Před jakými úkoly stojí Partnerství pro vzdělávání 2030+

Vydáno: 16 minut čtení

Partnerství pro vzdělávání 2030+ bylo založeno před čtyřmi lety, v červnu 2020. Jeho cílem je propojovat různorodé autonomní organizace působící ve vzdělávání ke spolupráci na cílech Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Co se od té doby Partnerství 2030+ podařilo? Jaké úkoly a výzvy ho čekají se začátkem nového školního roku?

Před jakými úkoly stojí Partnerství pro vzdělávání 2030+
Mgr.
Silvie
Pýchová
Ph.D.
Centrum kompetencí, Expertní komora kariérového poradenství
O hlavních agendách Partnerství 2030+, ať už jde o podporu wellbeingu ve vzdělávání, nebo systém podpory a vedení škol v území, se v
Řízení školy
píše opakovaně. V Partnerství 2030+ nám jde ale hlavně o to, abychom se v ČR naučili systematicky spolupracovat na řešení složitých problémů, se kterými se české školství potýká. Za čtyři roky existence Partnerství 2030+ se podařilo sezvat ke spolupráci nevídané množství organizací, které spolu doposud na ničem nespolupracovaly, navíc napříč státními i nestátními aktéry. Není to tak, že by se všechno dařilo na sto procent. To by ani nebylo reálné, protože kapacity jednotlivých organizací pro takový typ spolupráce jsou limitované. A také nemáme s podobným způsobem spolupráce tolika různorodých organizací žádnou předchozí zkušenost, jednoduše se to učíme za procesu. Nicméně se snažíme neustále se vracet k tomu, co se daří, a to, díky čemu se to daří, posilovat. K těm oblastem, kde příliš nepostupujeme dopředu, se vracíme a snažíme se přijít na to, jak k nim přistupovat lépe. Je to nekonečný proces, který od lidí do něj zapojených vyžaduje kromě odbornosti také nezměrnou trpělivost a odhodlání. Díky tomu, že se takovými odborníky a odbornicemi, kteří tyto předpoklady mají, obklopujeme, si dovolím po čtyřech letech konstatovat, že se Partnerství 2030+ podařilo dosáhnout těchto společných úspěchů:
1)
Podpora wellbeingu ve vzdělávání začíná být považována za nutnost.
Ukázal to i zájem o spolupráci na Týdnu pro wellbeing ve škole, do kterého se hned první rok jeho konání v únoru 2024 zapojilo přes 80 organizací. Cílem Týdne pro wellbeing ve škole je zvýšit povědomí o nutnosti a možnostech podpory wellbeingu ve vzdělávání a informovat o