V našem dnešním článku pokračujeme v seriálu "Povinnosti
ředitele školy v oblasti BOZP", ve kterém chceme společně probrat,
co vše by měl ředitel školy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci sledovat a co by neměl opomenout.
Samozřejmě vycházíme nejen z nového zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším, odborném a jiném
vzdělání (školský zákon), a zákona č. 563/2004 Sb., zákon
o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ale
i z Metodického pokynu 29 159/2001-26 Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy ze dne 9. listopadu 2001 k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských
zařízeních (dále jen "metodický pokyn"), který i nadále v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách platí a bude platit.
V minulém článku jsme si probrali články deset až dvanáct
výše citovaného metodického pokynu týkající se zvláštních pravidel
při některých činnostech, praktického vyučování a tělesné výchovy
a dnes budeme pokračovat následujícími, abychom mohli metodický
pokyn probrat zhruba celý s výjimkou ustanovení týkajících se
školních úrazů, evidence a registrace školních úrazů, odškodňování
školních úrazů a sledování školních úrazů (články 19 až 23
metodického pokynu), neboť této problematice je věnován samostatný
článek.
Koupání
Podle článku 13 metodického pokynu platí, že
"Koupání se provádí pouze na vyhrazených místech, kde není
koupání zakázáno. Učitel osobně předem ověří bezpečnost místa pro
koupání, přesně vymezí prostor, kde se žáci mohou pohybovat
(plavat) a učiní taková opatření, aby měl přehled o počtu
koupajících se žáků ve skupině. Skupina na jednoho učitele je
maximálně 10 žáků, pro žáky speciálních škol se počet řídí
zvláštním předpisem. Učitel rozdělí žáky na dvojice, které se
vzájemně při koupání sledují. Po skončení koupání skupiny žáků
učitel vždy překontroluje počet žáků".
Tento článek je poměrně popisný, takže asi nepotřebuje pro
praxi zvláštní výklad. Koupáním se ve smyslu tohoto článku rozumí
koupání, které není součástí plaveckého výcviku, jehož zásady
bezpečnosti a ochrany zdraví žáků stanoví článek 14 metodického
pokynu. Jedná se tedy o koupání nahodilé, např. při výletech apod.
V každém případě však platí, že učitel musí předem ověřit
bezpečnost místa pro koupání a vymezí žákům prostor, kde smí
plavat. Následně žáky rozdělí do dvojic a poučí je, že se musí
neustále sledovat. Ve stejnou dobu se nemůže ve vodě koupat více
jak 10 žáků.
Plavecký výcvik
Podle článku 14 metodického pokynu platí, že
"1) Plavecký výcvik se uskutečňuje v zařízeních k tomu
určených. Žáci se jej účastní po předchozím souhlasu lékaře. Při
plaveckém výcviku se třída na základní škole dělí na skupiny.
Nejvyšší počet žáků plavců ve skupině 15, žáků-neplavců 10. Pro
žáky speciálních škol se počet řídí zvláštním předpisem. Plavecký
výcvik provádí vyučující jen s jednou skupinou žáků. Vyučující má
přehled o celém prostoru výcviku a všech žácích ve vodě. Po
skončení výcviku překontroluje počet žáků.
(2) Vyučující věnuje zvláštní péči neplavcům. Jejich výcvik
se provádí podle možnosti odděleně v bazénu s mělkou vodou.
(3) Za bezpečnost žáků při plaveckém výcviku prováděném
v cizím zařízení odpovídají ti, kteří jej přímo vedou. Za
bezpečnost žáků do doby jejich předání pracovníkům pověřeným
vedením plaveckého výcviku odpovídají pedagogičtí pracovníci,
kteří žáky na plavecký výcvik doprovázejí. Pedagogický pracovník
je přítomen po celou dobu výcviku. V dohodách uzavíraných
o využívání cizích zařízení k plaveckému výcviku je nutno upravit
ve smyslu těchto zásad podrobně povinnosti zaměstnanců
zúčastněných stran, týkající se jejich odpovědnosti za bezpečnost
žáků.
(4) Pokud v celém průběhu výcviku nemůže být zachován
náležitý přehled o všech jeho účastnících, pedagogický pracovník
nebo cvičitel plavání výcvik přeruší."
Obecně platí, že výuka plavání se organizuje v základních
školách v rámci povinné tělesné výchovy ve dvou po sobě
následujících ročnících 1. stupně v rozsahu 20 hodin v jednom
ročníku, tj. 40 hodin povinné výuky plavání. Pro výuku je možno
využít i škol v přírodě. Zásadně však platí, že při plaveckém
výcviku na jednoho učitele připadá nejvíce 15 žáků a když se jedná
o žáky neplavce nesmí přesahovat počet žáků ve skupině 10.
Učitel musí samozřejmě dbát, aby žáci během plaveckého
výcviku neprochladli a aby dodržovali základní hygienické
požadavky, tj. aby se žáci před vstupem do bazénu a po výcviku
řádně omyli mýdlem a osprchovali se.
Hygienické požadavky na plavecké a koupelové bazény stanoví
speciální předpis - vyhláška č. 135/2004 Sb., kterou se stanoví
hygienické požadavky na koupaliště, sauny a hygienické limity
písku v pískovištích venkovních hracích ploch.
Lyžařský výcvik
Podle článku 15 metodického pokynu platí, že
"(1) Lyžařský výcvik je veden kvalifikovanými instruktory,
jejichž kvalifikaci si ověří ředitel školy. Jejich práci řídí
vedoucí zájezdu určený ředitelem školy, který též schvaluje plán
výcviku. Vedoucí zájezdu před odjezdem na lyžařský výcvik upozorní
na nutnost seřízení bezpečnostního vázání lyží. Žáci prokáží
seřízení bezpečnostního vázání lyží potvrzením servisu, popř.
čestným prohlášením zákonných zástupců nebo svým v případě
zletilých žáků.
(2) Žáci jsou rozděleni do družstev podle své výkonnosti
a zdravotního stavu. Tato hlediska dodržují instruktoři
i v průběhu výcviku, při výběru místa výcviku, zvláště též na
sjezdových tratích a za ztížených podmínek, na zledovatělém
povrchu, za snížené viditelnosti a podobně. Družstvo má nejvýše
15 členů, u žáků se zdravotním postižením se počet snižuje
vzhledem k charakteru postižení žáků a dalším okolnostem.
(3) Při zájezdech je nutná účast zdravotníka: podrobnosti
upravuje zvláštní předpis.
(4) Lanovky a vleky se používají jen pro organizovaný výcvik
po řádném poučení o všech pravidlech a bezpečnostních předpisech
o jízdě na vlecích a lanovkách. Během pobytu na horách je nutné
dbát všech pokynů Horské služby a výstražných značek. Za
nepříznivých podmínek (hustá mlha, sněhová bouře, teplota pod
mínus 12 'C) se výcvik a horské výlety omezují, případně nekonají.
(5) Výcvik se provádí v terénu, který odpovídá lyžařské
vyspělosti členů družstva. Zvýšená pozornost se věnuje výběru
terénu pro začínající lyžaře, zvláště s bezpečným dojezdem.
(6) Při výletu jedou žáci ve skupině v pravidelných
odstupech, které se při snížené viditelnosti zkracují až na dotek.
Skupina se řídí pokyny vedoucího přesunu, který jede v čele.
V závěru jede vždy zkušený lyžař. V průběhu akce se často provádí
překontrolování počtu účastníků. Totéž se provádí při jejím
zakončení. O trase a časovém plánu výletu musí být informován
personál ubytovacího zařízení."
Za přípravu a průběh lyžařského výcviku zodpovídá vedoucí
lyžařského výcviku, kterého určí ředitel školy nebo školského
zařízení. Dotyčný zabezpečuje program, řídí práci instruktorů
a dbá na dodržování denního programu. Vedoucí lyžařského zájezdu
také zkontroluje, zda-li všichni žáci předložili potvrzení servisu
nebo prohlášení rodičů o seřízení bezpečnostního vázání.
Lyžařský instruktor odpovídá za bezpečnost a ochranu zdraví
žáků podle pokynu vedoucího zájezdu. Vedoucí zájezdu musí mít
potřebné předpoklady, neboť současně vykonává i pedagogický dozor.
K více než 30 žákům musí být zajištěn zdravotník. Jestliže je
středisko lyžařského výcviku vzdáleno od zdravotnického střediska,
musí mít s sebou též kvalifikovaného zdravotníka nebo lékaře. Před
zájezdem musí každý žák předložit prohlášení zákonných zástupců
(rodičů) o bezinfekčnosti.
K vlastnímu výcviku musí být voleny nelavinové svahy
s přiměřeným sklonem a musí se přihlížet ke schopnostem žáků.
Nesmí se používat neudržované horské svahy, ale jen svahy potřebně
upravené, veřejnosti přístupné. Terén pro výcvik volí instruktor
podle zdatnosti účastníků a stavu sněhu. Před začátkem výcviku si
ověří, zda všichni znají smluvená znamení a signály a sdělí
bezpečnostní pokyny. Žádný přestupek nesmí prominout a průběžně
kontroluje dodržování daných pokynů. Při sjíždění nebezpečných
úseků dbá, aby se každý bezpodmínečně zastavil na určeném místě.
Při pohybu družstva (zejména při běžeckých túrách) musí být
dodržována stopa. Na konec družstva určí instruktor dobrého
a odpovědného lyžaře, který sleduje opozdilce a řídí jejich postup
tak, aby se všichni opět připojili k družstvu. Za nepříznivého
počasí (mlha, vánice apod.), které družstvo lyžařů potká během
výcviku, je nutno snížit rychlost a zajistit, aby každý viděl na
předcházejícího lyžaře, rozestupy musí být maximálně na vzdálenost
4 m. Nakonec je samozřejmé, že musí být dodržovány příkazy Horské
služby. Pokud Horská služba zakáže vycházet z chat, musí se zákaz
bezpodmínečně dodržovat, za to zodpovídá vedoucí lyžařského
zájezdu.
Sportovně turistické kurzy
Podle článku 16 metodického pokynu platí, že
"(1) Před zahájením kurzu jsou účastnici poučeni školou
o vhodné výstroji. Při nástupu na kurz je provedena určeným
zaměstnancem její kontrola. Bez potřebného vybavení nemohou být
žáci do kurzu přijati.
(2) Kurzy jsou zajišťovány kvalifikovanými instruktory
(pedagogy). Jejich činnost řídí a kontroluje vedoucí kurzu.
Zároveň kontroluje dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně
zdraví. Žáci se dělí do družstev podle výkonnosti. Družstvo má
nejvíce 15 žáků, pokud není zvláštními předpisy stanoven pro
některé činnosti počet nižší. Družstvo žáků speciálních škol tvoří
polovina nejvyššího počtu žáků třídy stanoveného zvláštním
předpisem. Počet instruktorů nesmí být menší než počet družstev.
Účastní-li se kurzu více než 30 žáků, musí škola zajistit
zdravotníka. Kurzy s počtem do 30 žáků musí doprovázet 3 dospělé
osoby, z nichž jedna musí mít absolvován kurz první pomoci.
(3) Před zahájením cyklistického kurzu ověří vedoucí kurzu
povinné vybavení, technický stav jízdních kol (včetně povinnosti
mít ochrannou přilbu) a znalosti žáků o pravidlech silničního
provozu, bez jejichž znalosti se žáci nemohou kurzu zúčastnit.
V silničním provozu má družstvo maximálně 10 cyklistů, za které
odpovídá vedoucí družstva. Trasu přesunu volí vedoucí kurzu
s ohledem na výkonnost a zdravotní stav žáků, na stav a frekvenci
dopravy na komunikaci atd.
(4) Před zahájením kurzu vodní turistiky zjistí vedoucí kurzu
stupeň plavecké vyspělosti žáků. Vedoucí kurzu odpovídá za
zhodnocení stavu sjížděné řeky. Instruktor odpovídá nejvýše za pět
kanoí nebo kajaků nebo za dvě pramice. Při obtížnějších podmínkách
vedoucí kurzu počet lodí na jednoho instruktora sníží. Žáci jsou
vybaveni při jízdě na proudící vodě plovací vestou, při jízdě na
divoké vodě nebo obtížně sjízdných propustech plovací vestou
a přilbou. Pokud se v průběhu jízdy na divoké vodě podmínky zhorší
nebo se zvýší riziko, vedoucí kurzu jízdu přeruší nebo sjíždění
ukončí.
(5) Při horské turistice musí instruktor seznámit žáky
s možným nebezpečím hrozícím v horách. Při horských túrách musí
důsledně respektovat aktuální podmínky, zejména povětrnostní
a pokyny Horské služby. Před začátkem túry oznamuje kompetentní
osobě směr a cíl túry a předpokládaný čas návratu. Hlásí včas
eventuální zdržení. Na horskou túru doprovázejí družstvo nebo
skupinu žáků vždy nejméně 2 instruktoři
(6) Horolezecký výcvik, včetně základního, může provádět
pouze kvalifikovaný instruktor horolezectví (pedagog) - člen
horolezeckého svazu při dodržení všech bezpečnostních pravidel
daných Českým horolezeckým svazem."
I toto ustanovení metodického návodu je značně popisné
a tudíž srozumitelné, takže by nemělo v praxi působit výkladové
problémy.
Obecně platí, že každého sportovně turistického kursu se může
účastnit jen dítě s vyhovujícím zdravotním stavem. Instruktor
nesmí brát na výlet své vlastní děti, pokud nejsou žáky třídy,
která kurs pořádá. Žáky je třeba poučit o programu
a o organizačních opatřeních. Harmonogram každého výletu (ať
cyklistického nebo v rámci horské turistiky) musí zajistit
přiměřenou regeneraci žáků. Smí se jezdit a chodit jen po
vyznačených turistických a cykloturistických cestách, nesmí se
používat zkratky. Žáci kursu vodní turistiky musí být povinně
vybaveni záchranným pásem a vestou.
Bezpečnost žáků při soutěžích a přehlídkách
Podle článku 17 metodického pokynu platí, že
"(1) Školy zajišťují péči o bezpečnost a zdraví žáků na
soutěžích a přehlídkách pořádaných pro žáky. Pokud dozor nad
nezletilými žáky včetně dopravy neprovádějí zákonní zástupci žáků,
zajišťuje vysílající škola po dohodě s organizátorem soutěže nebo
přehlídky dozor.
(2) Po dobu vlastní soutěže přebírá náležitý dohled nad žáky
s organizátor soutěže. Vyhlašuje počátek a konec soutěže nebo
přehlídky a zajišťuje podmínky pro bezpečnou účast žáků
poskytnutím případných ochranných prostředků, náležitým vybavením
laboratoří a jiných soutěžních míst atd."
Tento článek metodického pokynu řeší bezpečnost a ochranu
zdraví žáků při různých mimoškolních akcích, jako jsou různé
soutěže včetně školních olympiád a přehlídky. V případě, že se
akce účastní i zákonní zástupci žáka (tedy rodiče) zajišťují
přednostně dozor nad svým dítětem oni. Pro žáky, kteří se soutěže
nebo přehlídky účastní bez dozoru rodičů musí tento dozor zajistit
škola nebo školské zařízení.
Při různých soutěžích (např. školních olympiádách), kde je
zvýšené nebezpečí úrazu (např. chemické nebo fyzikální olympiády)
musí pořadatel soutěže vybavit žáky potřebnými ochrannými
prostředky.
Zahraniční zájezdy
Podle článku 18 metodického pokynu platí, že
"Školy odpovídají za bezpečnost a ochranu zdraví žáků při
zahraničních výjezdech, které organizují v souvislosti s výchovně
vzdělávací činností školy. O konkrétních opatřeních a poučení
žáků, případně jejich zákonných zástupců, se pořizuje před
uskutečněním výjezdu zápis podepsaný jeho účastníky."
K otázce přípravy a organizace výjezdů žáků a studentů do
zahraničí je totiž vydán ještě samostatný metodický pokyn
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 16 741/97-20
(publikovaný ve Věstníku MŠMT sešit č. 5 ročník 1997), který dosud
platí a nebyl zrušen. Výše citovaný článek 18 metodického pokynu
proto pouze tyto otázku upřesňuje a řeší komplexně v souvislosti
s ostatní problematikou bezpečnosti a ochrany zdraví žáků
a studentů. Z něj vyplývá také, že škola nebo školské zařízení
jednoznačně a plně odpovídá za bezpečnost a ochranu zdraví všech
žáků nebo studentů účastnících se zahraničního zájezdu.
K zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví musí být žákům
a studentům prokazatelně udělovány pokyny, které kromě potřeby
ukázněného chování a dodržování režimu platného po dobu cesty se
zaměří podle okolností na prevenci možných rizik, např.
z hlediska hygienického, dopravního, při koupání nebo při
činnostech, které by měli žáci v průběhu zájezdu vykonávat.
Kontrolní činnost
Podle článku 21 metodického pokynu platí, že
"(1) Dodržování podmínek pro bezpečnost a ochranu zdraví žáků
kontrolují průběžně vedoucí zaměstnanci školy v rámci své
působnosti.
(2) Pedagogičtí pracovníci kontrolují a vyžadují dodržování
bezpečnostních předpisů a pokynů žáky.
(3) Do programu prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci prováděných nejméně jednou ročně zahrnují školy také
kontrolu školních dílen, laboratoří, tělocvičen a tělocvičného
nářadí a náčiní, školních hřišť, školních pozemků i dalších
školních pracovišť, užívaných žáky, včetně jejich vybavení. Pokud
se na ně a na jejich vybavení vztahují zvláštní bezpečnostní
předpisy, například o elektrických zařízeních, plynu, hromosvodu
atd., provádějí se speciální odborné kontroly a revize ve lhůtách
stanovených těmito předpisy. U tělocvičného nářadí a náčiní se
kromě jeho běžných kontrol v hodinách tělesné výchovy a v rámci
ročních prověrek provádějí i odborné technické kontroly nejméně
jednou za tři roky. Součástí prověrek je rovněž kontrola
lékárniček první pomoci, a to jak z hlediska obsahu, tak lhůt
použitelnosti léků."
Tento článek metodického pokynu má za cíl zajistit kontrolu
nad bezpečností a ochranou zdraví žáků ve školách. Je do jisté
míry paralelou ustanovení § 136 a 136a zákoníku práce o kontrolní
činnosti odborů nad bezpečností a ochranou zdraví při práci
a účasti zaměstnanců na řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci. Podle článku 16 metodického pokynu Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 14 269/2001-26 - Pracovního
řádu pro zaměstnance škol a školských zařízení plní zaměstnavatel
vůči příslušné odborové organizaci nebo radě zaměstnanců, případně
zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
povinnosti stanovené zákoníkem práce a zvláštními předpisy. Proto
také např. musí jednou ročně organizovat prověrky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci podle ustanovení § 136a zákoníku práce
apod. To vše však plní ředitel školy z posice zaměstnavatele vůči
zaměstnancům školy nebo školského zařízení.
Obdobné úkoly - pokud se týká této kontrolní pravomoci - pak
ukládá článek 21 metodického pokynu ve vztahu k zajištění kontroly
a dodržování podmínek pro bezpečnost a ochranu zdraví žáků.
Zde se pak jasně ukazuje ona dvojjediná role ředitele školy
nebo školského zařízení, který musí plnit úkoly v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví nejen vůči svým zaměstnancům
z pohledu pracovněprávních předpisů a zejména zákoníku práce, ale
vůči dětem, žákům a studentům z pohledu školských předpisů.