Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změny za období únor 2016
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph. D.,
specialista na školskou problematiku
SBÍRKA ZÁKONŮ
Zdroj: www.mvcr.cz
Vyhláška č. 54/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 274/2009 Sb., o školských zařízeních, u nichž se nejvyšší povolené počty dětí, žáků a studentů nebo jiných obdobných jednotek vedených v rejstříku škol a školských zařízení neuvádějí
Částka: 19/2016 Sbírky zákonů
Datum účinnosti: 1. června 2016
Novela zrušuje stávající ustanovení § 1 písm. e) vyhlášky č. 274/2009 Sb. To znamená, že u školního klubu se bude opět uvádět v rejstříku škol a školských zařízení nejvyšší povolený počet žáků.
Nařízení vlády č. 32/2016 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů
Částka: 13/2016 Sbírky zákonů
Datum účinnosti: 29. ledna 2016
Po novele zákona o ochraně veřejného zdraví nebylo možné vzdělávat žáky odborných škol v rámci praktického vyučování v takovém rozsahu, který je potřebný. Žáci nemohli používat chemické látky, s nimiž se musí prakticky seznámit, aby mohli být řádně připraveni na praxi. Nařízení vlády odstraňuje tento nežádoucí právní stav, v novém § 12a upravuje speciální pravidla vztahující se na mladistvé žáky škol při praktickém vyučování tak, aby tito směli nakládat s nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky nebo chemickými směsmi klasifikovanými jako toxické nebo žíravé. Úprava se přebírá ze zákona o ochraně veřejného zdraví (ve znění do 30.11.2015). Odborná příprava mladistvých žáků tak může opět probíhat v původním rozsahu.
Nařízení vlády č. 31/2016 Sb., o prokazování znalosti českého jazyka pro účely získání povolení k trvalému pobytu
Částka: 13/2016 Sbírky zákonů
Datum účinnosti: 29. ledna 2016
Nařízení vlády upravuje pro účely získání povolení k trvalému pobytu na území České republiky rozsah znalostí českého jazyka pro účely zkoušky z českého jazyka; bližší pravidla organizace zkoušky z českého jazyka, včetně určování zadání zkoušky Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, organizačního řádu a zveřejňování informací o organizaci zkoušky; vzor dokladu o absolvování zkoušky z českého jazyka; strukturu a termíny předkládání přehledu o počtech zkoušených a jazykové zkoušky rovnocenné pro účely získání povolení k trvalému pobytu.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Částka: 10/2015 Sbírky zákonů
Datum účinnosti: 1. září 2016
Vyhláška upravuje pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona a vzdělávání žáků nadaných. Vyhláška má pět příloh. V Příloze 1 je uvedeno členění podpůrných opatření do stupňů, pravidla jejich použití a normovaná finanční náročnost podpůrných opatření druhého až pátého stupně. V Příloze 2 je uveden vzor individuálního vzdělávacího plánu, v Příloze 3 - vzor plánu pedagogické podpory, v Příloze 4 - vzor zprávy školského poradenského zařízení a v Příloze 5 - vzor doporučení školského poradenského zařízení.
Vyhlášce č. 27/2016 Sb. budou věnovány speciální články.
INFORMACE MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
MŠMT zveřejnilo Harmonogram kroků ke společnému vzdělávání v roce 2016. V Harmonogramu MŠMT mimo jiné informuje, že
-
v polovině února bude vydán revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který upravuje vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a následně ředitelé škol postupně zahájí přípravu na úpravy ŠVP dle upraveného RVP ZV zahrnující nové principy vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s využitím podpůrných opatření, škola si do 2 let od vydání upraveného RVP ZV upraví svoje ŠVP;
-
do konce března budou postupně vydány vyhlášky k poskytování poradenských služeb, k výkaznictví a sběru dat a novely vyhlášek pro předškolní vzdělávání, základní školy a střední školy, které upravují např. počty dětí ve třídách;
-
do 1. 9. 2018 je prodloužený čas na rediagnostiku dětí, do té doby platí závěry aktuálně platných doporučení ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vyšetření); školy mohou dále využívat podpory poskytované na základě § 16 odst. 9 školského zákona účinného ve znění do 31.8.2016;
-
žáci, kteří se vzdělávají dosud podle tzv. přílohy RVZ ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením a budou k 1. 9. 2016 (6.-9., 10. třída) na druhém stupni základní školy, dokončí svoje vzdělávání podle této přílohy, tj. do 1. 9. 2020 bude trvat její platnost.
Dále MŠMT v sekci Prioritač. 1 - Společné vzdělávání zveřejnilo Průvodce ředitele společným vzděláváním a Otázky rodičů. MŠMT v uvedené sekci průběžně aktualizuje materiál Často kladené dotazy.
MŠMT určilo konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2016, a to od čtvrtka 1. září 2016 (od 12:00 hodin) do středy 7. září 2016.
MŠMT stanovilo „Normativy neinvestičních výdajů regionálního školství na rok 2016 pro účely poskytování dotací soukromému školství“, č. j. MSMT-659/2016. V tomto materiálu jsou stanoveny normativy pro rok 2016 pouze pro ty obory vzdělání, ve kterých se ve stávajícím školním roce (tj. ve školním roce 2015/2016) žáci a studenti skutečně vzdělávají. Pokud budou v novém školním roce v soukromých školách realizovány nové obory vzdělání (ať již z toho důvodu, že v průběhu kalendářního roku budou zařazeny nové obory vzdělání, či proto, že budou akreditovány nové vzdělávací programy), pro které nejsou stanoveny normativy, bude tato situace řešena vydáním „dodatku“ k normativům soukromých škol 2016, a to dodatečně s platností od 1. září 2016. Současně od 1. září 2016 budou zveřejněny i normativy pro podpůrná opatření, která jsou stanovena v prováděcí vyhlášce k § 16 školského zákona.
INFORMACE NÁRODNÍHO ÚSTAVU PRO VZDĚLÁVÁNÍ
Zdroj: www.nuv.cz
Národní ústav pro vzdělávání zveřejnil studii Přechod absolventů středních škol na trh práce - I. etapa. Srovnání situace absolventů učebních a maturitních oborů. Analýza se zaměřuje především na zpětné zhodnocení získaného vzdělání a pracovní a studijní záměry absolventů, a to v porovnání absolventů středního vzdělání s výučním listem (kategorie H) a středního vzdělání s maturitní zkouškou (kategorie M).
PŘIPRAVOVANÁ LEGISLATIVA
Zdroj: https://apps.odok.cz
Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění pozdějších předpisů, předložený MŠMT
Navrhovaná účinnost: Vyhláška má nabýt účinnosti patnáctým dnem po jejím vyhlášení. Výjimku tvoří ustanovení upravující rozhodné datum a nejzazší termín odeslání údajů týkajících zápisu k povinné školní docházce a zápisu ke vzdělávání v mateřské škole a ustanovení definující rozsah údajů, které budou předávány o zápisech dětí ke vzdělávání v mateřské škole. Tato ustanovení mají nabýt účinnosti dnem 1. ledna 2017.
Důvodem návrhu novely vyhlášky je provedení novelizovaného ustanovení § 28 odst. 2 a 3 školského zákona (tj. ustanovení upravujícího vedení školní matriky). Nezbytnost právní úpravy vychází z požadavků evidovat a předávat údaje o dětech, žácích a studentech, kteří jsou vzděláváni podle § 16 školského zákona, a jimž jsou v souladu s ním poskytována podpůrná opatření.
Návrh novely rozšiřuje okruh údajů stanovených vyhláškou č. 364/2005 Sb., které jsou školy a školská zařízení povinny předávat ministerstvu ze školních matrik a další dokumentace, o údaje o dětech, žácích a studentech, kteří jsou vzděláváni podle § 16 školského zákona, a jimž jsou v souladu s ním poskytována podpůrná opatření.