Věděli jste, že školní parlament či žákovskou samosprávu má v ČR více než 44,8 % základních škol? A že dalších 14,5 % škol o založení žákovského parlamentu uvažuje? Vaše zkušenosti však také říkají, že práce s žákovským parlamentem naráží na problémy, jako jsou motivace dětí, lhostejnost či odpor řady učitelů ve sboru, časové dispozice, nadšení a nasazení učitele, který děti v parlamentu vede, navíc často nad rámec úvazku.
Představujeme Centrum pro demokratické učení (CEDU) při GEMINI, o. s.
Filip
Hotový
Centrum pro demokratické učení (CEDU)
Centrum pro demokratické učení (CEDU) je v České republice vůbec první organizací, která systematicky vytváří a nabízí vzdělávací a metodickou podporu v oblasti práce se žákovskými parlamenty1) jak pro učitele a ředitele, tak pro děti z prvního i druhého stupně, které v parlamentu pracují. Díky dlouhodobé práci s 30 školami a jejich žákovskými parlamenty a sborovnami po celé ČR a díky zkušenostem ze dvou pražských škol, na nichž sami parlament vedeme, dokážeme s většinou problémů, na něž v praxi narážíme, školám pomoci.
Z ČEHO VYCHÁZÍME
CEDU bylo založeno při občanském sdružení GEMINI v Praze. Naší snahou je podporovat vývoj mladého člověka v zodpovědného občana a na základě autentického prožitku demokratických hodnot ve škole přispívat k rozvoji občanské společnosti.
Protože naši žáci dlouhodobě vykazují v mezinárodních výzkumech2)velmi slabé výsledky v připravenosti na aktivní občanský život, snažíme se školám a učitelům v této nesnadné práci ( jíž často chybí základní podpora ze strany rodičů a na níž se podepisuje obecná celospolečenská nedůvěra v politiku) aktivně pomáhat. Hlavním východiskem našich aktivit je fakt, že
opravdová výchova k občanství musí přesahovat hranice předmětu
a musí se prolínat celkovým klimatem školy. V zájmu efektivní výchovy k občanství podporujeme proto zejména užívání metod a forem práce, které přinášejí žákům vlastní zkušenost s demokratickými principy a podněcují jejich přímou aktivitu. Tomuto východisku odpovídá rovněž motto, které jsme si vybrali:
„Demokracie není to, co máme, ale to, co děláme.“
A právě žákovský parlament patří k velmi efektivním nástrojům, pomocí něhož můžeme u dětí, ale i u sebe samých prohlubovat porozumění základním principům demokracie a občanství.
CO ŠKOLÁM NABÍZÍME
Podpora pro vedení a sborovny
Koučování pro vedoucí pracovníky
Je soustředěný rozhovor klienta s koučem, který má za cíl zvýšit klientovu osobní efektivitu a životní spokojenost. Je pro každého vedoucího pracovníka, který má zájem efektivně růst a určovat si směr růstu sám. Kouč pomáhá definovat cíle a následně hledat motivaci k jejich dosahování.
„CEDU jsem poznal jako odborníky na mentoring, koučování a prožitkové kurzy. Osobně jsem byl koučován Kamilou Petrovskou a za cca dvě společně strávené hodinky jsem získal jistotu, že Kamila je skvělá koučka. Pomohla mně nastínit reálné varianty řešení problému, který jsem tehdy řešil.“
(Jaroslav Jirásko, ředitel ZŠ Lázně Bělohrad)Seminář pro celou sborovnu
Pomůže vám „usadit“ žákovský parlament v životě školy. Bez podpory či alespoň tolerance od všech učitelů nemá smysl se pokoušet s parlamentem ve škole pracovat. Zasahuje do každé třídy, je v kontaktu se všemi učiteli i žáky. Škola musí být jednotná v tom, že parlament na škole chce mít.
Vzdělávání pro učitele
Trénink koordinátora žákovského parlamentu I.-III.
Intenzivní dvaceti čtyř hodinový kurz pro pedagogy, kteří mají na škole na starosti žákovský parlament a hledají, jakou cestou se vydat. Pomůžeme vám zvolit si nejvhodnější typ parlamentu pro vaši školu. Usnadní vám definici nutných kroků, které je třeba udělat, aby parlament pracoval lépe, a jak tyto aktivity rozfázovat v rámci školního roku. Zaměřuje se i na práci s pravidly v rámci parlamentu, na volby členů parlamentu, ale i na propagaci činnosti parlamentu či rozdělení rolí a funkcí členů parlamentu. Součástí tréninku je i nácvik jednotlivých modelových situací.
Mentoring
Odborník na práci s parlamenty přijede k vám do školy zhlédnout zasedání parlamentu a společně s koordinátorem vymyslí řešení nejpalčivějších problémů.
Politeia
Seminář k metodickému šanonu pro třídní učitele, když nevědí, jak smysluplně naplnit třídnické hodiny
Zážitkové kurzy pro děti z parlamentu
Trénink dovedností členů žákovského parlamentu
Program představuje vyváženou kombinaci technik vzájemného poznání členů parlamentu a koordinátora. Cílem je nácvik a prohloubení společných dovedností, jako je vedení schůzek, časové rozvržení setkání, pořizování zápisu, delegování odpovědnosti za úkoly, plánování činnosti parlamentu, formulace cílů, způsoby rozhodování, vyhodnocování společné činnosti aj.
MATERIÁLY PRO UČITELE
Od školního roku 2012/2013 budou nově vytištěny a školám k dispozici
metodiky pro učitele, kteří vedou žákovský parlament!
Tři části metodiky řeší veškerá zásadní témata při práci s parlamenty: jak začít a na co při přípravě nezapomenout; jak organizovat volby, připravit smlouvy, nastavit pravidla, rozdělit role apod.; co vše můžeme dělat během školního roku.
Řídíme školu společně
– sada kritérií a ukazatelů pro hodnocení demokratického klimatu školy.
Politeia
– výchova demokratického občana – pracovní listy a animované příběhy pro učitele výchovy k občanství a pro třídní.Během roku 2013 bude také dotvořena příručka pro žákovské parlamenty na prvním stupni.
MATERIÁLY PRO DĚTI
Zápisník člena žákovského parlamentu
– praktický průvodce každého z žáků, který pomáhá zorientovat se v průběhu setkání, zapsat si úkoly, mít přehled o rolích a povinnostech apod.Plakáty do tříd
„Co dělá školní parlament“ a „Krok za krokem projektem“.NA CO NEZAPOMÍNAT
Za dobu našeho působení na školách se nám podařilo ověřit toto desatero, které pomáhá mít stále na paměti to, co nesmíme podceňovat a na co při práci s parlamentem nezapomínat:
1)
I práce v parlamentu je učení se, i má práce je učením.
2)
Zajistit si podporu dalších kolegů a oporu v dokumentech školy.
3)
Sestavit jasný a písemný plán práce na určité období.
4)
Vytvořit podmínky, které žákům dodají pocit, že jsou pro školu důležití.
5)
Na začátku roku si společně stanovit cíl (cíle), který (které) budou reálné.
6)
Delegovat co nejvíce zodpovědnosti na žáky a být spíše v pozadí.
7)
Rozdělit si jasně role a funkce, definovat pravidla, práva a povinnosti.
8)
Nechat žáky brzy zažít pocit úspěchu.
9)
O všem, co se v parlamentu děje, komunikovat s celou školou.
10)
Poskytovat zpětnou vazbu a pomoci žákům k sebehodnocení práce.
KDO TVOŘÍ NÁŠ LEKTORSKÝ A METODICKÝ TÝM
Filip Hotový
– ředitel CEDU, odborník na výchovu k občanství, zkušený lektor témat kurikulární reformy a zážitkových kurzů, metodik, absolvent oboru pedagogika – estetikaKarel Karafiát
– vede parlament na ZŠ, špičkový lektor pro zážitkové kurzy s dětmi i učiteli s patnáctiletou praxí, vystudovaný fyzioterapeutKamila Petrovská
– vede parlament na ZŠ, zkušená lektorka nejen v oblasti žákovských parlamentů, ale i metod osobnostního rozvoje, mentoringu, koučování, absolventka kulturní antropologieTomáš Hazlbauer
– vede parlament na ZŠ, výborný lektor všech našich kurzů se zaměřením na parlament, absolvent oboru český jazyk – občanská výchovaEliška Bucvanová
– lektorka výchovy k občanství, expertka na výchovu k hodnotám a transkulturní pojetí výchovy a vzdělávání, absolventka studií občanské společnostiJan Froněk
– odborník na koučování, metody kolegiálního poradenství a osobnostního rozvoje, vynikající lektor, absolvent oboru andragogikaJaroslav Novák
– učitel na ZŠ a zkušený třídní učitel, expert na programy s dětmi, absolvent oboru dějepis – francouzštinaPetr Bureš
– učitel na ZŠ a zkušený třídní učitel, výborný lektor zážitkových kurzů, absolvent oboru pedagogika – rodinná výchovaMarek Václavík
– odborník na průřezová témata, zkušený lektor zážitkových kurzů a vynikající metodik, absolvent oboru pedagogika a studií v Centru školského managementuAsher Jacobsberg a Greg Sanderson
– kolegové z Velké Británie z organizace Involver UK, s nimiž se dělíme o zkušenostiVíce informací naleznete na
www.cedu.cz
a na webech projektů
www.cedu.cz/rzp
a
www.cedu.cz/sos.
1 Jedná se o nejčastěji užívané pojmenování, myslíme jím však všechny druhy a formy žákovských rad a samospráv, včetně přesahu do třídní samosprávy.
2 Výzkum ICCS (International Civic and Citizenship Study) probíhající ve 38 zemích ukazuje, že žáci našich osmých tříd ZŠ se umisťují na posledních místech v oblastech, které mapují důvěru ve smysl politiky či připravenost na zapojování se do občansky prospěšných aktivit. Dokonce v otázce po předpokládané účasti v národních volbách se naše děti umístily zcela na posledním místě.