Právní komentář k projektu www.zakladky.eu

Vydáno:

Tento komentář se zaměřuje na právní stránku projektu www.zakladky.eu. z pohledu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, (dále jen „informační zákon“) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen „GDPR“). Cílem tohoto komentáře je zasadit předmětný dotazník do právního rámce informačního zákona a navrhnout školám plán, jak by měly postupovat v případě, že v budoucnu tento dotazník obdrží. V některých pasážích bude pouze odkázáno na text článku Zákon o svobodném přístupu k informacím: Úvod. 1. část, nacházejícího se na s. 11 tohoto vydání časopisu Řízení školy.

Téma – dotazníkové šetření Právní komentář k projektu www.zakladky.eu
Mgr.
Alice
Frýbová
právnička společnosti Holubová advokáti, s. r. o.
Manželé Němcovi adresovali školám z různých částí České republiky žádost o informace podle informačního zákona. V této žádosti položili 62 dotazů týkajících se činnosti dané školy.
V případě obdržení této žádosti je třeba primárně upozornit na to, že škola je povinným subjektem ve smyslu informačního zákona, a tedy je povinna žádost podle pravidel nastavených v informačním zákoně vyřídit. Prvním krokem je ověření, zda žádost obsahuje všechny náležitosti žádosti podle informačního zákona, tzn. dostatečnou identifikaci žadatele, je adresovaná škole, příp. řediteli školy a obsahuje sdělení, že žádost je podávána v rámci informačního zákona.1) Poslední povinnou náležitostí je to, aby bylo ze žádosti zjevné, jakých informací se žadatel domáhá. To je dle mého názoru v tomto případě splněno, jelikož dotazy jsou formulovány dostatečně jasně a spadají do působnosti školy. Na tomto místě si dovoluji upozornit, že žádost nemusí být zdůvodněna, a pokud žadatel uvede, k čemu hodlá informace získané z dotazníku využít, škole nepřísluší hodnotit, zda je jejich využití smysluplné. V případě neúplnosti žádosti je třeba vyzvat žadatele k doplnění.2)
Druhým krokem je již obsahové projednání žádosti. Škola nejdříve posoudí, zda požadované informace má. Předpokládám, že většinu informací by školy měly mít k dispozici, příp. by měly být schopné je dohledat. Ne všechny informace jsou však školy oprávněny poskytnout. V rámci analýzy jednotlivých dotazů je třeba se zaměřit na poskytování osobních údajů. Připomínám, že osobním údajem je jakákoliv informace, která se týká určité fyzické osoby. Osobním údajem tedy nejsou statistická data, např. věkový průměr pedagogického sboru.
Osobní údaje jsou požadovány u otázek č. 7 až 11 a 51. U těchto otázek je třeba prověřit, zda na ně dopadne výjimka podle § 8b informačního zákona, jenž upravuje, které informace o příjemcích veřejných prostředků se mohou žadatelům o informace poskytnout. Nicméně k této oblasti existuje bohatá judikatura.3) Obecně platí, že údaje týkající se výkonu povolání, jako je jméno, délka praxe a vzdělání, se poskytují. Stejně tak je škola povinna poskytnout jména členů školské rady nebo na tyto již zveřejněné informace odkázat. Jediným „sporným“ údajem, který nemá vztah k výkonu učitelské profese, je údaj o věku učitele/učitelky (otázka č. 9). Tento bych doporučila poskytnout pouze v případě, že s tím daný učitel / daná učitelka souhlasí. Souhlas či nesouhlas by si ředitel měl nechat v ideálním případě potvrdit písemně.
Mezitímní závěr: Školy by měly poskytnout všechny v dotazníku požadované informace, pokud je mají, až na informace o věku učitelů (otázka č. 9). Ty by měly školy poskytnout v případě, že s tím daný učitel vyslovil souhlas. Pokud učitelé/učitelky nebudou souhlasit se zveřejněním svého věku, neměl by ředitel informaci o věku třídního učitele poskytnout.
Mnoho z požadovaných informací bude již zveřejněno např. ve výroční zprávě školy, školním řádu, školním vzdělávacím plánu apod. Škola nemusí nutně všechny tyto informace dohledávat a přepisovat do odpovědi žadateli. Postačí, pokud poskytne odkaz na již zveřejněnou informaci. Zde je třeba upozornit školy na to, že pokud budou na zveřejněné dokumenty/informace pouze odkazovat, pak je třeba poskytnout tento odkaz do sedmi dnů od doručení žádosti.
Běžná lhůta pro vyřízení žádosti je 15 dnů od jejího doručení. Jelikož je předložená žádost rozsáhlá a vyžaduje vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,4) mohou školy prodloužit lhůtu k vyřízení o 10 dní a informovat o tom žadatele do sedmi dnů od obdržení žádosti. Prodloužení lhůty však nic nemění na tom, že pokud bude škola pouze odkazovat na zveřejněné dokumenty, pak tento odkaz musí provést do sedmi dnů (viz předchozí odstavec).
Jelikož bude pravděpodobně vyřizování takto rozsáhlé žádosti časově náročné, informační zákon umožňuje účtovat si za vyřízení žádosti úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací. Zaplacení úhrady je pak podmínkou poskytnutí informací. Škola však před poskytnutím informace musí písemně oznámit výši úhrady žadateli. Z oznámení musí být zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady povinným subjektem vyčíslena. Součástí oznámení musí být poučení o možnosti podat proti požadavku úhrady nákladů za poskytnutí informace stížnost podle § 16a odst. 1 písm. d) informačního zákona. V praxi požadavek na poskytnutí informace o výši úhrady znamená, že povinnou podmínkou pro to, aby škola měla nárok na úhradu za poskytnutí informace, je, aby měla zveřejněný sazebník pro určení výše úhrady za poskytování informací.5) Ten však školy většinou zveřejněný nemají, což pak v praxi jednoduše může vést k nemožnosti požadovat za poskytnutí informací finanční kompenzaci. Pokud je žadatel vyzván k zaplacení úhrady za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací a tento poplatek do 60 dnů nezaplatí, škola žádost odloží.
Následně škola informace ve lhůtě maximálně 25 dní po prodloužení poskytne. Tím však není její povinnost skončena. Informační zákon dále počítá s tím, že obsah odpovědi na žádost o informace bude zveřejněn na úřední desce školy, zpravidla na webových stránkách. Zde si dovoluji upozornit na skutečnost, že v případě, že škola bude skenovat či kopírovat zaslanou odpověď a tu umisťovat na svoje webové stránky, je třeba důsledně anonymizovat (zpravidla začernit) údaje o žadatelích, pokud to jsou fyzické osoby.
1) Viz článek Zákon o svobodném přístupu k informacím: Úvod. 1. část.
2) Více v článku Zákon o svobodném přístupu k informacím: Úvod. 1. část.
3) Problematika zveřejňování osobních údajů v rámci informačního zákona bude analyzována v příštích číslech Řízení školy.
4) § 14 odst. 7 písm. b) informačního zákona.
5) Více viz článek Zákon o svobodném přístupu k informacím: Úvod. 1. část.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Kdy použít hlavičkový papír
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Zajištění personalistiky ve škole
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Komunikační strategie školy - šablony

Poradna

Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy

Zákony

106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím