Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
právník a specialista na školskou problematiku
Sbírka zákonů
Zdroj: www.mvcr.cz
Vyhláška č. 232/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů
Částka: 116/2018 Sbírky zákonů
Datum účinnosti: 1. 11. 2018
Ke změnám zavedeným novelou patří např. v podzimním zkušebním období konání ústních zkoušek společné části v období od 1. září do 20. září, navýšení doby trvání didaktického testu z českého jazyka a literatury a didaktického testu z matematiky, změna tiskopisu přihlášky k maturitní zkoušce (příloha č. 1), v příloze č. 2 vyčlenění nových subkategorií žáků v rámci kategorizace žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky. Podle přechodného ustanovení lze do 30. září 2019 použít tiskopis podle § 50a (tj. tiskopis osvědčení o jednotlivé zkoušce) vyhlášky č. 177/2009 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky.
Informace MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
Ve Věstníku 9-10/2018 MŠMT mimo jiné informuje o schválení učebnic a učebních textů k zařazení do seznamu učebnic a učebních textů a o doplnění normativů neinvestičních výdajů na rok 2018 pro účely poskytování dotací na činnost škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, v roce 2018.
MŠMT zveřejnilo materiál, ve kterém se věnuje dvěma tématům: 1. pracovní době pedagogických pracovníků a rozsahu přímé pedagogické činnosti a 2. řešení pracovněprávních vztahů při poskytování podpůrných opatření. MŠMT se mimo jiné vyjadřuje k přímé a tzv. nepřímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga, vysvětluje význam poměru 9 : 1 ve vztahu k normované finanční náročnosti podpůrného opatření využití asistenta pedagoga, zaujímá stanovisko ohledně možnosti "řetězení" pracovního poměru na dobu určitou podle § 39 odst. 4 zákoníku práce.
Informace ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
ČŠI v tematické zprávě Vzdělávání ve středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části maturitní zkoušky formuluje doporučení určená hodnoceným školám (např. vyhodnotit vzdělávací nabídku školy tak, aby odpovídala reálným předpokladům úspěšného absolvování studia i budoucímu uplatnění žáků na trhu práce, a to utlumením nebo i podáním návrhu na výmaz vybraných oborů vzdělání z rejstříku škol a školských zařízení), doporučení pro zřizovatele a MŠMT.
Informace NÚV
Zdroj: www.nuv.cz
NÚV zveřejnil publikaci Jazyková integrace a komunikace s cizinci (úroveň A2). Publikace je určena široké veřejnosti, která přichází do styku s cizinci a potřebuje se zorientovat v otázkách jazykové integrace a dorozumět se s nerodilými mluvčími.
Informace ÚOOÚ
Zdroj: www.uoou.cz
Úřad pro ochranu osobních údajů uveřejnil na svých webových stránkách časté otázky z oblasti předávání osobních údajů do třetích zemí.
Informace veřejného ochránce práv
Zdroj: www.ochrance.cz
V tiskové zprávě se ombudsmanka vyjádřila k situaci, kdy se učitelka mohla stát obětí diskriminace v podobě obtěžování z důvodu zdravotního postižení. Jak uvádí ombudsmanka, pokud zaměstnavatel žádá o posouzení zdravotní způsobilosti svého zaměstnance, nezohlední přitom omezení vyplývající z jeho zdravotního postižení, přestože o nich ví, a neprovede žádné úpravy pracovních podmínek, může se dopouštět diskriminace.
V sekci věnované dětem a "náctiletým" ombudsmanka odpovídá na dotaz, zda žákyně musí jet na cyklistický kurz. Dále se věnuje otázce chlapce, kterému se nelíbilo, že ve škole nesmí používat svůj mobilní telefon, a to ani o přestávce.