Právní předpisy významné pro práci škol a školských zařízení - Změny za období říjen 2012

Právní předpisy významné pro práci škol a školských zařízení
Bc. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Sbírka zákonů

Zákon č. 333/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Částka:
123/2012 Sb.
Datum účinnosti:
1. 11. 2012
Rozsáhlá
novela zákona č. 109/2002 Sb.
mimo jiné nově definuje klienty a podmínky poskytování služeb střediska výchovné péče, případy rozhodování ředitele zařízení ve správním řízení a podmínky úhrady péče poskytované v zařízení.
Ve
školském zákoně
se mimo jiné doplňuje ustanovení, podle kterého se za školské poradenské zařízení považuje také středisko výchovné péče.
V
zákoně o pedagogických pracovnících
se slova „školské zařízení pro preventivně výchovnou péči“ nahrazují slovy „středisko výchovné péče“.

INFORMACE MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
Výkazy, školní matrika
Výkonové výkazy podle stavu k 30. 9. 2012
Ty škola odešle do
10. 10. 2012
v elektronické podobě na server určený pokyny MŠMT. Následně zašle na vědomí zpracovatelskému místu i výpis dat potvrzený ředitelem školy, resp. ředitelem zařízení. Výjimečně lze výkaz předat na
předepsaném formuláři zpracovatelskému místu ve zkráceném termínu do 4. 10. 2012.
 
Výkaz o ředitelství škol R 13-01
Výkaz vyplňují všechny
mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře a vyšší odborné školy zapsané do rejstříku škol
a školských zařízení, jejichž činnost vykonává táž právnická osoba.
Výkaz se netýká ZUŠ a jazykových škol ani školských zařízení, jejichž činnost táž právnická osoba vykonává.
Ředitelství škol vyplní jeden společný
výkaz R 13-01
za všechny školy, jejichž činnost vykonává. Zároveň za každou z nich vyplňuje odpovídající výkaz nebo předává údaje ze školní matriky.
 
Výkaz o mateřské škole S 1-01
 
Výkaz o mateřské - základní škole při zdravotnickém zařízení S 4-01
 
Výkaz o přípravné třídě základní školy a o přípravném stupni základní školy speciální S 4c-01
 
Výkaz o jazykové škole S 18-01
 
Výkaz o základní umělecké škole S 24-01
 
Výkaz o sportovní přípravě ve střední škole a o třídě zaměřené na výuku tělesné výchovy ve střední škole S 26-01
 
Výkaz o středisku praktického vyučování Z 27-01 (výkaz se netýká pracovišť praktického vyučování)
 
Výkaz o středisku výchovné péče Z 34-01
Školní matrika a údaje o přijímacím řízení VOŠ podle stavu k 30. 9. 2012
Právnická osoba předá individuální údaje elektronicky do
15. 10. 2012
na server podle pokynů MŠMT. Z předaných údajů se vytváří statistický výkaz. Vytvořený výkaz odešle v internetové aplikaci správnímu úřadu (zpracovatelskému místu).
 
Výkaz o základní škole M 3
 
Výkaz o střední škole M 8
 
Výkaz o konzervatoři M 9
 
Výkaz o vyšší odborné škole M 10
 
Výkaz Přijímací řízení ve vyšší odborné škole U 41
Výkonové výkazy podle stavu k 31. 10. 2012
Ty zařízení odešle do
12. 11. 2012
v elektronické podobě na server určený pokyny MŠMT. Následně zašle na vědomí zpracovatelskému místu i
výpis dat potvrzený ředitelem
zařízení. Výjimečně lze výkaz předat na předepsaném formuláři zpracovatelskému místu ve zkráceném termínu do 5. 11. 2012.
 
Výkaz o školní družině - školním klubu Z 2-01
 
Výkaz o zařízení pro výkon ústavní - ochranné výchovy Z 14-01
 
Výkaz o činnosti zařízení školního stravování Z 17-01
 
Výkaz o ubytovacím zařízení Z 19-01
Informace MŠMT z oblasti vzdělávání
 
V termínu od 10. října do 10. listopadu 2012 proběhne na Metodickém portálu www.rvp.cz veřejná diskuze k úpravám RVP ZV. Je možné sdělit připomínky k navrženým úpravám RVP (nově se začleňují nebo zvýrazňují některá aktuální témata - finanční gramotnost, ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, dopravní výchova, změny ve vzdělávacích oblastech Jazyk a jazyková komunikace, týkající se cizího jazyka a dalšího cizího jazyka, a Matematika a její aplikace a změny v obecných částech RVP ZV).
 
Záměr rozvoje čtenářské a matematické gramotnosti v základním vzdělávání, který si klade za cíl vytvořit předpoklady pro zvýšení úrovně čtenářské a matematické gramotnosti žáků v České republice a je vymezen na období 5 let (2013-2018). V souladu s navrhovanými opatřeními lze upravit ŠVP.
 
Podklady k výuce témat dopravní výchovy v základních školách.Tento materiál byl vypracován ve spolupráci Ministerstva dopravy a MŠMT a byl pro potřeby škol umístěn na webových stránkách www.ibesip.cz a www.rvp.cz. MŠMT považuje tento materiál za podklad pro učitele s ohledem na rozšíření tématu, které bude v RVP platné od školního roku 2013/14. Podklady lze využít pro úpravu ŠVP.
 
Podklady pro výuku témat dopravní výchovy a ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí na základní škole, které jsou pomůckou pro pedagogy k ucelené a efektivní realizaci dané problematiky s ohledem na rozšíření obou témat, které bude v RVP ZV platné od školního roku 2013/14. Podklady lze využít pro úpravu ŠVP.
 
Organizace pro ekonomickou spolupráci (OECD) zveřejňuje ročenku Education at a Glance 2012, ve které uvádí údaje, jež porovnávají vzdělávací systémy členských zemí. MŠMT zpřístupňuje
publikaci České školství v mezinárodním srovnání - stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2012.
Zaujmout může např. kapitola
Školní prostředí a organizace ško
l (pracovní podmínky učitelů a podmínky pro výuku žáků, finanční ohodnocení učitelů, počet hodin, které žáci stráví výukou ve škole, rozhodování na různých úrovních řízení).
Stanovisko MŠMT k počtu hodin v dopoledním nebo odpoledním vyučování pro žáky se zdravotním postižením
upřesňuje výklad vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění.
Pouze v případě školy samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením nebo třídy samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením se použije § 8 odst. 4 vyhlášky č. 73/2005 Sb., v platném znění:
Žáci se zdravotním postižením mohou mít na prvním stupni nejvýše 5 vyučovacích hodin v dopoledním vyučování a 5 vyučovacích hodin v odpoledním vyučování; na druhém stupni nejvýše 6 vyučovacích hodin v dopoledním vyučování a 6 vyučovacích hodin v odpoledním vyučování.
Je-li v běžné třídě individuálně integrován žák se zdravotním postižením, použije se § 1 odst. 3 vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění:
Žáci mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin a v odpoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin. Konkrétní počet vyučovacích hodin stanoví škola s přihlédnutím k charakteru vzdělávací činnosti a k základním fyziologickým potřebám žáků.
Projekty, dotační programy
 
MŠMT vyhlašuje specifickou výzvu k předkládání individuálních projektů ostatních v rámci Prioritní osy 1 Počáteční vzdělávání, Oblast podpory 1.2
Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Datum vyhlášení výzvy: 4. října 2012, datum ukončení výzvy: 15. listopadu 2012 ve 13:00 hod. Projektové žádosti mohou být předkládány pouze v termínu od 8. listopadu do 15. listopadu 2012 do 13:00 hod.
 
MŠMT vyhlašuje
dotační program MŠMT na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy na rok 2013
. MŠMT přijímá žádosti do 22. října 2012.
 
MŠMT vyhlašuje dotační
Program na podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících v oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání v roce 2013. Lze se zapojit do dvou modulů: Uplatnění inovativních a efektivních forem výuky pro rozvoj gramotností, Výukové materiály (včetně audiovizuálních) a aktivity s didaktickou hodnotou k významným celostátním výročím. Uzávěrka pro přijímání žádostí je 31. 10. 2012.
 
Informace o vzdělávání žáků-cizinců
Na podporu výuky cizinců jsou MŠMT každoročně vyhlašovány pro ZŠ
tři rozvojové programy:
 
Zajištění podmínek základního vzdělávání dětí cizinců;
 
Zajištění bezplatné přípravy k začlenění do základního vzdělávání dětí se státní příslušností jiného členského státu Evropské unie;
 
Bezplatná výuka českého jazyka přizpůsobená potřebám žáků-cizinců z třetích zemí.
MŠMT také vyhlašuje dotační program
Podpora integrace cizinců na území ČR.
Rozvojové programy na rok 2013 a dotační program budou vyhlášeny
v listopadu 2012.
Program na financování asistentů pedagoga
(které lze využít pro zintenzivnění práci s žáky-cizinci) bude vyhlášen v říjnu nebo listopadu 2012.
Podpora škol pracujících se žáky-cizinci je možná z Rozvojového programu na podporu škol, které realizují inkluzivní vzdělávání dětí a žáků se znevýhodněním, který bude vyhlášen v říjnu nebo listopadu 2012.
Maturitní zkouška
Zdroj: http://www.novamaturita.cz
Na maturitním portále Nová maturita je oficiálně zveřejněno
vyjádření k obtížnosti a srovnatelnosti maturitních zkoušek v roce 2013 a 2014. Připravovaná změna zakotví pro roky 2013 a 2014
jednoúrovňovou zkoušku, která bude vycházet z katalogů požadavků pro základní úroveň obtížnosti. Nezmění se obtížnost zkoušky. V testech se nenavýší počet úloh, protože se nemění čas vymezený pro složení didaktického testu.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání oznámilo
požadavky na úroveň ICT potřebných k vykonání praktické úlohy z informatiky ve společné části maturitní zkoušky.
Podle přechodných ustanovení (čl. II bod 4) vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění, však ve školním roce 2012/2013 žák nemůže konat nepovinnou zkoušku ze zkušebního předmětu informatika.
Poznámka redakce
Téma maturit najdete zpracované ve Speciálu pro střední školy: článek Mgr. Marka Zemana, ředitele Odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT - Maturita by měla příští rok zlidštit a úvahu Tomáše Feřteka - Uléhá státní maturita do hrobu?
INFORMACE ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
ČŠI na svých webových stránkách zveřejnila:
 
tematickou zprávu Analýza ŠVP pro základní vzdělávání za období 2007-2011. Zpráva obsahuje mimo jiné poznatky o silných a slabých stránkách hodnocených ŠVP, naplnění nebo nenaplnění zásad pro zpracování ŠVP, soubor hodnotících kritérií a ukazatelů, které lze použít jako vodítko při přepracování ŠVP na konkrétní škole.
 
Závěrečnou zprávu o přípravě, průběhu a výsledcích první celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání (ve šk. roce 2011/2012 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol).
Zpráva obsahuje podrobnou analýzu úspěšnosti úloh v jednotlivých ročnících a předmětech, celkové zhodnocení výsledků, které lze využít při plánování vzdělávacích cílů i při konkrétní výuce.
Poznámka redakce
Vzhledem k aktuálnosti tématu zavádíme novou rubriku Testování, kde se dočtete nejen informace o projektu NIQES, ale také úvahy, analýzy a informace související s problematikou testování - např. od tohoto vydání budeme pravidelně publikovat seriál krátkých článků o testech a testování, který chce přispět k tomu, aby všichni, kdo využívají testy, k tomu znali vše potřebné.

Související dokumenty

Pracovní situace

Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD

Zákony

109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů

Vyhlášky

73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
177/2009 Sb. o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou