Právní předpisy významné pro práci škol a školských zařízení
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
SBÍRKA ZÁKONŮ
Zdroj: www.mvcr.cz
Vyhláška č. 260/2013 Sb., kterou se mění vyhláška č. 1/2006 Sb., kterou se stanoví druhy a podmínky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a způsob jeho ukončení pro pedagogické pracovníky škol zřizovaných Ministerstvem vnitra
Částka:
100/2013 Sb.Datum účinnosti:
1. 9. 2013Vyhláška mění
podmínky zařazování
pedagogických pracovníků do odborných stupňů, doplňuje podmínky
průběžného vzdělávání
pedagogických pracovníků.Vyhláška č. 261/2013 Sb., kterou se mění vyhláška č. 2/2006 Sb., kterou se pro školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem vnitra provádějí některá ustanovení školského zákona, ve znění pozdějších předpisů
Částka:
100/2013 Sb.Datum účinnosti:
1. 9. 2013Vyhláška mění početní limity žáků a studentů, doplňuje vyhlášení jarních prázdnin, mění
podmínky záznamu o úrazu, hlášení úrazu a zasílání záznamu o úrazu.
Dále např. zkracuje období, ve kterém se koná první kolo přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání (pracovní dny od 22. 4. do 30. 4.), doplňuje úpravu profilové maturitní zkoušky, doplňuje povinné náležitosti výroční zprávy o činnosti školy.Zákon č. 267/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
Částka:
103/2013 Sb.Datum účinnosti:
1. 9. 2013V § 12 odst. 2 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, v platném znění, se doplňují případy, které se pro účely zákona rozumí studiem na středních školách. Ustanovení § 15 jsou věnována seznamu vzdělávacích institucí poskytujících jednoleté kurzy cizích jazyků s denní výukou.
V § 21 odst. 1 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, v platném znění, se doplňují případy, které se pro účely zákona považují za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání.
Zákon
zrušuje
vyhlášku č. 28/2012 Sb., o dalším studiu, popřípadě výuce, které se pro účely státní sociální podpory a důchodového pojištění považují za studium na středních školách.INFORMACE MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
MŠMT určilo
jednotné zkušební schéma
konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky pro podzimní zkušební období roku 2013.MŠMT zveřejnilo materiál
Doplnění normativů neinvestičních výdajů na rok 2013 pro účely poskytování dotací na činnost škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, v roce 2013 (stanovených č. j. MSMT-1037/2013-200).
MŠMT doplňuje uvedené normativy s účinností od 1. 9. 2013.INFORMACE CERMAT
Zdroj: www.novamaturita.cz
Maturitní zpravodaj č. 20
je věnován podzimnímu zkušebnímu období.Centrum zpřístupnilo webovou aplikaci, která umožňuje vyhledat a porovnat výsledky maturitní zkoušky v jarním termínu roku 2013, a to ve dvou podobách:
Výsledky maturitní zkoušky – agregovaná data (agregované výsledky maturitní zkoušky na úrovni
předmět > dílčí zkouška > skupina oborů vzdělání; kraj > škola > skupina oborů vzdělání v rámci školy).
Výsledky maturitní zkoušky – grafické prezentace (grafická interpretace porovnávání některých výsledků maturitní zkoušky z matematiky, anglického jazyka a německého jazyka).
Webové stránky obou publikací jsou volně přístupné na adrese http://vysledky.cermat.cz/.
INFORMACE ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
ČŠI zveřejnila
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2013/2014
(s dvěma přílohami). Hlavní úkoly jsou ve srovnání s předchozími lety nově pojaty, formulovány a členěny. Inspekce v MŠ, ZŠ, SŠ a konzervatořích je členěna na
institucionální hodnocení
totožné u MŠ, ZŠ, SŠ a konzervatoří (např. rovný přístup ke vzdělávání, podpora dětí, žáků se SVP) a
specifické zaměření
(např. inspekce u začínajících ředitelů do 2 let praxe, inspekce vzdělávání dětí mladších 3 let; optimalizace vzdělávací nabídky, ŠVP ve vazbě na revize RVP ZV; hodnocení výsledků vzdělávání žáků v 1. ročníku SŠ).ČŠI zveřejnila
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014
(s třemi přílohami). Novými indikátory kritérii jsou např. indikátory spojené se stanovením cílů činnosti a kontroly jejich dosahování (škola má stanoveny jasné a měřitelné cíle, ze kterých vychází systém plánování; škola má vytvořeny kontrolní a hodnotící mechanismy sloužící k posouzení dosažených výsledků; přijímá opatření pro zlepšení, inovuje cíle a plány), indikátory spojené s vlastní pedagogickou činností (např. organizace vzdělávání, volby vhodných vyučovacích metod a forem práce účinně podporují naplňování ŠVP; pedagogičtí pracovníci poskytují dětem a žákům a získávají od dětí a žáků zpětnou vazbu; pedagogičtí pracovníci při vzdělávacích činnostech průběžně hodnotí výsledky a pokrok jednotlivých dětí a žáků v souladu s pravidly stanovenými v ŠVP a ve školním řádu; ve výuce využívají strategie formativního hodnocení).PŘIPRAVOVANÁ LEGISLATIVA
Návrh vyhlášky o prokazování znalosti českého jazyka a českých reálií pro účely státního občanství, předložený MŠMT
Povinnost vydat vyhlášku upravující
organizaci zkoušek z českého jazyka a reálií
vyplývá z ustanovení § 78 zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky, v platném znění. Návrh vyhlášky stanoví detailně organizaci a obsah zkoušek, které budou skládat žadatelé o občanství České republiky od 1. ledna 2014. Jedná se o dva typy zkoušek: zkouška prokazující znalost českého jazyka na úrovni B1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a zkouška z reálií České republiky.Navrhovaná účinnost:
1. 1. 2014