízkofrekvenční indukční smyčkou nebo
izolační dýchací přístroje s přívodem vzduchu a tyto dotyčnému
předat k používání bez toho aniž by byl zaměstnavatelem nebo
školou podrobně seznámen nízkofrekvenční indukční smyčkou nebo
izolační dýchací přístroje s přívodem vzduchu), takže není možno
s návodem na obsluhu. Je nesporné, že neodborné použití takového
OOPP by mohlo vést k jeho naprostému znehodnocení nemluvě o tom,
že by mohlo ohrozit zdraví dotyčného namísto, aby jej chránilo.
Dále musí zaměstnavatel nebo škola zajistit, že používat OOPP
bude pouze jeden žák nebo student. Používání OOPP více žáky nebo
studenty je ve smyslu ustanovení § 3 odst. 3 nařízení vlády možné
jen tehdy, že byla učiněna opatření, která zamezí ohrožení
přenosnými nemocemi. Z toho důvodu oděvy a obuv studenti a žáci
bez předchozího řádného vyčištění nemohou si oděvy vzájemně
zapůjčovat.
Jak bylo konstatováno výše, zaměstnavatel a samozřejmě
i škola musí ve smyslu ustanovení § 133a odst. 4 zákoníku práce
kontrolovat používání OOPP. To předpokládá, že si bude vést seznam
vydaných OOPP. Platí zásada, že OOPP zakoupené zaměstnavatelem
nebo školou zůstávají stále jejich majetkem.
V neposlední řadě je zaměstnavatel a tedy i škola v souladu
s ustanovením § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 495/2001 Sb. povinen
stanovit způsob, podmínky a dobu používání OOPP na základě
četnosti a závažnosti vyskytujících se rizik, charakteru a druhu
práce a pracoviště a s přihlédnutím k vlastnostem těchto OOPP.