Právní předpisy významné pro práci škol a školských zařízení
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
SBÍRKA ZÁKONŮ
Zdroj: www.mvcr.cz
Vyhláška č. 17/2015 Sb., kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů
Částka:
11/2015 Sbírky zákonůDatum účinnosti:
1. únor 2015Novela vyhlášky umožňuje provozovateli stravovacích služeb poskytovat školní stravování v dietním režimu. Výběr potravin, receptur, sestavení jídelního lístku a způsob přípravy jídel vydávaných v rámci dietního stravování provádí nutriční terapeut.
Při poskytování školního stravování v dietním režimu může školní jídelna za určitých podmínek vydávat i jídla připravená jiným provozovatelem stravovacích služeb.
Pro jídla poskytovaná v rámci dietního stravování se finanční normativ stanoví podle cen potravin, které daná dieta vyžaduje.
Zákon č. 24/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů
Částka:
13/2015 Sbírky zákonůDatum účinnosti:
20. únor 2015 s výjimkou § 10d, který nabývá účinnosti dnem 1. července 2015 (poznámka: podle ustanovení § 3 odst. 3 zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, nabývá zákon účinnosti patnáctým dnem po vyhlášení)Zákon mimo jiné v části týkající se příspěvkových organizací územních samosprávných celků
mění znění § 30 (např. použití účelově určených peněžních darů, které jsou zdrojem rezervního fondu),
mění znění § 31 [např. slova „investiční fond“ se nahrazuje slovy „fond investic“, mění se vymezení použití fondu investic podle § 31 odst. 2 písm. a) a písm. d)],
mění znění § 32 (např. se mění vymezení tvorby fondu odměn),
zrušuje stávající § 39b (předchozí souhlas zřizovatele) a stanoví nový § 37b (předchozí souhlas zřizovatele).
Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby ve vyhlášce č. 3/2015 Sb., o některých dokladech o vzdělání
Částka:
11/2015 Sbírky zákonůPodle Sdělení v § 7 mají místo slov „dnem 1. ledna 2015“ správně být slova „dnem 15. ledna 2015“. To znamená, že vyhláška č. 3/2015 Sb. nabyla účinnosti dnem 15. ledna 2015.
Informace MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
MŠMT určilo konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2015, a to na dny od 1. 9. 2015 (od 12:00 h) do 7. 9. 2015 včetně.
MŠMT zveřejnilo
Metodický pokyn k zajištění výuky plavání v základních školách
dodatek č. 3 k
vyhlášení pokusného ověřování -
(č. j. MSMT40945/2014 ze dne 9. 1. 2015) obsahující především informaci o zvýšení počtu pilotních škol a seznam těchto škol, včetně kontaktů na ně (pokusné ověřování bude probíhat na 15 základních školách). Rozšířené pokusné ověřování je zacíleno tak, aby v každém kraji ČR byla zabezpečena nabídka této formy vzdělávání na 2. stupni ZŠ prostřednictvím alespoň jedné pilotní základní školy;Individuální vzdělávání na 2. stupni ZŠ
Metodické doporučení k výuce vzdělávacího oboru Člověk a svět práce na 2. stupni základních škol
MŠMT informuje o změnách
při předávání údajů ze školních matrik:
Předávání údajů ze školních matrik k rozhodnému datu 30. 9. 2014 bylo ukončeno a server
je uzavřen.
Údaje předané k rozhodnému datu 30. 9. 2014 jsou k dispozici oprávněným osobám na adrese
Další předávání dat ze školních matrik proběhne ve standardním jarním termínu 1. 4. - 15. 4. 2015. Testování správnosti předávaných údajů k rozhodnému datu 31. 3. 2015 bude umožněno na serveru
v průběhu března 2015.
Na adrese
na stránce školy pod tlačítkem „Aktualizace kontaktních údajů matrik“ lze nadále provádět aktualizaci kontaktních údajů osob zastupujících školu při předávání údajů ze školních matrik.
MŠMT informuje o
sběru výkonových dat
pomocí následujících dokumentů:Sběr výkonových dat
- informace a kontakty pro respondenty (výkazy P 1-04, výkonové výkazy řady S, R, Z, výpisy výkazů ze sběru dat ze školních matrik, tj. výkazy M)Termíny odevzdávání výkonových výkazů v roce 2015
(výkazy řady S, R, Z)Vzory formulářů výkazů pro rok 2015
(v současně době zveřejněn výkaz S 53-01
Výkaz o zahájení povinné školní docházky v základní škole podle stavu k 28. 2. 2015
)Metodické pokyny pro rok 2015
(v současné době zveřejněn metodický pokyn pro vyplnění výkazu S 53-01
Výkaz o zahájení povinné školní docházky v základní škole podle stavu k 28. 2. 2015
)MŠMT zveřejnilo celoroční obsah Věstníku MŠMT; s ohledem na ukončení ročníku 2014 číslem 11 se celoroční obsah tohoto ročníku uveřejňuje zvlášť.
MŠMT zveřejnilo Věstník č. 1/2015, který mimo jiné obsahuje následující informace:
Pokyn MŠMT k provedení § 6 odst. 5 zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů, za kalendářní rok 2014 (ze dne 9. 12. 2014, č. j. MSMT-36509/2014),
Soustava republikových normativů pro rok 2015
(č. j. MSMT-43071/201),Stanovení normativů neinvestičních výdajů na rok 2015 pro účely poskytování dotací
na činnost škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy (č. j. MSMT-6/2015),Celoroční obsah Věstníku MŠMT ČR
- ročníku LXX (2014),Informace o udělení schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV
Zdroj: www.ochrance.cz
V tiskové zprávě ze dne 15. ledna 2015 se ombudsmanka věnovala
povinnosti ředitele školy zajistit rovnost dětí při zápisu k povinné školní docházce
v souvislosti s tím, že školský zákon nespecifikuje, jak má ředitel postupovat, jestliže počet dětí ze školského obvodu přesahuje kapacitu spádové školy.Podle zjištění ombudsmanky si ředitelé snaží vypomáhat formulováním dalších kritérií, která nejen nemají oporu v zákoně, a někdy navíc nevhodně rozlišují děti z různého sociálního či kulturního prostředí.
V praxi se vyskytují především tato kritéria: datum a čas přijetí přihlášky, test školní zralosti, sourozenec ve škole (nebo dokonce „bezproblémovost“ staršího sourozence ve škole), vzdálenost bydliště od školy, absolvování mateřské školy při ZŠ, trvalé bydliště rodičů ve spádové oblasti aj.
Jestliže situaci, kdy počet dětí ze školského obvodu přesahuje kapacitu spádové školy, není možné řešit navýšením kapacity školy, doporučuje ombudsmanka
transparentní losování za přítomnosti zákonných zástupců dětí.