Cílem článku je popsat normy, které jsou právním základem pedagogického vedení školy, a proto i základem „pedagogického lídrovství“ ředitele školy.
Právní základ pedagogického vedení školy
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz
Právní normy regulující řízení pedagogických procesů
Škola jako právnická osoba („jako celek“) vyžaduje řízení celé řady procesů a vztahů – např. materiálních, finančních nebo personálních. Vztahy a procesy, kterými se škola odlišuje od jiných právnických osob, jsou spojeny s procesem vzdělávání dětí, žáků nebo studentů. I na jejich řízení je vhodné se podívat optikou právních předpisů, znát odpovědi na základní otázky vznikající v souvislosti se záměry řediteleškoly – pedagogického lídra a s jistotou řídit pedagogické procesy v mezích daných právními předpisy nebo podle logiky právních předpisů.
a) Vyžaduje právní předpis výslovně určitý záměr, cíl řízení pedagogický procesů, který je „zhmotněný“ v určitém dokumentu (např. ve vizi pedagogického vedení školy, koncepci rozvoje pedagogických procesů)?
Podle § 164 odst. 1 písm. b) školského zákona ředitel školy odpovídá za to, že škola poskytuje vzdělávání a školské s